Miten saa vanhuksen lopettamaan häiriköinnin?
Toisessa keskustelussa joku kyselee neuvoja miten saa lapset lopettamaan ovikellon soittelun ja oven hakkaamisen. Minulla sama tilanne mutta häirikkö on yli 80 vuotias vanhus. Soittelee ovikelloa ja häipyy ennen kuin ehdin ovea avaamaan. Siirtelee tavaroita pihassa, kantaa omia tavaroitaan minun pihaan. Syyttelee milloin mistäkin. Vaeltelee pihallani keskellä kirkasta päivää, yöstä en tiedä kun itse nukun. Aamulla ensimmäisenä katson mitä on viety ja tuotu. Kaupungin kotihoito käy hänellä kaksi kertaa päivässä. Eihän hekään voi yötä päivää päivystää ja valvoa. Miten saan häiriköinnin loppumaan kun häirikkö on vanha ilmeisesti muistisairas?
Kommentit (27)
Ilmeisesti aika nopsaliikkeinen kasikymppinen, kun ehtii oven pimpautuksen jälkeen kadota hetkessä kuin tuhka tuuleen? Ja ilmeisesti ruista ranteessa, kun jaksaa pihatavaroita roudata ees taas
Vierailija kirjoitti:
Huoli-ilmoitus?
Kun on kotihoito huolehtimassa niin huoli-ilmoitus on täysin turha. Eivät he enempää pysty tekemään.
Porvoon mummopäivystys
noutaa. Soita sinne A.S.A.P. Laitat symppiksenä pari vaippaa ja
voikkuleipää mummon matkaan..
Se saa tod.näk. kolimyrkytyksen sun
lähmäkätösin tehdyistä mikrobileivistäsi.
P.s. Tää on trållikommentti. -E-
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti aika nopsaliikkeinen kasikymppinen, kun ehtii oven pimpautuksen jälkeen kadota hetkessä kuin tuhka tuuleen? Ja ilmeisesti ruista ranteessa, kun jaksaa pihatavaroita roudata ees taas
On kyllä, liikunnallinen ollut ilmeisesti aina. Näinhän monelle vanhukselle käy että jalat on nopeat vaikka päässä takkuaa. Eikä hän nyt katoa kuin tuhka tuuleen vaan näen selän poistumassa. On lisäksi lähes kuuro, niin en jaksa huutaa perään. Jos olisi asiaa, jäisi odottamaan ovelle.
Eikä hän mitään ruukkuja, ruohonleikkureita tai muuta isoa painavaa raahaa eestaas vaan pikkuroinaa.
Maksakaa vaan ne korvaukset,
niin laskeutuu ihan toisenlainen
ilmapiiri.. wink! x
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä, liikunnallinen ollut ilmeisesti aina. Näinhän monelle vanhukselle käy että jalat on nopeat vaikka päässä takkuaa. Eikä hän nyt katoa kuin tuhka tuuleen vaan näen selän poistumassa. On lisäksi lähes kuuro, niin en jaksa huutaa perään. Jos olisi asiaa, jäisi odottamaan ovelle.
Eikä hän mitään ruukkuja, ruohonleikkureita tai muuta isoa painavaa raahaa eestaas vaan pikkuroinaa.
Laita ne pikkuroinat pois pihaltasi lukittavaan varastoon.
Vierailija kirjoitti:
Joo, taitaa aloittajan isopyörä heittää...
Savolainen röökilähäri se vaan on.
Niillä on tää verissä. x
Ota ovikello irti ja nuku. Tai kysy virkeänä mikä hätänä, mieti mikä voisi olla tai lappu oveen. Onko hänellä läheisiä avuksi, soita läheinen hänen tueksi vanhuuteen vai hän soittelee itse sukulaiselle, tai ranneke kotihoitoon. Älä jätä ulos vietävää, jota et halua vietävän. Hän ei tahallaan tee jos ei muista kaikkea. Ehkä joutuu vähän ymmärtämään vanhuksia ja lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tuo omaa pikkuroinaansa meille. Kesäkukkia ja ruukkuja en viitsi pihastani poistaa. Tosin tuo ongelma poistuu syksyllä.
Meidän häiriköivä dementikkonaapurimme on nyt menehtynyt, mutta piinaa kesti kaksi vuotta.
Aloittajalle tsemppiä. Ilmoittele vain kotihoidolle miten tuo vanhus häiriköi, niin eiköhän hänellä ole paremmat mahdollisuudet päästä laitoshoitoon. Ota selville onko hänellä omaisia ja ole myös heihin yhteydessä.
Ota ovikello irti. Niin itse tein. Silloin dementikko tosin pyöri ympäri taloamme, mutta en avannut ovea, jos olin yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän tuo omaa pikkuroinaansa meille. Kesäkukkia ja ruukkuja en viitsi pihastani poistaa. Tosin tuo ongelma poistuu syksyllä.
Varastaako hän kesäkukkianne?
Laita ne naapurin kantamat omat roinansa hänen roskikseensa.
Vierailija kirjoitti:
Ota ovikello irti ja nuku. Tai kysy virkeänä mikä hätänä, mieti mikä voisi olla tai lappu oveen. Onko hänellä läheisiä avuksi, soita läheinen hänen tueksi vanhuuteen vai hän soittelee itse sukulaiselle, tai ranneke kotihoitoon. Älä jätä ulos vietävää, jota et halua vietävän. Hän ei tahallaan tee jos ei muista kaikkea. Ehkä joutuu vähän ymmärtämään vanhuksia ja lapsia.
En saanut vielä ovikelloa irti. Vaikea lähes kuurolta kysyä mitään etenkään kun poistuu heti soiteltuaan ovikelloa. Asuu puolisonsa kanssa (sänkypotilas), kotihoito käy kaksi kertaa päivässä. Ulkona on vain kesäkukat ja sadevesiastiat. Olen ymmärtänyt ja ymmärrän edelleen muistisairaita mutta minulla on kuitenkin oikeus laittaa pihaani kukkia, tuulettaa tekstiilejä, säilyttää työvälineitä ilman että joku ne vie luvatta. Ei ole oikein jos minä joudun luopumaan harrastuksestani naapurin vuoksi tai elämään verhot kiinni kun vanhus kulkee ihan ikkunan takana.
Kunnolla turpaan niin muistaa, jos ei muista niin sitten uudestaan kunnes oppii.
Huoli-ilmoitus?