Omakotitalojen asukkaat sotkevat jätepisteet
Tuovat kauppojen pihoissa jätepisteille muovit, pahvit ym. Muovien seassa myös sekajätteet. Kuljin ohi kun maassa yksi yhden ison astian verran muovipussillisia. Ei edes järki sano, jos astiat täynnä, ajetaan vsjaa kilometri seuraavaan pisteeseen.
Me keerostaloissa hoidamne jätreemme ja maksamme siitä. Omakotitalolaiset ilkkuu "kommuuneissa asuvia" mutta varakkuuden tunnoissa ei raaskita jätemaksuja maksaa.
Kommentit (181)
Omakotitalossa on lain mukaan pakko olla jätesopimus. Jätelaki velvoittaa jokaisen asuinkiinteistön liittymään järjestetyn jätehuollon piiriin, eikä jätehuollosta voi saada vapautusta sillä perusteella, että jätettä syntyy vähän tai ei omasta mielestään lainkaan.
Alta löydät tarkemmat tiedot siitä, mitä velvoite käytännössä tarkoittaa.
Miten jätehuollon voi järjestää?
Omakotitaloasujalla on yleensä kolme vaihtoehtoa täyttää lakisääteinen velvoite:
Oma jäteastia: Hankit oman sekajäteastian, jonka tyhjennyksestä teet sopimuksen alueesi jäteyhtiön tai kuljetusyrityksen kanssa.
Yhteinen jäteastia (jätekimppa): Jaat jäteastian ja sen kustannukset yhden tai useamman naapurin kanssa. Tästä on tehtävä ilmoitus jäteyhtiölle.
Aluekeräyspiste: Joillakin haja-asutusalueilla on käytössä yhteiset alueelliset jätesäiliöt, joiden käytöstä maksetaan vuotuista käyttömaksu.
No ei ole kyllä okt-asukkaat koska jätehuolto on omakotiasukkaille lakisääteinen (=pakollinen). Todennäköisesti ne sekajätteet on mökkiläisten jätteitä.
Vierailija kirjoitti:
Mistä tiedät että ei myös se kilsan päässä oleva ole täynnä?
Se on jo kauempana omakotitaloalueesta. Ei siinä ainakaan ollut sotkuvuoria ympärillä. Kävi eilen kummassakin kaupassa kun etsin alevaatteita.
Sitä koirankakkapussihomaa ei ajateltu ihan loppuun saakka. Dyykkaan pulloja huvikseni, joka roskis Helsingissä on täynnä koiranpaskaa, roskat eivät mahdu.
Vierailija kirjoitti:
No ei ole kyllä okt-asukkaat koska jätehuolto on omakotiasukkaille lakisääteinen (=pakollinen). Todennäköisesti ne sekajätteet on mökkiläisten jätteitä.
Ketkä omistavat mökkejä?
Myös mökeillä on jätehuolto pakollinen. Itselläni ainakin seka/muovi- astiat mökillä, porukassa parin muun mökin kanssa.
Oktalossa säästää kun sopii tyhjennysvälit harvoiksi ja kuskaa muovit, pahvit ym noihhin jätepisteisiin. Siksihän ne on.
Kerrostaloissa on kaikille omat astiat.
Älä huoli,minä en ainakaan käy sotkemassa jäte pisteillä. Heitän kaikki sekajätteeseen. Ei mulla vielä edes ole kompostia, ei ole tullut tarkastajatkaan. Naapuri ei edes kuulu sekajäte keräykseen kun ei siihen enää vuosiin ole jäteauto pysähtyny,katkun perusteella kaikki palaa takassa.
Jaa et ole sitten koskaan nähnyt sotkuisia kerrostalojen jätekatoksia? Ja kerrostaloissakin asuu ihmisiä, jotka eivät lajittele jätteitään, vaikka sellaiseen olisi mahdollisuus sen puolesta, mitä jätteitä taloyhtiössä kerätään.
Älkää olko ankaria, kirjoituksesta päätellen ap:llä on vielä promilleja veressä.
Vierailija kirjoitti:
Entäs ne muovit joita toivottavasti sentään suurin osa astian viereen heitetystä kasasta, joka tyhjennysauton esteenä, oli.
Ei tietääkseni omakotitalolaiset maksa näistä muovi/kartonki/metalli/lasi-pisteistä mitään.
Jos näet että joku tekee noin, käy sanomassa. Meillä omakotitalossa on omat astiat sekajätteelle ja kierrätysmuoville, biojätteen kompostoimme. Sekajäte- ja kierrätysmuovikeräys tullaan hakemaan ja on maksullista ja pakollista. Biojätteen kompostoinnista olemme ilmoittaneet.
Vierailija kirjoitti:
Jaa et ole sitten koskaan nähnyt sotkuisia kerrostalojen jätekatoksia? Ja kerrostaloissakin asuu ihmisiä, jotka eivät lajittele jätteitään, vaikka sellaiseen olisi mahdollisuus sen puolesta, mitä jätteitä taloyhtiössä kerätään.
Ei kerrostalolaiset käy sotkemassa noita keräyspisteitä. Jos omassa talossa maksetaan sotkusta jäteyhtiölle, se maksetaan itse. Tai huoltoyhtiölle.
Jospa vaikka jäteyhtiöt huomaavat, että keräyspiste täyttyy nopeasti ja alkavat tiheämmin tyhjentämään. Ei se omakotitalo asukkaiden vika ole jos pursuavat.
Juuri o, saman olen huomannut myöskin kerrostalo pihapiirissä. Siellä,on peräti 3 eri paikkaa, jossa on monta erikokoista roskista kaikille erikseen oleville roskille. Silti jätetään usein isoimmat pahvi pakkaukset siihen viereen , ja kun on jotakin metallia, esim hajonnut pyykkiteline sisältä, omasta asunnosta, niin se jätetään siihen, eikä viedä sitä kaatopaikalle. Tosin sinne ei mene busseja, jotka ovat joillekin se pääkulkuväline. Ja usein juuri nuo pahvi pakkaukset (isot) on aina täynnä. Jokainen normaali ihminen säästää ne muille tavaroille kotonaan.
Vierailija kirjoitti:
Juuri o, saman olen huomannut myöskin kerrostalo pihapiirissä. Siellä,on peräti 3 eri paikkaa, jossa on monta erikokoista roskista kaikille erikseen oleville roskille. Silti jätetään usein isoimmat pahvi pakkaukset siihen viereen , ja kun on jotakin metallia, esim hajonnut pyykkiteline sisältä, omasta asunnosta, niin se jätetään siihen, eikä viedä sitä kaatopaikalle. Tosin sinne ei mene busseja, jotka ovat joillekin se pääkulkuväline. Ja usein juuri nuo pahvi pakkaukset (isot) on aina täynnä. Jokainen normaali ihminen säästää ne muille tavaroille kotonaan.
Kerrostalossa kuitenkin asukkaat maksavat jätepisteen kustannukset, joko yhtiövastikkeessa tai vuokrassa.
Olen mummoiässä mutta en täytä asuntoani tyhjillä pahvilaatikoilla, en myöskään kyllä kerää esim leipäpusseja ja jukurttipurkkeja kuten hamstraajat. Mutta jos mulla isomöi pahvi leikkaan sen puukolla auki. Jo kissanhiekkalaatikon litistän pahvilevyiksi.
Vierailija kirjoitti:
Jospa vaikka jäteyhtiöt huomaavat, että keräyspiste täyttyy nopeasti ja alkavat tiheämmin tyhjentämään. Ei se omakotitalo asukkaiden vika ole jos pursuavat.
Onko omakotitaloissa joku jätemaksu joka oikeuttaa käyttämään julkisia keräyspisteitä oman pöntön lisäksi?
Mökkikunnissahan on jätemaksu joka on maksettava vaikka sitten onkin omat astiat ja niiden tyhjennyksestä maksaa.
Jätealan ihmiset on kyllä harvinaisen yksinkertaisia ihmisiä. Kun soitat täydestä keräyspisteestä, kestää viikko että tulevat tyhjentämään. Sillä aikaa yhtä simppelit kerää jätteensä niiden täysien laatikoiden viereen. Tulee vihdoin se tyhjennys. Jo seuraavana päivänä sekin on täysi, kun kaikki he, jotka ovat viikon ajelleet roskat takakontissa, ovat vihdoin saaneet autonsa tyhjäksi. Ja aina siellä jäteyhtiön päässä ollaan yhtä yllättyneitä, että voi onko se TAAS täysi?
Nykyään mätän kaiken sekajätteeseen. En jaksa vapaa-ajallani olla joku jäteyhtiön viestintäyhdyshenkilö. Mulla on muitakin harrastuksia kuin roskat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko omakotitaloissa joku jätemaksu joka oikeuttaa käyttämään julkisia keräyspisteitä oman pöntön lisäksi?
Mökkikunnissahan on jätemaksu joka on maksettava vaikka sitten onkin omat astiat ja niiden tyhjennyksestä maksaa.
Me maksetaan naapurin kanssa sekajätelaatikko puoliksi. Kahden viikon välein tyhjennys. Mulla on lisäksi oma kompostori. Aaltopahvit ja sanomalehtipaperin jatkokäytän omiin projekteihin. Muut jätteet kuskaan julkisiin keräyspisteisiin ja isommat erät lajittelupihalle peräkärryllä.
Niitä julkisia keräyspisteitä saa kuka vaan käyttää, ei kai ne muuten olis julkisia. Miksi mun pitäis maksaa siitä, että teollisuus saa ilmaista raaka-ainetta? Vituttaa jo nyt maksaa polttoon menevästä sekajätteestä, kun se poltetaan vaasalaisille kaukolämmöksi.
Omakotitalossa maksamme itse jätemaksut emmenkä juurikaan kuormita yleisiä jätteenkeräyspisteitä. Vain paperit, lasit ja metallit viemme erikseen kierrätettäviksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketkä omistavat mökkejä?
Myös mökeillä on jätehuolto pakollinen. Itselläni ainakin seka/muovi- astiat mökillä, porukassa parin muun mökin kanssa.
Oktalossa säästää kun sopii tyhjennysvälit harvoiksi ja kuskaa muovit, pahvit ym noihhin jätepisteisiin. Siksihän ne on.
Kerrostaloissa on kaikille omat astiat.
Ei ole minkäänlaista pakkoa tilata jätehuoltoa mökille. Eihän niissä kaikissa edes käydä koko kesänä. Vakituinen asunto on eri asia.
Mistä tiedät että ei myös se kilsan päässä oleva ole täynnä?