Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos on omenamallinen kroppa niin onko aina leveävyötäröinen/vyötärötön vaikka laihtuisi paljon?

Vierailija
09.08.2026 |

Mun bmi on tällä hetkellä 23, menossa alaspäin, ja vyötärönympärys on edelleen 83-84cm. Liikun, syön suht terveellisesti mutta paksu vyötärö näköjään on ja pysyy. Muu vartalo näyttää siltä että laihtua ei tarvitsisi. 

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähäisempi estrogeenien määrä kai omenavartaloon syynä.. sitten taas tiimalaseilla ja päärynöillä estrogeeniä luonnostaan enemmän. 

Vierailija
22/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ikää enemmän kuin 30, niin keskivartalon lihasten kunto on todella tärkeässä roolissa. Jos koko torso pääsee romahtamaan, niin se todellakin leventää vyötäröä, kun kyljet lyhenee. Tuohon ei auta laihduttaminen.

Olin alipainoinen, kävin salilla, baletissa ym. ja leveä aina. 

Ei tuo tarkoita vielä mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

🐷

Vierailija
24/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on ikää enemmän kuin 30, niin keskivartalon lihasten kunto on todella tärkeässä roolissa. Jos koko torso pääsee romahtamaan, niin se todellakin leventää vyötäröä, kun kyljet lyhenee. Tuohon ei auta laihduttaminen.

Koko kroppani oli todella hyvässä kunnossa, lihakset hyvässä kunnossa ja pieni rasvaprosentti. Eli ei johdu mistään lihasten huonosta kunnosta ja torson romahtamisesta. 

Vierailija
25/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla kertyy läskiä mahaan, ja sieltä se myös lähtee ensimmäisenä. Eli ylipainoisena voi vaikuttaa ompulta, mutta normaalipainossa onkin sit päärynä. Ja reilusti alipainoisena aika moni on laiha tikku ilman mitään muotoja.

Sinä et nyt käsitä eri vartalotyyppien muotoja. Omenalihavalla nimenomaan pysyy se läski sekä rinnoissa, että nimenomaan vyötäröllä. Vyötärö ei myöskään kapene ohueksi ja naiselliseksi koskaan, vaan se jää sellaiseksi leveäksi. Siitä se nimenomaan tulee, että ihmisvartaloita jaotellaan päärynöihin, banaaneihin ja omenoihin. Siksi, että ne ovat erilaisia. Ompulla on tikkujalat, vaikka painaisia 100 kg ja päärynällä tukkijalat, vaikka hänenellä on kapea vyötärö.

On tosi harvinaista, että 100 kg:lla olisi erottuva vyötärö. Kyllä sitä läskiä yleensä kerääntyy aika tasaisesti kroppaan. Omppukropilla on usein isot hartiat, ja läski kerääntyy kaikkialle ylävartaloon, käsivarsiin ja selkään sen vatsan lisäksi, vaikka jalat ovat silti hyvin hoikat. Onhan niitä muitakin vartalotyyppien muotoja, X, Y, H ja A, joista lihonnut Y olis varmaan omppu, X tiimalasi, H joko vaatehenkari tai pulskana mango ja A, joka olisi päärynä. 

Pidin itseäni nuorempana ja hoikempana päärynänä, koska yläosasta olin kokoa 32/34 ja alaosasta 38 (housut, hameissa meni 36), nyt olen siis mango. Jalat aina olleet hoikahkot, mutta selkeästi ollut myös rasvaa yläreisissä ja takapuolessa ja edelleen kropan levein kohta on lantio.

Vierailija
26/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko kroppani oli todella hyvässä kunnossa, lihakset hyvässä kunnossa ja pieni rasvaprosentti. Eli ei johdu mistään lihasten huonosta kunnosta ja torson romahtamisesta. 

Omppu on omppu. Mittakaava vain muuttuu. 

Vierailija
27/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä treenillä voi vaikuttaa jonkun verran, päärynä saa tasapainotettua treenaamalla yläkroppaa. Itsellä hoikka tiimalasi ja jo pienellä treenillä näkyy vatsalihakset. Käyn salilla ja pilateksessa. Erittäin hyvä yhdistelmä tässä iässä. Kannattaa treenata 👌

Vierailija
28/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monilla kertyy läskiä mahaan, ja sieltä se myös lähtee ensimmäisenä. Eli ylipainoisena voi vaikuttaa ompulta, mutta normaalipainossa onkin sit päärynä. Ja reilusti alipainoisena aika moni on laiha tikku ilman mitään muotoja.

Sinä et nyt käsitä eri vartalotyyppien muotoja. Omenalihavalla nimenomaan pysyy se läski sekä rinnoissa, että nimenomaan vyötäröllä. Vyötärö ei myöskään kapene ohueksi ja naiselliseksi koskaan, vaan se jää sellaiseksi leveäksi. Siitä se nimenomaan tulee, että ihmisvartaloita jaotellaan päärynöihin, banaaneihin ja omenoihin. Siksi, että ne ovat erilaisia. Ompulla on tikkujalat, vaikka painaisia 100 kg ja päärynällä tukkijalat, vaikka hänenellä on kapea vyötärö.

Juuri noin.  Itse olen oikein malliesimerkki päärynästä.  Pienet rinnat, kapea vyötärö, leveä lantio ja pullea takamus.  Jalat olleet aina sellaiset tukkimaiset.  Kun olin laihimmillani joskus, niin vartaloni oli aika hyvä ja jalatkin sopivan hoikat, mutta tarkemmin katsottuna mulla oli silloinkin isot polvet ja takapuoli pullotti edelleen.  Nilkat ei ole koskaan olleet sirot, vaan sellaiset tasapaksut.

Äitini oli taas juuri tyypillinen omena.  Isot rinnat, ei mitään vyötäröä eikä lantion kaarta, vatsa iso ja hyllyvä, mutta takapuoli pieni ja lattea ja jalat hoikat.  Minä en perinyt häneltä yhtään mitään piirrettä, vaan olen tullut isäni suvun naisiin.

Mistähän se johtuukin, että näillä omppuvartaloisilla on lähes aina kauhean pieni takamus, olen nähnyt joskus uimahallissa sellaisia, joitten pehva on vain pelkkä viiva.  En tiedä kummanko ottaisin, jos olisi pakko valita vain joko tällainen iso pyllerö vai se viiva.

Näillä on pitänyt mennä.  Laihduttaminen auttaa tietenkin aina, mutta kyllä se muoto kuitenkin pysyy, en minä leveätä lantiota saa laihdutetuksi pois millään.  

Vierailija
29/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta voiko riippua osin tukilihasten aktivoitumisesta tai lantion virheasennosta? Minun vatsani on aina huomattavasti pienempi silloin, kun lankutan säännölliseti aamuisin ja teen harjoitteita joilla eteenpäin kallistunutta lantiota koitetaan ohjata oikeaan asentoon. 

Vierailija
30/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vartalotyyppi muutu laihduttamalla, mutta paremmalta omenakin näyttää, kun ei ole ylipainoinen.

Vierailija
31/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin saa peppuun muotoa Esim. salitreenillä, alkaa puhuko puppua! Ruokavalio kuntoon ja treeniä..

Vierailija
32/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kunnon omena (pcos) eli kaikki menee vyötärölle ja yläkroppaan, jalat ovat hoikat tikut. Salitreenillä ja matalalla rasvaprosentilla pystyn luomaan illuusion vyötäröstä, mutta oikeasti sitä ei vain ole. Ei silloinkaan, kun painoin 50 kg (olen 171 cm pitkä). 

Vierailija
33/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän vartalotyyppi sitten on sellainen, joka on muuten siro ja hoikka, pienirintainen, mutta on ihan hyvänmallinen takapuoli - ja sitten kaikki rasva kertyy vatsaan? 

Vierailija
34/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päärynä

Vierailija
35/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On. Mulla ainakin oli pötkömaha, vaikka painoin 42 kg (olen 170 cm). Koskaan ei vyötäröä ole ollut, vaan aina sellainen leveä, vaikka oli toki litteä, koska alipainoisena ei läskiä ollut. Eli ei kannata vyötärön toivossa laihduttaa liikaa, koska sitä ei koskaan tule. 

Outo juttu tuo rasvan jakautuminen ja miten se jämähtää joihinkin kohtiin. Häiritsee kun joka paikassa sanotaan että terve vyötärönympärys on alle 80cm, mun pitäis olla kyllä aika hoikassa kuosissa että toi toteutuu. 

Jos oot pitkä niin noi "tavoitteet" ei ole realistisia.

Vierailija
36/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päärynä

Oliko tuo vastaus edelliselle, joka kyseli vartalotyyppiä? (Mulle siis) Kun eikö päärynässä pitäisi rasvan kertyä myös reisiin? Itselläni ei ole siis mitenkään iso takapuoli, mutta se siis ei ole litteä, kuten kai omenavartalossa pitäisi. On siis hoikat reidet myös. Olen aina ajatellut/tulkinnut olevani omenavartaloinen, mutta ilmeisesti en sitten olekaan? Noh, väliä ei ehkä ole hedelmällä, johon verrataan, kun haastava vartalotyyppi kuitenkin...

Vierailija
37/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Salilla ja aikuisbaletissa voi käydä ilman, että syvät vatsalihakset aktivoituvat oikealla tavalla.

Vierailija
38/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin todella hoikka lapsena mutta iso omppumaha jo silloin. Aina syötiin terveellisesti. Äidillä ja isoäidillä sama juttu. Lukiossa painoin 55 kiloa ja mahan takia kyseltiin olenko raskaana 

Vierailija
39/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päärynä

Oliko tuo vastaus edelliselle, joka kyseli vartalotyyppiä? (Mulle siis) Kun eikö päärynässä pitäisi rasvan kertyä myös reisiin? Itselläni ei ole siis mitenkään iso takapuoli, mutta se siis ei ole litteä, kuten kai omenavartalossa pitäisi. On siis hoikat reidet myös. Olen aina ajatellut/tulkinnut olevani omenavartaloinen, mutta ilmeisesti en sitten olekaan? Noh, väliä ei ehkä ole hedelmällä, johon verrataan, kun haastava vartalotyyppi kuitenkin...

Oli joo. 

Mutta siis omena taidat olla. Ei mullakaan selkeänä omenana ole litteä takapuoli, sivusuuntaan vaan kapea.

Vierailija
40/42 |
09.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni omenavartalo. Jalat ja käsivarret hoikat, isohkot rinnat,  pyöreä takapuoli ja iso vatsa, tyyliin kaljamaha kuten monilla miehillä. Maha pyöristyy heti rintojen alta. Ei raskauksia. Olen perinyt äidiltäni vartalomallin. Lähes alipainoisenakin maha on pyöreä ja iso. Riippumatta aerobisen liikunnan, ruokavalion ja vatsalihastreenin määrästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän