Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voihan kettu kuinka katkera olen siitä että minulle opetettiin koulussa että aurinkokunta on ainoa lajiaan.....

Vierailija
08.08.2026 |

.....ja niin uniikki että missään muualla ei ole planeettoja 😡 Ja tämä 1980 luvulla. Oliko ihmiskunta noin 40v. sitten niin tyhmää että jos havaittiin jo miljardeja tähtiä ja ehkä miljoonia galakseja, niin ajateltiin edelleen että meillä on täällä ainoat planeetat koko universumissa. 

Kuulostaa nyt  ihan 1600-luvun maapallo keskeiseltä ajattelulta.

Nykyään sitten mietitään että ollaanko me ainoat ajattelevat olennot näiden satojen triljoonien galaksien joukoissa olevien tähtiä kiertäviellä planeetoilla .....veikkaan että ollaan vähemmistiöä koko planeetta, aurinkokunta ja koko Linnunrata.

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niistä toisista gakseista jo silloin tiedettiin, vain AP:no opettaja ei.

Vierailija
2/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhautta! Aaah, lisää!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ap:llä ollut huono opettaja ja 1930-luvulta peräisin olevat oppikirjat.

Vierailija
4/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missähän oikein olet koulusi käynyt 🙄

Vierailija
5/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, ensimmäiset eksoplaneetat löydettiin vasta 90-luvulla. 

Mutta totta kai tiede oletti jo ennen niiden löytämistä, että niitä on. Kuulostaa siis oudolta, että sinulle olisi opetettu, ettei niitä ole. 

Vierailija
6/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niistä toisista gakseista jo silloin tiedettiin, vain AP:no opettaja ei.

Ei ap puhunut galakseista, vaan planeetoista. 

Vierailija
7/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetettiinko muka oikeasti noin? Vai että meillä ei vielä ole varmennettua tietoa planeetoista muualla? Koska sehän tosiaan tuli vasta 1992. 

Aika hurjaa kyllä ajatella, että vasta noin myöhään saatiin varmistus planeetoista muiden tähtien ympärillä. 

Vierailija
8/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mie oon syntynyt -77, enkä muista että meille oltais mitään avaruusjuttuja opetettu koulussa?🤔  Yksillä fyssässä saatettiin joku sana asiasta väittää, mutta siinä se.😕🛸

Vierailija
9/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitte ihan googlettaa 1980 luvun maantiedon kirjat (avaruus kuului ainakin tuolloin "mantsaan")  ja ainakin ennen 1986 vuotta aurinko oli ainoa tähti mitä kiersi planeetat ja niin erikoinen tapaus että me olemme ainoa koko maailmankaikkeudessa!

Vierailija
10/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie oon syntynyt -77, enkä muista että meille oltais mitään avaruusjuttuja opetettu koulussa?🤔  Yksillä fyssässä saatettiin joku sana asiasta väittää, mutta siinä se.😕🛸

Luulis, että alkuräjähdys ois käsitelty, ja meidän oman aurinkokunnan planeetat, ja se, että tähdet on kaukaisia aurinkoja? 

Vierailija
11/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis "ysillä" ja "vaihtaa"

M48

Vierailija
12/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voitte ihan googlettaa 1980 luvun maantiedon kirjat (avaruus kuului ainakin tuolloin "mantsaan")  ja ainakin ennen 1986 vuotta aurinko oli ainoa tähti mitä kiersi planeetat ja niin erikoinen tapaus että me olemme ainoa koko maailmankaikkeudessa!

sorry unohtui AP, joka nykyään on tähtitieteilijä

Vierailija
13/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se ihan väärin sillä nyt on punainen- ja keltainen planeetta joilta tulee maapallolle asukkaita, jotkut vain käyvät. ovat kesän ja lähtevät pois.

Vierailija
14/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulis, että alkuräjähdys ois käsitelty, ja meidän oman aurinkokunnan planeetat, ja se, että tähdet on kaukaisia aurinkoja? 

Niin sitä luulisi, mutta melkoisen varma olen, ettei mitään alkuräjähdyksiä ja galakseja käsitelty kuin ehkä ihan ohimennen. 🤔Avaruus on aina kiinnostanut, joten varmaan muistaisin, jos olisi enempi käsitelty. Ja saanut fyssan kokeista parempia numeroitakin...

M48

Vierailija
15/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko notta kyllä ne planeetat on totta ja mulla housuissa jokirotta kyllä näin on jämpti ja suota kuokin vieläkin jukulauta.

Vierailija
16/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla mitään linkkiä tällaiseen? Ois jännä nähdä. 

Tuollainenhan on ollut ihan pöljää. On toki totta, ettei meillä silloin vielä ollut todisteita planeetoista muualla, mutta kai se nyt on ihan fysiikan lakien vuoksi ollut oletus, että muualla ois ihan samallalailla muodostunut planeettoja. 

Vierailija
17/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan ei tiedä mitään, näitä neulanpään kokoisia maapalloja voi olla miljardeja toivoa vaan sopii että putin ja trumppi on orginaaleja ja heitä on vaan yksi.

Vierailija
18/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedettiinhän silloin jo että ainakin Krypton ja Tatoiine ovat olemassa, tai no Krypton oli räjähtänyt.

Vierailija
19/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä on koko ajan enemmän tietoa. 

Vähän sama kuin itse olin lapsena hirmu kiinnostunut dinosauruksista, ja silloin ei vielä tiedetty, että linnut on dinosauruksia. Myöskään asteroidi dinosaurusten katoamisen syynä ei vielä ollut täysin varma, eikä ollut varmistunut, että chicxulubin kraateri oli se törmäyspaikka. 

Vierailija
20/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa kyllä ollut käsittämättömän ylimielinen tapa ajatella. Onneksi nykyään tiedetään vähän paremmin.