Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voihan kettu kuinka katkera olen siitä että minulle opetettiin koulussa että aurinkokunta on ainoa lajiaan.....

Vierailija
08.08.2026 |

.....ja niin uniikki että missään muualla ei ole planeettoja 😡 Ja tämä 1980 luvulla. Oliko ihmiskunta noin 40v. sitten niin tyhmää että jos havaittiin jo miljardeja tähtiä ja ehkä miljoonia galakseja, niin ajateltiin edelleen että meillä on täällä ainoat planeetat koko universumissa. 

Kuulostaa nyt  ihan 1600-luvun maapallo keskeiseltä ajattelulta.

Nykyään sitten mietitään että ollaanko me ainoat ajattelevat olennot näiden satojen triljoonien galaksien joukoissa olevien tähtiä kiertäviellä planeetoilla .....veikkaan että ollaan vähemmistiöä koko planeetta, aurinkokunta ja koko Linnunrata.

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä kyllä tiennyt, että tuollaista oikeasti opetettiin. 

Vierailija
22/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä katkera myös, meille opetettiin ala-asteella matikan tunnilla että nollilla ei ole mitään väliä..saanen olla eri mieltä! On aika hitostikin väliä onko tilillä 10 euroa vai 10000000 euroa.. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä näin opetettiin ainakin minun koulussani ala-asteella. Kävin ala-asteeni 1976-82.  Että vain Maa-planeetalla on elämää. Kyllähän tuon kyseenalaistin jo tuolloin. ja koin vanhentuneeksi ajatteluksi. 

Mutta miksi olet  ap katkera asiasta?

Vierailija
24/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ope kenties uskovainen?

Vierailija
25/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mie oon syntynyt -77, enkä muista että meille oltais mitään avaruusjuttuja opetettu koulussa?🤔  Yksillä fyssässä saatettiin joku sana asiasta väittää, mutta siinä se.😕🛸

Sinulla kouluvuodet menivät selvästi tupakkaringissä ja jälki-istunnossa. Meille muille jäi hyvin mieleen.

Vierailija
26/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä planeettajärjestelmiä pidettiin kutakuinkin varmoina jo 50-luvulla. vedenpitävät todisteet tuli myöhemmin. ja meille koulussa opetettiin kyllä että "oletetaan että niitä on, mutta ei olla havaittu kun kohteet liian kaukana". 

Vierailija
27/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä näin opetettiin ainakin minun koulussani ala-asteella. Kävin ala-asteeni 1976-82.  Että vain Maa-planeetalla on elämää. Kyllähän tuon kyseenalaistin jo tuolloin. ja koin vanhentuneeksi ajatteluksi. 

Korjaan, silloin itse asiassa opetettiin vielä, että Marsissa saattaa olla elämää. Mutta että muualla maailmankaikkeudessa ei ole. 

Tämä oli varmaan osin uskonnon vaikutusta, ihminen kun oli luomakunnan kruunu. Tähän ajatteluun kuului myös eläinten väheksyntä. Eläimillä ei koettu olevan kummoista kognitiivista toimintaa, paitsi ehkä jollain gorillalla jonkin verran. Nykyiset painonapeilla kommunikoivat kissat ja koirat olisivat olleet aivan käsittämättömiä tuolloin. 

Vierailija
28/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toki meillä ei yhäkään ole mitään todisteita elämästä muualla kuin maapallolla. Maailmankaikkeuden laajuuden tietäen on toki äärimmäisen todennäköistä, että elämää on muuallakin. 

Vierailija
29/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjaan, silloin itse asiassa opetettiin vielä, että Marsissa saattaa olla elämää. Mutta että muualla maailmankaikkeudessa ei ole. 

Tämä oli varmaan osin uskonnon vaikutusta, ihminen kun oli luomakunnan kruunu. Tähän ajatteluun kuului myös eläinten väheksyntä. Eläimillä ei koettu olevan kummoista kognitiivista toimintaa, paitsi ehkä jollain gorillalla jonkin verran. Nykyiset painonapeilla kommunikoivat kissat ja koirat olisivat olleet aivan käsittämättömiä tuolloin. 

Mä muistan, kun yläasteella kiistelin opettajan kanssa siitä, tunteeko kalat kipua. 

Vierailija
30/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieteiskirjallisuuden klassikoissa pohdiskeltiin jo ainakin 1950-60-luvuilla millaisia elämänmuotoja voisi olla erilaisilla planeetoilla. Ja teokset kirjoitettiin oman aikansa tunnetun tiedon pohjalta, eli ei planeettoja muissa aurinkokunnissa pidetty mahdottomina. Ja Andromedan galaksin tiedettiin olevan Linnunrataa, kotigalaksiamme kauempana jo 1920-luvulla.

Ehkä koulussa voitiin 1980-luvulla vielä opettaa, että oma aurinkokuntamme on ainoa jolla tiedettiin olevan planeettoja. Koska etäisempiä planeettoja ei vielä kyetty havaitsemaan.

Vierailija
31/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä muistan, kun yläasteella kiistelin opettajan kanssa siitä, tunteeko kalat kipua. 

Joo, tämä kuului juuri siihen samaan ajatteluun myös. Että eläimet eivät muka tunne kipua. Ja että jopa pienet lapset eivät tunne. Opettajat olivat käyneet koulunsa vuosikymmeniä aiemmin ja käsitykset aataminaikuisia ja kummallisia. 

Vierailija
32/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ihmeen lestakoulussa kävit?

Vierailija
33/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On se ihan väärin sillä nyt on punainen- ja keltainen planeetta joilta tulee maapallolle asukkaita, jotkut vain käyvät. ovat kesän ja lähtevät pois.

Joo. Teräs mies ja teräs tyttö ainakii.

Vierailija
34/34 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älyllistä elämää ei ole muualla kuin maassa. Tieto on pyhästä hengestä peräisin.