Työssäkäyvät eivät käsitä sitä, että työttömän parin tonnin tuista iso osa menee vuokraan ja ruokaan
Kommentit (39)
Työssäkäyville jaetaan ilmaiseksi ruokaa ja vuokra maksetaan.
Mistä ihmeen parin tonnin tuista? Monen työttömän ainoa tuki on noin 600€/kk nettona. Aika moni työtön asuu omassa tai puolison omistamassa asunnossa, eikä maksa vuokraa.
Toisaalta, työssäkäyvillä on ihan saman vuokra- ja ruokakulut, ja usein vielä työmatka- ja työvaatekulut.
Työtön aloittaja ei käsitä, vieläkään kaikkien näiden leikkausten jälkeen, ettei yhteiskunnalle ole varaa jakaa kalja/ruokarahaa työttömille 500 e/kk. Eivätkä sitä, etteivät kaikki voi jäädä työttömäksi. Provohan tämä on, mutta osoittaa sen miksi nykyinen hyvinvointiyhteiskunta ei toimi.
Vierailija kirjoitti:
Samalla tavalla menee työssäkäyvän parin tonnin palkasta.
Tämä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii, mä painan niska limassa duunia ja saan sen pari tonnia käteen. Ei tää nyt ihan reilusti mee kuitenkaan.
Töissäkäyminen on oma valinta.
Ei enää kauaa, nykymenolla työttömänä olemisesta tulee niin tiukkaa, että on pakko mennä ns halpatöihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nii, mä painan niska limassa duunia ja saan sen pari tonnia käteen. Ei tää nyt ihan reilusti mee kuitenkaan.
Ei enää kauaa, nykymenolla työttömänä olemisesta tulee niin tiukkaa, että on pakko mennä ns halpatöihin.
Vain totaali luuserit haukkuu nykyhallitusta.
Arvottoman asunnon pienituloisen omistajan kannattaisi myydä asuntonsa ja alkaa asumistuen nauttijaksi. Jää enemmän käyttörahaa. Huolet omistamisesta jää taakse. On helpompaa reagoida muuttuviin tilanteisiin, esim.muuttaminen on helpompaa.
Otetaan konkreettinen esimerkki itä-suomalaisesta kunnasta. Vanhahkosta taloyhtiöstä kaksion yhtiövastike rapiat 400 e/kk ja siihen sähkö päälle. Vuokra vastaavan tasoisse 440 e/k ja siihen vesimaksu ja sähkö päälle. Asumistuki 263 e/kk. Eli vuokralla asumiseen menee 177 e/k + vesi verrattuna omistusasunnon 400 e/kk + sähkö.
Vierailija kirjoitti:
Miksei käsittäis... Meilläkin asumiskulut ja ruoka on suunnilleen 1800€/kk/3hlö. Jos nyt jäis työttömäksi, niin ei se hetkessä mihinkään muuttuisi.
Paljonko laitatte ruokaan jos noin menee? Meillä 3 henkee ja ruokiin 400 kuussa. Meidän vuokra 700 eli mihinkä ihmeeseen saatte 1800 menee?
Vierailija kirjoitti:
Mä saan 595 e, en mitään muuta.
Sillä en saa edes vastiketta maksettua. Elän säästöilläni omistuskerrostalokämpässä.
Syön koko säästöjäni, kunnes olen persaukinen. Sitten myyn kämpän ja syön nekin rahat ja syydän vuokraloordin taskuun omaisuuteni, sillä en saa asumistukea silloinkaan, sillä mullahan on asunnosta saadut rahat tilillä. Sitten lopputulemana on vain tuulenhuuhtoma perse ja putoan täysin muiden elätettäväksi.
Tämä sama valittaja joka päivä täällä valittamassa, vaikka on oma velaton asunto, osakkeita ja rahaa tilillä. Vika on päässäsi.
Juuri niin tuon pitääkin mennä, syöt ensin omaisuutesi loppuun - sitten saat lisää tukia. Pitäisikö sinun päästä hautaan saakka omaisuutesi kanssa ja yhteiskunta maksaisi kaiken?
Mä sain toimeentuella 1200-1500€ kuukaudessa riippuen kuukauden menoista.
Palkka 1800€ nettona. Pitää olla kalliit lääkkeet tai perhettä, jotta saa 2000€ tukia.
Työton ei saa paria tonnia. Se on 1100-1300 e. Asuminen maksaa 700-1100 e. Ruokaan pitäisi jäädä myös rahaa. Millä rahalla ostat auton tuolla summalla? Työttömällä ei saa olla säästöjä.
Mun tuet tällä hetkellä 1100 e/kk josta 515 vuokraan ja 400 ruokaan että ei todellakaan jää mitään 500 e huvitteluun. Töissä ollessani jäi juuri tuo 500 e ns ylimääräistä jolla sai sitten tehdä mitä tahansa, vaikka pyyhkiä perseensä jos siltä tuntui.
Onko pakko keuhkota tahalliselle trollausaloitukselle??? Sama teille muillekin.
Vierailija kirjoitti:
työttömät eivät ymmärrä sitä, että duunarin palkasta menee vuokraan ja ruokaan ja työmatkoihin suurin osa tuloista. Mitään tukea et saa mistään. Aika turhauttavaa huhkia töissä, kun mitään ei jää säästöön. Bonuksena tietty se, että vapaa-aikaa tai jaksamista ei juurikaan ole, että miettis tätä kurjuutta...
Oikeasti olen alkanut miettimään, että työttömänä vois olla iisimpää.
Ja lisättäköön, että olen matalapalkka alalla, teen fyysisesti rasittavaa työtä.
Ei me työttömät olla oltu syntymästä saakka työttömiä. Kyllä me ymmärretään sinun tilanne kun esimerkiksi minä olen 20 vuotta tuota elämää elänyt ja maksanut oman asunnon yksin. Siksipä voin sanoa että sinun on helppo tehdä lisätöitä ja säästää puskuriin. Ketään muuta kuin verottajaa se ei kiinnosta, ei tarvitse pelätä palkanmenetystä jos teet vaikka sivutyönä ikkunanpesuja tai nurmikon leikkuuta. Toista se on työttömänä, et saa edes ilmaiseksi tehdä yhtään mitään kun päivärahat leikataan 100%. Joten pysy töissä. Vaihtaisin epäröimättä kanssasi paikkaa jos olisin työkykyinen. Satakertaa helpompaa elämä työläisenä.
Vierailija kirjoitti:
Työton ei saa paria tonnia. Se on 1100-1300 e. Asuminen maksaa 700-1100 e. Ruokaan pitäisi jäädä myös rahaa. Millä rahalla ostat auton tuolla summalla? Työttömällä ei saa olla säästöjä.
Aika monet saa vain 595€