Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei! Osaisiko joku suositella lukemista 87-vuotiaalle eläkeläis naiselle?

Vierailija
08.08.2026 |

Vaikka on oma äitini kyseessä, en tiedä onko koskaan aiemmin ollut kova lukemaan. Nyt ei enää TV:n tarjonta tarjoa tarpeeksi ajankulua, joten lukeminen on muodostunut merkittäväksi. Kirjahyllystä löytyi Humiseva harju, mutten usko sen enää olevan houkutteleva genre. Samaisesta kirjahyllystä löysin myös Arthur C. Clarken Lapsuuden lopun, minkä luulen jääneen kokonaan lukematta, näin itse Sci-Fin ystävänä. 

Christina Hungerin "Kuinka Stella oppi puhumaan" sen sijaan osui maaliin, ja Kati Tervoa äitini jaksoi lukea muutaman kirjan, kunnes kyllästyi. Ilmeisesti fiktio ei puhuttele samalla lailla kuin esimerkiksi "Uskomaton Aira Samulin" elämäkerta.

Vaikka ikää tulee vaikeuksineen koko ajan lisää, lukuvauhti näyttää kasvavan, ja äitini poikana en todellakaan osaa keksiä mieluista luettavaa tuon ikäiselle naiselle. Minulle Lee Childin Jack Reacher romaanit ovat vähintään kolmanneksi parasta viihdettä.

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäiskö oikeesti tässä iässä yli 80  lukea vain vaikka elämänkertoja? 

Mulle maistuu kaikki, amerikkalaiset päiväunet, ja dekkari on se päägenre.

Ei tietenkään. Ajattelen suunsoittona niitä aloituksia, jossa esim. lahjaa suositellaan iän perusteella. Eikä sen henkilön. 

Vierailija
62/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäpä sitä kuormittamaan lähes

ysikymppistä painavilla

kirjoilla, kun netti tarjoaa miljoonien

teosten kavalkadin äänikirjallisuutta.

Siinä voi saada ASMR-tyyppisen

duohemisfäärielämyksen miellyttävän

samettiäänen luentaa kuunnellessa.

Itse luen kovaa kirjaa e-bookin rinnalla.

Ostan kirjani. En bakteerifobiaa potevana

koske kirkaston kirjaan enkä esimerkiksi 

sauno taloyhtiön/yleisten paikkojen saunoissa jne. Puistattaa jalkasieni-/

visvasyylä/mikä tahansa patogeeni-potentiaali.. 🤨 Haluan koskea vain

puhtaaseen kirjaan. En käytä kirjastoja.

.

Oma isäni on velä alle 80

enkä itse ole ysikymppinen vielä 

40 vuoteen. Hyvää viikonloppua. 🥳 E

Olin yllättynyt kun koronan jälkeen kirjastonhoitajat käyttävät yhä 2026 hanskoja . Itselle heräsi kysymys, että tietävätkö jotain enemmän kuin me asiakkaat!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma äitini tykkäsi historiallisista romaaneista. Enni Mustonen, Kaari Utrio ja Raija Oranen olivat lemppareita. Elämäkerroista kuningatar Elisabet ja Katri Helena olivat suosikkeja. Nyt luen sitten itse näitä perintökirjoina ja tykkään (N50) :) 

Vierailija
64/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs joghurtti tai rahka?

Vierailija
65/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi on ollut eläkkeellä jo vuosikymmeniä.  Et tiedä, onko hän aiemmin lukenut!  Kirjallisuuden ystävä keskustelee läheistensä  kanssa jatkuvasti lukumieltymyksistään.  Epäuskottaava aloitus, siihen viittaa myös tuossa  aiemmin käyttämäsi alatyylinen sanailu. Ei nyt mennyt sinulta ihan nappiin.  Olet se sama höperö, joka suoltaa tänne koko ajan aloituksia. 

Olen perheen ainoa lukutoukka tai miksi ahkeraa lukijaa nyt haluaisit kutsua. Tilanne on todellakin uusi, sillä äitini on harrastanut liikuntaa aiemmin, edes televisiosarjat tai elokuvat eivät kiinnostaneet aiemmin, vaan kun se liikkuminen alkaa olemaan ongelma, jotain ajankulua pitää keksiä. Aikakauslehtien tilaukset äitini on lopettanut enkä minä ymmärtänyt miksi. Nettiyhteyden katkaisi koska yhdisti sen mielessään alakerran metelöiviin naapureihin. Ei ole mitään metelöiviä naapureita, äänitin kaksi yötä äitini asunnolla ja äitini luvalla. Alzheimer ja jonkinlainen psykoosi on diagnosoitu.

Jollet halua ja kykene auttamaan voisit pysyä poissa. Ihan tarpeeksi kestämistä äitini auttamisessa muutenkin.

Jallukallerattovitsit riittää. Muille vastanneille kumarran syvään ja kiitän.

Vierailija
66/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehtoolehto-sarja

Vierailija
67/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma äitini tykkäsi historiallisista romaaneista. Enni Mustonen, Kaari Utrio ja Raija Oranen olivat lemppareita. Elämäkerroista kuningatar Elisabet ja Katri Helena olivat suosikkeja. Nyt luen sitten itse näitä perintökirjoina ja tykkään (N50) :) 

Täytynee lisätä nuo listaan, ainakin voi kokeilla kelpaavatko. Historia vaikuttaisi kelpaavan, ainakin jos ne liittyvät jotenkin äitini omaan elämään ja/tai isäni ja/tai äitini historiaan. Toisaalta sota-aikana syntyneelle en haluaisi enää sotaoloista muistuttaa.

ap 

Vierailija
68/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tove Janssonin aikuisille suunnatut kirjat kuten Kuvanveistäjän tytär voisivat kiinnostaa.

Äitisi oli nuori 1960-luvulla. Jokin niistä ajoista kertova kirja voisi tuoda muistoja mieleen. Riippuen siitä mikä hänen taustansa on: opiskelijaelämää, kaupunkia vai maaseutua?

Vierailija
69/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laila Hirvisaaren kirjat ent. Hietamies.  Jos tykkää telkkaria katsoa, niin Hakekaa kätilö sarjasta löytyy myös kirjoja.  Äänikirjat vois olla myös mukavia kuunnella, jos silmät rasittuvat liikaa. Itse kuuntelen äänikirjoja. Olen 74-vuotia.

Vierailija
70/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sally Salmisen KATRIINA sen kun olet lukenut haluat lukea kaikki Salmisen kirjat.

Vierailija
71/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lainaan kirjan, desinfioin kannet ennen lukemista käsidesillä.

Vierailija
72/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen Kuvalehden paperilehti.

Vierailija
73/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti hän osaa lukea, vaikket sinä osaa kirjoittaa. Olisiko Hertta-sarja älyllisesti liian haastavaa?

Vierailija
74/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fyysisen kirjan voi lukea omaan tahtiinsa, e-kirja ei kaikkia miellytä, ei ainakaan kuivasilmäiselle sovi, äänikirja on viimeinen mahdollisuus kun ei näe lukea.

Vierailija
75/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti hän osaa lukea, vaikket sinä osaa kirjoittaa. Olisiko Hertta-sarja älyllisesti liian haastavaa?

Skorppari. 

Vierailija
76/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kadonnutta aikaa etsimässä

Vierailija
77/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun lainaan kirjan, desinfioin kannet ennen lukemista käsidesillä.

Olen 70 vuotta lukenut enimmäkseen kirjaston kirjoja. Mitään tarttuvia tauteja en ole sairastanut, mitään flunssiakaan äärimmäisen harvoin, viimeks yli 10 vuotta sitten.

Pesen esm käteni aina kun tulen kotiin asioilta.

Vierailija
78/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei voita oikeaa kirjaa lukiessa. Itse en jaksaisi lukea laitteelta eikä korvani kestäisi kuuntelemista. 

Mutta tässäkin kukin tavallaan, jos ei näe lukea tai yykkää tehdä muuta samalla äänikirjat on varmasti paikallaan. Tytär kuuntelee autosaa kun työmatkansa yli puoli tuntia ajamista 

Vierailija
79/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Anton Tsehovin novelleja. Niin kaunista kieltä.

Vierailija
80/81 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AL Z HEIM ER ON JEHOVAN KOSTO PAHOILLE . 

Hyvä, että luet Raamattua, mutta valitettavasti olet ymmärtänyt asioita väärin. Jumala ei koskaan aiheuta dementiaa, eikä Alzheimeria kenellekään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan