Hei! Osaisiko joku suositella lukemista 87-vuotiaalle eläkeläis naiselle?
Vaikka on oma äitini kyseessä, en tiedä onko koskaan aiemmin ollut kova lukemaan. Nyt ei enää TV:n tarjonta tarjoa tarpeeksi ajankulua, joten lukeminen on muodostunut merkittäväksi. Kirjahyllystä löytyi Humiseva harju, mutten usko sen enää olevan houkutteleva genre. Samaisesta kirjahyllystä löysin myös Arthur C. Clarken Lapsuuden lopun, minkä luulen jääneen kokonaan lukematta, näin itse Sci-Fin ystävänä.
Christina Hungerin "Kuinka Stella oppi puhumaan" sen sijaan osui maaliin, ja Kati Tervoa äitini jaksoi lukea muutaman kirjan, kunnes kyllästyi. Ilmeisesti fiktio ei puhuttele samalla lailla kuin esimerkiksi "Uskomaton Aira Samulin" elämäkerta.
Vaikka ikää tulee vaikeuksineen koko ajan lisää, lukuvauhti näyttää kasvavan, ja äitini poikana en todellakaan osaa keksiä mieluista luettavaa tuon ikäiselle naiselle. Minulle Lee Childin Jack Reacher romaanit ovat vähintään kolmanneksi parasta viihdettä.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta. Miksi 87-vuotias ihminen ei osaa itse etsiä itselleen sopivaa kirjallisuutta? Eikö hän pääse omin jaloin kirjastoon?
Liikkuminen yksin alkaa olla vaikeaa, kirjasto pitkine hyllyriveineen ja useammassa kerroksessa (olen maininnut hisseistä, ei auta) pelottaa. Hyvä kun vielä lähikaupassa ruokaostoksilla käy ja hoitaa pankkiasiansa. Kaikki uusi aiheuttaa pelkoreaktion joten mieluummin autan kuin painostan.
Ohis, mutta miksi otsikossa pitää mainita tuo 87 v. eläkeläisnainen? Kyllähän 87-vuotiaat ovat jo eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen siirtymässä suomalaiseen kirjallisuuteen - ikääkin on.
Ensinnä tulee mieleen oikeinhyvä ja mukaansa vievä kirjailija Antti Heikkinen, hänellä on suomalaisista tehtyjä kiinnostavia elämänkertoja. Samoin kirja nimeltä "Mummo" - joka ei mitenkään ole mummomainen, vaan kiinnostava.
Sitten suomalaiset kartanoromaanit. Niihin voi uppoutua ja niissä on todenperäinen tapahtumien kerronta.
Valitettavasti en ole itse ulkomaisesta käännöskirjallisuudet innostunut.
Lisään vielä, että elämänkerrat häneltä ovat oikein maittavaa luettavaa. Häneltä Seela Sella, Pokelat, Erro Roine ja Kari Tapio jne.
Kehveli, Pihkatappi ja Mummo. Olen 77 vuotias ja tämä on kiinnostukseni alue. Luen myös toisinaandekkareita, suomalaisten kirjoittamia.
Jumantsuikka Seela Sella varmaan kelpaisi. Kiitos Ei ymmärrä näin miesoletettuna, eikä muista kaikkia fiksuja valintoja. 😎👍
Raamattu on paras tuonikäiselle. Ei ole liian myöhäistä tehdä parannusta ja joka tapauksessa pian pääsee näkemään, pitivätkö jutut paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Pitäiskö oikeesti tässä iässä yli 80 lukea vain vaikka elämänkertoja?
Mulle maistuu kaikki, amerikkalaiset päiväunet, ja dekkari on se päägenre.
Eiköhän vapaassa maassa ole vapaus lukea ihan mitä haluaa. Vaikka Aku Ankkaa jos se kiinnostaa.
Gerda Antti on mulle ainakin merkinnyt paljon, tosin olen lukenut vain alkuperäisiä ruotsinkielisiä teoksia, joita on monta. Luin häntä jo kolmekymppisenä.
Suomennettuja teoksia on vain kolme Wikipedian mukaan. Mutta ehkä niistä löytyisi jotakin mietittävää? Eivät ole mitään hömppäkirjallisuutta. Kertovat aikuisen naisen elämästä ja ihmissuhteista.
Hetki kerrallansa, suom. Kyllikki Härkäpää, WSOY, 1983.
Huomispäivän tähdet, suom. Pirkko Lokka, WSOY, 1985.
Niin paljon kuuluu elämään, suom. Pirkko Lokka, WSOY, 1990.
Vähän arvelutti kysyä täältä apuja mutta näyttäisi siltä, että muutamaksi kuukaudeksi luettavaa nyt löytyy. Kiitokset kaikille, niillekin joiden mielestä Ratto, Kalle ja Jallu ovat kiinnostavaa luettavaa. 🤔
Vierailija kirjoitti:
Jos sä rakastat häntä viet ulos kävelylle ostat rollaattorin ja katsot hänen matka valokuvia ja perhe valokuvia yhdessä . Ostat hänelle lahjakortin hän ostaa kaupasta mistä itse pitää . Viet hänelle torilta mustikkaa ja ostat maitoa .
Nyt puhutaan kirjojen lukemisesta, idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä aloitusta. Miksi 87-vuotias ihminen ei osaa itse etsiä itselleen sopivaa kirjallisuutta? Eikö hän pääse omin jaloin kirjastoon?
Liikkuminen yksin alkaa olla vaikeaa, kirjasto pitkine hyllyriveineen ja useammassa kerroksessa (olen maininnut hisseistä, ei auta) pelottaa. Hyvä kun vielä lähikaupassa ruokaostoksilla käy ja hoitaa pankkiasiansa. Kaikki uusi aiheuttaa pelkoreaktion joten mieluummin autan kuin painostan.
Etkö voi viedä äitiäsi kirjastoon, jos hän ei ole siellä käynyt 87 vuoteen?
Vierailija kirjoitti:
ET-lehti.
Lehdet ovat viisastuttavia
Lue ikäisesi kirjoittama Sisko Lännenmäki/ Kun tuskan tuntee. Kirjoittanut muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Ohis, mutta miksi otsikossa pitää mainita tuo 87 v. eläkeläisnainen? Kyllähän 87-vuotiaat ovat jo eläkkeellä.
Eihän hän ap:n mukaan ole eläkeläisnainen vaan eläkeläis nainen.
Sen verran vielä pakko kertoa, että kirjaston miespuolisilla työntekijöillä on vielä minuakin huonompi näkemys mitä tuon ikäinen nainen mielellään lukee, naispuoliset kirjastohenkilöt ehkä karvan verran paremmin, joten vielä kerran kiitos osallistujille. Jos äitini vielä lukemista tarvitsee palailen asiaan.
ap
Olen itse kirjantekijä. Äskettäin eräs 48-vuotias mitään lukematon nainen kysyi minulta mitä lukemistoa voisin suositella. Laukussani sattui olemaan itsetuhoisen teologin Ann Heberleinin kirjoittama Jag vill inte inte dö, jag vill bara inte leva.
Oma 89-vuotias äitini ei lue enää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran vielä pakko kertoa, että kirjaston miespuolisilla työntekijöillä on vielä minuakin huonompi näkemys mitä tuon ikäinen nainen mielellään lukee, naispuoliset kirjastohenkilöt ehkä karvan verran paremmin, joten vielä kerran kiitos osallistujille. Jos äitini vielä lukemista tarvitsee palailen asiaan.
ap
Eiköhän tuon ikäinen ihminen itse tiedä mitä hän mielellään lukee. Aivan naurettavaa holhoamista.
Mitäpä sitä kuormittamaan lähes
ysikymppistä painavilla
kirjoilla, kun netti tarjoaa miljoonien
teosten kavalkadin äänikirjallisuutta.
Siinä voi saada ASMR-tyyppisen
duohemisfäärielämyksen miellyttävän
samettiäänen luentaa kuunnellessa.
Itse luen kovaa kirjaa e-bookin rinnalla.
Ostan kirjani. En bakteerifobiaa potevana
koske kirkaston kirjaan enkä esimerkiksi
sauno taloyhtiön/yleisten paikkojen saunoissa jne. Puistattaa jalkasieni-/
visvasyylä/mikä tahansa patogeeni-potentiaali.. 🤨 Haluan koskea vain
puhtaaseen kirjaan. En käytä kirjastoja.
.
Oma isäni on velä alle 80
enkä itse ole ysikymppinen vielä
40 vuoteen. Hyvää viikonloppua. 🥳 E
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Eiköhän tuon ikäinen ihminen itse tiedä mitä hän mielellään lukee. Aivan naurettavaa holhoamista.
Jollei avauksestani tullut ilmi, kirjahylly vanhempieni kotona ei paljon antanut vinkkiä, eikä äitini muuta osannut kertoa, kuin että mieluiten naiskirjailijoita. Lukuharrastus on silleen vähän uusi juttu, koska elämänsä töissä - parhaimmillaan kahdessa samaan aikaan, jos ei lasketa kotitöitä mukaan - ollessaan, hyvä jos ehti faijan kanssa Kauniita ja rohkeita katsomaan. Faijakin siihen lankesi vasta töiden loputtua. Juu on siitä ihan saakelin monta vuotta, ja faijakin delas aikoja sitten.
Oisko sulla muutakin vittuiltavaa?
ap
Vastaisin tähän ihmettelyyn. Usein muistelmat ovat siitä kiinni, miten ne kirjoitetaan.
Elämänkerran kirjoittajasta se on kiinni miten tempaavasti kykenee kirjoittamaan.