Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies on jotenkin täysin ripustautunut minuun enkä jaksa

Vierailija
07.08.2026 |

Jos ollaan erossa vuorokausi, niin laittaa kymmeniä viestejä, soittaa 3-4 kertaa. Kyselee kuulumisia, vaikka mitäpä kotona nyt olisi erilaista, kuin kaksi tuntia aiemminkaan. En jaksa aina edes vastata. Olen sanonut että vähempi riittäisi, mutta loukkaantuu. Hetken sitten murjottaa eikä laita viestejä niin paljoa, sitten alkaa taas piipata.

Nyt olisi miehen suvun juhlat tulossa, enkä jaksaisi lähteä. Menisi koko viikonloppu, ja kaipaisin vaan lepoa. Mies oli innoissaan että tapaa sukulaisia pitkästä aikaa, serkkujakin. Ja että ollaan yötä siellä. Nyt kun sanoin että jos jäisinkin kotiin, jo koirankin takia, tuntui olevan ihan järkyttynyt. Sanoi että hän menee sitten vaan käymään siellä. 

Eli ajaa yli 3 tuntia sinne, on tunnin pari ja ajaa takaisin kotiin. En näe mitään järkeä, miksi ei nyt sitten menisi ja pitäisi hauskaa, tapaisi niitä sukulaisia rauhassa, ottaisi muutaman oluen, olisi yötä ja seuraavana päivänä rauhassa kotiin? Koska ei halua olla siellä ilman mua, kuulemma ajatuskin on todella tylsä.

Mua nyt jotenkin ahdistaa tämä touhu. En tiedä kiristääkö tällä nyt minua lähtemään vai mitä ihmettä?

Ja joo, en ehtinyt päivällä lukea ainuttakaan kommenttia.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kyse pettämisestä. Jotkut miehet rakastavat vaimojaan vähän liikaakin. 

Vierailija
22/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko miettinyt vaihtoehdoksi sitä, että mies on kirjolla? Omani on ja se näkyy juurikin noin eli kuormittuu maskaamisesta eli näyttelemisestä työkavereille niin paljon ettei kykene enää sen jälkeen olemaan ihmisten seurassa joiden kanssa ei pysty olemaan 100% oma itsensä. Kuitenkin haluaa seuraa sillä yksinolokin helposti ahdistaa. Seura ja vastaukset viesteihin haetaan sitten turvallisesta ja tutusta puolisosta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero ahdistus valtava näköjään.

Vierailija
24/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä vaiheessa söpö ripustautuminen muuttuu ikäväksi ja pakottavaksi kontrolliksi?

Vierailija
25/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä vaiheessa söpö ripustautuminen muuttuu ikäväksi ja pakottavaksi kontrolliksi?

Varmaan siinä vaiheessa, kun ollaan yhdessä vuosikymmenet ja sitten toinen vain päättää alkaa roikkua toisessa. 

Eihän tuo mitenkään normaalia ole, jos aikuinen ei yhtä päivää ei kestä ilma useita soittoja ja viestejä eikä muita ihmisiä ole elämässä. Sukulaisvierailunkin aikoo skipata, jos puoliso ei tule mukaan. 

Vierailija
26/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläsi on varmaan sosiaalisten tilanteitten pelko ja haluaa sinut siksi seuraksi. Onko myös niin että sinä hoidat enimmän puhumisen hänen puolestaan?

Vierailija
27/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin äsken aika hurjasta kommentista. En tiedä. Olen yleensä intuitiivinen. Tuli mieleen itsellänikin, kun kerroit tuon ripustautumisen vain syventyneen viime aikoina, että jotakin on tapahtunut hänen turvallisuuden tunteelleen. Lisäksi hän kuvittelee omistavansa sinut. Lisäksi outo äiti-poika-energia. Pettäminenkin käväisi mielessä vaihtoehtona, mutta vain sillä tavalla, että hän on joko itse ajatellut sitä tai ajatellut hetken sinun pettävän - ajatuksen tasolla - mutta tämä on vahvistanut sairasta ripustautumista sinuun. 

Pelkään puolestasi. Nämä tyypit ovat pahimpia ja sairaimpia kun eron pelko iskee.

Vierailija
28/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä mies on jotenkin löytänyt rakkauden sinua kohtaan uudelleen. Ei kovin kontrolloivalta kuulosta kyllä. Kuinka monissa sinun suvun juhlissa mies on ollut mukana? Eivät ne mitään riemua ole miehellekään, mutta on kestänyt ne vuoksesi todennäköisesti.

Koska niin yleensä parisuhteessa tehdään.

Vierailija
29/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen on miehelle sosiaalista pääomaa.

Vierailija
30/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kestäisi hetkeäkään, jos joku ripustautuisi minuun tuolla tavalla. Ei ole tervettä tuollainen, jos on täysin riippuvainen toisesta. Itse karkaan äkkiä jopa ystävyyssuhteista, jos joku alkaa roikkumaan liikaa.

Vaikea edes neuvoja antaa, kun itselläni olisi vain yksi vaihtoehto. 

Viesteihin olen jo tottunut, tosiaan ignooraan osan. Mutta nyt ihan suututtaa että hän oli innoissaan juhlista, ja nyt jos minä en lähdekään, menee vaan käymään ja istuu koko päivän autossa. Että minä tavallaan "pilaan" hänen juhlansa. En tietenkään oikeasti, mutta silti. En tajua miksei voi vain mennä ja viettää mukavan päivän ja illan. 

Ap

Ukkosi käyttäytyy passiivis-aggressiivisesta ja näin syyllistää sinua. Koska et haluat että ukkosi mukamas kärsii lopulta taivut lähtemään reissulle ja ignooraat omat halusi viettää omasi näköinen vk.loppu. Ukkosi tietää kuinka vedellä naruista ja sä joustat. Hän epäsuorasti yrittää syyllistää sinua. 

Aikuiset ihmiset tekevät kuten haluavat. Anna ulkon mennä kuten haluaa. Jos haluaa olla vain päivän sukulaisissa niin anna olla. Jos haluaa ajaa 6t autoa päivässä niin anna ajella. Jos hän päättää olla kokonaan menemättä niin anna olla. Vietä sinä sellainen vk.loppu luin haluat. Jos ukkosi mököttää tämän vuoksi niin sekin tietynlaista väkivaltaa. Anna se mököttää. Rupea pitämään listaa näistä mökötyksistä. Kun niitä on kertynyt tarpeeksi niin näytä se lista hänelle ja kerro että on aika puuttua hänen käytökseen. 

Vierailija
31/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kestäisi hetkeäkään, jos joku ripustautuisi minuun tuolla tavalla. Ei ole tervettä tuollainen, jos on täysin riippuvainen toisesta. Itse karkaan äkkiä jopa ystävyyssuhteista, jos joku alkaa roikkumaan liikaa.

Vaikea edes neuvoja antaa, kun itselläni olisi vain yksi vaihtoehto. 

Viesteihin olen jo tottunut, tosiaan ignooraan osan. Mutta nyt ihan suututtaa että hän oli innoissaan juhlista, ja nyt jos minä en lähdekään, menee vaan käymään ja istuu koko päivän autossa. Että minä tavallaan "pilaan" hänen juhlansa. En tietenkään oikeasti, mutta silti. En tajua miksei voi vain mennä ja viettää mukavan päivän ja illan. 

Ap

Tietysti hän haluaa sinut mukaan sukulaistensa luo. Juteltavaa riittää enemmän, kun puoliso on mukana, ja ehkä hänellä on silloin rennompi olokin. Olen itsekin sellainen, että pidän siitä, kun mieheni suostuu tulemaan mukaan tapaamaan sukulaisiani.

Toisaalta meillä ei ole tuollaista keskinäistä viestintä- ja soittelurumbaa. Molemmilla on myös omia kavereita.

Muuten, esim. isäni oli sellainen, että häntä saattoi hävettää mennä yksin tapaamaan sukulaisiaan. Hän koki olevansa silloin jotenkin selityksen velkaa: miksi vaimo jäi kotiin, miksei hän lähtenyt mukaan?

Vierailija
32/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ette kai asu yhdessä, ja meno on silti tuollaista? Kuulostaa todella ahdistavalta. Eikö hänellä ole yhtään ystäviä? Sinuna nostaisin kissan pöydälle ja käskisin hankkimaan oman elämän. 

Ollaan asuttu kymmeniä vuosia yhdessä jo. Nyt mennyt ihan kummalliseksi tämä. Hänellä on harrastuksia, mutta ei töiden ja harrastusten ulkopuolisia kavereita lainkaan.

Ap

No sitten et voi erota. Tai jos eroat niin mies varmaan sekoaa.

Vierailija
33/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä mies on jotenkin löytänyt rakkauden sinua kohtaan uudelleen. Ei kovin kontrolloivalta kuulosta kyllä. Kuinka monissa sinun suvun juhlissa mies on ollut mukana? Eivät ne mitään riemua ole miehellekään, mutta on kestänyt ne vuoksesi todennäköisesti.

Koska niin yleensä parisuhteessa tehdään.

Siis häh? Yleensä jos rakastaa niin ei ahdistele jatkuvasti viestein ja puheluin tai vartioi toista. Kuulostaa kontrolloivalta partnerilta. 

Vierailija
34/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitteko sopia että lähdette yhdessä mutta ette jää yöksi? Itselle usein huolestuttavaa sukulaiskyläilyissä on ollut se, jos pitää yöpyä muiden kotona. Siellä ei osaa nukkua rennosti.

Ja noista monista viesteistä yhden päivän aikana voisi keskustella, mikä niihin on syynä, etenkin jos se on uusi ilmiö. Onko se jokin vanhuuden oire.

Vierailija
35/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Olen sanonut että vähempi riittäisi, mutta loukkaantuu. Hetken sitten murjottaa eikä laita viestejä niin paljoa, sitten alkaa taas piipata."

;D

Vierailija
36/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat niitä, jotka eivät eroa kuolemassakaan. Ts. nk. kilttejä miehiä, joiden surmatöistä saa lukea lehdistä. Tiedän kun olen ollut poliisissa töissä. Ole varuillasi ja lähde ajoissa. Kuuntele omia tunteitasi. Kerro hänelle, että sinua ahdistaa hänen ripustautumisensa, mutta kerro myös jollekin kaverille, että aiot tehdä sen. Ja sen jäkeen turvaa selustasi

Vierailija
37/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienostuneempi kontrollin muoto. Ei suoraan tenttaa missä olet ja kenen kanssa mitä tekemässä, vaan naamioi sen viattomaan kuulumisten kyselyyn. Yhtä kaikki varmistaa että olet tavoitettavissa, saa tietää mitä teet ja estää ettei sulla vaan ole itsenäistä aikaa ilman häntä. Ettet vaan saa jotain ajatuksia!! Mies saattaa itse pettää tai ainakin mielessä on jotain siihen liittyvää ja sitten varmistelee sua. Meillä oli just tuollasta: jatkuvaa viestitulvaa miehen hereillä olosta nukahtamiseen, jopa miehen töissä ollessa. Kyseli myös kauttarantain tuttavistani ja kyttäsi puhelintani. Tarkkaili aktiivisuuttani somessa jne. 

Vierailija
38/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mitä vastata kun itselläni ei ole tuollaista tilannetta.

Vaikka ei mieheni kanssa nähtäisi edes pariin päivään, niin rauhassa saisin olla.

Voithan sä vaikka sanoa että päivisin pidät puhelimen äänettömällä ja että vastaat viesteihin kun näet ne, voisiko se rauhoittaa viestittelyä miehesi puolelta?

Vierailija
39/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Olen sanonut että vähempi riittäisi, mutta loukkaantuu. Hetken sitten murjottaa eikä laita viestejä niin paljoa, sitten alkaa taas piipata."

;D

No älä vastaa joka viestiin. Vastaa vaikka yhteen viestiin 2-5 tunnin jälkeen. Sanot että uppouduit äänikirjaan ja laitoit viestit äänettömälle. 

Vierailija
40/48 |
08.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa exältäni. Hän teki mm juuri tuota syyllistämistä. Koko ajan olisi pitänyt olla yhdessä. Harrasti ja näki kavereita vain jos menin itse johonkin käymään. Usein kuitenki silloinkin istui kotona ja vihjaili ett olen tehny jotai väärää. 

Syynä oli läheisriippuvaisuus, ja jonkinlainen manipuloiva luonne. Puhuminen ei auttanut, aina palattiin samaan tilanteeseen. 

Onko miehelläsi ehkä ollut näitä piirteitä jo aiemmin, mutta nyt ne ovat vahvistuneet?