Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun ikääntyneet sukulaiset eivät myönnä muistihäiriötään ja hajamielisyyttä

Vierailija
07.08.2026 |

Miten toimitte? Ollaan lukuisia kertoja kehoittanut muistitutkimuksiin, eivät mene eivätkä myönnä edes. Jos myöntävät, on myös hölmö tekosyy. 

Eivät myönnä että muisti on huono, jopa vaikka todisteita on että huonon muistin takia sähelletty arkena tai kadotettu asioita. 

Huolestuttavin on 70v sukulainen joka tekee osa-aikatöitä hoitoalalla eläkkeellä vaikka muisti pätkii, yhdelle asiakkaalle oli antanut täysin väärin lääkkeitä lukuisia kertoja- silti jatkaa ja ei edes pitänyt asiaa vakavana.  Vaikka asiakkaalle kertyi hoitovirhe! 

Eivät kukaan 3 vanhasta sukulaisesta usko, kinaavat vastaan . Yksi sukulaispari täti ka setä, sekä isäni. 

Eivät usko omia lapsiaan tai meitä muita sukulaisia. Serkkujen kans ollaan ihmetelty mitä tässä pitäs tehdä. Nyt olisi hyvä hetki ottaa asioita hoitaakseen. En ymmärrä miksi iso vaiva edes käydä kerran lääkärissä?! Setä ja täti tuntuvat tukevan toisiaan kehittyvässä huonossa muistissa että keksivät mitä kummallisimpia tarinoita miksi sähläys ei haittaa. 

En tiedä miten tämän kanssa olla ja elää. Jos he eivät hoida itseään kunnolla ja menee tosi huonoon kuntoon niin vastuu kellahtaa meille nuoremmille jaksaa ottaa sitten se vastuu. He eivät tunnu ymmärtävän tätä. 

Raskas olo minulla + serkuilla. 

Ennen kuin kukaan sanoo ettei meidän vastuulla tms. : meidän suvussa lapset haluaa auttaa vanhempiaan niin paljon kuin pystyy vaikka se on raskasta. Vaihtoehto ei ole jättää oman onnensa nojaan, hoitokotiin yms..

Pitäisi saada neuvoa ja apua jostain miten takoa järkeä päähän näille mennä muistiasioita tarkistaa. 

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaudentunnottomuus. Minkä siinä sitten mahtaa, heillä on itsemääräämisoikeus.

Kukaan ei lähde tutkimuksiin ellei itse koe sitä tarpeelliseksi, vaikka kuinka jankuttaisit 

Eikä ne muistitutkimukset heidän muistiaan paranna. Lääkkeiden tehon kanssakin on vähän niin ja näin vrt. mielialalääkkeet. Voi auttaa, vähän hidastaa uistin heikknemistä tai sitten ei, vain ikäviä sivuvaikutuksia tulee. 

En vaivaisi sinuna päätäsi. Eläkööt niin kuin parhaaksi näkevät. 

Vierailija
2/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti jäävät kiinni siinä lääkärin ajokorttiuusinnassa, joka tehdään ikääntyville tietyssä iässä. Siihen kuuluu joku pieni muistitesti. Tietysti tämäkään ei auta jos ei ole ajokorttia tai sitä ei mene uusimaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaudentunnottomuus. Minkä siinä sitten mahtaa, heillä on itsemääräämisoikeus.

Kukaan ei lähde tutkimuksiin ellei itse koe sitä tarpeelliseksi, vaikka kuinka jankuttaisit 

Eikä ne muistitutkimukset heidän muistiaan paranna. Lääkkeiden tehon kanssakin on vähän niin ja näin vrt. mielialalääkkeet. Voi auttaa, vähän hidastaa uistin heikknemistä tai sitten ei, vain ikäviä sivuvaikutuksia tulee. 

En vaivaisi sinuna päätäsi. Eläkööt niin kuin parhaaksi näkevät. 

Jos olisin vaivaamatta päätäni että valitsen sen, olisin varmastikin ollut kirjoittamatta tänne . Ymmärrän sen sanomattakin. 

Mikään määrä disclaimereita kirjoituksiin ei näemmä säästä tältä ikuiselta "älä vaivaa päätäsi".

Oli kyseessä lasten, aviomiehen tai sukulaisten ongelma - älä vaivaa päätäsi. Ihmisistä ei saisi välittää yhtään. 

-AP

Vierailija
4/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monesti jäävät kiinni siinä lääkärin ajokorttiuusinnassa, joka tehdään ikääntyville tietyssä iässä. Siihen kuuluu joku pieni muistitesti. Tietysti tämäkään ei auta jos ei ole ajokorttia tai sitä ei mene uusimaan.

Tämä on onneksi hyvä jonkinlainen ulkopuolinen puuttuminen aikanaan. 

-ap

Vierailija
5/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko heistä tehdä huoli-ilmoituksen?

Vierailija
6/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankkikaas serkukset elämä. Enintään omien vanhempien asiat kullakin.

Into päästö vanhempien raha-asiat hoitamaan?

Vierailija
7/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sukupolvi on kasvatettu siihen, että itse pitää pärjätä. Niinpä se on todella pelottava ajatus ettei ehkä joskus enää pärjääkään, ja kun ongelmaa ei muuten osata ratkaista, kielletään sen olemassaolo.

Tämä on erityisesti suurien ikäluokkien miesten tyyppivika. Ei tartte tulla neuvomaan.

Vierailija
8/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos hoitotyössä tekee pahan lääkevirheen ei kai enää sijaistamaan pyydetä?

Vierailija
9/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on muistisairaan isosedän kanssa sama tilanne. Hänen vaimonsa on jo omaishoitaja ja alkaneeseen dementiaan on lääkitys. Nyt on yhtäkkiä muuttunut vielä aggressiiviseksi ja lyö vaimoaan. Ihan kamala tilanne, mutta ei suostu muistihoitajalle, suuttuu vaan lisää kun puhutaan lääkäriin menemisestä.

Muostihoitajasta ei sinänsä mitään apua ole, kun kerran vuodessa käy näyttämässä maatilan eläinten kuvia ja kysyy heppaa osoittaessaan onko tämä kukko. Tai sitten isosedän pitää osata kertoa paljonko kello on. Kyllä hän noihin pystyy skarppaamaan, mutta esim. hissistä poistuessa yrittää vaan kävellä hissin peiliä päin, eikä tajua että ovi on selän takana. Saattaa aamuyöstä herätä ja alkaa vaatimaan äkäisenä päivällistä. Ei siinä auta vaikka erottaisi hepan kanasta.

Olen miettinyt että huoli-ilmoitus alkaa olla ainut vaihtoehtomme.

Vierailija
10/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla ei ainakaan huono muisti kun muistat noita välilyöntejä reilusti tehdä.

Terveitä ovat sitten muuten etteivät mitään lääkkeitä syö eivätkä siten tarvitse lääkäriä?

Vierailija
11/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on muistisairaan isosedän kanssa sama tilanne. Hänen vaimonsa on jo omaishoitaja ja alkaneeseen dementiaan on lääkitys. Nyt on yhtäkkiä muuttunut vielä aggressiiviseksi ja lyö vaimoaan. Ihan kamala tilanne, mutta ei suostu muistihoitajalle, suuttuu vaan lisää kun puhutaan lääkäriin menemisestä.

Muostihoitajasta ei sinänsä mitään apua ole, kun kerran vuodessa käy näyttämässä maatilan eläinten kuvia ja kysyy heppaa osoittaessaan onko tämä kukko. Tai sitten isosedän pitää osata kertoa paljonko kello on. Kyllä hän noihin pystyy skarppaamaan, mutta esim. hissistä poistuessa yrittää vaan kävellä hissin peiliä päin, eikä tajua että ovi on selän takana. Saattaa aamuyöstä herätä ja alkaa vaatimaan äkäisenä päivällistä. Ei siinä auta vaikka erottaisi hepan kanasta.

Jos jän on jo hoidossa ja täti omaishoitaja asia lienee hoidossa. Tädin on itse keskusteltava vaikka lääkkeen vaihdista jos väkivaltaa.

Millään en tajua miten sisarusteni lapsille kuuluisi mitenkään minun asiani vaikka olisin sekaisin kuin seinäkello.

Vierailija
12/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveitä ovat sitten muuten etteivät mitään lääkkeitä syö eivätkä siten tarvitse lääkäriä?

Mites se sairaudentunnoton lääkkeitä ois saanut kun kieltää kaiken???!!! 

Vierailija
13/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siksi, nykyisin on kaikenikäisillä ongelmia muistaa, nuoremmillakin pää niin täynnä kaikkea muuta että asiat unohtuu. 

Vierailija
14/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän sukulaisten asiat sulle kuuluu?  Omaisille eri juttu.

Vierailija
15/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites se sairaudentunnoton lääkkeitä ois saanut kun kieltää kaiken???!!! 

Jos kerran omaishoitaja on jo hänellä? Kai tilanne on silloin hoidossa?

Yleensä vanhuksilla on jo verenpainelääke, on polvia vaihdettu, sydän oikkuilee, diabetes. Aika harvinaiset vanhukset jos ei muuta kuin muisti huonontunut.

Vierailija
16/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä että joillain perhe on että ihmiset haluaa huolehtia toisistaan. Jotkut suvut ovat paljon tekemisissä keskenään. Mitäs siitä sitten? Kyllä haittaa liikaa tuntemattomien asiat sinua. 

Rahat hankitaan kaikki me omasta takaa, jotka kaikilla on tulon lähteet tai pärjää tarpeeksi. 

En kyttää perintöä eikä ole käynyt mielessäkään. Ehkä ahneus on enemmän vain sinun vaivasi kun se tuli edes mieleen :) 

-AP

Vierailija
17/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveetä jos sukulaisten jälkeläiset rupeisi minnuu vahtaamaanja keksimään vaivoja. Joskus joudun kännystä kattomaan mikä päivä on, huoli-ilmoitusko?

Vierailija
18/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä että joillain perhe on että ihmiset haluaa huolehtia toisistaan. Jotkut suvut ovat paljon tekemisissä keskenään. Mitäs siitä sitten? Kyllä haittaa liikaa tuntemattomien asiat sinua. 

Rahat hankitaan kaikki me omasta takaa, jotka kaikilla on tulon lähteet tai pärjää tarpeeksi. 

En kyttää perintöä eikä ole käynyt mielessäkään. Ehkä ahneus on enemmän vain sinun vaivasi kun se tuli edes mieleen :) 

-AP

Siästä kuitenkin noissa välilyönneissäsi vähän.

Perustele miksi sinulle setiesi tai tätiesi asiat kuuluvat mitenkään?

Vierailija
19/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän sukulaisten asiat sulle kuuluu?  Omaisille eri juttu.

Suku = OMAISET JOS ON LÄHEISIÄ SUKULAISIA

Vierailija
20/39 |
07.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jän on jo hoidossa ja täti omaishoitaja asia lienee hoidossa. Tädin on itse keskusteltava vaikka lääkkeen vaihdista jos väkivaltaa.

Millään en tajua miten sisarusteni lapsille kuuluisi mitenkään minun asiani vaikka olisin sekaisin kuin seinäkello.

Heillä ei ole omia elossa olevia sukulaisia eikä siis minulla ole enää elossa kuin tuo isosetäni. Olen ollut heidän läheishoivaajansa jo viisi vuotta, siitä asti kun isosetä ajoi pahan kolarin ja dementia todettiin. Olen auttanut heitä viikottain. 

Sillä perustelisin että kyllä se sedän kunto ja heidän hyvinvointinsa minullekin kuuluu. Ja pitäähän ihmisen voida olla turvassa omassa kodissaan. Eihän omaishoitaajaakaan saa ihan mitentahansa kohdella.

Mutta kiva jos sulla muuta perhettä ja paljon läheisiä niin ei tarvitse olla veljen lapsenlapsen ja puoliksi halvaantuneen puolison varassa sitten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme neljä