Kun ikääntyneet sukulaiset eivät myönnä muistihäiriötään ja hajamielisyyttä
Miten toimitte? Ollaan lukuisia kertoja kehoittanut muistitutkimuksiin, eivät mene eivätkä myönnä edes. Jos myöntävät, on myös hölmö tekosyy.
Eivät myönnä että muisti on huono, jopa vaikka todisteita on että huonon muistin takia sähelletty arkena tai kadotettu asioita.
Huolestuttavin on 70v sukulainen joka tekee osa-aikatöitä hoitoalalla eläkkeellä vaikka muisti pätkii, yhdelle asiakkaalle oli antanut täysin väärin lääkkeitä lukuisia kertoja- silti jatkaa ja ei edes pitänyt asiaa vakavana. Vaikka asiakkaalle kertyi hoitovirhe!
Eivät kukaan 3 vanhasta sukulaisesta usko, kinaavat vastaan . Yksi sukulaispari täti ka setä, sekä isäni.
Eivät usko omia lapsiaan tai meitä muita sukulaisia. Serkkujen kans ollaan ihmetelty mitä tässä pitäs tehdä. Nyt olisi hyvä hetki ottaa asioita hoitaakseen. En ymmärrä miksi iso vaiva edes käydä kerran lääkärissä?! Setä ja täti tuntuvat tukevan toisiaan kehittyvässä huonossa muistissa että keksivät mitä kummallisimpia tarinoita miksi sähläys ei haittaa.
En tiedä miten tämän kanssa olla ja elää. Jos he eivät hoida itseään kunnolla ja menee tosi huonoon kuntoon niin vastuu kellahtaa meille nuoremmille jaksaa ottaa sitten se vastuu. He eivät tunnu ymmärtävän tätä.
Raskas olo minulla + serkuilla.
Ennen kuin kukaan sanoo ettei meidän vastuulla tms. : meidän suvussa lapset haluaa auttaa vanhempiaan niin paljon kuin pystyy vaikka se on raskasta. Vaihtoehto ei ole jättää oman onnensa nojaan, hoitokotiin yms..
Pitäisi saada neuvoa ja apua jostain miten takoa järkeä päähän näille mennä muistiasioita tarkistaa.
Kommentit (40)
Minä en puutu aikuisten lasteni asioihin saati heidän serkkujensa asioihin. Ja jos vaikka joutuisin sairaalaan vain lapseni saisivat tietoa ja heistökin vain yksi nimetty. Ei heidän 11 serkkuaan.
Tuo on valitettavan yleistä. Sukulainen sai jopa muistisairausdiagnoosin ja väitti pitkään ettei häntä vaivaa mikään.
Meillä sisko väitti äidistä ihan samaa, lopulta huijasi äidin lääkäriin ja tämä totesi, että harvinaisen teräväpäinen ja hyvämuistinen asiakas. Ei tullut toivottua dementiadiagnoosia, tuli siskolle porttikielto äidin elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaas serkukset elämä. Enintään omien vanhempien asiat kullakin.
Into päästö vanhempien raha-asiat hoitamaan?
Usko tai älä että joillain perhe on että ihmiset haluaa huolehtia toisistaan. Jotkut suvut ovat paljon tekemisissä keskenään. Mitäs siitä sitten? Kyllä haittaa liikaa tuntemattomien asiat sinua.
Rahat hankitaan kaikki me omasta takaa, jotka kaikilla on tulon lähteet tai pärjää tarpeeksi.
En kyttää perintöä eikä ole käynyt mielessäkään. Ehkä ahneus on enemmän vain sinun vaivasi kun se tuli edes mieleen :)
-AP
Siästä kuitenkin noissa välilyönneissäsi vähän.
Perustele miksi sinulle setiesi tai tätiesi asiat kuuluvat mitenkään?
Jos on ollut läheinen lapsuudesta asti niin miksen saisi olla huolissaan heistä?! :) jos olen heidän lastenkin kanssa läheinen ja meidän suku on tiivis, miksi pitäisi olla välittämättä?
Voitko kertoa miksei ihmisistä tulisi välittää yhtään? Oletko joku katkera yksinäinen ?
-AP
En . Minulla on kolme aikuista lasta.
Olen isosta suvusta lähtöisin mutta silti, jokaisen asiat on heidän omia asioitaan. Ei koko suvun. Oletko heimoa jossa käytetään pitkiä hameita?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muistisairaan isosedän kanssa sama tilanne. Hänen vaimonsa on jo omaishoitaja ja alkaneeseen dementiaan on lääkitys. Nyt on yhtäkkiä muuttunut vielä aggressiiviseksi ja lyö vaimoaan. Ihan kamala tilanne, mutta ei suostu muistihoitajalle, suuttuu vaan lisää kun puhutaan lääkäriin menemisestä.
Muostihoitajasta ei sinänsä mitään apua ole, kun kerran vuodessa käy näyttämässä maatilan eläinten kuvia ja kysyy heppaa osoittaessaan onko tämä kukko. Tai sitten isosedän pitää osata kertoa paljonko kello on. Kyllä hän noihin pystyy skarppaamaan, mutta esim. hissistä poistuessa yrittää vaan kävellä hissin peiliä päin, eikä tajua että ovi on selän takana. Saattaa aamuyöstä herätä ja alkaa vaatimaan äkäisenä päivällistä. Ei siinä auta vaikka erottaisi hepan kanasta.
Olen miettinyt että huoli-ilmoitus alkaa olla ainut vaihtoehtomme.
Soittakaa poliisit seuraavalla kerralla kun hakkaa vaimoaan.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on valitettavan yleistä. Sukulainen sai jopa muistisairausdiagnoosin ja väitti pitkään ettei häntä vaivaa mikään.
Hänhän voi sanoa ihan mitä tahtoo jos ei vaikka muista edes.
Harvinaisen fyysisesti terveitä vanhuksia jos ei mitään kontaktia terveyskeskukseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on muistisairaan isosedän kanssa sama tilanne. Hänen vaimonsa on jo omaishoitaja ja alkaneeseen dementiaan on lääkitys. Nyt on yhtäkkiä muuttunut vielä aggressiiviseksi ja lyö vaimoaan. Ihan kamala tilanne, mutta ei suostu muistihoitajalle, suuttuu vaan lisää kun puhutaan lääkäriin menemisestä.
Muostihoitajasta ei sinänsä mitään apua ole, kun kerran vuodessa käy näyttämässä maatilan eläinten kuvia ja kysyy heppaa osoittaessaan onko tämä kukko. Tai sitten isosedän pitää osata kertoa paljonko kello on. Kyllä hän noihin pystyy skarppaamaan, mutta esim. hissistä poistuessa yrittää vaan kävellä hissin peiliä päin, eikä tajua että ovi on selän takana. Saattaa aamuyöstä herätä ja alkaa vaatimaan äkäisenä päivällistä. Ei siinä auta vaikka erottaisi hepan kanasta.
Tässä on sairaus todettu koska vaimo on omaishoitaja. Vaimon pitää olla yhteydessä tahoihin jotka järjestävät hoitopaikan laitokseen. Tietysti se poliisin kutsuminen voi edistää laitospaikan saamista.
Jääräpää äitini ehti sössiä raha-asiansa, ennenkuin saatiin muistitutkimutksiin ja avun piiriin. Lääkkeensäkin otti miten sattuu, vaikka oli entinen sairaanhoitaja. Kyllä se puuttuminen on välittämistä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on sairaus todettu koska vaimo on omaishoitaja. Vaimon pitää olla yhteydessä tahoihin jotka järjestävät hoitopaikan laitokseen. Tietysti se poliisin kutsuminen voi edistää laitospaikan saamista.
Yhdenkään vaimon ei pidä olla miehebsä hakattavana, olkoon sitten mikä tahansa sairaus todettu.
Vierailija kirjoitti:
Meillä sisko väitti äidistä ihan samaa, lopulta huijasi äidin lääkäriin ja tämä totesi, että harvinaisen teräväpäinen ja hyvämuistinen asiakas. Ei tullut toivottua dementiadiagnoosia, tuli siskolle porttikielto äidin elämään.
No täällä oma tapaus on selkeitä kommelluksia, joista on koitunut kolmansillekin osapuolille seurauksia + semmosta mitä sivusta seuraa että jaaha.
Ei olla kyllä huijaamassa ketään. He siis vaan kieltää ja vähättelee konkreettisia tapahtumia vaikka paikalla muita ihmisiä.
Vaikka se vaikuttaa jo muihinkin. Eli ei ole yhden ihmisen päähänpisto tämä huomaaminen.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jos kohtaat välitöntä fyysistä vaaraa tai väkivaltaa, poistu tilanteesta ja soita hätänumeroon 112. Väkivaltaisen ikäihmisen kanssa toimiessa oma ja muiden turvallisuus on aina ensisijainen asia, ja tilanteeseen on haettava ulkopuolista apua."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhdenkään vaimon ei pidä olla miehebsä hakattavana, olkoon sitten mikä tahansa sairaus todettu.
Ei tietenkään. Väkivaltaisia dementikkoja hoidetaan laitoksissa ja lääkitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hankkikaas serkukset elämä. Enintään omien vanhempien asiat kullakin.
Into päästö vanhempien raha-asiat hoitamaan?
Usko tai älä että joillain perhe on että ihmiset haluaa huolehtia toisistaan. Jotkut suvut ovat paljon tekemisissä keskenään. Mitäs siitä sitten? Kyllä haittaa liikaa tuntemattomien asiat sinua.
Rahat hankitaan kaikki me omasta takaa, jotka kaikilla on tulon lähteet tai pärjää tarpeeksi.
En kyttää perintöä eikä ole käynyt mielessäkään. Ehkä ahneus on enemmän vain sinun vaivasi kun se tuli edes mieleen :)
-AP
Siästä kuitenkin noissa välilyönneissäsi vähän.
Perustele miksi sinulle setiesi tai tätiesi asiat kuuluvat mitenkään?
Jos on ollut läheinen lapsuudesta asti niin miksen saisi olla huolissaan heistä?! :) jos olen heidän lastenkin kanssa läheinen ja meidän suku on tiivis, miksi pitäisi olla välittämättä?
Voitko kertoa miksei ihmisistä tulisi välittää yhtään? Oletko joku katkera yksinäinen ?
-AP
En . Minulla on kolme aikuista lasta.
Olen isosta suvusta lähtöisin mutta silti, jokaisen asiat on heidän omia asioitaan. Ei koko suvun. Oletko heimoa jossa käytetään pitkiä hameita?
Hoh hoijaa.
Turhaa vihanpitoa ja trollaamista.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Jääräpää äitini ehti sössiä raha-asiansa, ennenkuin saatiin muistitutkimutksiin ja avun piiriin. Lääkkeensäkin otti miten sattuu, vaikka oli entinen sairaanhoitaja. Kyllä se puuttuminen on välittämistä
Kyllä, lapselta. Eikä normaalisti kai suku kenenkään tätien ja setien asioissa sählää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No täällä oma tapaus on selkeitä kommelluksia, joista on koitunut kolmansillekin osapuolille seurauksia + semmosta mitä sivusta seuraa että jaaha.
Ei olla kyllä huijaamassa ketään. He siis vaan kieltää ja vähättelee konkreettisia tapahtumia vaikka paikalla muita ihmisiä.
Vaikka se vaikuttaa jo muihinkin. Eli ei ole yhden ihmisen päähänpisto tämä huomaaminen.
-ap
Nuohan ovat todella henkilökohtaisia asioita. Eivät taatusti myönnä mitään, kun paikalla on muitakin ihmisiä. Sairastunut saattaa tuntea voimakasta häpeää ja huolta tapahtuneesta ja tilanteestaan, vaikka sinä puhutkin kommelluksista.
Vierailija kirjoitti:
Kälyni oli muistisairas. En koko ajan jankuttanut että oot, oot, oot. Kuuntelin hänen juttujaan, mutta en sotkeentunut perheensä asioihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, lapselta. Eikä normaalisti kai suku kenenkään tätien ja setien asioissa sählää.
Lapset saattaa asua kaikana, tai ei muuten välitä. Ja muuta sukua voi asua vaikka naapurissa ja ovat tekemisissä päivittäin
Mun äidilläni, 80 +, on selvästi huono kuulo,,vaikka väittää, ettei sen luulossa ole mitään vikaa. Todisteet: TV, radio, puhelin ja tabletti soivat ihan hel****n kovalla aina, kun ovat päällä. Se melu häiritsee ja kuuluu varmasti kauas, ulos asti, vaikka ovi on kiinni. Ei koskaan myönnä sitä. Eikä viitsi edes kokeilla kuulokojeita, joita itse käytän, jo varmaan 10 v olleet. Kummassakin korvassa. Ja nyttemmin kuuloni on hyvä. Minkään ei tarvitse huutaa. Omat puhelin ja tabletti ovat aina 100 % äänettömällä melun takia. Kun kävimme jokin aika sitten katsomassa jotakin näytelmää jossakin, se väitti, ettei kuullut mitään, vaikka istuttiin eturivissä ja mä kuulin kaiken. Mökillään en päässyt ainakaan puoleen tuntiin nukkumaan eräs ilta, kun se katsoi jotakin älyvapaata roskaa kovalla. Se ei ilmeisesti ole koskaan kuullutkaan kuulokkeista, vaikka sillä rahaa nyt on. Miksi pitää katsoa jotakin, joka tulee TV:stä ? Aina sama juttu, kun meen sinne viikonlopuksi joka toinen vkl. En saa itse omaa rauhaa. Sen pitäisi opetella laittamaan oma ovensa kiinni, ettei se melu kuuluu muualle. Kyl se tais käydä jossain kuulokokeessa, muttei viitsinyt edes kokeilla kuulokojeita. Syy ? Ei niiden käyttö ole mikään häpeä !
-AP