Pankin joustoluotto
Hei, kaipaisin vähän apua pohdintaan oman pankin tarjoamasta joustoluotosta. Jos lainasumma olisi vaikka 10 000 €, kk-erä 300 €, niin minkälaisia todellisia vuosikorkoja teille on tarjottu tämäntyyppisillä summilla? Minulla ei ole omasta pankista muuta kuin muutaman tonnin opintolaina, olen vakityössä vakaalla alalla. Koen, että pankin tarjouksen korko on aika korkea. Kiva jos joku voi jelppiä, minulla ei ole tällaisesta aiempaa kokemusta. Onko sillä pankille merkitystä, mihin lainaa tarvitsee?
Kommentit (53)
Mulla on OP:n tarkkaluotto, en tarkkaan muista mikä korko siinä oli mutta olisko 3kk euribor plus marginaali, käytännössä se pyörii siinä 8-11% nurkilla muistaakseni.
Vakuudettomat luotot ei oo mitään kovin edullisia missään.
Nordeassa Joustoluoton korko vaihtelee asiakkuustason mukaan. Laskuri löytyy heidän sivulta.
vakuudettomat luotot OVAT (syystäkin) kalliita.
Siksi käytänkin vain vakuudellista luottoa, asiakasuhteeni muutenkin kunnossa. Sijoituslainani korko on 2,5%.
Osuuspankissa ne muistaakseni kysyi karkeasti että mihin about raha menee, kai joku laki velvoittaa kysymään. mutta eihän ne sitä tiedä mihin sen oikeasti käytät, eikä kiinnosta koska ostamasi juttu ei ole lainan vakuutena.
Kyseessä siis nimenomaan vakuudellinen joustoluotto, todellinen vuosikorko himpan alle 12 %, niin se tuntuu minusta aika korkealta, koska on omasta pankista ja vakuuden kanssa.
Kiitos vastanneille. Ja pahoittelut, että meitä köyhempiäkin kuitenkin täällä pyörii jaloissa!
ap
Mitä tahansa teetkin, niin älä käytä näitä lainojen kilpailutus palveluita, bondoraa, rahalaitosta ymymym.
Pistin sinne kyselyä ja sitten alkoi yhteydenottoa tulemaan. Pyynnöistä huolimatta, kukaan lainantarjoaja ei suostunut toimittamaan lainan ehtoja kirjallisesti. Joku sanoi "etsi ne sieltä jostain nettisivuilta, ei kylläkään kertonut mistä".
Toinen sanoi että "saat ne kyllä allekirjoituksen jälkeen sähköpostiisi"
Kolmas oli että "no korko on tämä ja lainasumma tämä, eihän sun tarvi muuta tietää?"
Ne on ihan kusetusta.
Vierailija kirjoitti:
Kyseessä siis nimenomaan vakuudellinen joustoluotto, todellinen vuosikorko himpan alle 12 %, niin se tuntuu minusta aika korkealta, koska on omasta pankista ja vakuuden kanssa.
Kiitos vastanneille. Ja pahoittelut, että meitä köyhempiäkin kuitenkin täällä pyörii jaloissa!
ap
Siis mikä siinä lainassa olisi vakuutena?
Vierailija kirjoitti:
Osuuspankissa ne muistaakseni kysyi karkeasti että mihin about raha menee, kai joku laki velvoittaa kysymään. mutta eihän ne sitä tiedä mihin sen oikeasti käytät, eikä kiinnosta koska ostamasi juttu ei ole lainan vakuutena.
Minä vastasin että harkitsen suurehkoa huumekauppaa.
En saanut yllättäen lainaa.
OPn joustoluotossa on tosiaan toi 8-9% marginaali euriborin päälle. Eli todellinen vuosikorko nousee johonkin vähän päälle kymmeneen prosenttiin. Joustoluotossa on lisäksi 6€/kk kiinteä kuukausikulu.
Luottokortin korko taas on euribor + 9-10% marginaali, jolloin vuosikorko nousee johonkin 11 ja puolen pros kieppeille. Tässä on lisäksi joku aika iso kulu jos kortilta nostaa rahaa tilille.
Vierailija kirjoitti:
ap
Vakuudettomalle luotolle tuo olisi mun mielestä ok, vakuudelliselle ei.
Sen voit unohtaa että "oma pankki" mitenkään antaisi asiakassuhteen perusteella mitään etua. Sitä ei tapahdu ellet ole oikeasti varakas. Itse olen tavallinen mediaanituloinen duunari, joka kerta lainaa ottaessani oman pankin tarjous ollut huonoin. Aina vaihtunut pankki lainaoton yhteydessä.
Kiitos varoituksesta, myönnetään, että olen kyllä ollut mainosten uhri noiden kanssa, ja aivan tosi, asiakaspalvelija vielä oikein soittaa päälle, "pystyn kyllä alittamaan tuon, kohta tulee superhyviä tarjouksia", mutta eipä se käytönnössä niin mene, aika korkeita on todelliset vuosikorot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä talletin 3500€ kun myin autoni, täytin 4 sivuisen kyselylomakkeen siitä mistä olen saanut rahat, kenelle autoni myin, mikä oli ostajan nimi ja osoite ymym. Kysyin lopuksi virkailijalta että "mistä te tiedätte puhunko tässä paperissa totta vai valehtelenko? Vastasi että "meillä on tapana luottaa asiakkaisiimme" 😅
Asunto siis vakuutena, asuntolainaa ei ole. Ja kyllä mietin myös pankin vaihtoa, lisäksi vielä aika nihkeää ja aikaa vievää on tämä prosessi ollut.
Vierailija kirjoitti:
vakuudettomat luotot OVAT (syystäkin) kalliita.
Siksi käytänkin vain vakuudellista luottoa, asiakasuhteeni muutenkin kunnossa. Sijoituslainani korko on 2,5%.
+euribor?
Mulla on Nordeassa kolme vakuudellista lainaa, noista kallein on remppalaina, alunalkaen kymppitonni ja kokonaiskorko 3,7%. Että kyllä joku 12% on törkeä korko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä talletin 3500€ kun myin autoni, täytin 4 sivuisen kyselylomakkeen siitä mistä olen saanut rahat, kenelle autoni myin, mikä oli ostajan nimi ja osoite ymym. Kysyin lopuksi virkailijalta että "mistä te tiedätte puhunko tässä paperissa totta vai valehtelenko? Vastasi että "meillä on tapana luottaa asiakkaisiimme" 😅
Joo, vähän semmonen kuulustelu- ja sanelumeininkifiilis kyllä tuli tässäkin yhteydessä... En tiedä sitten mitä oikein tekisi, ehkä vaan kyselemään muista pankeista asiakkuutta. Ja nykyään asuntolainaakaan ei saa vissiin oikein mihinkään, kun pankin mielestä kaikenlaisia kriteereitä.
ap
Vierailija kirjoitti:
Kiitos varoituksesta, myönnetään, että olen kyllä ollut mainosten uhri noiden kanssa, ja aivan tosi, asiakaspalvelija vielä oikein soittaa päälle, "pystyn kyllä alittamaan tuon, kohta tulee superhyviä tarjouksia", mutta eipä se käytönnössä niin mene, aika korkeita on todelliset vuosikorot.
Yks kikka mitä nämä lainapalveluiden puhelinmyyjät väittää, on että "ja sit kun otat lainan meiltä, niin mä olen sun henkilökohtainen OMA PANKKIIRI, et tulee sulla mitä tahansa laina-asioita niin KYSY AINA MULTA, MÄ JÄRKKÄÄN". Antaahan se tavalliselle persaukiselle mielikuvan että nyt ollaan rikkaita kun on ihan oma pankkiiri. Mutta tosiasiassa se sun pankkiiri ei ole mitään muuta kuin provikkapalkalla oleva puhelinmyyjä jonka tehtävä on myydä sulle lisää lainoja.
Onko kellään oman pankin joustoluottoa?