Alan vaihto 38-vuotiaana
Onko täällä ketään joka olisi vaihtanut onnistuneesti alaa viellä lähes 40-vuotiaana? Onko mahdollista vai ihan toivotonta?
En oikein pysty enää tekemään fyysisesti raskaita töitä, siksi mietin uutta alaa.
Kommentit (12)
Itse menin amikseen 38 vuotiaana ja kävin kone ja tuotanto tekniikan alan tutkinnon. Nyt koneistajana töissä eikä ole raskasta työtä. Opiskelu kannattaa aina.
Minä mietin joka vuotisten talvilomautusten takia, mutta ei ole varaa ryhtyä kokopäiväiseksi opiskelijaksi. Voi kun olisin ymmärtänyt lähteä opiskelemaan aikuiskoulutustuella, ei tarvitsisi lorvia lomautettuna talvisin, kun töitä ei ole eikä kukaan ota edes kaupan kassalle tai siivoojaksi, kun pätevämpiäkin niihin hommiin löytyy. Nyt on pakko kituuttaa näin.
Vierailija kirjoitti:
Itse menin amikseen 38 vuotiaana ja kävin kone ja tuotanto tekniikan alan tutkinnon. Nyt koneistajana töissä eikä ole raskasta työtä. Opiskelu kannattaa aina.
Pääsitkö heti töihin kun valmistuin vai oliko vaikeaa saada ?
Moni on vaihtanut alaa 5-kymppisenäkin.
Minä aloitin uuden tutkinnon suorittamisen 36-vuotiaana. Otin opintovapaata ja menin nuorten kanssa opiskelemaan AMK:n päivätoteutukseen. Kahden lukukauden jälkeen menin harjoitteluun jonka jälkeen sain vakipaikan. Loput tutkinnosta suoritin työn ohessa reilussa puolessa vuodessa. Opiskelin siis ihan uuden alan ja nyt olen tehnyt tämän alan töitä jo yli kymmenen vuotta. Kyllä kannatti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pääsitkö heti töihin kun valmistuin vai oliko vaikeaa saada ?
Joo pääsin heti töihin, oli kaksi työpaikkaa mistä sain valita. Nytkin on rekry päällä koko ajan. Jos on työttömiä koneistajia kuulolla niin Oulun alueella on hommia.
Vaihdoin alaa 58-vuotiaana. Työkkärin suosituksesta, kun olin ollut tarpeeksi pitkään työtön.
Vierailija kirjoitti:
Kaveri teki saman yli nelikymppisenä. Työllistyi uudelle alalle lähes heti valmistuttuaan.
Suoritin just tutkinnon, oon 52 vee.
Olin vähän tuuliajolla ja tein pätkittäin niitä töitä mitä löysin ja sain lukiosta päästyäni. Kävin amiksen kolmekymppisenä, siitä suoraan entiseen harjoittelupaikkaan töihin. Nelikymppisenä prakasi kroppa, vaihdoin alaa ns. lennosta työnantajalle joka koulutti työnlomassa tälle uudelle alalle.
Rohkeasti vain eteenpäin.
Itsekin jouduin vaihtamaan alaa hiirikyynärpään vuoksi.