Mitä ruokia muistatte että teillä tehtiin köksässä?
Kommentit (67)
Kikkelikokkelia, Klunssigulassia, Kellipallinvelliä, Sammakonrommaa
Lopetin koulunkäynnin 1975 ja en muista yhtään ruokaa, mitä tehtiin. Vasta 80-luvulla alkoi ruoanlaitto kiinnostaa.
60-luvulla. Täytetty hauki, silakkapihvit, porsaan kyljykset, lihapullat, kalakeitto, lihakeitto, merimiespihvit, makarokilaatikko, kaalilaatikko yms.
Jälkiruokina pannari, eril. kiisselit, appelsiiniriisi, täytekakku, eril.leivoksia yms.
Köksää oli tyttökoulun keskikoululuokilla 3 vuotta.
Kaikki ohjeet tallella ja teen niitä ruokia vieläkin ja lapsenlapseni, teinit tekevät niitä myös.😍
Teeleivät oli ekan köksäntunnin anti. Tehtiin myös ainakin jauhelihakastiketta, perunamuusia, lihapullia, kiisseliä, sämpylöitä, riisipuuroa, piimäkakkua, omenapiirakkaa, pizzaa, muropikkuleipiä, nokkoslettuja (nokkoset käytiin poimimassa koulun kentän laidalta), jotain velliä. Lukuvuosi 1986-87.
Pottuja ja maksakastike
Kiisseliä jotain marja..
Vierailija kirjoitti:
En voi kyllä käsittää ihmistä joka ei osaa tehdä hyvää ruokaa. Eikös se ole nukkumisen jälkeen tärkein asia ja taito?
Olen samaa mieltä, mutta ei sitä opi kotitalouden tunneilla. Edes ravintolakoulussa ei välttämättä opi tekemään muuta kuin reseptin mukaan.
Taitavaksi kokiksi tullaan harjoittelemalla ja maistamalla ruokaa.
Omilta köksäntunneilta en muista kuin sämpylät ja pizzan, jonka valmistus videoitiin. Teetä me juotiin usein. Yhtään lämmintä ruokaa en muista tuon pizzan lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Joulupipareita, puuroa, kiisseliä, keitettiin kananmunia, perunoita ja Lindströmin pihvejä. Nämä muistui äkkiseltään mieleen.
Hikari...
Mä myös muistan teeleivät ja stroganoffin. Kauratoscaomenat ja vaniljakiisseli oli aivan tajuttoman hyvää.
Köksä oli teininä tosi kivaa, mutta en silti ottanut sitä valinnaisaineeksi. Meidät oki jaettu koko vuodeksi neljän hengen ryhmiin, mahdollisuuksien mukaan 2 tyttöä ja 2 poikaa. Teki hyvää sekin, että vähän sillä tavalla sekoituttiin, se oli yksi köksäntuntien parhaasta annista.
keitettiin lehmänkieli ja sitä piti maistaa!
Fyyfaan!
Muistan jauhelihakastikkeen ja spagetin, rahkan. Ai että ne olikin hyviä!
Muistan myös valkokastikkeen, johon tuli kinkkua. Se oli mielettömän hyvää. Ja teeleivät.
Olen aina ollut oikean ruuan ystävä (enemmän kuin makeiden herkkujen) ja köksän tunnit oli ihan parasta, kun sai syödä ihan tavallista, itsetehtyä kotiruokaa. Mulla on vieläkin tallella kotitalouden kirja ja välillä tulee tehtyä niitä ruokia. Helppoja ja edullisia, maistuvia perusruokia. Voisikin melkein taas kaivaa kirjan esiin!
Turun suomalainen yhteiskoulu 1970-luvulla.
Jouduimme syömään raakoja lihapullia. Ope ei koskaan maistanut edes tekeleitämme.
Tillilihasta olimme rasvat ja kalvot pois ja tuli hyvää.
Tiikerikakku, muffinsseja, ruskeakastike, perunamuusia, salaattia , porkkanaraaste, sämpylöitä.
Kalakeitto, juustokakku, jauhelihapihvit
Valkokastike ja teeleivät , keitettykananmuna, pinaattikeitto.
Teeleipiä, jotain kiisseliä ja sipattia ainakin tehtiin.
Aamupala, jauhelihakeitto, rahka, silakkapihvit, jauhelihakastike, ananaskeikauskakku. Nuo on jääneet mieleen. 90-luku.
Kalakeittoa perkaamattomista mateista. Ryhmissä oli 2 tyttöä ja 2 poikaa, lopuksi piti syödä omat kokkailut. Katettiin pöytä neljälle ja lopuksi tiskattiin astiat.
Vierailija kirjoitti:
Muistan että ihan ensimmäisellä tunnilla tehtiin teeleipiä. Joillakin tunneilla leivottiin makeita leivoksia, joskus sai jopa itse valita mitä leipoo. Muistan tehneeni ainakin vadelmamuffineja. Joskus tehtiin ateria, meidät jaettiin ryhmiin. Yksi ryhmä teki salaatin tai alkuruuan, toinen pääruuan ja kolmas jälkiruuan. Muistan ruokalajeista ainakin puutarhurin herkkukeiton, tomaattikeiton, lasagnen, perunat/spagetin ja kastikkeen. Jälkkärinä oli ainakin suklaamoussea ja marjarahkaa. Meillä oli kaikki reseptit Hyvää Pataa-kotitalouskirjasta.
Meillä oli sama kirja. Nyt kun mainitsit niin muistui mieleen tuo puutarhurin herkkukeitto!
Onhan se hyvää.