Lomautus vai irtisanominen
Kumpi on pahempi osa-aikainen lomautus vai irtisanominen (6 kk ilman työvelvoitetta)? Milloin mainitut vaihtoehdot otetaan käyttöön?
Kommentit (20)
Vierailija kirjoitti:
Minä valkkasin tuon irtisanomisen. Ne otetaan silloin käyttöön kun omistajien voitot ovat uhattuina.
Tai silloin kun aloittajasya halutaan päästä eroon.
Varmaan tuo irtisanominen. Se on aika lopullista. Lomautuksen jälkeen on mahdollista päästä takaisin. Voidaan ottaa käyttöön esim. jos yrityksen tilauskanta pienenee niin että kaikille ei riitä töitä. Silloin osa irtisanotaan ja osa voi olla lomautettuna, kunnes töitä jälleen tulee.
Irtisanominen olisi mielestäni pahempi. Lomautettuna on kuitenkin yrityksen työntekijä ja saattaa toimia työterveyspalvelutkin, ja voi pitää cv:ssä merkintää että on työsuhteessa. Samalla tavalla voi etsiä töitä.
Haluan kuulla eri näkökantoja. Lomautuksen pituudesta ei ole tietoa, voi olla toistaiseksikin voimassaoleva.
Lomautusta käytetään, jos yritysjohto ajattelee, että tilanne saattaa vielä parantua. Ja yritys saa säästöä nopeasti, koska palkanmaksu katkeaa melkein heti. Tai joskus kyllä on lomautetulle sanottu epävirallisesti, että ei kannata toivoa liikoja jatkostakaan.
Jos jo tiedetään, että tekoälyllä tms korvataan osa työstä eikä talouskaan kohene, niin irtisanominen, mutta siinä pitää palkkaa maksaa vielä puolikin vuotta. Näin omalla työpaikalla on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen olisi mielestäni pahempi. Lomautettuna on kuitenkin yrityksen työntekijä ja saattaa toimia työterveyspalvelutkin, ja voi pitää cv:ssä merkintää että on työsuhteessa. Samalla tavalla voi etsiä töitä.
Helpompi etsiä töitä, jos ei ole työvelvoitetta ja on siinäkin työsuhteessa, kunnes irtisanomisaika loppuu.
Pyysin irtisanomista ja toteutui pitkäaikainen haave uudesta tutkinnosta ja asuinpaikasta.
Vierailija kirjoitti:
Eli hakisit mielummin töitä ansiosidonnaisella kuin täydellä palkalla? Irtisanomisaikana voi mennä töihin ja saada palkkaa kummastakin työstä.
Vierailija kirjoitti:
Mietipä nyt vähän vielä. Olet kuitenkin irtisanomisajan yrityksen työntekijä. Saat palkkaa ja toimii työterveyspalvelutkin, ja voi pitää cv:ssä merkintää että on työsuhteessa. Samalla tavalla voi etsiä töitä ja aloittaa työtkin.
Irtisanominen. Kun neuvottelujen alkaminen alkoi roikkua aloin etsiä uusia töitä ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi lähtijäksi, jos esimies pitää huolen ettei työvelvoitetta ole. Aloitin uudessa työssä viikko irtisanomisen jälkeen ja sain puolen vuoden ajan palkkaa kahdelta työnantajalta.
Vierailija kirjoitti:
Lomautusta käytetään, jos yritysjohto ajattelee, että tilanne saattaa vielä parantua. Ja yritys saa säästöä nopeasti, koska palkanmaksu katkeaa melkein heti. Tai joskus kyllä on lomautetulle sanottu epävirallisesti, että ei kannata toivoa liikoja jatkostakaan.
Jos jo tiedetään, että tekoälyllä tms korvataan osa työstä eikä talouskaan kohene, niin irtisanominen, mutta siinä pitää palkkaa maksaa vielä puolikin vuotta. Näin omalla työpaikalla on ollut.
Yleensh` jos näköpiirissä ei ole tilanteen välitöntä korjautunmista, nuo vaihtoehdot yhdistetään. Eli työntekijöille lyödään käteen samaan aikaan välittömästä alkava lomautus (ilman palkkaa) JA irtisanominen 6kk irtisanomisajalla. Ei ne siinä irtisanomisajalla enää palkkaa maksele, kun on se lomautus samaan aikaan päällä.
Missä lomautus ja irtisanominen on tehty samaan aikaan?
Vierailija kirjoitti:
Irtisanominen. Kun neuvottelujen alkaminen alkoi roikkua aloin etsiä uusia töitä ja ilmoittauduin vapaaehtoiseksi lähtijäksi, jos esimies pitää huolen ettei työvelvoitetta ole. Aloitin uudessa työssä viikko irtisanomisen jälkeen ja sain puolen vuoden ajan palkkaa kahdelta työnantajalta.
Kaikille varmasti käy yhtä hyvin.
Vierailija kirjoitti:
No ainakin kaikissa konkurssiin menevissä lafkoissa. Ja esim YIT: llä myös, vaikka ei konkkaan menntykään.
Riippuu. Itse olin ensin lomautettuna lähes 3 kk, mikäli oli ihan ok ratkaisu itselleni ja ennen kuin lomautus ehti loppua, alkoi muutosneuvottelut, joissa lopulta tulin irtisanotuksi. Meillä oli ennen tätä ollut kolmet yyteet vuodessa, oltiin jokainen vuorollamme tähtäimessä ja ainakin itse olin jo ihan loppu vuosien typerään pelleilyyn, minkä myös toin ilmi työnantajalle, sen lisäksi että annoin melko raastavaa palautetta tälle toimistaan, niin olin vain helpottunut irtisanomisesta. Koin, että mulla einole enää mitään annettavaa, vaikka sainkin joka taholta kiitosta työstäni. Nyt tulen olemaan työtön seuraavan 8 vuotta, eli eläkeikään ja olen vain onnellinen. Vihdoin voin keskittyä hyvään elämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensh` jos näköpiirissä ei ole tilanteen välitöntä korjautunmista, nuo vaihtoehdot yhdistetään. Eli työntekijöille lyödään käteen samaan aikaan välittömästä alkava lomautus (ilman palkkaa) JA irtisanominen 6kk irtisanomisajalla. Ei ne siinä irtisanomisajalla enää palkkaa maksele, kun on se lomautus samaan aikaan päällä.
No meillä kyllä alkoi yyteet heti lomautuksen perään ja maksettiin 6kk irtisanomisajan palkka ilman työvelvoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ainakin kaikissa konkurssiin menevissä lafkoissa. Ja esim YIT: llä myös, vaikka ei konkkaan menntykään.
Selvä. Mietin, että onko jotain nyrkkipajoja.
Vierailija kirjoitti:
Esim suomalaisessa pörssiyhtiössä jossa talvikuukaudet ovat hiljaisia ja saadaan ajettua alas osastoja, jotka eivät ole saaneet sopimuksia, eli töitä seuraavaksi vuodeksi.
Minä valkkasin tuon irtisanomisen. Ne otetaan silloin käyttöön kun omistajien voitot ovat uhattuina.