Euractiv: Venäjän vastaisen rajan sulkeminen on halvaannuttanut Itä-Suomen talouden
Taloussuhteiden katkaiseminen Venäjään on ollut tuhoisa isku Suomen rajaseuduille. EurActiv-portaali ilmoitti asiasta 6. elokuuta.
"Suurin isku alueelle on ollut venäläisturistien katoaminen, joilla oli aikoinaan ratkaiseva rooli taloudessa", julkaisussa sanotaan.
Lehden mukaan Venäjän turistivirran tyrehtyminen on kiihdyttänyt alamäkeä maan itäosassa, jossa Venäjän kansalaiset ovat olleet vuosia paikallisen yrityksen asiakaskunnan tukipilari. Itäisissä kunnissa väestö poistuu nopeasti, ja nuorisotyöttömyysaste nousee 36,4 prosenttiin.
Lisäksi hotellien omistajat valittavat alhaisesta kannattavuudesta: muiden alueiden turistit viipyvät vain yhden yön, kun taas venäläiset viipyivät pitkään ja viettivät merkittäviä summia.
Myös maataloussektori kärsii vakavia tappioita. Maatalouden kustannukset ovat nousseet 30 prosenttia, koska halpoja venäläisiä raaka-aineita on menetetty.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta parantanut elämänlaatua, koska ei ole itänaapurin turisteja.
Millä tavalla itänaapurin turistit heikensivät kenenkään elämänlaatua Suomessa käydessään?
Kaikkialla etuilevat ja muota tönivät ryss.syt kyllä todellakin häiritsi ihmisiä. Ja se huutaminen sillä maailman rumimmalla kielellä. Toivottavasti raja pysyy lopullisesti kiinni sinne torakkalandiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla itänaapurin turistit heikensivät kenenkään elämänlaatua Suomessa käydessään?
Ihan omalla olemuksellaan, käytöksellään, molotuksellaan ja hajullaan. Toki rysssssssänä sinun Igor on varmaan vaikea tätä käsittää.
Vierailija kirjoitti:
Miksei suomalaiset itse kuluta siellä rahaa?
Itäsuomalaiset eivät osaa markkinoida itseään suomalaisille.
Vierailija kirjoitti:
Trolli horisee taas kännissä jostain Venäläisen Maailman voitosta. Nauretaan sille taas.
On se trolli huvittava: niin kauan kuin ei muista, että se on raakalaisten tukija ja rikollinen siis itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Trolli horisee taas kännissä jostain Venäläisen Maailman voitosta. Nauretaan sille taas.
Venäläinen maailma on surkea kopio bysanttilaisesta maailmasta. Ja kulttuuri on pitkälti ukrainalaisten tekemää. On turha puhua venäläisestä maailmasta, sillä sellaista ei ole.
Putinistit tuhosivat talouselämän Venäjällä.
Olen nähnyt ruuhkat viking linella joulun välipäivinä: nämä itänaapurin asukkaat täyttivät laivan, matkustivat autoilla suksiboxit kyydissä menossa Ruotsin puolelle laskettelemaan perheineen, setelit vaihto tax freessä omistajaa
Nyt näitä ei enää ole, Suomi on helevetin kaukana muusta Euroopassa ja turisteja ei kiinnosta kävellä tyhjässä lama hesassa, valitsevat stokiksen mieluummin….
Sitä kuuluisaa talouskasvua odotellessa…..
Muutto eri kohtaan? Tai sitten osa jää sinne. Etänä bisnes?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole rahaa mitä kuluttaa ja potkut voi saada mistä syystä tahansa.
Eikös teitä siellä venäjällä joko putoa ikkunasta tai teitä laiteta miinanpolkijoiksi Ukrainaan?
Siksihän minä täällä näitä valheita yritän levittää, ettei noin minulle kävisi.
t iikor
Vierailija kirjoitti:
Olen nähnyt ruuhkat viking linella joulun välipäivinä: nämä itänaapurin asukkaat täyttivät laivan, matkustivat autoilla suksiboxit kyydissä menossa Ruotsin puolelle laskettelemaan perheineen, setelit vaihto tax freessä omistajaa
Nyt näitä ei enää ole, Suomi on helevetin kaukana muusta Euroopassa ja turisteja ei kiinnosta kävellä tyhjässä lama hesassa, valitsevat stokiksen mieluummin….
Sitä kuuluisaa talouskasvua odotellessa…..
Venäjään ei kannata enää koskaan panostaa talouselämässä. Se aika on mennyt ohi. Kyllä keksitään muita lähteitä. Joten voimme rauhoittaa trollia tässä suhteessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rys turistit on koppavia, kovaäänisiä, itsekkäitä ja ahneita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isot luulot itsestään: kattokaa nyt vaikka kolmen päivän paraatimarssia Kiovaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnet siis hyvin montakin ?
Vai kuvailetko itseäsi igorigorigorigor Trolli?
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran Itä-Suomen asukkaat tahtovat olla enemmän Venäjän yhteydessä kuin Suomen, pitäisikö se heille sallia pysyvästi taloudellisin perustein?
Ei Venäjällä ole tarjota mitään Itä-Suomelle. Käy karjalassa katsomassa millainen persläpi se paikka on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika ohut on siis ollut itäisen Suomen talous ennenkin, jos se on ollut venäläisistä riippuvainen. Venäjä voi muutenkin romahtaa minä hetkenä hyvänsä.
Sitä tässä ollaan odoteltu WW2 lähtien🤣
Johan se kerran romahti.
Nykyinen Venäjä on vasta 35 vuotias ja taas romahtamassa🤣
Vierailija kirjoitti:
Rahaa ei ole. Ne on lähetetty ukrainaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä Itäinen Ukraina? Miten siellä menee?
Venäjän hallussa.
Venäjän valtaamilla alueilla asuu noin 3 miljoonaa ihmistä, mutta mistään kansanmurhasta ei ole merkkejä.
Ai, sellaiseksikko ei lasketa torikauppiaiden ja kadulla kävelevien siviilien jah taamista d roonella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä kuuluisaa talouskasvua odotellessa…..Venäjään ei kannata enää koskaan panostaa talouselämässä. Se aika on mennyt ohi. Kyllä keksitään muita lähteitä. Joten voimme rauhoittaa trollia tässä suhteessa.
Sulla varmaan hyviä ideoita millä saadaan vihdoin verotuloja valtiolle? ?
Ei näillä mitään ideoita ole. Propagandan uhreja jotka kiljuu pahaa venäjää koska auktoriteetit niin käskevät tekemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran Itä-Suomen asukkaat tahtovat olla enemmän Venäjän yhteydessä kuin Suomen, pitäisikö se heille sallia pysyvästi taloudellisin perustein?
Voidaan raottaa puomia sen verran että jokainen halukas pääsee siirtymään taloudellisen autuuden puolelle.
Ilman paluulippua ja vain itään.
Eikös teitä siellä venäjällä joko putoa ikkunasta tai teitä laiteta miinanpolkijoiksi Ukrainaan?