2kk päivän unirytmi kuntoon?
Meidän 2kk nukkuu yöt hyvin. Nukkuu 4-7h pätkissä ja syö kerran tai kaksi.
Mutta päivät! Vauva on selvästi väsynyt, nukahtelee muttei nuku pitkiä pätkiä. Saattaa olla jopa 1h unessa, mutta sitten havahtuu ja on sevästi vielä väsynyt. Ei siis tietoakaan pitkistä, virkistävistä päiväunista...
Miten päivärytmiä saisi sellaiseksi, että lapsellakin olisi hyvä olla? Onko vinkkejä? Mistään unikoulusta ei siis tämän ikäisen kanssa ole kyse ja tiedän että näin pieni voi lla yötä päivää rytmitön, mutta haluaisin auttaa lasta voimaan vähän paremmin.
Kommentit (4)
Meidän poika on nyt 7 vkoa ja samanlainen pätkänukkuja päivisin. Öisin nukkuu kyllä levollisesti pitkiä pätkiä (2 syöttöä) n. 20-09.
Nyt oon määrätietoisesti alkanut nukuttaa, tavoitteena kahdet 2 h päikkärit (n. 11.30-13.30 ja 16-18). Päivisin syö 2 h välein, ei jaksa pidempään nukkua). Avainasiaksi olen huomannut, että kannattaa nukuttaa ENNEN kuin poika alkaa olla väsynyt. Muuten kyllä nukahtelee, mutta heräilee vähän väliä. Itse olen tehnyt niin, että lähden ulos vaunuttelemaan. Liikkuvissa vaunuissa kun nukkuu parhaiten. Tänään sain pikkulenkin jälkeen siirrettyä vaunukopan parvekkeelle, jossa jatkoi unia kauniisti. Lieneekö jo alkanut tottua siihen, että on uniaika? Apua ollut myös cuplatonista: Vaikka ei masuvaivoja itkekään pahemmin, niin huomasin heräilyjen johtuvan usein ilmavaivoista (vetää itseään kipparaan ja ähisee).
Toivottavasti teilläkin alkaa päiväunet vielä maittaa. Itse olen n. viikon " rytmittämisen" tuloksien perusteella toiveikas :-)
Kesis
Missä vauvasi nukkuu? Voisko kokeilla jotain muuta paikkaa, jos siellä nukkuisi paremmin? Oletko kantoliinaa kokeillut? Tai riippumattoa (BabyIdeasta esim..)? Vaunuja? (ulkona, sisällä) Sängyssä (tavan sängyssä sun vieressä tai sit yksinään jossain?)
Tämmösii tuli mieleen. Toivottavasti vauveli saa paremmin nukuttua :)
Vauva nukkuu " kaikkialla" . On kokeiltu meidän sänkyä/mun vieressä (mihin illallakin nukahtaa yöunille), vaunuja, omaa sänkyä sisällä, sitteriä yms. Kantoliinassa nukkuu aika kivan pätkän, lähinnä iltaisin sen 1h, kun touhuan pihahommissakin. Siinä meidän vaan tulee pidemmän päälle kuuma ja n. tunnin jälkeen vauvakin tuntuu kaipaavan eri asentoa.
Vaunuissa varmaan nukkuis jos ihan koko ajan kävelis, mutta se on käytännössä mahdotonta esikoisen 3v. kanssa ja kun asutaan ihan maaseudulla, ei oman tien edes takas kävely inspiroi ;-).
Tuntuu, että vauva herää masuvaivoihin aika usein vaikka röyhtäytän mielestäni hyvin.
Esikoinen nukkui tosiaan kuin tukki vähintään 1-2 pitkät päiväunet ulkona ja siksi itsellä on vaikea sopeutua kun toinen ei nuku vaikka näkee että väsyttää.
Meidän poika nyt 4,5kk ei ole ikinä nukkunut noita pitkiä päiväunia, joista kaikki ihmiset puhuu. Maksimissaan 2,5h vaunuissa kun heijasi vähän väliä. Nykyisin nukkuu yhdet pidemmät unet päivässä 1,5h. Muuten 15-45min kerralla. Kaikki lapset vaan ei nuku pitkiä unia päivällä.