Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yleinen palkkataso Suomessa ei ole juuri muuttunut 25 vuoden aikana. Hinnat ovat sen sijaan nousseet huomattavasti.

Vierailija
06.08.2026 |

1999: peruspalkka helposta teollisuustyöstä 6000mk/kk

2025: peruspalkka helposta teollisuustyöstä 1600e/kk

6000mk 1999 = 1600e 2025

Aika karmeaa.  

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko vakavissasi väität teollisuustyöntekijän palkaksi 1600 euroa per kk?

Näyttäis Duunitorin mukaan teollisuustyöntekijän keskipalkka olevan noin 2500 euroa. Metalli- ja teknologiateollisuudessa yli 3000. Eli täyttä höpöä nuo ap:n luvut

Vierailija
22/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloitin (ehkä keskivertoa paremmin palkatussa) duunarihommassa 1998. Palkka oli n 14000mk. Nykyään teen samaa työtä n 6000e palkalla. Toki työvälineet ovat kehittyneet tms mutta työajat yms suht samat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä asiassa ehkä hyvä esimerkki, kun vuoteen 2008 palkkakehitykseni oli nouseva ja tuolloin se oli minusta hyvä, jopa 3700e.

Tämän jälkeen alkoi nämä toimenkuvan muutokset ja sitten siirrettiin ulkoiseen firmaan ja sitten tuli uusia työehtosopimuksia ja lopulta työ osa-aikaistettiin ja nyt 2026 se brutto on noin 1100e/kk.

Ja samaan aikaan monet hinnat ovat nousseet 30-100%.

Nimimerkki: täällä ei ainakaan kokemuksesta palkita

Minä olen tästä varmaan huono esimerkki kun palkkani on noussut samalla työnantajalla 10 vuodessa 134,8 %.

Vierailija
24/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain vuonna 2001 palkkaa 12000mk/kk asiantuntijan tehtävistä. Nyt samasta tehtävästä maksetaan 4200€/kk. Rahanarvonmuuntimella, jos olisi summa pysynyt "samassa", se olisi 3067€/kk. Palkka on siis noussut.

Ostovoima taas tippunut kuin kivi

Vierailija
25/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa palkoista on noussut, osa pysynyt samana ja pieni osa laskenut. Kaikilla ei ole ollut samanlaista palkkakehitystä.

Vierailija
26/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tässä asiassa ehkä hyvä esimerkki, kun vuoteen 2008 palkkakehitykseni oli nouseva ja tuolloin se oli minusta hyvä, jopa 3700e.

Tämän jälkeen alkoi nämä toimenkuvan muutokset ja sitten siirrettiin ulkoiseen firmaan ja sitten tuli uusia työehtosopimuksia ja lopulta työ osa-aikaistettiin ja nyt 2026 se brutto on noin 1100e/kk.

Minä olen tästä varmaan huono esimerkki kun palkkani on noussut samalla työnantajalla 10 vuodessa 134,8 %.

Suurimmat nousut ovatkin aina niissä vähiten tärkeissä töissä.

Vierailija
27/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sain vuonna 2001 palkkaa 12000mk/kk asiantuntijan tehtävistä. Nyt samasta tehtävästä maksetaan 4200€/kk. Rahanarvonmuuntimella, jos olisi summa pysynyt "samassa", se olisi 3067€/kk. Palkka on siis noussut.

Ostovoima on on noussut ja korkeimmillaan koskaan.

Vierailija
28/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin vahva logiikka, vähiten tärkeät työt kun tuottavat eniten. Vai hetkinen miten se nyt on.

Vierailija
29/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toimitusjohtajien palkat nousseet yli 1000% 1970-2026.

Vierailija
30/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

J a  t e e t  i h a n   s a m aa  t y ö t ä  k u i n   a l o i t t a e s s a s i?

Vierailija
31/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastokeskuksen luvut eivät miltään ostin tue tuota teoriaasi. 

manipulaatio- ja propagandakeskuksen luvut ei tosiaankaan kuvasta tosielämää millään tavalla!!

Vierailija
32/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuonna 1995 meni ehkä neljännes nettopalkasta asuntoon helsingissä, nyt 2026 menee se sama neljännes, samalla asumisen taso on kyllä noussut. Ja vaikka kaikki väittää että ruoka on kallistunut niin ainakin itsellä meni n 15% palkasta ruokaan ja nykyään n 10% eli 400e. Kilpailu joskin aika laimea on auttanut. Eli kai lidl.

Vierailija
33/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei ole työn tuottavuus noussut. Seurausta vasemmistolaisesta talouspolitiikasta

Vierailija
34/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

vuonna 1995 meni ehkä neljännes nettopalkasta asuntoon helsingissä, nyt 2026 menee se sama neljännes, samalla asumisen taso on kyllä noussut. Ja vaikka kaikki väittää että ruoka on kallistunut niin ainakin itsellä meni n 15% palkasta ruokaan ja nykyään n 10% eli 400e. Kilpailu joskin aika laimea on auttanut. Eli kai lidl.

Höpö

Vierailija
35/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälle on jo olemassa ihan mittarit ja tilastot. 

Reaaliansiot

Palkkojen kehitys miinus inflaatio.

Jos palkat nousevat 4 % ja hinnat 2 %, ostovoima kasvaa noin 2 %.

Reaalitulot

Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot verojen jälkeen, inflaatiolla korjattuna.

Tämä huomioi myös eläkkeet, etuudet ja verotuksen.

Kotitalouksien käytettävissä olevat tulot

Palkat + etuudet + pääomatulot verot.

Kertoo, paljonko rahaa on käytettävissä kulutukseen ja säästämiseen.

Ostovoimakorjattu BKT asukasta kohti (PPP)

Käytetään maiden välisiin vertailuihin.

Huomioi maiden erilaiset hintatasot

Tilastokeskukselta löytyy tilastoja:

https://stat.fi/fi

Täältä löytyy ostovoiman kehityksestä kansantajuisesti kerrottuna:

https://www.veronmaksajat.fi/tutkimus-ja-tilastot/selvitykset/2025/palk…

Mielenkiintoista huomata miten ostovoima supistui joka ainoa vuosi Marinin hallituksen valtakaudella. Nykyisen hallituksen aikana ostovoima on kasvanut tasaisesti.

Vierailija
36/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippui Marinin hallituksen aikana, noussut tasaisesti nykyhallituksen aikana.

Vierailija
37/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erittäin vahva logiikka, vähiten tärkeät työt kun tuottavat eniten. Vai hetkinen miten se nyt on.

Olet oikeassa. Ne eniten tuottavat työt tuottavat eniten. Rahaa. Kaikki muu onkin merkityksetöntä. Ei rikas tarvitse sairaanhoitajaa mihinkään. Tai siivoojaa. Tai ruokaa. Tai...tai...tai...

Vierailija
38/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa ei ole työn tuottavuus noussut. Seurausta vasemmistolaisesta talouspolitiikasta

Kokoomus

Vierailija
39/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tippui Marinin hallituksen aikana, noussut tasaisesti nykyhallituksen aikana.

"Mut ku Sanna"

Kun ei muuta osaa

Vierailija
40/56 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitin työelämän vuonna 1998. Tienasin n. 1700€. Nyt palkkani on 4800€. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme