Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on tuhonnut ravintoloiden bilesuosion? Joka puolella Suomea on aivan kuollutta.

Vierailija
05.08.2026 |

Ja jos vastauksesi on persut, niin olet jo mädättänyt aivosi..

Mutta ravintolabiletys on ollut jo ennen koronaa melko kuollutta. 

Varsinkin suurin osa naisista on kaikonnut yöelämästä?

Kommentit (167)

Vierailija
141/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauhee mökä, et pysty keskustelemaan.

Maksat narikkaan, maksat pääsylippua, maksat kalliit juotavat.

Jonotat joka paikkaan, sisään, tiskille, vessaan, ulos..

Valtaosa kanssaihmisistä baarissa on sellaisia, joiden seurassa et oikeasti haluaisi olla.

Nykyään ihmisiä ei vaan hirveesti kiinnosta se dokaaminen. Enemmän ehkä halutaan nauttia kiva cocktail rauhallisessa paikassa, nauttien, eikä ryysien tungoksessa.

Tässä vain muutama syy, itse tykkään ottaa mukia mutta baareissa lopetin käymisen yllä mainituista syistä joskus 25v sitten.

Itse käyn joskus kaverin seurana. Kotona saatan juoda yhden alkoholijuoman, mutta itse baarissa tilaan sitten halvimman mahdollisen alkoholittoman.

En ole niin alkoholin perään, että maksaisin yhdestä perusjuomasta sen 10-20e.

Vierailija
142/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä oikein bilettänyt edes nuorempana, mutta varsinkin nykyään hinnat on jo niin korkeat ettei mitään järkeä lähteä mihinkään. Eikä siellä baarissa ja yöelämässä edes tapaa ketään sillä tavalla, kuin itse tykkään ihmisiä tavata. Humalaisten lähentelyt ei kiinnosta ja omalla porukalla ei voi olla rauhassa, kun aina on joku tuppautumassa seuraan.

N33

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi menisin rikastuttamaan baareja ja ravintoloita jos sieltä ei saa seuraa? Aivan järjetöntä.

Vierailija
144/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa nuoruudessani odotettiin innolla täysi-ikäistymistä, jotta pääsee baariin. Eikä moni malttanutkaan vaan mentiin ties millä kepulikonsteilla alaikäisenä. Minä olin rauhallinen kiltti kotihiiri, mutta toki baariin piti päästä, heti kun 18 tuli täyteen. 

Nyt oma lapseni on pian täysi-ikäistymässä ja paljon sosiaalisempi kuin minä. Luuhaa kaupungilla ja kavereilla yhtenään, mutta minkäänlaista kiinnostusta ei tunnu olevan baareja kohtaan. En toki vieressä kulje valvomassa, mutta juottolat eivät vaan tunnu teinejä kiinnostavan. 

Mä olen 33v, enkä odottanut teininä baariin pääsemistä. Baarit ei ylipäätään kiinnostaneet, mutta kävin niissä kuitenkin välillä kavereiden pyynnöstä. Usein selvinpäin.

Yöelämä alkoi kiinnostaa 27-vuotiaana, ja nykyään käynkin yöelämässä säännöllisesti. Kännääminen ei ole koskaan kiinnostanut, ehkä se olikin se syy miksi ei nuorena napannut? Kun ne teinipaikat oli niin heikkolaatuisia kännäyspaikkoja, tahmaiset lattiat ja paskat musat yms. 

Vierailija
145/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hinnat.

Hinnat 

Hinnat.

Ei se tämä  vaikeampaa ole .

Se on just noin. Kun kalja maksaa kympin niin saa unohtaa koko jutun. Kalsarikännissä voi kirjoitella tänne. Saa nähdä kuinka paljon saluunoita menee nurin? Noilla hinnoilla jää vain muutamia verrattuna nykyiseen.

Vierailija
146/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma baareissa käymiseni loppui taksiuudistukseen. Yksi järkyttävä taksimatka väärään paikkaan riitti enkä ole taksia käyttänyt sen jälkeen. Bussilla ei uskalla öisin matkustaa varsinkaan pienessä hutikassa.

Koronan jälkeen hinnat ovat baareissa niin korkeat, etten millään raski käydä. Kymppi lonkerotölkistä on aivan liikaa, ei mitään järkeä.

Vierailija
147/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin juuri Tsekissä. Prahan keskustassa saa ison ja hyvän tuopin kahdella eurolla (50 Kc), ja jos tietää minne menee niin voi saada 39:llä kruunulla. Palkkataso on keskimäärin noin puolet Suomen palkoista. 

Jos meillä saisi laadukasta olutta 3-4 euroa / 0,5 litraa, eli palkkatasoon nähden hinta vastaisi Tsekin hintoja, niin aivan varmaan olisi baareissa ja pubeissa porukkaa. Ja jos kaupasta saisi ison oluen alle 50 sentillä ja väkeviä 5-7 eurolla 0,75l, niin loppuisi netistä tilaaminen ja viinaralli kuin seisään.

Eli syynä on kohtuuton hinta.

Vierailija
148/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ei käy yökerhoissa samalla tavalla kuin ennen käytiin. Kait ne tapaa kaverit verkossa ja seura etsitään Tinderistä. Hinnat on myös aika huikeat vs ennen. 

Nykyään ehkä ne kaikista sosiaalisimmat ja eniten kavereita omaavat käyvät? Sillä se porukka nuorista kyllä käy.

Harmillista, jos vain tuo osa nuorista elää täysillä nuoruuttaan, ja muut kökkii kotona lihomassa ja addiktoitumassa ruuduille.

Jos "täyden elämän eläminen" tarkoittaa ryyppäämistä baarissa, niin ihan fiksua pysyä kotona. Nykynuoret on huomattavasti fiksumpia kuin ennen.

No, tämä lienee mielipideasia. Kotona sipsi- ja karkkipussin, tv:n tai älypuhelimen kera vietetty ilta kun ei varmasti ole yhtään sen enempää sitä "elämää".  Eihän siinä eletä edes sitä mitä kännihuuruissa yökerhossa. 

Nykyajan nuoret ovat myös niin lihavia, ettei heillä terveyskään ole ainakaan parempi kuin aiemmilla sukupolvilla. Maksa kun rasvoittuu niin viinalla kuin sokerilla ja ylipaino lisää kaikkien sairauksien riskiä.

Vierailija
149/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ei käy yökerhoissa samalla tavalla kuin ennen käytiin. Kait ne tapaa kaverit verkossa ja seura etsitään Tinderistä. Hinnat on myös aika huikeat vs ennen. 

Nykyään ehkä ne kaikista sosiaalisimmat ja eniten kavereita omaavat käyvät? Sillä se porukka nuorista kyllä käy.

Harmillista, jos vain tuo osa nuorista elää täysillä nuoruuttaan, ja muut kökkii kotona lihomassa ja addiktoitumassa ruuduille.

Jos "täyden elämän eläminen" tarkoittaa ryyppäämistä baarissa, niin ihan fiksua pysyä kotona. Nykynuoret on huomattavasti fiksumpia kuin ennen.

No, tämä lienee mielipideasia. Kotona sipsi- ja karkkipussin, tv:n tai älypuhelimen kera vietetty ilta kun ei varmasti ole yhtään sen enempää sitä "elämää".  Eihän siinä eletä edes sitä mitä kännihuuruissa yökerhossa. 

Nykyajan nuoret ovat myös niin lihavia, ettei heillä terveyskään ole ainakaan parempi kuin aiemmilla sukupolvilla. Maksa kun rasvoittuu niin viinalla kuin sokerilla ja ylipaino lisää kaikkien sairauksien riskiä.

Jep. Ei nuo opetuksessa turvallisen tilan järkkymisestä järkyttyvät lumihiutaleet, temu-materialistit ja sähköskuutilla kaikkialle painelevat pullukat, someaddiktiolla mielensä turruttaneet ja sosiaalisilta taidoiltaan torsoiksi jääneet helikopterivanhempien aikuisvauvat ynnä muut mitään "huomattavasti fiksumpia" ole, vaikka heidän äitinsä niin haluaisivatkin uskoa...

Toki osa nuorista on tietysti fiksuja, mutta sitä ei mitata sillä, käykö yökerhoissa vai ei.

Vierailija
150/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaatiiko nuoruuden täysillä eläminen ryyppäämistä ja biletystä? Mun nuoruudessa 1990-luvulla moni ajatteli noin. Yritin pakolla käydä muutaman kertaa meluisissa baareissa, voi kun olisin tajunnut ettei todellakaan tartte. Kotona olemisessa ei ole mitään vikaa.

Vierailija
151/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki kuvaa nettiin hölmöilysi. Rentoudu nyt siinä sitten vilauttelemaan. 

Ketää muka edes jonkun taviksen kännisekoilut kiinnostaisi pätkääkään? Ei tulisi mun ainakaan mieleenkään tuollaista pelätä. Ihan sama mitä kuvaavat, se tuskin olisi niin dramaattista että ketään kiinnostaisi, kun en ole mikään julkkis.

No kohta olet julkkis.

Vierailija
152/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska kotiolot voittavat raskaan työviikon jälkeen ravintola- ja yökerhoelämän 100-0. Kaupasta tarvikkeet herkkuillallista varten, joiden hinnalla olisit päässyt ehkä yökerhoon sisään ja ostanut yhden tai maksimissaan 3 juomaa. Nauti siinä sitten illasta kauhean metelin, töykeän palvelun ja riitaa haastavien kanssa-asiakkaiden kanssa. Ei enää ikinä. Kotona oma rauha, se on parasta.

Jep. Mieluummin kokoonnutaan jonkun luo saunomaan/juomaan/pelaamaan pienellä porukalla. Töissäkin pikkujouluissa käy lähinnä 50+ porukka ja kaikki nuoret jättää ne joko kokonaan väliin tai käy vain syömässä.

M33

Vierailija
153/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hinta, tupakointikielto (hiki ja paska haisee nykyään), m-atut ja hysteeriset #meetoo naiset.

Vierailija
154/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa on vai? Tuossa paikallisessa oli hyvä meininki viime viikonloppuna. Karaokea ja bilistä, parisuhteita alkoi ja loppui. Ördääjiä vietiin avoautolla kotiin jne.

Mä raahasin sieltä kivan tyypin kotiin ja nyt oltiin jo selvin päin treffeillä :D Ihan onnistunut miesvalinta, koska hän on vapaa, fiksu ja varakas, kuten minäkin. Hänellä on ok-talo tuossa lähellä, mulla 74 neliön loistohuoneisto alueen parhaalla paikalla. Ja: hän on jälleen kerran mua nuorempi.

N61

Vierailija
155/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa on vai? Tuossa paikallisessa oli hyvä meininki viime viikonloppuna. Karaokea ja bilistä, parisuhteita alkoi ja loppui. Ördääjiä vietiin avoautolla kotiin jne.

Mä raahasin sieltä kivan tyypin kotiin ja nyt oltiin jo selvin päin treffeillä :D Ihan onnistunut miesvalinta, koska hän on vapaa, fiksu ja varakas, kuten minäkin. Hänellä on ok-talo tuossa lähellä, mulla 74 neliön loistohuoneisto alueen parhaalla paikalla. Ja: hän on jälleen kerran mua nuorempi.

N61

Ja sitten heräsit pöksyjen kostumiseen? Kannattaa laittaa kaksi tena-ladyä seuraavalla kerralla pöksyihin nukkumaan mennessä.

Vierailija
156/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun Kalliossa ja täällä baareissa näkyy olevan paljonkin väkeä ainakin näin kesällä. En ole itse käynyt, mutta itse asiassa mieli tekisi poiketa ainakin jonkun kerran. Täällä ihmiset muuten myös aika spontaanisti juttelee noissa paikoissa.

Vai onko Kallio sitten joku erityinen paheen pesä?

Vierailija
157/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus aikoinaan sai tupakoida ravintolassa ja kun se kiellettiin, moni väitti, että siihen loppuu ravintolabiletys. En tiedä onko syynä. Veikkaan, että kallista ja liikaa niitä, joitten mielestä naisen pitäisi saada miehen lupa mennä ravintolaan. 

Vierailija
158/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus aikoinaan sai tupakoida ravintolassa ja kun se kiellettiin, moni väitti, että siihen loppuu ravintolabiletys. En tiedä onko syynä. Veikkaan, että kallista ja liikaa niitä, joitten mielestä naisen pitäisi saada miehen lupa mennä ravintolaan. 

Vaikea uskoa että kukaan oikeasti kaipaa sitä hirveää röökin katkua.

Vierailija
159/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun Kalliossa ja täällä baareissa näkyy olevan paljonkin väkeä ainakin näin kesällä. En ole itse käynyt, mutta itse asiassa mieli tekisi poiketa ainakin jonkun kerran. Täällä ihmiset muuten myös aika spontaanisti juttelee noissa paikoissa.

Vai onko Kallio sitten joku erityinen paheen pesä?

Ei voi kyllä mitenkään verrata muuhun Suomeen. Ihan eri meininkiä kun esim Seinäjoella tai vaikka Porissa

Vierailija
160/167 |
06.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin juuri tänään yhden helsinkiläisen ravintolan ruoka- ja viinilistoja. Kyseessä sellainen itseään bistrotyyliseksi kutsuva paikka. Sillä hinnalla millä kaksi syö pitkän menun, juo alkujuomat ja pullollisen viiniä, matkustaa jo todellakin ulkomaille, ainakin Tallinnaan ja Tukholmaan ja syökin reissulla hyvin.