Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menin töihin. Se ei kannattanut

Vierailija
05.08.2026 |

Vituttaa niin paljon, että ei mitään järkeä.  

Käytän aikaani noin 14h - 20h/viikko siihen että menen töihin, sehän näkyy ihan kivasti noin 900€ kuussa tilillä eikö niin? Olin 10 vuotta työttömänä, ja olin niin saatanan innoissani siitä että pääsin vihdoin töihin.

No mutta nyt on matematiikan aika!  

Työttömänä sain tukia noin 1100€ kuussa. Lisäksi lääkärit, lääkkeet, sähkölaskut, kotivakuutus ja vesilaskut maksettiin minulle takaisin.

Nyt kun olen osa-aikatöissä (parempaa ei vaan ole saanut, yrittämisestä huolimatta), minun tukeni on tiputettu yhteensä 300:n euroon kuukaudessa. Toimeentulotuki varastettiin kokonaan, ja mukana lähti lasku ja lääkeavustus.

Töihin kulkeminen maksaa noin 60€ kuussa.

Laskuni ovat lääkkeineen noin 200€ kuussa.

Palkka + tuet = 1200€ kuussa

1200€ - 260€ = 940€ kuussa.

Töissä olo siis maksaa, ei kannata.

Ainiin. Kelan mielestä he ovat maksaneet minulle työssäolo aikana liikaa asumistukea, ja ovat aikeissa periä 400€ takaisin.

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää tuet edelleen olevan liian isot, jos työnteko ei kannata. Hyvä näin, yhteiskunnalla on melkoisesti säästöpaineita, ja nyt tiedämme mistä voi huoletta leikata. 

Kaikilta kokoaikatöitä tekeviltäkin puolet palkasta kelalle, palkat on aivan liian isot.

Kaikkien tulee osallistua talkoisiin.

Mielestäni osallistun aivan riittävästi sillä, että maksan tuloveroa 35%. Sillä rahalla ap jos toinenkin saa vastikkkeettomat pötköttelypäivät. 

Vai että ihan vastikeettomat pötköttelypäivät.

Tervetuloa pötköttelemään huimille tui'ille viranomaisten syyniin. Vaihtoehtona voit toki siirtyä maahan, jossa ei tarvitse maksaa moista tuloveroa, tosin vastaavasti siellä joutuu maksamaan kaiken veroilla kustannetun itse ja selviämään huomattavasti heikomman yhteiskuntarauhan kanssa.

Ilmeisesti monelle työssäkäyvälle yhteiskuntarauha on ihan yhdentekevä asia ja uskotaan sinisilmäisesti, että ihan tavan ihmiset eivät tee mitä tahansa henkensä pitimiksi, vaan kupsahtavat ojaan suosiolla nälkään ja kylmään.

Tai no, sinä varmaan pidät kaikkia työttömiä vaan laiskoina, jotka eivät vaan viitsi mennä ruhtinaallisesti avoinna oleviin työpaikkoihin, vaan pötköttelevät kotona :)
(Syyskuun 2025 virallinen työllisyystilasto kertoi, että Suomessa oli avoinna 29 000 työpaikkaa. Samaan aikaan työttömiä oli yli 500 000, kun työllistymistoimenpiteissä olevat pupukättelynikkaripajakurssilaiset lasketaan mukaan).
Ihme, että moisilla aivoilla on ylipäätään päästy töihin.

Ei kiitos, en ryhdy pötköttelemään muiden kustannuksella, vaan jatkan mielenkiintoisessa ja hyvin palkatussa työssäni. 

Vierailija
42/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka hait ja vasta sen jälkeen menit kun sait työpaikan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se onkin että töihin kannattaa mennä vain jos ne ovat sen noin 40 tuntia viikko ja palkalla elää. Nykyjärjestelmä on älyttömän mustavalkoinen tuon suhteen.

Vierailija
44/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moraaliton ja itsekäs oletkaan! Nyt työtä tehdessäsi olet pienempi haitta yhteiskunnalle kuin ennen, vaikka edelleen tukitissiä lutkutatkin. Ei sosiaaliturvaa saisi pitää itsestään selvänä, ja toisten elätettävänä maksamista hyväksyttävänä. Nyt vaan reippaasti näytät työpaikalla että olet kelpo työntekijä, ja voit ehkä saada kokoaikaisen paikan. 

Jos työpaikalla on tarvetta vain osa-aikaiselle niin miten ihmeessä se muuttuu kokoaikaiseksi?

Sillä että tekee kovasti töitä ja osoittaa olevansa tarpeellinen. 

Eikö tyhjästä loihdi tekemistä jos sitä ei ole.

No joo totta! Mikäli kyseessä on hanttiduuni, ei työntekijällä todennäköisesti ole sellaista tuottavuutta ja/tai lisäarvoa, että hänelle olisi taloudellisesti järkevää luoda kokoaikainen työ. Muistakaa että palkkaamisen on oltava yritykselle kannattavaa. 

Suorittavaa rivityötä tekevillä voi näinä aikoina olla haastavaa. Toivottavasti moni hoksaa ryhtyä kehittämään osaamistaan. 

Kyllä. Ehkäpä voisi olla joku systeemi, jossa työtön voisi ottaa valtion takaamaa lainaa esimerkiksi avoimen yliopiston kurssimaksuihin. Tämä laina pitäisi toki olla suoraan ulosottokelpoista, jos se jätetäänkin sitten maksamatta.

Tai sitten voi mennä esimerkiksi vapaaehtoistyöhön, ei maksa mitään.

Vierailija
45/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moraaliton ja itsekäs oletkaan! Nyt työtä tehdessäsi olet pienempi haitta yhteiskunnalle kuin ennen, vaikka edelleen tukitissiä lutkutatkin. Ei sosiaaliturvaa saisi pitää itsestään selvänä, ja toisten elätettävänä maksamista hyväksyttävänä. Nyt vaan reippaasti näytät työpaikalla että olet kelpo työntekijä, ja voit ehkä saada kokoaikaisen paikan. 

Jos työpaikalla on tarvetta vain osa-aikaiselle niin miten ihmeessä se muuttuu kokoaikaiseksi?

No joo totta! Mikäli kyseessä on hanttiduuni, ei työntekijällä todennäköisesti ole sellaista tuottavuutta ja/tai lisäarvoa, että hänelle olisi taloudellisesti järkevää luoda kokoaikainen työ. Muistakaa että palkkaamisen on oltava yritykselle kannattavaa. 

Suorittavaa rivityötä tekevillä voi näinä aikoina olla haastavaa. Toivottavasti moni hoksaa ryhtyä kehittämään osaamistaan. 

Omalla alallani se osaaminen on siirtynyt sinne, että työnantajat naputtelevat työt itsenäisesti Chat GPT:lle ja Claudelle. Minulla on kaksi ammattitutkintoa ja olen työskennellyt molemmilla aloilla yli 20 vuotta. Nyt kilpailen tekoälyä vastaan ja yritän vakuuttaa työnantajat siitä, että minulle kannattaa maksaa palkkaa ilmaisen tekoälyn sijaan, ja että keski-ikäinen nainen ei ole työntekijänä ikäloppu kanttura.

Jippii :)))
(Miksi työttömänä? Edellinen työnantaja teki konkurssin).

Vierailija
46/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

V I T TU! TÖIHIN! SAATANA PUMMI! 

PITÄÄKÖ HAMPUUSIN LAISKALLE LÄSKIPERSEELLE POTKAISTA VAUHTIA?!? TÖIHIN SIITÄ SAATANA JUOPPOPASKA!

Vierailija
47/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan. Yritys ensin, kaikki muu sen jälkeen.

Pölhö, sitä yritystä ei kovin pian ole, jos se ei ole taloudellisesti kannattava. Tarkoittaa sitä, että töitä kyllä riittää sellaisille jotka tuottavat riittävästi todellista lisäarvoa yritykselle. 

Vierailija
48/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ehkäpä voisi olla joku systeemi, jossa työtön voisi ottaa valtion takaamaa lainaa esimerkiksi avoimen yliopiston kurssimaksuihin. Tämä laina pitäisi toki olla suoraan ulosottokelpoista, jos se jätetäänkin sitten maksamatta.

Tai sitten voi mennä esimerkiksi vapaaehtoistyöhön, ei maksa mitään.

Työttömänä ei voi mennä vapaaehtoistöihin. Kela katsoo sen haittaavan liikaa työnhakua, ja katkaisee työttömyystuet. Tämä on laillista ja täysin tiedossa oleva asia. Työttömän pitää olla 24/7 työmarkkinoiden käytettävissä nykyisen viranomaislainsäädännön mukaan. Mystisesti vapaaehtoistyö estää tämän (sekä kansalaisopistossa kerran viikossa opiskelu, koska sitten olet viranomaislain silmissä opiskelija etkä työtön). Kenties siksi, että siinä on tuo mystinen sana TYÖ....

Eli jos olet jäänyt tai jäämässä työttömäksi, älä mene mihinkään vapaaehtoistöihin, älä edes tunniksi. Jos menet, et kerro siitä viranomaisille, vaan kerrot ainoastaan hakeneesi töitä ahkerasti. Jos kehität omaa ammattiosaamistasi työttömänä ollessa, tee sekin salassa viranomaisilta, ettei sinua lasketa täyspäiväseksi opiskelijaksi ja tukeasi peritä takaisin.

Näin menee laki Suomessa. 

Vierailija
49/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näyttää tuet edelleen olevan liian isot, jos työnteko ei kannata. Hyvä näin, yhteiskunnalla on melkoisesti säästöpaineita, ja nyt tiedämme mistä voi huoletta leikata. 

Kaikilta kokoaikatöitä tekeviltäkin puolet palkasta kelalle, palkat on aivan liian isot.

Mielestäni osallistun aivan riittävästi sillä, että maksan tuloveroa 35%. Sillä rahalla ap jos toinenkin saa vastikkkeettomat pötköttelypäivät. 

Vielä voit maksaa enemmän!

Vierailija
50/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä olisi mielelläni niin mielenvikainen, että lähtisin metsätorpastani jollekin töihin. Metsä, järvi ja 1 ha peltoa antavat elannon, paneli virran vauvaan. Tänään tienasinkin 50 e mustikoilla, vielä verkoille. Sähköä lisää sitten tuulella. Ai että mä nautin. Tiekin kermaperseille kulkukelvoton ;)

Vierailija
51/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sepä se onkin että töihin kannattaa mennä vain jos ne ovat sen noin 40 tuntia viikko ja palkalla elää. Nykyjärjestelmä on älyttömän mustavalkoinen tuon suhteen.

Edellisen hallituksen aikana osa-aikatyö vielä kannatti suojaosuuden takia, jonka Marinin hallitus vielä nosti 300 eurosta 500 euroon. Nykyhallitus suuressa viisaudeen poisti koko asian, myös toimeentulotuen 150 euron tienaamisrajan. Nyt kun menet osa-aikatöihin, menetät toimeentuloasi.

Asumistuki oli myös parempi edellisen hallituksen aikana.
Itse jouduin jättämään osa-aikatyön pois nykyisen lainsäädännön takia. Tuloni tipahtivat Purra-Orpon päätöksien seurauksena 450e/kk. Se on kaikki pois kulutuksesta, joka ei auta räpiköivää sisämarkkinaa, ja tuo raha on taas pois muiden ihmisten toimeentulosta. 
Jouduin toimeentulotuelle, eli itse asiassa olen valtion menojen kannalta kalliimpi nyt kuin edellisen hallituksen aikana. No, tee tyhmiä päätöksiä ja saa tyhmiä tuloksia. Kai tätä haluttiin valtion tasolta.

Vierailija
52/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ap hommaa sellaisen työn, josta tienaa enemmän. Jos hänen osaamisellaan ei töitä löydy, se on peiliinkatsomisen ja ammattitaidon kehittämisen paikka. 

Tai käy niinkuin minulle: pätevöitymisen jälkeen ei enää saa töitä. Epäpätevät halvempia työnantajalle. 

Vierailija
53/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naulan kantaan. Yritys ensin, kaikki muu sen jälkeen.

Pölhö, sitä yritystä ei kovin pian ole, jos se ei ole taloudellisesti kannattava. Tarkoittaa sitä, että töitä kyllä riittää sellaisille jotka tuottavat riittävästi todellista lisäarvoa yritykselle. 

Itse olet pölhö, mitä luulet "YRITYS ENSIN" tarkoittavan? Se tarkoittaa, että yritys ja sen edut ovat kaikessa päätöksenteossa ensisijaisessa asemassa. Mahdatko olla edes työssä, jos et tuollaista kykene ymmärtämään? Mikä on osakeyhtiön tärkein tehtävä? TUOTTAA VOITTOA OSAKKEENOMISTAJILLE! Olisiko nyt selvä?

Vierailija
54/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee kahta osa-aikaista yhtä aikaa ja kerää vapaa-ajalla pulloja.

Saksassa on ihan normaalia tehdä kolmea eri työtä ja sen lisäksi hoitaa omia vanhempiaan kotonaan. Näin ollen Saksassa myös suurituloisilla on ihan siedettävissä oleva verotusaste.

Tervemenoa Saksaan!
Minä haluan asua maassa, jossa ihmisten ei tarvitse raataa perssuoli pitkällä kolmessa eri 2 euron tuntipalkkatöissä ja hoitaa vanhemmat ja omat lapset siinä sivussa.
Se, että jossain tehdään tyhmemmin ja vaikeammin ei tarkoita, että meidän pitää olla yhtä tyhmiä ja viedä yhteiskuntaa huonompaan suuntaan nykyisestä.
Kehitys ei kulje taaksepäin, vaikka oikeisto ja osa rikkaista haluaakin palata takaisin 1800-luvun huutolaismarkkinoille ja pakkotöihin leivänkäntyllä. Siis että ne muut joutuvat tuohon, he itsehän perheineen eivät suostuisi edes vapaaehtoisesti moiseen.
Kuten Hesburgerin perustaja; Kaikilta tuet pois köyhiltä, ei mitään ilmaista rahaa valtiolta kellekään, selvitköön itse! Apua, nyt iski korona ja mun massit sulaa, valtio apua, anna mulle ilmaista rahaa, en selviä itse!

Vierailija
55/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ap hommaa sellaisen työn, josta tienaa enemmän. Jos hänen osaamisellaan ei töitä löydy, se on peiliinkatsomisen ja ammattitaidon kehittämisen paikka. 

Voihan sitä myös vaihtaa alaa.

Apta ei vaan palkata. Mainehaitta.

Vierailija
56/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä voit maksaa enemmän!

Ei, en voi enkä halua. Jo nyt verotus on kohtuuttoman korkea. Mikäli verotusta tästä vielä kiristetään, aloitan tarvittavan verosuunnittelun. Raja se on ahneudellakin, ja ihmisen on saatava nauttia menestyksestään myös itse, eikä lapioida kaikkia työn tuloksia muiden taskuihin. 

Vierailija
57/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vai että ihan vastikeettomat pötköttelypäivät.

Tervetuloa pötköttelemään huimille tui'ille viranomaisten syyniin. Vaihtoehtona voit toki siirtyä maahan, jossa ei tarvitse maksaa moista tuloveroa, tosin vastaavasti siellä joutuu maksamaan kaiken veroilla kustannetun itse ja selviämään huomattavasti heikomman yhteiskuntarauhan kanssa.

Ilmeisesti monelle työssäkäyvälle yhteiskuntarauha on ihan yhdentekevä asia ja uskotaan sinisilmäisesti, että ihan tavan ihmiset eivät tee mitä tahansa henkensä pitimiksi, vaan kupsahtavat ojaan suosiolla nälkään ja kylmään.

Tai no, sinä varmaan pidät kaikkia työttömiä vaan laiskoina, jotka eivät vaan viitsi mennä ruhtinaallisesti avoinna oleviin työpaikkoihin, vaan pötköttelevät kotona :)
(Syyskuun 2025 virallinen työllisyystilasto kertoi, että Suomessa oli avoinna 29 000 työpaikkaa. Samaan aikaan työttömiä oli yli 500 000, kun työllistymistoimenpiteissä olevat pupukättelynikkaripajakurssilaiset lasketaan mukaan).
Ihme, että moisilla aivoilla on ylipäätään päästy töihin.

Ei kiitos, en ryhdy pötköttelemään muiden kustannuksella, vaan jatkan mielenkiintoisessa ja hyvin palkatussa työssäni. 

Toivotaan, ettei iske konkurssi. 
Ja omista päätöksistä ei valiteta, että "no kun noi muut ei tee kuten minä". Voit itse valita tekeväsi samoin. Jos et valitse, elät valintasi kanssa kitisemättä ja nautit hyvinpalkatusta työstäsi. Se ei ole itsestäänselvää enää, että töitä ylipäätään on, kun niitä tarvitsee, saati, että ne olisivat hyvin palkattuja. Meillä on maistereitakin työttöminä pilvin pimein.

Vierailija
58/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korporatismi. Ainoa ismi, joka on joskus tuottanut jotain hyötyä.

Vierailija
59/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töissä ei käydä rahan takia vaan siksi, että töissä pitää käydä. Ilmaistöistäkin pitäisi olla kiitollinen! Ota siis ittees niskasta ja tekee kovemmin töitä.

Tekisitkö sinä omaa työtäsi ilmaiseksi ihan vaan ilosta?

Vierailija
60/80 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä myös vaihtaa alaa.

Apta ei vaan palkata. Mainehaitta.

Elämä. On. Valintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi