Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mihin kuluttajaryhmään näistä kuulut vaateostoksissa?

Vierailija
05.08.2026 |

Suomalaisten tekstiili- ja muotialan tilastojen mukaan keski-ikäinen nainen käyttää vaatteisiin ja kenkiin keskimäärin noin 80–120 euroa kuukaudessa (eli noin 1 000–1 400 euroa vuodessa).

Suomen Tekstiili & Muoti ry:n tilastojen mukaan keskivertosuomalainen käyttää vaatteisiin noin 740 euroa vuodessa ja kenkiin noin 184 euroa vuodessa. Naisten vaateostosten osuus on kuitenkin merkittävästi miehiä suurempi, ja keski-ikäisillä naisilla on usein nuoria enemmän ostovoimaa, mikä nostaa heidän keskiarvoaan. 

Todellisuudessa rahankäyttö jakautuu vahvasti eri tyyleihin ja kulutustottumuksiin:

Kuluttajatyypit keski-ikäisissä naisissa

1. Säästäjät ja kirppisharrastajat (20–40 €/kk): Ostavat vaatteita vain tarpeeseen, suosivat kierrätystä tai tekevät löytöjä markettien alennusmyynneistä.

2. Peruskuluttajat (60–100 €/kk): Ostavat ketjuliikkeistä (kuten Lindex tai Zalando) perusvaatteita arkeen ja satunnaisesti kalliimpia kenkiä tai takkeja sesonkien mukaan.

3. Laatuun ja brändeihin panostavat (150–300+ €/kk): Suosivat kotimaista designia (kuten Marimekko tai Nanso) ja laadukkaita luonnonmateriaaleja. Tässä ryhmässä yksittäinen laadukas takki tai kenkäpari voi maksaa useita satoja euroja.

Kulutusta selittävät työelämän vaatimukset. Toimistotyössä tai edustustehtävissä toimivat naiset käyttävät usein enemmän rahaa siistiin pukeutumiseen kuin esimerkiksi suoraviivaista työasua käyttävät. Laatu korvaa määrän. Tutkimusten mukaan moni nainen siirtyy keski-iässä pikamuodista pitkäikäisempiin materiaaleihin, kuten villaan, silkkiin ja nahkaan, jolloin kerralla käytetty rahamäärä on suurempi, mutta ostokertoja on harvemmin. Suomen sääolosuhteet vaativat kunnon varusteet. Laadukkaat kuoritakit, talvikengät ja urheiluvaatteet nostavat monen suomalaisen vaatebudjettia huomattavasti.

Kommentit (28)

Vierailija
21/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muuten ryhmää 2, mutta ei mulla normaalisti mene 60-100 € kuussa vaatteisiin. Tänä vuonna on mennyt poikkeuksellisen paljon, yhteensä ehkä 500 €, kun on ollut täydennettävää yöasuista ja alusvaatteista lähtien, laskin mukaan parit kengät myös. Usein menee monta kuukautta, että ostan mitään. 

En luota "suomalaiseen laatuun" - kantapään kautta olen todennut, että turha maksaa maltaita tuotteesta joka kulahtaa kuitenkin liian pian. Ja sitten se HM:n vitosen löytö saattaa pysyä hyvänä vuodesta toiseen. Suomen sää on myös yksi juttu, että kannattaako siihen tonnin villakangastakkiin sijoittaa näissä räntäsateissa? Sama kengissä: ei loskakeleissä kestä monen sadan nahkakengät kauaa hyvinä. 

Kirppareilta en osaa löytää mitään UFFia lukuunottamatta, kun siellä tuotteet on jo esilajiteltu.

Vierailija
22/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun neljänteen ryhmään, mutta olen mies. Ostan laadukkaita, ajattomia vaatteita, mutta en todellakaan mitään kotimaista paskaa. Puvut teetän, kauluspaidat ostan yleensä Lontoosta, samoin kengät. Suosin Churchin Oxford tyyppisiä kenkiä (Consul) ja vapaalla Hoganin tai Todsin rennompia kenkiä. Vaatteissani ei ole näkyviä logoja, ellei nyt jotain Barbourin takkia voida logoksi laskea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 2. Ryhmää peruskuluttaja

N55

Vierailija
24/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taidan sitten olla nro 0. En käytä edes 20€/kk vaatteisiin. Vuodessa keskimäärin 50-100€ eikä niistäkään kaikki ole tarpeeseen ostettuja. Alusvaatteet lähinnä. Sukat kestää vuosia, kengät keskimäärin 5 vuotta, takit 10 vuotta. Päällysvaatteet 5-10v.  Joinakin vuosina saatan ostaa satasella, toisena 0€:lla. Vaatteita vaihdan pari kertaa päivässä jos käyn kodin ulkopuolella. Kotona rönttävaatteet ja ihmisten ilmoille siistit jotka kotona vaihdan heti pois. Vaatteet kestää vuosia käyttöä.

Sama. Alusvaatteet ja sukat ostan uutena mutta loput Vintedistä tai kirpparilta. Sillä tavalla erotaan että olen opetellut ompelemaan vaatteita itse. Syy on nykyvaatteiden huono laatu.

Vierailija
25/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä pointti. Marimekon laatu on ainakin laskenut kuin lehmän häntä. Materiaalit ja työn jälki eivät vaan ole entisellä tasollaan. Kannattaa hieman perehtyä materiaaleihin ja tutkailla tarkkaan kangas ja ompelujälki niin halvemmistakin ketjuista voi tehdä hyviä löytöjä.

Totta. Ostamalla Marimekon vaatteita menevät rahat hukkaan. Kiinassahan pääasiassa Marimekon tuotteet valmistetaan. 

Vierailija
26/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ryhmä x. En osta vaatteita, ostan kankaita ja teen itse. Saan myös tutuilta ja sukulaisilta lahjoituksena vaatteita, joita duunaan itselleni sopivaksi.

Aikaisemmin olin ryhmä 1 ja 3. Ostin kirpparilta merkkivaatteita ja hyvälaatuisia vaatteita.

Vierailija
27/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ryhmä x. En osta vaatteita, ostan kankaita ja teen itse. Saan myös tutuilta ja sukulaisilta lahjoituksena vaatteita, joita duunaan itselleni sopivaksi.

Aikaisemmin olin ryhmä 1 ja 3. Ostin kirpparilta merkkivaatteita ja hyvälaatuisia vaatteita.

Mitä ompelukoneita sulla on?

Vierailija
28/28 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryhmä 3 mutta en osta kotimaisia merkkejä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi yksi