Tuliko sulle yllätyksenä, että jalat ja jalanpohjat jäykistyy vanhemmiten?
Kommentit (47)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain ennen molemmat jalat niskan taakse samaan aikaan. Nyt kuuskymppisenä en saa kuin vasemman.
Sain ennen lattialla istuessa jalat suorina pään lattiaan pään mentävästä aukosta. Nyt täytyy jalkojen olla kunnolla auki. Jäykistyy vanhemmiten yliliikkuvat nivelet omaavakin.
Tässä on vielä se pointti että nuorena nuo meni yhtä helposti kuin muutkin liikkeet. Ei tuntunut missään. Nyt täytyy säännöllisesti venytellä että onnistuu. Siitä huolimatta pidemmän paikalla olon jäljeen (1-2h) jalat on kuin pökkelöt enne kuin vetreytyvät edes kävelyyn.
Olen ekan viestin laittaja, joten toka on joku muu.
Kaikki paikat kehossa kokee saman ja ei vain jalat.
En ole tiennyt, mutta uskon kyllä.
Olen sytostaattihoidolla ja se tuntuu vanhentavan romahdusmaisesti. Jo kuukausissa minusta on tullut jotenkin jäykkä ja vanha, lähes sängystänousu tuntuu vaikealta. Olen aina ennen ollut tosi ketterä ja sulava, venytellyt ja liikkunut, mutta sekään ei nyt auta. Jalkapohjaan on tullut myös kipu, joka tuntuu joka askeleella, mikä tekee kävelystä tönkköä, vaikka yritän olla varaamatta jalkaa virheasentoon. Vaikka sitä kuinka päättäisi, että minähän en vanhene fyysisesti, niin se tapahtuu kuitenkin, väkisin.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin AI:lta Miksi jalat painaa lenkillä tonnin, aivan jumissa?
Sain vastaukseksi, että estrogeenin puute tekee tuota, jalat on jäykät.Ihanaa 😣
Eikö enää pärjätä ollenkaan ilman Ai:ta. No pääsepä seuraavaan ketjuun itkemään datakeskuksen resurssien tuhlaamisesta
Vierailija kirjoitti:
Olen sytostaattihoidolla ja se tuntuu vanhentavan romahdusmaisesti. Jo kuukausissa minusta on tullut jotenkin jäykkä ja vanha, lähes sängystänousu tuntuu vaikealta. Olen aina ennen ollut tosi ketterä ja sulava, venytellyt ja liikkunut, mutta sekään ei nyt auta. Jalkapohjaan on tullut myös kipu, joka tuntuu joka askeleella, mikä tekee kävelystä tönkköä, vaikka yritän olla varaamatta jalkaa virheasentoon. Vaikka sitä kuinka päättäisi, että minähän en vanhene fyysisesti, niin se tapahtuu kuitenkin, väkisin.
Täällä toinen syöpäpotilas ja tunnistan oireesi
Kaikki liikunta on kuitenkin hyvä terveydellesi
Tsemppiä 🍀🌸
Kokeile esim 10 varpaillenousua joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Jännä, kun kiinassa on vanhuksia jotka ovat notkeampia kuin lapset. Tietysti jos ei tee kehollaan mitään niin se jäykistyy.
Näitä sinänsä helppoja taichi harjoitteita löytyy youtubesta. Kun vaan ottaa tavaksi. Pienikin hetki riittää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä 🍀🌸
Tsemppiä sinullekin!
Vierailija kirjoitti:
Jännä, kun kiinassa on vanhuksia jotka ovat notkeampia kuin lapset. Tietysti jos ei tee kehollaan mitään niin se jäykistyy.
On se jännää!
Jalkapohjien kuntouttaminen alkaa kun pyörität jalalla aluksi tennispalloa ja kun kärsit/ voit pyörittää pesäpalloakin.
Katso lisää youtubesta esim kunnontuki videoita tai vastaavia fyssareitten tekemiä pätkiä sieltä.
Liike on lääke jalkojen jäykkyyteenkin.
Vierailija kirjoitti:
ÖÖh, ap on mies. t.ap
Olisiko se pitänyt jotenkin arvata? Jos haluat näkemyksiä siitä, mikä juuri sinua jäykistää, kannattaa aloitukseen laittaa ikä, sukupuoli, elämäntapa ja asiaan liittyvät sairaudet.
Vierailija kirjoitti:
Kysyin AI:lta Miksi jalat painaa lenkillä tonnin, aivan jumissa?
Sain vastaukseksi, että estrogeenin puute tekee tuota, jalat on jäykät.Ihanaa 😣
#naiset
PS
Myös Alzheimerin se tuo teille. 👍
Ei, koska olen saanut alan koulutuksen ja vanhukset kaatuu mm. siksi, että paikat jäykistyvät.
Mikähän äidilläni on, kun hänellä jäykistyivät jalkapohjat, ja sitten niistä lähti tunto. Sanoo, että jalat tuntuvat kuin paperilta, aivan kuin niitä ei olisi ollenkaan. Ylipainoa on. Onkohan joku sokeritautiin liittyvä juttu vai vanhenemiseenko ainoastaan..
Vierailija kirjoitti:
Liike on lääke jalkojen jäykkyyteenkin.
Entä kun se liike aiheuttaa lisää jäykkyyttä ? Ottaa päähän tää tönkköys. Polvet kettuilee, kipeytyvät ( olen nuorempana loukannut ne jokusen kerran, voi vaikuttaa) ja turpoilevat omapäisesti. Nilkat olleet jäykät iät ja ajat, polvi istunta , ei herran aika. Varpaat on mitä kun olen niitä lyönyt milloin minkäkin huonekalun jalkoihin, mutta pääsenpähän vielä 73 vuotiaana kyykkyyn ja jopa ylöskin ilman apuvoimia, että jotain positiivista.
Mikä oli kysymys , yllättikö jäykistyminen ? Kyllä etenkin välillä sen nopea eteneminen. Allekirjoitan myös jonkun mainitseman kävelyn jäykkyyden , tuntu kuin tarpoisi puolimetrisessä kinoksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tsemppiä 🍀🌸
Kyllä siitä vielä vetreytyy. Mulla oli sama sytostaattihoitojen aikana, ja jonkin aikaa niiden loputtuakin, jalat ihan hemmetin tönköt ja voimattomat, kipeätkin. Mutta ihan normaalit nuo ovat olleet jo useamman vuoden.
Siinäkö mullakin on kulumat ja nivelrikot tullut? Aika vähästä maksamisesta sitten tulee.