Tuntuu tosi hyvältä syödä kun on pitkittänyt nälkää
Mulla on tapana olla pari päivää heikommalla ruoalla ja sitten herkutella jollain tosi hyvällä, nam! Kaikki maistuu entistä paremmalta.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää? Minulle riittää pari tuntia ja tuntuu kuin en olisi syönyt viikkoon.
Sun keho on tottunut siihen rytmiin, olet siksi oppinut syömään noin usein.
Suomessa kaikki aika menee syömiseen, jos syödään viisi kertaa päivässä. Mieluummin vaikka kolme ja rauhallisemmin..
Tykkään matkustaa ihmisten kanssa, jotka pystyvät syömään harvoin ja tarvittaessa vaatimattomasti.. joskus kun olen matkustanut jonkun tiheäruokaisen ja nirson kanssa niin tuntuu että kaikki energia meni seuraavan ravintolan etsimiseen
Kun paastoaa, niin 48 tunnin kohdalla resetoituu dopamiinireseptorit. Maistuu simppeli ruoka hyvältä eikä tee mitään ällömakeita herkkuja mieli. Vahingossa vierottauduin kahvistakin.
Vierailija kirjoitti:
Pitänee tuo rotta-juttu paikkaansa.
Ei ennen mussutettu koko ajan jotakin vaan ateriat suurempia, et niillä pärjäsi .... seuraavaan suurempaan ateriaan asti. Tosin työ oli silloin raskaampaa (jos vertaa nyky/keskivertotyöhön).
Isä joskus sanoi: vanha kansa sanoo, et "nälkäistä ei nukuta". Osittain pitää paikkaansa. Pitäis vaan osata syödä joku kevyt iltapala jo hyvissä ajoin, ennenkuin käy nukkumaan.
Eipä tuokaan multa aina onnistu :(
Jos on illalla nälkä, niin pieni pala voita on siihen näppärä. Se sulaa vatsassa helposti ja siitä tulee sellanen hormonaalinen vaste, jolla nälkä lähtee ja kroppa lakkaa panikoimasta, kun saa viestin että täyttävää ruokaa on tulossa. Hermosto rauhottuu ja on helpompi nukkua.
Mulla katoaa nälkä ja vatsa turpoaa silti palloksi jos en syö (oon siis muuten hoikka). Säännöllinen syöminen kannattaa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla katoaa nälkä ja vatsa turpoaa silti palloksi jos en syö (oon siis muuten hoikka). Säännöllinen syöminen kannattaa.
Miksi vatsa turpoaa jos et syö?
Vierailija kirjoitti:
Mun ei tarvii paria päivää paastota, muutama tunti nälkää riittää. Ai että ruoka silloin maistuu.
En pupella jatkuvasti välipaloja, muuten nälkä siirtyy ihan turhaan.
Mulle maistuu ruoka jatkuvasti ilman mitään muutaman tunnin taukoja.
T. Läskimooses
Minusta holtittomasti nälässä ahmimisessa ei ole mitään nautittavaa. Se nälkä on loputon eikä maulla juurikaan ole merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pari päivää? Minulle riittää pari tuntia ja tuntuu kuin en olisi syönyt viikkoon.
Sun keho on tottunut siihen rytmiin, olet siksi oppinut syömään noin usein.
Voi olla myös/lisäksi insuliiniresistenssi ja vuoristorataa kulkevat verensokerit. Kun se verensokeri tulee nopeasti alas, niin siitä tulee kortisolipiikki joka nostaa glukagonin tasoja, kun kroppa hätääntyy ja alkaa vaatia lisää ruokaa. Maksalle lähtee viesti nostaa verensokeria ja samaan aikaan yritetään saada ihminen syömään lisää, kun ei ole tietoa mikä taistelutilanne tässä on meneillään ja tarvitaan lisää energiaa.
Mutta joo, osa nälkäsignaaleista on tosiaan koulutettuja. Joko kellonaikaan sidottuja tai sitten johonkin tilanteeseen. Ei osata edes elokuvaa katsoa ilman että mässytetään jotain siinä samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö se ole ihan normaalia että suolistokin reagoi tuollaiseen paastoon. Tavara pakkautuu ja elimistä alkaa säästellä. Sitten on ummetusta ja muita vaivoja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta holtittomasti nälässä ahmimisessa ei ole mitään nautittavaa. Se nälkä on loputon eikä maulla juurikaan ole merkitystä.
"Mä en tee mitään raskasta ja fyysistä, se herkkuateria ei ole välttämättä mitenkään iso. Syön herkut nautiskellen ja hitaasti, se maku on pääasia."
Näin kirjoitin jo aiemmin ketjuun..
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se on joku biologinen juttu. Kehitysmaissakin aliravituilla lapsilla voi helposti olla sellainen "pallomaha". Ja voin muuten sanoa et se pienempikin turvotus on kivuliasta. En enää muista mistä se tarkalleen johtuu mut tää on ihan tunnettu juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis se on joku biologinen juttu. Kehitysmaissakin aliravituilla lapsilla voi helposti olla sellainen "pallomaha". Ja voin muuten sanoa et se pienempikin turvotus on kivuliasta. En enää muista mistä se tarkalleen johtuu mut tää on ihan tunnettu juttu.
Kiitos selvennyksestä. Olen luullut että pallomaha tulee vasta kun on vakava nälkiintyminen. Mulla ei ole ollut mitään ongelmaa ikinä joten tuntematon aihe.
-Ap
Ennen lapsia oli tapana tehdä useiden tuntien pyörälenkkejä. Tuon tuntee saa kestään parhaimmillaan pari päivääki, ku ajaa energiavarastot alas.
Vierailija kirjoitti:
Tykkään matkustaa ihmisten kanssa, jotka pystyvät syömään harvoin ja tarvittaessa vaatimattomasti.. joskus kun olen matkustanut jonkun tiheäruokaisen ja nirson kanssa niin tuntuu että kaikki energia meni seuraavan ravintolan etsimiseen
Totta, mutta ap.n kaltaisen ketoosihengityksen kanssa ois melko raskasta olla samassa tilassa. Todennäköisesti näköisesti hän ei paljoa edes jaksa niissä hetkissä kun energian saanti on alhaalla.
Noudataan tuota joka päivä. En koskaan syö lounasta ja ainakin parina päivänä viikossa jää aamupalakin välistä. Ei vain ole nälkä, mutta suurimpana syynä on, että minulla on aika helposti sekaisin menevä maha, jolloin olen mieluiten syömättä lähityöpäivinä, niin ei tarvitse voida pahoin tai juosta vessassa toimistolla.
Toinen syy on se, että sitten kun syön kunnollisen aterian yleensä illansuussa, olen helposti uninen sen jälkeen. Siksi syön mieluiten vasta silloin kun muut hommat ja ulkoilut ym. on hoidettu ja ruoan jälkeen saa rauhoittua löhöilemään ja nukkumaan.
Kolmas syy on, että keski-ikäisenä istumatyötä tekevänä pienikokoisen naisena en kertakaikkiaan tarvitse paljoa kaloreita. Jos tällä ruokavaliolla pysyn normaalipainossa, niin mitä painaisin jos söisin lisäksi lounaan ja välipaloja ja iltapalan?
Ja itseasiassa neljäs syy on ihan se, että noita muita aterioita voin jättää välistä, mutta illallisesta en pääse eroon. Mies ja lapsi selviävät itse aamupalasta ja välipaloistaan ja syövät lounaan töissä/koulussa, mutta illan lämmin ateria harrastusten jälkeen on joko minun vastuullani, tai valmisruokaa. Enkä halua joutua laittamaan ruokaa jota en itse voi syödä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ap.n kaltaisen ketoosihengityksen kanssa ois melko raskasta olla samassa tilassa. Todennäköisesti näköisesti hän ei paljoa edes jaksa niissä hetkissä kun energian saanti on alhaalla.
En ole ketoosissa vaikka olisin pari päivää vähän heikommalla ruoalla. Tietysti ruokailu myös mitoittuu fyysisen tekemisen mukaan.. matkustaminen voi hyvin olla vaikka viikon verran herkuttelua. En ole mitenkään tiukkapipo tämän kanssa.
-Ap
Eikö ole ihan normaalia että arkena syödään puuroa ja perunaa ja välillä vaikka viikonloppuna erikoisempaa