Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeää on mielestäsi opettaa lapset uimaan alle 7vuotiaana?

Vierailija
04.08.2026 |

Omasta mielestäni todella tärkeää.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elintärkeää. Yksi tärkeimmistä taidoista oppia jo lapsena, mahdollisimman varhain. 

Miksi mahdollisimman varhain?

Sama juttu kuin kyselyiässä. On vaan noloa myöhemmin.

Vierailija
22/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kouluikäisenä pitäisi oppia sukeltamaan, uinti tulee sen jälkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ne opettaa uimaan myöhemminkin...

… ja hukkua aiemmin?

Suomessa on kaikki mahdollisuutta opetella uimaan. 

Olen eri, mutta lapsilla on eri herkkyyskausia. Silloin kun vesi pelottaa, ei uimaopetus ole ajankohtainen.

Mitä hukkumiseen tulee, se estetään ensisijaisesti siten, että vanhempi vahtii lastaan. Alle 10-12-vuotiaat eivät käy itsenäisesti luonnonvesissä eivätkä uimahallissa, osasivat uida tai eivät.

Herkkyykaudet?  Sano vielä nepsynapsut ja halipulit…

On se kumma, kun oma ikäluokkani opettele uimaan jo pieninä. Nelivuotiaana uintiin hallissa ponttonit selässä ja järvessä käsikellukkeilla. Herkkyyskausista ollut tietoakaan.

Vierailija
24/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elintärkeää. Yksi tärkeimmistä taidoista oppia jo lapsena, mahdollisimman varhain. 

Suurin osa maailman ihmisistä pärjää ilman kummoistakaan uimataitoa, mutta suomalaisen on pakko oppia uimaan tai kuolee heti kun vettä on vieressä. 

Vierailija
25/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

… ja hukkua aiemmin?

Olen eri, mutta lapsilla on eri herkkyyskausia. Silloin kun vesi pelottaa, ei uimaopetus ole ajankohtainen.

Mitä hukkumiseen tulee, se estetään ensisijaisesti siten, että vanhempi vahtii lastaan. Alle 10-12-vuotiaat eivät käy itsenäisesti luonnonvesissä eivätkä uimahallissa, osasivat uida tai eivät.

On se kumma, kun oma ikäluokkani opettele uimaan jo pieninä. Nelivuotiaana uintiin hallissa ponttonit selässä ja järvessä käsikellukkeilla. Herkkyyskausista ollut tietoakaan.

Ne ponttoonit ja kellukkeet ovat kyllä turhia, jopa vaarallisia. 

Vierailija
26/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa miettiä myös esimerkin voimaa. Jos vanhemmat inhoavat tai pelkäävät kylmää tai syvää vettä niin olisiko mahdollista että joku muu totuttaisi lapsen veteen? Meillä oli kellukkeet käytössä kun mentiin saunasta mereen ja pienestä asti tottui luonnonveteen. 

Vierailija
27/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

… ja hukkua aiemmin?

Ehkä teistä välillä vähän huomaakin, ettei herkkyyttä suvaittu ollessanne lapsia.

Vierailija
28/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa miettiä myös esimerkin voimaa. Jos vanhemmat inhoavat tai pelkäävät kylmää tai syvää vettä niin olisiko mahdollista että joku muu totuttaisi lapsen veteen? Meillä oli kellukkeet käytössä kun mentiin saunasta mereen ja pienestä asti tottui luonnonveteen. 

Hallituksen pitää siis varmistaa, että kaikilla suomalaisilla on sauna meren rannalla, jotta jokainen lapsi oppii uimaan luonnonvesissä. Tämä on elintärkeä taito, tärkeämpi kuin lukutaito. 

Vierailija
29/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veden varaan voi joutua, vaikka ei kiinnosta.

Miten? Aika epätodennäköistä, että joku kaappaa uimataidottoman ja heittää veteen. 

Vierailija
30/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En mä näe sitä mitenkään tärkeänä. Tiedän kyllä, että olen poikkeus. Hyvin meidän lapset on oppineet myöhemminkin. Itse osaan vain koiraa ja jotain räpiköimistä, mutta mitä mä sillä uimataidolla kuivalla maalla teen? Ei mua kukaan pakota veteen. 

Ei pakota, mutta veden varaan voi joutua vahingossa. Horjahdat väärässä paikassa ja humpsis. Vai meinaatko elää elämäsi niin, että veden äärelle on aina vähintään 100m?

Ihan sellaiset 5-10 metriä riittää siihen, että jos horjahtaa, eikä siltikään joudu "humpsis". 

Vierailija
31/31 |
04.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opetin omat lapset uimaan. Syynä että itse uskalsin vasta 13-vuotiaana syvään altaaseen ja oma äiti täysin uimataidoton.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi