Kuinka tärkeää on mielestäsi opettaa lapset uimaan alle 7vuotiaana?
Kommentit (31)
Taisin olla jotain 6-7v. Maalla, uimarenkaana oli traktorin vanha sisäkumi uimarenkaana. Sitten sieltä tultiin pois. Uimahalliin isän ja hänen työkaverin kanssa. Ämpylin, et ei ole sitä uimarengasta. Isä siihen: koitahan nyt oppia uimaan ilman sitäkin. Siitä se lähti. Sitä räpiköintiähän se oli aluksi.
Intissä, jotkut eivät osanneet uida eivätkä ajaa polkupyörällä. Siinä iässä se niiden "perustaitojen" oppiminen on kyllä vaikeaa (ei välttämättä mahdotonta).
Olen kuullut merimiehistä, jotka eivät osanneet uida. Ihmettelin kyllä sitä - miksi lähteä merille, jos ei osaa (edes) uida???
On tärkeää. Uimataito on yleissivistystä.
Todella haitallista. Uimataitoiset ovat yliedustettuna hukkumisissa.
Todella tärkeää. Meillä useampi lapsi, kaikki oppineet uimaan alle 7 vuotiaana. Osa uinut jo 3v ja sukeltaa ovat osanneet vielä pienempinä.
Kaksi nuorinta sukelsivat jo 1 vuotiaana, joka näytti kyllä aika huvittavalta, kun pörräsivät innoissaan veden alla.
Itsekin opin uimaan jotain 5 vuotiaana, mutta en pidä itseäni hyvänä uimarina, sukeltamisesta en juurikaan pidä.
Olennainen taito ja lapsen oikeus oppia yksi mahdollisuus turvallisuudestaan huolehtimisessa. Uimataito ei ole vain räpiköintiä, vaan kehitettävä asia myös iän edetessä. Uimakoulujakso useamman kerran kouluiän aikana on ihan hyvä juttu. Uintikestävyyden tulisi kehittyä ja pysyä yllä kaiken iän. Uimataitoa voi verrata esimerkiksi polkupyörällä ajamiseen kaikille kuuluvana asiana. Pyörällä ei tosin ole pakko ajaa sitten, kun ei enää kiinnosta. Veden varaan voi joutua, vaikka ei kiinnosta.
Olen pyrkinyt siihen, että ennen kouluikää opitaan perustaidot uinnista, pyöräilystä, luistelusta, hiihdosta yms. ja sitten voi keskittyä kehittämään ja syventämään taitoja muissa lajeissa. Helpottaa myös sosiaalisesti, ja uimataito on elintärkeä.
Todella tärkeää, omat laoset olleet sekä uimakoulussa että uimaseuran tenavauinnissa ennen kouluun menoa. Toiselle jäi uinti tästä harrastukseksi, ui kilpas edelleen.
Sillä ei ole loppuelämän kannalta mitään merkitystä oppiko 6- vai 10-vuotiaana uimaan. Kunhan on kuudennella luokalla perusuimataito.
Meillä ainakin lapsista se, jolle uimaan oppiminen oli vaikeinta, tykkää nykyään eniten uimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Sillä ei ole loppuelämän kannalta mitään merkitystä oppiko 6- vai 10-vuotiaana uimaan. Kunhan on kuudennella luokalla perusuimataito.
Meillä ainakin lapsista se, jolle uimaan oppiminen oli vaikeinta, tykkää nykyään eniten uimisesta.
Ja lisään vielä, että lapsen temperamentti merkitsee tässä usein enemmän kuin vanhemman panostus.
Voi ne opettaa uimaan myöhemminkin...
Vierailija kirjoitti:
… ja hukkua aiemmin?
Suomessa on kaikki mahdollisuutta opetella uimaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
… ja hukkua aiemmin?
Harmi ettet oppinut ajattelemaan...
Vierailija kirjoitti:
En mä näe sitä mitenkään tärkeänä. Tiedän kyllä, että olen poikkeus. Hyvin meidän lapset on oppineet myöhemminkin. Itse osaan vain koiraa ja jotain räpiköimistä, mutta mitä mä sillä uimataidolla kuivalla maalla teen? Ei mua kukaan pakota veteen.
Ei pakota, mutta veden varaan voi joutua vahingossa. Horjahdat väärässä paikassa ja humpsis. Vai meinaatko elää elämäsi niin, että veden äärelle on aina vähintään 100m?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
… ja hukkua aiemmin?
Olen eri, mutta lapsilla on eri herkkyyskausia. Silloin kun vesi pelottaa, ei uimaopetus ole ajankohtainen.
Mitä hukkumiseen tulee, se estetään ensisijaisesti siten, että vanhempi vahtii lastaan. Alle 10-12-vuotiaat eivät käy itsenäisesti luonnonvesissä eivätkä uimahallissa, osasivat uida tai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En mä näe sitä mitenkään tärkeänä. Tiedän kyllä, että olen poikkeus. Hyvin meidän lapset on oppineet myöhemminkin. Itse osaan vain koiraa ja jotain räpiköimistä, mutta mitä mä sillä uimataidolla kuivalla maalla teen? Ei mua kukaan pakota veteen.
Ei pakota, mutta veden varaan voi joutua vahingossa. Horjahdat väärässä paikassa ja humpsis. Vai meinaatko elää elämäsi niin, että veden äärelle on aina vähintään 100m?
Oletko sinä tällä tavalla horjahtanut, ja missä väärässä paikassa se tapahtui? Itse olen 49-vuotias, osaan uida kohtuullisesti ja vielä ei ole tällaista horjahdusta sattunut.
Elintärkeää. Yksi tärkeimmistä taidoista oppia jo lapsena, mahdollisimman varhain.
Vierailija kirjoitti:
Elintärkeää. Yksi tärkeimmistä taidoista oppia jo lapsena, mahdollisimman varhain.
Miksi mahdollisimman varhain?
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla jotain 6-7v. Maalla, uimarenkaana oli traktorin vanha sisäkumi uimarenkaana. Sitten sieltä tultiin pois. Uimahalliin isän ja hänen työkaverin kanssa. Ämpylin, et ei ole sitä uimarengasta. Isä siihen: koitahan nyt oppia uimaan ilman sitäkin. Siitä se lähti. Sitä räpiköintiähän se oli aluksi.
Intissä, jotkut eivät osanneet uida eivätkä ajaa polkupyörällä. Siinä iässä se niiden "perustaitojen" oppiminen on kyllä vaikeaa (ei välttämättä mahdotonta).
Olen kuullut merimiehistä, jotka eivät osanneet uida. Ihmettelin kyllä sitä - miksi lähteä merille, jos ei osaa (edes) uida???
Räpuköintiä ei kyllä lueta uimataidoksi. 200 metrin uinti, hyppy veteen ja 50 metriä selkää. Se olisi uimataitoa. Harva pystyy alle kouluikäisenä tuohon. Toki osaavat esim. 10 metriä huonolla tyylillä.
Meidän faija opetti lapset uimaan vasta päälle kolmikymppisenä