Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeää on mielestäsi opettaa lapset uimaan alle 7vuotiaana?

Vierailija
04.08.2026 |

Omasta mielestäni todella tärkeää.

Kommentit (94)

Vierailija
61/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin tärkeää, turvallisuuskysymys. Uintireissut paljon mykavampia vanhemmillekin, kun ei tarvitse hukkumista pelätä hysteerisesti. 

Itsellenu uinti on ollut aina tärkeää. Sitä pystyin aikoinaan harrastamaan raskausaikanakin, kun kaikki muu liikunta oli alusta loppuun hankalaa. Ja nyt kun on jo kulumia siellä ja täällä, voin edelleen kuntoilla uimalla. 

Mä opin uimaan kunnolla vasta lukiossa, mutta eipä se vesiliikunta yhtään sen vähempiarvoista ole nyt kun ikää on tullut.

Todella usein pienten lasten vanhemmat ajattelevat, että se on hirveän tärkeää, missä iässä lapsi osaa kävellä tai pyöräillä tai uida. Ihan ymmärrettävää, pienen lapsen pienet asiat ovat suuria omille vanhemmille. Mutta sitten kun lapsi on aikuinen ja itse olette dementoitunut, ei kukaan lastenne läheisistä muista näitä tärkeitä virstanpylväitä, saati että olisi niistä tohkeissaan.

Vierailija
62/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä uskaltaisi kahlailla yhtään pidemmällä rannasta ilman uimataitoa. Äkkisyvä on viime vuosinakin tappanut monta uimataidotonta. Veden varaan voi joutua veneestä tai horjahtaa sillalta tai mitä ikinä. Puhumattakaan sitten siitä, miten ihanaa on antaa veden kantaa ja oman kehon kuljettaa painottomasti uidessa.

Itse opin uimaan 5-vuotiaana uimahallissa, samoin lapseni. Kävimme säännöllisen epäsäännöllisesti uimahallissa ja siellä leikin lomassa harjoittelimme uimista. Vesielementti tuli tutuksi ja uimataito oli jo lähes hyppysissä, kunnes sitten yhtenä kertana kaikki loksahti kohdilleen ja tuli varmuus osaamisesta. On ollut turvallista päästää lapsi leireille ja retkille, kun tietää, että tämä hengenpelastava perustaito on hallussa. Ja onhan se ollut lapsellekin voimaannuttavaa, kun koulu-uinneissa hän pääsi heti isoon altaaseen uimaan taitavimpien uimareiden joukossa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parasta perustaidot opetella alle kouluikäisenä. 

Olihan se jo  alakoulussa niin, että ne jotka ei osanneet uida häpesivät taidottomuuttaan. Ja pinnasivat tai olivat tekosairaita uimatunneilla. Yläkoulussa varsinkaan kukaan ei halua uimaan opetella ja kyvyttömyyttään näyttää. 

Lapsen elämään uimataidottomuus vaikuttaa aikuisenakin. Mitäs kun hänellä aikanaan on  puoliso ja puolison suvulla mökki veden äärellä. Kaikki muut uivat, sinun aikuinen lapsesi ei osaa. Tai kaveriporukoiden  kylpyläreissut ja muut matkat uima-allas/rantalomalle. Vesiaktiviteetit jää kokematta, ei voi kanootilla mennä, ei mitään veden lähelläkään. 

Opettakaa lapsenne ajoissa uimaan. Siitä ei ole mitään  haittaa, uimataidottomuudesta on haittaa !

Aika jänskä ajatus, että kouluikäisenä, missä iässä motoristen taitojen omaksuminen usein onnistuu nopeimmin, joku lamautuisi eikä oppisi ollenkaan.

Mun kolmesta lapsestani kaksi ei osannut kouluun mennessään lainkaan uida, mutta molemmilta onnistui viidennen luokan kokeessa 200 metriä. Käytiin toki perheenäkin uimahalleissa ja kylpylöissä.

Yksi iso oppimista vaikeuttava tekijä oli, että lapset olivat ja ovat edelleen aivan rasvattoman laihoja. Noste on ollut olematon. Siinä missä lapsen paras ystävä kellui vaivatta, oma lapsi joutui tekemään töitä ettei uppoaisi kuin kivi. Itsellenikin on nyt vanhemmiten tullut lisää kiloja, ja kylläpä pinnalla pysyminen on nykyään vaivatonta.

Vierailija
64/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt erittäin tärkeänä ja vauvauinnista on aloitettu molempien lasten kanssa. Asumme järven lähellä, joten tärkeää että osaavat uida. Toinen teini kalastaa ja toinen käy uimassa kavereiden kanssa.

Mielestäni on isokin ero oppiiko 6 vai 16v:nä. Siinä on jo 10v aikaa hukkua tai ainakin harmitella osaamattomuuttaan koko peruskoulun ajan, mikä on sääli kun kyse on pelkästään vanhempien laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä lastaan kohtaan. 

Koulu-uinnin varaan ei kannata laskea vaikka hyvä lisä onkin. Siellä käydään noin kerran vuodessa ja aina ei sitäkään ja jos ei lapsi mitään osaa niin ei se yksi opettaja siinä ehdi opettaa, kun vahtii kahtakymmentä kerralla sydän kurkussa. 

Hukkua voi uimataitoinenkin, mutta on myös aika paljon isommat mahdollisuudet myös pelastautua ja lasteni kohdalla haluan antaa heille tuon mahdollisuuden.

Vierailija
65/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen pitänyt erittäin tärkeänä ja vauvauinnista on aloitettu molempien lasten kanssa. Asumme järven lähellä, joten tärkeää että osaavat uida. Toinen teini kalastaa ja toinen käy uimassa kavereiden kanssa.

Mielestäni on isokin ero oppiiko 6 vai 16v:nä. Siinä on jo 10v aikaa hukkua tai ainakin harmitella osaamattomuuttaan koko peruskoulun ajan, mikä on sääli kun kyse on pelkästään vanhempien laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä lastaan kohtaan. 

Koulu-uinnin varaan ei kannata laskea vaikka hyvä lisä onkin. Siellä käydään noin kerran vuodessa ja aina ei sitäkään ja jos ei lapsi mitään osaa niin ei se yksi opettaja siinä ehdi opettaa, kun vahtii kahtakymmentä kerralla sydän kurkussa. 

Hukkua voi uimataitoinenkin, mutta on myös aika paljon isommat mahdollisuudet myös pelastautua ja lasteni kohdalla haluan antaa heille tuon mahdollisuuden.

Ihan mielenkiinnosta kysymys: onko vain vanhempien laiskuudesta ja välinpitämättömyydestä kiinni, jos lapsi ei opi puhumaan? Entä jos hän ei opi lukemaan? Pyöräilytaitokin jää monelta saavuttamatta.

Onko sinun maailmassasi lainkaan lukihäiriötä, dyspraksiaa, hahmotushäiriötä, oppimisvaikeuksia, spastismia, sensorisen integraation häiriötä, lieviä kehitysvammoja?

Lapsi, joka oppii 16-vuotiaana uimaan mutta pärjää muissa taidoissa keskimääräisesti tai keskitasoa paremmin, on oikeastaan aika onnekas. 

Vierailija
66/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja nämä kaikki on niillä, jotka eivät opi uimaan? Joku lukivaikeus nyt kuulu kettuakaan siihen osaako joku uida? Onko sun elämässä muita kuin tekosyitä kaikkeen?

Vierailija
67/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua, täällä minä 45-vuotias nyt odotan milloin joku tulee ja kaappaa minut lähelle vettä ja sitten vahingossa horjahdan ja hukun, kun uimataito on heikko! Herra varjele, kun eilenkin kävelin pitkän sillan yli kaupungilla, mutta onneksi en vahingossa horjahtanut sieltä alas! Ihan kamalaa tämä elämä, kun ei voi yhtään itse vaikuttaa missä on ja milloin ja mitä tekee. 

Vierailija
68/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja nämä kaikki on niillä, jotka eivät opi uimaan? Joku lukivaikeus nyt kuulu kettuakaan siihen osaako joku uida? Onko sun elämässä muita kuin tekosyitä kaikkeen?

Minä en taida meistä kahdesta olla se, jonka elämässä toisten ihmisten uimataito on saanut suhteettoman suuren merkityksen. 

Vierailija
69/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua, täällä minä 45-vuotias nyt odotan milloin joku tulee ja kaappaa minut lähelle vettä ja sitten vahingossa horjahdan ja hukun, kun uimataito on heikko! Herra varjele, kun eilenkin kävelin pitkän sillan yli kaupungilla, mutta onneksi en vahingossa horjahtanut sieltä alas! Ihan kamalaa tämä elämä, kun ei voi yhtään itse vaikuttaa missä on ja milloin ja mitä tekee. 

Mutta ajattelepa, miten paljon kivaa elämässäsi jää toteutumatta. Et voi vetää tukkihumalaa merimieskapakassa ja kävellä ulos tultuasi laiturilta alas. Myöskään et voi lähteä veneilemään ilman pelastusliivejä.

Ai niin,, noinhan ne uimataitoisetkin hukkuvat.

Vierailija
70/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenties, koska toivon, että kukaan ei hukkuisi. Sinuahan se ei haittaa, koska voihan olla, että hukkuneella oli lukivaikeus, joka nyt sitten vaan kertakaikkiaan esti sen, ettei kukaan onnistunut opettamaan häntä uimaan. Muuten kyllä, mutta harmi se lukivaikeus.

Vierailija
71/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mäkätän täällä lääväszäni ihan silkkaa piruuttani. 

Vierailija
72/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, miksi haluat mainostaa mielipiteitäsi palstalla? Eikö kotona ole ketään, jolle puhua sinua kiinnostavista aiheista?

Ei ole. Eikä ole lapsiakaan.  Mätänen täällä yksiöläävässäni ja keksin näitä paska aloituksia.   Yyyh.  Yyy

Vierailija
73/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan suurin osa varhain uimaan oppineista on perheistä, joilla on mökki käytössään. Ainakin omassa tuttavapiirissä näin on. Omaa lasta on käytetty puolivuotiaasta asti viikottain uimahallissa, isänsä on entinen kilpauimari, mutta niin vain piti odottaa intensiiviuimakouluun asti ennen kuin lapsi oppi uimataidon lopulta 7-vuotiaana.

Vierailija
74/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ne opettaa uimaan myöhemminkin...

… ja hukkua aiemmin?

Suomessa on kaikki mahdollisuutta opetella uimaan. 

Olen eri, mutta lapsilla on eri herkkyyskausia. Silloin kun vesi pelottaa, ei uimaopetus ole ajankohtainen.

Mitä hukkumiseen tulee, se estetään ensisijaisesti siten, että vanhempi vahtii lastaan. Alle 10-12-vuotiaat eivät käy itsenäisesti luonnonvesissä eivätkä uimahallissa, osasivat uida tai eivät.

Hyvä vitsi. Yksi uimataidoton sukulainen hukkui alle kouluikäisenä, kun meni luvatta uimalammelle leikkimään ja putosi veteen.

Vierailija
75/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollaista vittuilijaa elämä vielä opettaa.

Vierailija
76/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenties, koska toivon, että kukaan ei hukkuisi. Sinuahan se ei haittaa, koska voihan olla, että hukkuneella oli lukivaikeus, joka nyt sitten vaan kertakaikkiaan esti sen, ettei kukaan onnistunut opettamaan häntä uimaan. Muuten kyllä, mutta harmi se lukivaikeus.

No sinä et kuitenkaan ole hukkunut, vaikka jonkinasteinen lukivaikeus näyttäisi olevan.

Vierailija
77/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ne opettaa uimaan myöhemminkin...

… ja hukkua aiemmin?

Suomessa on kaikki mahdollisuutta opetella uimaan. 

Olen eri, mutta lapsilla on eri herkkyyskausia. Silloin kun vesi pelottaa, ei uimaopetus ole ajankohtainen.

Mitä hukkumiseen tulee, se estetään ensisijaisesti siten, että vanhempi vahtii lastaan. Alle 10-12-vuotiaat eivät käy itsenäisesti luonnonvesissä eivätkä uimahallissa, osasivat uida tai eivät.

Hyvä vitsi. Yksi uimataidoton sukulainen hukkui alle kouluikäisenä, kun meni luvatta uimalammelle leikkimään ja putosi veteen.

Nykyään alle kouluikäisiä ei todellakaan päästetä luvatta veden äärelle. 

Vierailija
78/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmästys on joillain suuri kun kaikki muksut ei opi uimaan kovinkaan hyvin vaikka uimakoulut kävisikin ja aktiivisesti perheen kanssa harjoittelisi..

Johtuu siitä että Taito on hieman enemmän riippuvainen myös fyysistä ominaisuuksista kuin esim. pyöräily. Mutta pinnalla olisi silti hyvä oppia pysymään. Viim kouluiässä. Joillakin se vaan vaatii enemmän treeniä kuin toisilla. 

Hämmästele sinä tätä koko loppuelämäsi.  🤣🤣🤣🤣🤣🤣🤣

Ei se minua hämmästytä. Koska tiedän että kyseinen taito on toisille vaikeampi kuin toisille. 

Kovalla työllä jonkin moinen taito itsellekin tullut, ja lapsena olen aloittanut. Mutta hyvä en ole missään nimessä 

Vierailija
79/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset on silti taidoiltaan ja lahjakkuuksiltaan erilaisia. 

Minulla esim. Ei ole mitään vaikeuksia ymmärtää ettei osa ihmisistä saa esim. Yhtäkään leukaa elämänsä aikana. Elleivät aktiivisesti treenaa.

Vaikka itse olen siis saanut niin pienestä lapsesta asti kuin muistan vedettyä itseni ylös. 

Vierailija
80/94 |
05.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todella tärkeää. Miksi vanhempi ei opettaisi lastaan uimaan. 

Veetäkö tästä täällä vaahtoat.  Joka vanhempi tietää mikä on tärkeää ja missä järjestyksessä kellekkin sopii. 

Ja se on päiväkodissa huomattu, kun erilaiset taidot odottaa sopivaa hetkeään..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi