Työtön velvoitetaan tekemään työnhakuprofiili pakollisena syyskuusta alkaen, on aiemmin ollut vapaaehtoista
Myös osa-aikatyössä olevien on haettava jatkuvasti työpaikkoja ja osoitettava aktiivisuttaan.
Kommentit (146)
Voinko tulla työvoimapalveluihin töihin? Näyttäisi puuhastelua riittävän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sitten voisi tehdä sitä, jos haluat työllistyä?
En halua laittaa nimeäni, koulutustani ja työhistoriaani kaikille nähtäväksi nettiin...
Mutta sulla on kuitenkin linkkari jossa on nimi, koulutus ja työhistoria?
Työnhakuprofiilin voi tehdä myös anonyyminä enkä itse näe yhtään syytä tehdä profiilia omalla nimellä. Kun itsellä asia on ajankohtainen lähiaikoina tulen olemaan nimetön. Muuten hyvin suppeasti osaaminen ja koulutus sekä eri koulutukset/sertit esimerkiksi tekoälyn osalta. Se riittää, jos joku kiinnostuu niin lisätietoja saa haastattelun yhteydessä. Olen jo 60v rajapyykin ohittanut joten todennäköisyys että joku tarttuisi tuonkaan kautta on puhdas nolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen oikeasti miettinyt, että saisikohan töitä, jos laittaisi näyttävän ilmoituksen lehteen nimen ja kuvan kera ja kysyisi että eikö nyt j*malauta kukaan voi palkata ihan hyvää tekijää. Jos joku luulee, että työttömänä on kivaa, niin ei ole.
No laita, omasi siis. Mutta älä laita luvatta ja kysymättä toisen ihmisen tietoja. Laita omasi. Voit kokeilla miten mukavaa on olla julkisuuden henkilö.
Kuka nyt toiselle työpaikkaa etsisi 😮 Valitettavasti työttömänä ei ole varaa ilmoituksia laitella.
Vierailija kirjoitti:
" Kuka näkee tietoni ja missä?
Julkaistuja työnhakuprofiileja pääsevät tarkastelemaan palvelualustalle kirjautuneet työnantajat sekä yksityiset työnvälitysyritykset ja lisäksi työvoimaviranomaiset omien asiakkaidensa osalta.
Jos työnantaja löytää sopivan ehdokkaan, hän voi jättää viestin työnhakijan profiiliin palvelualustan kautta, ja työnhakijalle yhteydenotto välittyy sähköpostilla. Työnantajat ja yksityiset työnvälitysyritykset eivät siis näe työnhakijan sähköpostiosoitetta.
Päätät itse siitä, millä tarkkuudella kerrot taustastasi ja annat yksilöiviä tietoja itsestäsi. Voit julkaista profiilin yhdessä omavalmentajasi kanssa tai täyttää ja julkaista sen itse kirjautumalla Työmarkkinatorilla Oma työpolku -osioon. Työvoimaviranomaisen kanssa yhdessä julkaistuun työnhakuprofiiliin lisätään esimerkiksi työkokemus ja koulutus ilman yksilöiviä tietoja, jolloin työnhakuprofiili säilyy anonyymina, ellei työnhakija pyydä ja toivo laajempien tai tarkempien tietojen antamista työnantajien nähtäväksi. "
https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/tyonhakuprofiili-tulee-osaksi-tyonha…
Kunnes joku hakkeri levittää kaiken.
Miten säilyy anonyymina, jos on kyse pienestä paikkakunnasta? Vai siis ei tarvitse laittaa koulua tai valmistumisvuotta, eikä työpaikkojen nimiä? Riittääkö koulutus x ja työskennellyt tehtävissä y ajan z? Esim.. Sairaanhoitaja (AMK), työskennellyt kotihoidossa 15 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Työnhakuprofiilin täyttämisestä ja julkaisemisesta tulee lähtökohtaisesti jokaisen työnhakijan velvollisuus 1.9.2026 alkaen.
– Työnhakuprofiili on kuin digitaalinen käyntikortti, jolla työnhakija esittelee osaamisensa ja potentiaalinsa. Laadukkaasti tehty profiili voi tuoda huomattavaa myötätuulta työnhakuun, koska se kiinnittää työnantajien huomion ja herättää kiinnostuksen ottaa yhteyttä, kertoo BusinessOulun työnvälityksen prosessinomistaja Laura Rautio.
Työnhakuprofiili ei ole perinteinen ansioluettelo eikä työhakemus. Sen tarkoitus on antaa työnantajalle mahdollisimman selkeä kuva siitä, mitä osaat ja millaista työtä etsit. Mitä huolellisemmin profiilin täyttää, sitä paremmin Työmarkkinatorin palvelut pystyvät tunnistamaan osaamiseen sopivia työmahdollisuuksia."
https://tyomarkkinatori.fi/uutiset/tyonhakuprofiili-tulee-osaksi-tyonha…
Ettekö osaa googlettaa?
"huomattavaa myötätuulta työnhakuun"
Salli mun nauraa. No pokkaa on ainakin. Jotain toista saattaisi hävettää tuollaisen shitin julkisesti esittäminen.
Täytyyhän virkailijan jotenkin perustella messevä palkkansa ja kymppitonnien bonarit 😏🤫 Vaikka sitten löpisemällä levottomia mediassa 😂
Siitähän sen iän näkee kun laittaa vuodet. Vois olla sellainen anonyymi, että iät, oppilaitosten nimet, työpaikkojen nimet ja paikkakunnat pois.
Vierailija kirjoitti:
Minä laitan Petteri Urpon kuvan, jos pakollinen tieto
Suomi 2026: Puoli miljoonaa Urpoa työtä vailla. Tietoihin: "Haen työtä. En muuta keksinyt." Selatkoon siinä sitten kaikessa rauhassa profiileja.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko LinkedIn-tiliä vai muunlaista profiilia? Eikös tuo ole ihan normaalia ollut työmarkkinoilla jo pitkään että työnhaussa pitää olla myös netissä ahkera jos töitä haluaa eli susta pitää löytyä perustiedot ja cv helposti työnantajalle. Mulla oli LinkedIn tili jo vuonna 2008. Tehtiin profiili Ammattikorkeakoulussa yhdellä kurssilla. Sen kautta sain pari harjoittelua ja yhden työpaikan muistaakseni.
Nettiprofiilit on täysin merkityksettömiä, minulla on Linkedinissä täydellinen hyvin edustavakin profiili, ulkomailta on tullut 4v aikana useita työtarjouksia, Suomesta ei koskaan ainuttakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset sitten voisi tehdä sitä, jos haluat työllistyä?
En halua laittaa nimeäni, koulutustani ja työhistoriaani kaikille nähtäväksi nettiin...
Mutta sulla on kuitenkin linkkari jossa on nimi, koulutus ja työhistoria?
Työnhakuprofiilin voi tehdä myös anonyyminä enkä itse näe yhtään syytä tehdä profiilia omalla nimellä. Kun itsellä asia on ajankohtainen lähiaikoina tulen olemaan nimetön. Muuten hyvin suppeasti osaaminen ja koulutus sekä eri koulutukset/sertit esimerkiksi tekoälyn osalta. Se riittää, jos joku kiinnostuu niin lisätietoja saa haastattelun yhteydessä. Olen jo 60v rajapyykin ohittanut joten todennäköisyys että joku tarttuisi tuonkaan kautta on puhdas nolla.
En tiedä mikä ihmeen linja-auto? Minun nimeäni, työhistoriaani ja koulutustani ei löydy miltään nettisivulta tai muusta julkisesta paikasta
Voi jessus sentään, kun näitä kommentteja lukee, niin en tiedä pitäisikö itkeä tai olla tyrmistynyt? Ihan aiheellinen kysymys, että osaatteko te yhtään mitään, tai osaatteko edes kuvailla omaa osaamistanne?
Koko työnhaku on idioottimaisinta mitä ihminen voi tehdä, lähetellä satoja huolellisesti ajan kanssa ja Tekoälyä käyttäen laadittuja erinomaisia työhakemuksia ja profiileja vaikka on siellä aina 200 - 400 hakijan joukossa sijalla 198, joku peräti sijalla 98, silti on 97 parempaa edessä, jos olisi kärjessä tai sen tuntumassa olisi jo töissä.
Palkan maksavat työpaikat vähenee eikä ketään juuri palkata ja käytetään miljoonia tunteja Suomessa täysin työnhakuun jossa ei ole vähäisintäkään järkeä. Sitten työnantajat palkkaa ne harvat suhteilla ilman profiileja tai hakemuksia.
Uskomattoman ääliömäinen systeemi, sopii Kokoomuksen ja sen äänestäjien agendaan idiotismi oikein hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on ammatiltaan sotilas, poliisi, huo ra, vakooja tai etsivä, onko turvallista laittaa tiedot nettiin?
Pistät sinne että tiedonhankinnan ammattilainen, hyvät ihmissuhde- ja neuvottelutaidot sekä kyky esiintyä ja improvisoida eri kansainvälisissä rooleissa.
Entä jos ei halua töihin politiikkaan eikä tiedonhallintaan eikä halua olla esillä koko maailmalle ja huippupoliitikoille eikä halua tulla paritetuksi politiikoille?
Laitat vaan "60-vuotias hakee kokopäivätyötä."
Vierailija kirjoitti:
Nyt kannattaa ottaa työ vastaan
Mikä työ?
Tämä sama paska oli aiemmin toisella nimellä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä sama paska oli aiemmin toisella nimellä.
Niin oli. CV-netti.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta voi olla myös haittaa työnhaussa. Esim erityisasiantuntijatason hakijoilla. Työttömyysjakson mainostaminen ei ole meriitti. Ja juuri sitähän tuo on, työttömyyden mainostamista. Sama kuin kirjais työttömyysjaksot linkediniin.
Nimenomaan. Ja monella alalla tuollainen on myös täysin hyödytön. Esim. minun alallani töitä ei ikinä löydy mistään työmarkkinatorilta, vaan rekrytointi tapahtuu aivan toisella tapaa. Työkkäri perustuu liikaa suorittavan tason töiden käytäntöihin ja siihen, miten perinteisiä duunaritöitä on haettu. Virkailijat ovat akateemisista aloista usein myös täysin pihalla, hyvä jos ymmärtävät edes auttavasti mitä jokin tutkinto tai ammatti tarkoittaa, mutta usein eivät edes ymmärrä. Olin muutaman kuukauden työttömänä alkuvuodesta, ja sain aivan käsittämättömän outoja kommentteja virkailijalta, joka ei ymmärtänyt lainkaan oman alani sisältöjä eikä mitään. Oli vähän vaivaannuttavaa keskustella virkailijan kanssa, kun joutui koko ajan oikomaan hänen käsityksiään, selittämään asioita ja avaamaan termejä. Huh, onneksi ei tarvinnut kauan asioida heidän kanssaan.
Muistattehan, että sen työnhakuprofiilin on vastattava viranomaisen tiedoissa olevaa!
Nimimerkki7 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut se profiili työttömyysjaksojen ajan ja ei siitä mitään hyötyä ole ollut. Ei niitä yksikään työnantaja selaa. Ihan turhaa sälää johon tungettu rahaa. Koko työmarkkinatori-uudistus oli silkkaa rahanhukkausta.
Mutta tämähän hallituksen mielestä sitä hyvää rahan käyttöä aina kun työttömiä potkitaan
yyhh yyhhh uliuliulivalivalivali.............
Vierailija kirjoitti:
Nimimerkki7 kirjoitti:
Laitan siihen että olen hyvä rikkomaan astioita, repimään papereita ja huutamaan. Olemaan epäasiallinen siitä saan täydet pisteet.
Mikset haluaisi töihin?
Koska mua ei edes otettais muutenkaan töihin. Mulla ei ole ollenkaan työhistoriaa. Ja rikostausta tekee jo niin vakavan esteen ettei mitään asiaa velka järjestelyyn. Velkaa on sen verran kertynyt ettei realisesti matala palkka alalla se tulis koskaan maksuun
Onko joku joskus saanut tuollaisen kautta töitä? Paitsi ne virkailijat, joka valvovat työttömiä.