Jalankulkija käveli kuulokkeet korvilla eikä kuullut kellonsoittoa. Olen ajanut hiljaa ohi ja kysynyt, eikö kellonsoitto kuulunut.
Tällöin olen saanut perääni kirouksia ja uhkauksia: ”Mitä se sinulle kuuluu!” Näin on käynyt joskus myös koiran ulkoiluttajien kanssa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012178978.html
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulokkeet päässä liikenteessä oleminen pitäisi kieltää lailla!
vai ne pyörät. mitä mun pitäs kuulla?
Vaikkapa hälytysajoneuvot? Muut kulkijat?
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä pyörällä ohittaminen aiheuttaa vihamielisyyttä. Ihmiset pelästyvät ja kiroavat, vaikka ajan hiljaa ohi. Viimeksi ohitin tosi rauhallisesti kahden koiran ulkoiluttajan, jonka koirat olivat ympäriinsä. Odottelin rauhassa, että nainen huomaa minut ja ehtii ottaa koiransa lähelleen. Silti sain kiroilua osakseni.
Oletko varma että väylä jota ajoit oli edellisessä risteyksessä varustettu kulkusuuntaan osoittavalla pyörätien kyltillä?
Vierailija kirjoitti:
Jostain syystä pyörällä ohittaminen aiheuttaa vihamielisyyttä. Ihmiset pelästyvät ja kiroavat, vaikka ajan hiljaa ohi. Viimeksi ohitin tosi rauhallisesti kahden koiran ulkoiluttajan, jonka koirat olivat ympäriinsä. Odottelin rauhassa, että nainen huomaa minut ja ehtii ottaa koiransa lähelleen. Silti sain kiroilua osakseni.
Muistan itsekin täysin samanlaisen tapauksen, kun edessä oli koiranulkoiluttaja pariskunta ja odotin vain hiljaa rauhassa vuoroani että pääsen heidän ohi, ja kun nainen huomasi hetken päästä niin alkoi tyly valittaminen jostain. Sitten kun kerran soitin sitä kelloa, sain siitä huutoraivarit päälleni. Ei tässä voi voittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko varma että väylä jota ajoit oli edellisessä risteyksessä varustettu kulkusuuntaan osoittavalla pyörätien kyltillä?
Mitä siitä seuraa jos sellaista ei ole?
Vierailija kirjoitti:
Jos se kävelijä on kulkenut väylän laitaa, miksi menet kyselemään?
Joo, olet tunnollinen ja haluat tehdä oikein, mutta todella, mitä rimpauttamisella on tarkoitusta jos kävelijökin tekee kuten pitää?
Kellon tarkoitus on ilmoittaa että hyvissä ajoin että on tulossa, näin jalankulkija tietää että nyt ei lähde esimerkiksi tien toiselle puolen vaikka viemään sitä koiran kakkapussia tai vaihda puolta kun seuraavasta risteyksestä on esim menossa vasemmalle
Nämä ongelmat syntyivät vasta sen myötä kun keksittiin, että pyörät ovat kevyttä liikennettä jonka kuuluu ajaa kävelytietä pitkin. Niin ei ole aina ollut, vaan esimerkiksi 70-luvulla pyörillä vielä ajettiin ajotiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulokkeet päässä liikenteessä oleminen pitäisi kieltää lailla!
vai ne pyörät. mitä mun pitäs kuulla?
Pöljä, liikenteessä tulee kuulla, nähdä ja havainnoida KAIKKEA mitä ympärillä tapahtuu.
Entäs jos on puolikuuro, kuten minä? Kävelen kyllä aina kävelytien laidassa, eli minun ohitseni pitäisi kyllä päästä helposti.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää soita, koska yleensä ihmiset reagoivat siihen kahdella tavalla: 1) haistattelevat että v^ttuakos soitat sitä kelloa tai vähintään mulkoilevat vihaisesti 2) menevät paniikkiin ja alkavat säntäillä arvaamattomasti.
Turvallisempaa vain mennä ohi jostain sopivasta välistä.
Tuo mielipidekirjoitus on ihan asian ytimessä. Myös jalankulkija kuuluu seurata muuta liikennettä. Suuri osa ihmisistä ei näin tee, vaan todella usein yllättäen vain käännytään pyöräkaistalle vilkuilematta yhtään ympärille.
Ihmiset yllättyvät ja panikoivat pyörän kellon kuullessaan koska se on niin harvinaista. Jos se olisi kaikkien käyttämä yleinen merkkiääni niin se ei yllättäisi.
Isoin ongelma on sähköiset skuutit ja mopot, jotka tulee jalkakäytävällä äänettömästi selän takaa 40kmh.
Mitä se sinulle kuuluu, niin. Ihmiset saavat liikkua vaikka olisivat kuurosokeita. Toivottavasti liikkuvat laidassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulle on turha rimputella, koska olen kuuro. Ihmiset ajelee pyörällä ohi ja tuhahtelee. Haista itte. Pitäskö vähä ajatella?
Mistä tiedät että he tuhahtavat jos et kuule?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää soita, koska yleensä ihmiset reagoivat siihen kahdella tavalla: 1) haistattelevat että v^ttuakos soitat sitä kelloa tai vähintään mulkoilevat vihaisesti 2) menevät paniikkiin ja alkavat säntäillä arvaamattomasti.
Tuo mielipidekirjoitus on ihan asian ytimessä. Myös jalankulkija kuuluu seurata muuta liikennettä. Suuri osa ihmisistä ei näin tee, vaan todella usein yllättäen vain käännytään pyöräkaistalle vilkuilematta yhtään ympärille.
Ihmiset yllättyvät ja panikoivat pyörän kellon kuullessaan koska se on niin harvinaista. Jos se olisi kaikkien käyttämä yleinen merkkiääni niin se ei yllättäisi.
Tämä pitää paikkansa. On parempi hujahtaa huomaamattomasti ohi.
Kerran yksi nainen käveli puhelimeen isosti kailottaen pyörätien laitaa, siirryin toiselle kaistalle jo kaukana takana. Yllättäen alkoi hitaasti ja viistosti siirtyä toiseen laitaan, silloin vaihdoin toiselle kaistalle. Silloin hän havaitsi minut ja meni paniikkiin, ja juoksi äkkiä takaisin alkoperäiselle kaistalle kiljuen. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin vetää metsään.
Olkaa ennakoitavia liikenteessä, pliis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pyöräilijät niitä kelloja soita ja ajavat ohi niin läheltä että lähes osuvat vaikka tilaa olisi mennä kauempaakin. Erilliset pyöräkaistat myös vaikuttavat olevan turhia, kun monet silti pyöräilee käveliköiden kaistalla vaikka se pyöräkaista on ihan siinä vieressä ja siinä on vielä vähemmän liikennettä. Jos kävelijöiden ohittelu tuntuu vaikealta ja vaaralliselta, niin teidän ei kuulu sitten ajaa kävelijöiden seassa. Menkää autojen sekaan, ehkä se innostaisi teitä opettelemaan liikennesääntöjä.
Väitänpä kyllä, että erotelluilla pyörakaistoilla on enemmän kävelijöitä kuin siinä vieressä kulkevalla jalkakäytävällä pyöräilijöitä
Ja kävelijöiden ohittaminen olisi paljon helpompaa, jos kävelijät kulkisivat siinä yhdistetyn väylän oikeassa laidassa. Nythän välillä joutuu arpomaan, että mistä oikein pääsee jotenkuten turvallisesti ohi.
Autojen seassa ajelen kyllä mielummin autollani. (Niin joo, minä kun olen se Suomen ainoa pyöräilijä, jolla on myös ajokortti ja auto)
Itse kävelen oikeaa reunaa, mutta kävelijöinä meillä on oikeus kävellä meille tarkoitetulla väylällä missä kohtaa vaan huvittaa. Pyöräilijöillä taas on säännöt, kuuluu ajaa oikeaa laitaa ja väistää vasemmalta. Jos ei onnistu, niin taluta.
Palkkamurhaajien kustannukset hieman laskevat, kun äänenvaimentimiin ei enää tarvitse sijoittaa rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse arkailen soittaa, sillä monet tosiaan hätääntyvät ja hyppelevät tiellä pirautuksen jälkeen kuin kaniinit minne sattuu.
Itsekin aina mietin, että mitä se pyöräilijä haluaisi minun tekevän, kun soittaa kelloa. Onko kyseessä vain ystävällinen varoitus, että täältä tullaan? Vai odottaako pyöräilijä, että väistyn ja minne?
Lähinnä aina pelästyn.
Jos kysyt tätä tosissasi, niin vertaa omaa sijaintiasi pyöräilijän sijaintiin: jos kävelet oikealla reunalla ja pyöräilijä soittaa kelloa takanasi vasemmalla, hän haluaa päästä ohitsesi vasemmalta, eli älä ainakaan siirry vasemmalle. Tämä vaikuttaa vähän yksinkertaiselta asialta selittää. Katso taaksesi, näe missä kohtaa pyöräilijä on, ja siirry sen mukaan jotta pyörä pääsee ohi, eikä aja päällesi, koska se sattuu.
Tuo vaatisi sen että pyöräilijä soittaa kelloa hyvissä ajoin. Mitä ette tee.
Eli ajat niin kovaa ettei sinulla ole aikaa reagoida toisten liikkumisiin, koska ajaisit päälle. Luuletko että sinua ei voisi sattua siinä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan itsekin täysin samanlaisen tapauksen, kun edessä oli koiranulkoiluttaja pariskunta ja odotin vain hiljaa rauhassa vuoroani että pääsen heidän ohi, ja kun nainen huomasi hetken päästä niin alkoi tyly valittaminen jostain. Sitten kun kerran soitin sitä kelloa, sain siitä huutoraivarit päälleni. Ei tässä voi voittaa.
Voitat sillä ettei tule onnettomuuksia. Mutta mitä muuta tarvitset? Mitalin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä pitää paikkansa. On parempi hujahtaa huomaamattomasti ohi.
Kerran yksi nainen käveli puhelimeen isosti kailottaen pyörätien laitaa, siirryin toiselle kaistalle jo kaukana takana. Yllättäen alkoi hitaasti ja viistosti siirtyä toiseen laitaan, silloin vaihdoin toiselle kaistalle. Silloin hän havaitsi minut ja meni paniikkiin, ja juoksi äkkiä takaisin alkoperäiselle kaistalle kiljuen. Ei ollut muuta mahdollisuutta kuin vetää metsään.
Olkaa ennakoitavia liikenteessä, pliis.
Ole itse ja soita sitä kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Itse arkailen soittaa, sillä monet tosiaan hätääntyvät ja hyppelevät tiellä pirautuksen jälkeen kuin kaniinit minne sattuu.
Kannattaa soittaa tarpeeksi kaukaa. Jos kuulee, että kellon soittoa on läheltä ja vaikka äänestä päätellen vasemmalla, hyppää automaattisesti oikealle. Oli se oikein tai ei.
Kuljen aina reunaa, mutta joskus ajatuksissa muuallekin. Ja katson aina, kun vaihdan puolta, mutta joskus huomion vie joku muu. Ja bussipysäkillä pyöräilijöillä on väistämis- ja jopa ennakointivelvollisuus. Siinä bussin matkustajana usein itse keskittyy bussin pysäyttämiseen yms eikä huomaa varoa.
Jos polkupyörään laitetaan nopeusrajoittimet loppuu itku eli sellainen kävelyvauhti olisi paras.
Jos kysyt tätä tosissasi, niin vertaa omaa sijaintiasi pyöräilijän sijaintiin: jos kävelet oikealla reunalla ja pyöräilijä soittaa kelloa takanasi vasemmalla, hän haluaa päästä ohitsesi vasemmalta, eli älä ainakaan siirry vasemmalle. Tämä vaikuttaa vähän yksinkertaiselta asialta selittää. Katso taaksesi, näe missä kohtaa pyöräilijä on, ja siirry sen mukaan jotta pyörä pääsee ohi, eikä aja päällesi, koska se sattuu.