Jalankulkija käveli kuulokkeet korvilla eikä kuullut kellonsoittoa. Olen ajanut hiljaa ohi ja kysynyt, eikö kellonsoitto kuulunut.
Tällöin olen saanut perääni kirouksia ja uhkauksia: ”Mitä se sinulle kuuluu!” Näin on käynyt joskus myös koiran ulkoiluttajien kanssa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012178978.html
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo kuulokkeet päässä liikenteessä oleminen pitäisi kieltää lailla!
vai ne pyörät. mitä mun pitäs kuulla?
Pöljä, liikenteessä tulee kuulla, nähdä ja havainnoida KAIKKEA mitä ympärillä tapahtuu.
Eli näkö ja kuulo rajoitteiset jääköön kotiin?
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät soittavat kelloa yhdistetyllä väylällä tyyliin Pois alta, en halua jarrutella.
Harmittaa vietävästi, kun on tekemässä uutta reittiennätystä ja sitten joku mummo könyää siihen eteen kupeksimaan tai joku tantta kaksoskärryjen kanssa.
Mä soitan kelloa vain, jos joku kävelijälauma (tai hitaampi pyöräilijälauma) tukkii koko kevyen liikenteen väylän ja haluan päästä ohi. En todellakaan ala kilkatella jokaiselle ohitettavalle ihan vaan varmuuden vuoksi. Osaan myös hidastaa pyöräilyäni tarvittaessa, jos vaikka vastaan tulee ihmisiä, enkä siksi pysty ohittamaan edessäni olevia hitaampia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyöräilijät soittavat kelloa yhdistetyllä väylällä tyyliin Pois alta, en halua jarrutella.
Harmittaa vietävästi, kun on tekemässä uutta reittiennätystä ja sitten joku mummo könyää siihen eteen kupeksimaan tai joku tantta kaksoskärryjen kanssa.
30-40 km/h liikkuvat ajoneuvot ja kävelylenkillä olevat mummot eivät kuulu samalle väylälle.
Itse soitan kelloa, kun edellä menee kävelijälauma. Usein neljäkin kävelee vierekkäin. Metsikön kautta en ala ohittamaan, vaikka maastopyörällä usein liikunkin.
Muulloin en soita kelloa, saman huomannu kuin joku mainitsikin. Ihmiset eivät tiedä, mitä kellon soitto tarkoittaa = ilmoitan, että olen tulossa takaasi kohta ohi ja voisitko pitää kulkusuuntasi poukkoilematta yhtäkkiä sinne tänne. Ja tosiaan, en halua että sinun tarvitsee väistää mihinkään, kellonsoitto on ilmoitus sinulle, että takaasi pyyhältää kohta joku ohitsesi. Eli turha alkaa kiukkuamaan, että kyllä siitä mahtuu. Kellonsoitto ei siis ole pyyntö väistyä.
Suomalaiset on ihan juntteja pyörän kellon suhteen. Sen tarkoitus on tosiaan kohteliaasti varoittaa, että täältä tulee pyöräilijä takaa. Tuntuu, että täällä ihmiset kuvittelee, että se on joku auton torveen verrattavissa oleva.
Hollantilaiset on ihan kauhuissaan, kun suomalaiset ei osaa käyttää pyörän kelloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30-40 km/h liikkuvat ajoneuvot ja kävelylenkillä olevat mummot eivät kuulu samalle väylälle.
Kuuluvat, jos se väylä on kevyen liikenteen väylä.
Ei siinä mitään järkeä ole, varsinkin jos viereisellä ajoradalla nopeusrajoitus on 30-50 km/h, mutta näin se vaan tieliikennelain mukaan menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pöljä, liikenteessä tulee kuulla, nähdä ja havainnoida KAIKKEA mitä ympärillä tapahtuu.
Ei, vaan näkevien ja kuulevien pitää havainnoida heidätkin ja kenenkää kuulevan ei tule tehdä itsestään ei kuulevaa mm. kuulokkeilla. Joko tajusit?
Pyöräilijät on hengenvaarallisia, itselleen ja muille. Siinä kun autoilija liikenne-esteen havaitessaan hiljentää ja tarvittaessa pysähtyy paikoilleen, kuten suojatien eteen, pyöräilijä kilkuttaa kelloaan, hymy levenee ja käyttää taaperoikäisiä pujottelukeppeinä? Vauhti ei hidastu yhtään.
Itse olen päätynyt rätisyttämään jarrukahvaa polkupyörässä. Se on "vahinkoääni" joten mshdollisesti mt-ongelmainen jalankulkija minut äänen perusteella huomatessaan ei keksi vetää kilareita kellonsoitosta.
Pitäis varmaan kehittää myyntiin pellin räminää tai vaihteiden ronksahtelua matkiva soittokello niin että merkkiäänen saisi taas tuotettua äänilaitteen avulla hetkelliseen jarrutuskykyyn vaikuttamatta.
Itsekin kammoksun äänettömiä ohjuksia jotka pyörällään tai skuutillaan suhahtavat ihoa hipoen ohitse. Nykyään jalankulkijan on syytä jopa jalkakäytävällä ennen mitään sivusuuntaista liikettä aina katsoa taakseen välttääkseen törmäyksen.
T. Autolla, polkupyörällä ja jalan liikkuva.
M60+
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
..."haluun pitää tän ihanan vauhdin"
Niin kävelijäkin! Kuulokkeita käytän lenkillä, koska musiikki pitää kävelytahdin tasaisena. Kuulen kuitenkin liikenteen äänet. Ennen kaikkea kävelen tien laidassa.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on ihan juntteja pyörän kellon suhteen. Sen tarkoitus on tosiaan kohteliaasti varoittaa, että täältä tulee pyöräilijä takaa. Tuntuu, että täällä ihmiset kuvittelee, että se on joku auton torveen verrattavissa oleva.
Hollantilaiset on ihan kauhuissaan, kun suomalaiset ei osaa käyttää pyörän kelloa.
Myönnän junttiuteni. En kerta kaikkiaan ymmärrä miksi täysin normaalista asiasta pitää erikseen kertoa. Enhän minä kävellen tai juostenkaan ilmoita toiselle kävelijälle että hei mä tuun ohi, varo.
jos pääset ohi niin miksi ? kustapääsä?
Mulle on turha rimputella, koska olen kuuro. Ihmiset ajelee pyörällä ohi ja tuhahtelee. Haista itte. Pitäskö vähä ajatella?
Tää kellohomma on hankala. Olen asunut maassa jossa pyöräilijät soittavat kelloa lähestyessään. Se ei vaadi jalankulkijalta toimenpiteitä ja on kohtelias ilmoitus siitä, että fillari menee kohta ohi.
Suomessa tämä ei toimi. Jalankulkija alkaa useimmiten pyörimään väkkäränä tai sättimään ”kelloa hulluna rimputtavaa lykrapelleä”. Joskus molempia. On parasta vaan ajaa ohi ilmoittamatta. Jos tie on tukossa niin parhaaksi taktiikaksi on osoittautunut hidastaminen ja sen sanominen että ohittaa vasemmalta. Puhe tuntuu aiheuttavan kanssakulkijoissa kellon soittamista vähemmän aggressiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitä jos sekin vetää aikaajoja? hiihtäjät sentäs sekoilee laduillaan nää kuspäät pilaa kaikkien liikkkumisen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi kuulorajoitteinen kävelisi liikenteessä kuulokkeet korvilla? Kyllä näkö- ja kuulorajoitteiset osaavat havainnoida ympäristöään. Ne on nämä kännykäntuijottajat ja musiikinkuuntelijat, jotka ovat ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Tää kellohomma on hankala. Olen asunut maassa jossa pyöräilijät soittavat kelloa lähestyessään. Se ei vaadi jalankulkijalta toimenpiteitä ja on kohtelias ilmoitus siitä, että fillari menee kohta ohi.
Suomessa tämä ei toimi. Jalankulkija alkaa useimmiten pyörimään väkkäränä tai sättimään ”kelloa hulluna rimputtavaa lykrapelleä”. Joskus molempia. On parasta vaan ajaa ohi ilmoittamatta. Jos tie on tukossa niin parhaaksi taktiikaksi on osoittautunut hidastaminen ja sen sanominen että ohittaa vasemmalta. Puhe tuntuu aiheuttavan kanssakulkijoissa kellon soittamista vähemmän aggressiota.
Tämä. Itse lenkillä koiran kanssa ja on hyvä, jos pyöräilijä rimpauttaa kelloa takaa tulessaan. Tosin täällä ei tiedä onko se vain fiksu ilmoitusasia vai ilmoitus tyyliin 'mene nyt vit*tuun siitä edestä'. Ehkä jokin uusi muu äänimerkki voisi olla parempi...kilikello, joka soittaa jäätelöauton tunnarin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaatulevan kuuluu väistää ja pitää tilannenopeutensa sopivana arvaamattomiin tilanteisiinkin. Ei pyöräilijä vapaudu väistämisvelvollisuudestaan kevyenliikenteenväylällä kelloa soittamalla. Jalkakäytävällähän ei lain mukaan saa yli 12 vuotias ajaakaan, vaikka jatkuvasti moni niin tekee.
Kellon soitto on varoitus edellä kulkeville. Eikös se ole ihan hyvä asia.
Normaali ihminen ymmärtää että takaa voi tulla ohi toinen ihminen. Kaksikin.
Peukuista päätellen epänormaaleja on huolestuttava määrä liikenteessä.
Normaali ihminen ymmärtää että takaa voi tulla ohi toinen ihminen. Kaksikin.