Jalankulkija käveli kuulokkeet korvilla eikä kuullut kellonsoittoa. Olen ajanut hiljaa ohi ja kysynyt, eikö kellonsoitto kuulunut.
Tällöin olen saanut perääni kirouksia ja uhkauksia: ”Mitä se sinulle kuuluu!” Näin on käynyt joskus myös koiran ulkoiluttajien kanssa.
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000012178978.html
Kommentit (57)
Ärsyttää, kun täällä päin on luontopolku, joka on tarkoitettu kävelijöille, mutta silti siinä ajetaan päivittäin myös pyörillä. Jotenkin käsitän tuon lapsilta, mutta että aikuisetkin pyöräilevät kauhealla vauhdilla ja soittavat kelloa raivokkaasti.
Vierailija kirjoitti:
Itse arkailen soittaa, sillä monet tosiaan hätääntyvät ja hyppelevät tiellä pirautuksen jälkeen kuin kaniinit minne sattuu.
Jutun juju on siinä että sitä kelloa soitetaan hyvissä ajoin, eikä vasta puoli sekuntia ennenkuin suhahdetaan hihaa hipoen ohi. Mitä vauhdikkaamin ajat, sen kauempaa kannattaa soittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en enää soita, koska yleensä ihmiset reagoivat siihen kahdella tavalla: 1) haistattelevat että v^ttuakos soitat sitä kelloa tai vähintään mulkoilevat vihaisesti 2) menevät paniikkiin ja alkavat säntäillä arvaamattomasti.
Turvallisempaa vain mennä ohi jostain sopivasta välistä.
Tuo mielipidekirjoitus on ihan asian ytimessä. Myös jalankulkija kuuluu seurata muuta liikennettä. Suuri osa ihmisistä ei näin tee, vaan todella usein yllättäen vain käännytään pyöräkaistalle vilkuilematta yhtään ympärille.
Tämä. Olen tosin alkanut ajamaan ohitse todella hiljaista vauhtia. Kukaan ei ole suuttunut. Jalankulkija on kuningas ja voi tehdä mitä lystää eikä vaatia mitään. Näin se vaan menee. Lapset ja koirat on aina isoja varotusmerkkejä.
Vierailija kirjoitti:
Itse arkailen soittaa, sillä monet tosiaan hätääntyvät ja hyppelevät tiellä pirautuksen jälkeen kuin kaniinit minne sattuu.
Kukaan ei hypi mihinkään kun sitä kelloa soittaa ajoissa, mutta se säikäyttää kun yhtäkkiä selän takana soi !!!! Soittakaa ajoissa, niin tiedetään mekin joilla ei ole silmiä takana että sieltä joku tulee. Toisekseen jalankulkijan on parempi pysyä siinä missä on, kun ei tiedä osaako pyöräilijä ohittaa vasemmalta. Se kello ei ole muutenkaan sitä varten että jalankulkijan pitää lähteä yhtään mihinkään siitä tieltä, vaan siksi ettei lähde just toiseen laitaan, kyllä joskus esimerkiksi risteystä lähestyessä vaihdetaan tien toiseen laitaan ajoissa, jos ollaan siitä kääntymässä
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on ihan juntteja pyörän kellon suhteen. Sen tarkoitus on tosiaan kohteliaasti varoittaa, että täältä tulee pyöräilijä takaa. Tuntuu, että täällä ihmiset kuvittelee, että se on joku auton torveen verrattavissa oleva.
Hollantilaiset on ihan kauhuissaan, kun suomalaiset ei osaa käyttää pyörän kelloa.
Suomessa se jostain syystä koetaan lähes loukkaavaksi näpäyttämiseksi, jos joku kehtaa soittaa kelloa. Todella säälittävää. Vanhempien ihmisten kohdalla saa todellakin miettiä kahteen kertaan, soittaako kelloa vai ei, sillä jostain syystä heidän kanssaan on aina korkeampi riski saada takaisin huudot niskaan, ja puhun ihan riittävästä kokemuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Tää kellohomma on hankala. Olen asunut maassa jossa pyöräilijät soittavat kelloa lähestyessään. Se ei vaadi jalankulkijalta toimenpiteitä ja on kohtelias ilmoitus siitä, että fillari menee kohta ohi.
Suomessa tämä ei toimi. Jalankulkija alkaa useimmiten pyörimään väkkäränä tai sättimään ”kelloa hulluna rimputtavaa lykrapelleä”. Joskus molempia. On parasta vaan ajaa ohi ilmoittamatta. Jos tie on tukossa niin parhaaksi taktiikaksi on osoittautunut hidastaminen ja sen sanominen että ohittaa vasemmalta. Puhe tuntuu aiheuttavan kanssakulkijoissa kellon soittamista vähemmän aggressiota.
Tuohan on normaali tapa eteläeuroopassa ilmoittaa että joku on tulossa niin autolla kuin pyörällä. Täällä vedetään herneitä nenään joka asiassa kuten tuosta. Moni katsoo vi*tuiluksi. Mutta ei voi mitään. Ollaan sentään pirun onnellisia🤣
Jos se kävelijä on kulkenut väylän laitaa, miksi menet kyselemään?
Joo, olet tunnollinen ja haluat tehdä oikein, mutta todella, mitä rimpauttamisella on tarkoitusta jos kävelijökin tekee kuten pitää?
Vierailija kirjoitti:
Tää kellohomma on hankala. Olen asunut maassa jossa pyöräilijät soittavat kelloa lähestyessään. Se ei vaadi jalankulkijalta toimenpiteitä ja on kohtelias ilmoitus siitä, että fillari menee kohta ohi.
Suomessa tämä ei toimi. Jalankulkija alkaa useimmiten pyörimään väkkäränä tai sättimään ”kelloa hulluna rimputtavaa lykrapelleä”. Joskus molempia. On parasta vaan ajaa ohi ilmoittamatta. Jos tie on tukossa niin parhaaksi taktiikaksi on osoittautunut hidastaminen ja sen sanominen että ohittaa vasemmalta. Puhe tuntuu aiheuttavan kanssakulkijoissa kellon soittamista vähemmän aggressiota.
Joopajo, ei ole kyllä kukaan koskaan alkanut kellon soitosta sättimään, vaikka ajan vuoden ympäri töihin. Kiitetty sen sijaan on monesti, varsinkin koiran ulkoiluttajat.
Ehkä soitat kelloa liian viimetingassa tms? Itse soitan yleensä tosi kaukaa ja ehkä uudestaan sitten jos näyttää ettei kuullut. Kaukaa kuuluva kello vaikuttaa hyvin harvoin säikyttävän ketään.
Täälläpäin on lähes kaikki keskustan pyöräväylät merkitty punaisella värillä ja vieläpä suunnat mihin sitä saa ajaa. Silti kävelijät menevät keskellä näitä väyliä että itse pitää koukata sieltä leveältä jalankulijoille tarkoitetulta puolelta. Ei jatkuvasti mutta ihmeen usein.
Vierailija kirjoitti:
Ei pyöräilijät niitä kelloja soita ja ajavat ohi niin läheltä että lähes osuvat vaikka tilaa olisi mennä kauempaakin. Erilliset pyöräkaistat myös vaikuttavat olevan turhia, kun monet silti pyöräilee käveliköiden kaistalla vaikka se pyöräkaista on ihan siinä vieressä ja siinä on vielä vähemmän liikennettä. Jos kävelijöiden ohittelu tuntuu vaikealta ja vaaralliselta, niin teidän ei kuulu sitten ajaa kävelijöiden seassa. Menkää autojen sekaan, ehkä se innostaisi teitä opettelemaan liikennesääntöjä.
Väitänpä kyllä, että erotelluilla pyörakaistoilla on enemmän kävelijöitä kuin siinä vieressä kulkevalla jalkakäytävällä pyöräilijöitä
Ja kävelijöiden ohittaminen olisi paljon helpompaa, jos kävelijät kulkisivat siinä yhdistetyn väylän oikeassa laidassa. Nythän välillä joutuu arpomaan, että mistä oikein pääsee jotenkuten turvallisesti ohi.
Autojen seassa ajelen kyllä mielummin autollani. (Niin joo, minä kun olen se Suomen ainoa pyöräilijä, jolla on myös ajokortti ja auto)
Vierailija kirjoitti:
Oma kelloni meni rikki. Huutelen, että saiskos ohittaa. Säikähtävät ihan samanlailla kuin kelloakin. Pahoittelen säikäyttämistä ja kiitän samalla. Mutta mitenkäs sitä muuten sen rintaman ohi menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takaatulevan kuuluu väistää ja pitää tilannenopeutensa sopivana arvaamattomiin tilanteisiinkin. Ei pyöräilijä vapaudu väistämisvelvollisuudestaan kevyenliikenteenväylällä kelloa soittamalla. Jalkakäytävällähän ei lain mukaan saa yli 12 vuotias ajaakaan, vaikka jatkuvasti moni niin tekee.
Kellon soitto on varoitus edellä kulkeville. Eikös se ole ihan hyvä asia.
Normaali ihminen ymmärtää että takaa voi tulla ohi toinen ihminen. Kaksikin.
Peukuista päätellen epänormaaleja on huolestuttava määrä liikenteessä.
Sinä et sitten ymmärrä, että liikenneväylillä voi olla muitakin? Ja että takaa voi tulla joku ohi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pyöräilijät niitä kelloja soita ja ajavat ohi niin läheltä että lähes osuvat vaikka tilaa olisi mennä kauempaakin. Erilliset pyöräkaistat myös vaikuttavat olevan turhia, kun monet silti pyöräilee käveliköiden kaistalla vaikka se pyöräkaista on ihan siinä vieressä ja siinä on vielä vähemmän liikennettä. Jos kävelijöiden ohittelu tuntuu vaikealta ja vaaralliselta, niin teidän ei kuulu sitten ajaa kävelijöiden seassa. Menkää autojen sekaan, ehkä se innostaisi teitä opettelemaan liikennesääntöjä.
Väitänpä kyllä, että erotelluilla pyörakaistoilla on enemmän kävelijöitä kuin siinä vieressä kulkevalla jalkakäytävällä pyöräilijöitä
Ja kävelijöiden ohittaminen olisi paljon helpompaa, jos kävelijät kulkisivat siinä yhdistetyn väylän oikeassa laidassa. Nythän välillä joutuu arpomaan, että mistä oikein pääsee jotenkuten turvallisesti ohi.
Autojen seassa ajelen kyllä mielummin autollani. (Niin joo, minä kun olen se Suomen ainoa pyöräilijä, jolla on myös ajokortti ja auto)
Kävelijän paikka on kummassa tahansa laidassa lain mukaan, joten se nyt on vain on asia mikä pitää pyöräilijän huomioida. Puolen vaihtaminenkin on sallittua. Ajoneuvon kuljettajalla on joka tapauksessa korostunut varovaisuusvelvoite jalankulkijoiden seassa ajellessaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jutun juju on siinä että sitä kelloa soitetaan hyvissä ajoin, eikä vasta puoli sekuntia ennenkuin suhahdetaan hihaa hipoen ohi. Mitä vauhdikkaamin ajat, sen kauempaa kannattaa soittaa.
Siis onko pakko hyppiä ympäriinsä kuin kani, jos takana soi kello? Mitä se vaikuttaa kuinka läheltä sitä kelloa soittaa? Jos se soi, mene rauhallisesti tien toiseen laitaan.
Vierailija kirjoitti:
Itsekin aina mietin, että mitä se pyöräilijä haluaisi minun tekevän, kun soittaa kelloa. Onko kyseessä vain ystävällinen varoitus, että täältä tullaan? Vai odottaako pyöräilijä, että väistyn ja minne?
Lähinnä aina pelästyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko pakko hyppiä ympäriinsä kuin kani, jos takana soi kello? Mitä se vaikuttaa kuinka läheltä sitä kelloa soittaa? Jos se soi, mene rauhallisesti tien toiseen laitaan.
Jalankulkija saa kulkea kummassa tahansa laidassa, joten jos hän jostain syystä kulkee keskellä tietä, on 50/50 mahdollisuus, että tuossa kävelee pyörän alle. Yleensä kello soi siinä vaiheessa, että pyöräilijä on jo valinnut kummalta puolelta ohittaa, vaikka vasemmalta tietysti pitäisi.
Eli jalankulkijan on parasta jähmettyä paikoilleen.
Täälläpäin ainakin on paljon väyliä, joka on sekä jalankulkijoille, että pyöräilijöille.
Mutta jalankulkijoita ohittaessa oletan, että kuka tahansa saattaa yhtäkkiä hypätä pyörän eteen, joten hidastan vauhdin sellaiseksi, että saan äkkiä pysäytettyä.
Koiria ohittaessa arvioin, että onko järkevämpää taluttaa pyörä siitä ohi.