Tyttöjä on viime vuodet kannustettu teknisille aloille kun siellä muka olisi parempi työllisyys ja parempi palkka kuin esim. sote-alalla l
Kommentit (31)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 tonnia opintolainaa inssiopintoihin? Kun mä luin inssiksi, kävin duunaritöissä päivisin, lomat ja viikonloput, ja iltaisin koulussa aikuislinjalla. Ei euroakaan opintolainaa.
Tuossa joitain vuosia sitten oli julkisuudessa hirveä haloo, että opiskelija joutuu työskentelemään opintojen ohella? Kamalaa. Kuulemma se opiskelu on opiskelijan työtä, ja yhteiskunnan tehtävä on elättää. Kun itse opiskelin insinööritutkintoa aikoinana, niin työharjoittelu opintojen ohella oli pakollinen. Jotta näkee opiskelemansa teorian sovellettuna käytäntöön. Niin me kaikki teimme, kukaan meistä ei kuollut. Valmistuessa lainaa nolla, pankissa sata tonnia rahaa.
Sait palkkaa pakollisesta harjoittelusta? Nykyään harvemmin (saa.
No onpa mahdottomat korkokulut. 400 euroa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun roskakuskina toimivasta naisesta. Palkka kuukaudessa parempi kuin sairaanhoitajalla.
Eikä ole. Kaikki jutut on tapana kirjoittaa niin, että tässä ja tässä hommassa tienaa sikana. Oikea tulkinta voi olla, että joku on tienannut joskus jossain. Missään ei ole niin hillotolpalla nykyään, kuin valtion hommissa. Peruspalkan lisäksi tulee höperölisät pyytämättä, jokainen kädenliike on erikseen hinnoiteltu peruspalkan päälle. Kaikki olosuhdelisät: Ulkona, sisällä, laivalla, maissa, oikealla, vasemmalla, yöllä, illalla, päivällä, jne. Mitään ei pidä tehdä, mikä ei sisälly työsopimukseen. Mielummin sitten hyppää vaikka vauhditonta pituutta käytävällä.
Pitäisikö tuon monisanaisen löpinäsi kuvata sairaanhoitajan tuloja? En nyt saanut kiinni tarinoinnistasi? Mutta ymmärrän miksi roskakuskille maksetaan enemmän kuin sairaanhoitajalle - perinteinen miesala, joissa maksetaan aina ns. mieslisää.
Hassua, että minä ymmärsin tuon lätinän. Pointti on se, että median juttuihin etsitään aina raflaava tulokulma - esim. roskakuski, joka tienaava poikkeuksellisen hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 tonnia opintolainaa inssiopintoihin? Kun mä luin inssiksi, kävin duunaritöissä päivisin, lomat ja viikonloput, ja iltaisin koulussa aikuislinjalla. Ei euroakaan opintolainaa.
Milloin opiskelit? Mun teekkaritytär ei saanut tänä vuonna minkäänlaista kesätyötä, ilta- ja viikonlopputöihin on vielä vaikeampi päästä.
Nää on aina hauskoja kun joku kirjoittaa miten aikoinaan kaikki meni opinnoissa ja työelämään astumisessa kuin unelma, ja sitten paljastutaankin opiskelijaksi jostain vuosilta 1998-2006 kun opintotukien ostovoima ja työsuhdanteet olivat sata kertaa nykyistä paremmat :D
Jep. Minä opiskelin 1994-99 ja pelkästään jo opintoraha+asumislisä oli ostovoimaltaan niin hyvä ettei mitään opintolainaa sen päälle edes tarvinnut vaikka asuin keskustayksiössä. Nyt omat lapset opiskelee, eikä nykytuet riitä edes soluasuntoon.
Vierailija kirjoitti:
No onpa mahdottomat korkokulut. 400 euroa vuodessa.
On se työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menitkö amiksen kautta ja olit ammattityössäsi opiskeluaikana? Tyttäreni valitsi aikanaan miesvaltaisen ammatin sillä perusteella, että on hyvä palkka, kun ei oikein muuten löytynyt kiinnostuksen kohdetta. Sai pari ratkaisevaa pistettä vähemmistösukupuolesta, vaikka alan opintoihin ei ollut helppo päästä. Suoritti kaksoistutkinnon ja ajatteli jatkaa yliopistossa. Motivaatio ei riittänyt silloin edes pääsykokeisiin lukemiseen, mutta haki ja pääsi myöhemmin ammattikorkeaan opiskelemaan inssiksi. Turhautui opintoihin jo ensimmäisen kuukauden alussa ja käytti nostamansa opintolainan asuntonsa remontointiin. Mitä sitä suotta jatkamaan opintoja ainakaan vielä, kun ammatti ja turvattu työllisyys - jos sitä nyt näinä aikoina on kenelläkään.
Kerrotko alan, missä saa vähemmistösukupuolipisteitä Suomessa? Laita myös linkki. Suomessa viimeinen poistunut sukupuolihelpotus oli miehille liikunnanopettajan koulutukseen. Suomessa helpotuskiintiöt oli lähes aina suunnattu miehille. Sitäkin röyhkeämpänä miesten suosimisena naisille oli pitkään totaalikielto yliopistoissa, jonka jälkeen naiset pääsivät sinne eritysvapautuksella sukupuolesta.
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun roskakuskina toimivasta naisesta. Palkka kuukaudessa parempi kuin sairaanhoitajalla.
Höpö höpö. Vuorotyötä tekevän sairaanhoitajan palkka on lähes tonnin parempi.
Vierailija kirjoitti:
Pena, enää ei eletä 70-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta naisia ei vaan palkata niihin miesten töihin. Ihan turhaan itsekin opiskelin tutkinnon mikä on ns miesten alaa. Vuoden yritin töitä saada ja edes haastatteluun en päässyt. Kaikki firmat kävin läpi. Nyt opiskelen sotella ja keikkaa on tarjolla vaikka joka päivä.
Minä olen eläköitymässä miesvaltaiselta alalta. Joka ainoan työpaikan olen saanut osaamiseni JA henkilökohtaisten suhteiden perusteella - siis että pomo (joka on mies) tuntee minut ja millainen työntekijä olen. Se on vaatinut sitä, että saa suunsa auki ja sanoo mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin opiskelit? Mun teekkaritytär ei saanut tänä vuonna minkäänlaista kesätyötä, ilta- ja viikonlopputöihin on vielä vaikeampi päästä.
Nää on aina hauskoja kun joku kirjoittaa miten aikoinaan kaikki meni opinnoissa ja työelämään astumisessa kuin unelma, ja sitten paljastutaankin opiskelijaksi jostain vuosilta 1998-2006 kun opintotukien ostovoima ja työsuhdanteet olivat sata kertaa nykyistä paremmat :D
Älä jaksa uhriutua. Minun lapset ovat opiskelijoita tällä hetkellä. Ja töissä käyvät koko ajan opuskelun ohessa. Samoin heidän kaverinsa ja omien kavereideni lapset.
Jätän asian sulle pohdittavaksi. Ihan varmasti nykyisillä Lassila ja Tikanojan laskutuksilla ei jäteauton kuljettajalle makseta kuin tessin mukainen tuntipalkka ja mahdollisesti jokin tuotantolisä. Ja niistä ei laulua tehdä, mutta kyllä sillä varmaan elää. Sairaanhoitajan liksa on itsestä kiinni. Jos viitsii päivystää ja tehdä pitkää päivää, niin siitä maksetaan viitosella alkavia summia.