Tyttöjä on viime vuodet kannustettu teknisille aloille kun siellä muka olisi parempi työllisyys ja parempi palkka kuin esim. sote-alalla l
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 tonnia opintolainaa inssiopintoihin? Kun mä luin inssiksi, kävin duunaritöissä päivisin, lomat ja viikonloput, ja iltaisin koulussa aikuislinjalla. Ei euroakaan opintolainaa.
Pena, enää ei eletä 70-luvulla.
Tapahtui vuoden 2016 nurkilla. Ennenvanhaan oli normi että opinnot rahoitettiin työllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 tonnia opintolainaa inssiopintoihin? Kun mä luin inssiksi, kävin duunaritöissä päivisin, lomat ja viikonloput, ja iltaisin koulussa aikuislinjalla. Ei euroakaan opintolainaa.
Tapahtui vuoden 2016 nurkilla. Ennenvanhaan oli normi että opinnot rahoitettiin työllä.
Niin, tuostakin on jo 10v aikaa. Koitapa tällä hetkellä hakea töitä nuorena opiskelijana ilman suhteita. Vaikeaa on lähes alasta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Hieno homma! Luithan inssiksi ihan tässä lähivuosina ja olet myös 24v nuori aikuinen, joka on lähtenyt opiskelemaan suoraan lukiosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulujen valintakriteerit saivat tytöt valitsemaan laajan matikan ja fysiikan. Jos jäivät ilman haluamaansa opiskelupaikkaa, moni otti vastaan teknillisen korkeakoulun paikan, koska niihin on paljon helpompi päästä sisään kuin naisten suosimille aloille.
Hahhahaaa 😂😂😂
Mikä naurattaa? Tottahan se edellinen puhui. Esimerkiksi DI-linjoille pääsee keskinkertaisilla arvosanoilla. Joihinkin riittää jopa B:n paperit.
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan moni tekisi, mutta kun ei ole niitä duunarintöitä, loma- ja viikonlopputöitä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin varmaan moni tekisi, mutta kun ei ole niitä duunarintöitä, loma- ja viikonlopputöitä
Tai siis on, mutta ainoastaan 30+ vuotiaille.
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta naisia ei vaan palkata niihin miesten töihin. Ihan turhaan itsekin opiskelin tutkinnon mikä on ns miesten alaa. Vuoden yritin töitä saada ja edes haastatteluun en päässyt. Kaikki firmat kävin läpi. Nyt opiskelen sotella ja keikkaa on tarjolla vaikka joka päivä.
Se ei johtunut siitä, että olet nanen, vaan siitä, ettei sinulla ole suhteita tai tuuri käynyt. Sama tilanne vastalmistuneilla miehilläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin jutun roskakuskina toimivasta naisesta. Palkka kuukaudessa parempi kuin sairaanhoitajalla.
Eikä ole. Kaikki jutut on tapana kirjoittaa niin, että tässä ja tässä hommassa tienaa sikana. Oikea tulkinta voi olla, että joku on tienannut joskus jossain. Missään ei ole niin hillotolpalla nykyään, kuin valtion hommissa. Peruspalkan lisäksi tulee höperölisät pyytämättä, jokainen kädenliike on erikseen hinnoiteltu peruspalkan päälle. Kaikki olosuhdelisät: Ulkona, sisällä, laivalla, maissa, oikealla, vasemmalla, yöllä, illalla, päivällä, jne. Mitään ei pidä tehdä, mikä ei sisälly työsopimukseen. Mielummin sitten hyppää vaikka vauhditonta pituutta käytävällä.
Pitäisikö tuon monisanaisen löpinäsi kuvata sairaanhoitajan tuloja? En nyt saanut kiinni tarinoinnistasi? Mutta ymmärrän miksi roskakuskille maksetaan enemmän kuin sairaanhoitajalle - perinteinen miesala, joissa maksetaan aina ns. mieslisää.
Jätän asian sulle pohdittavaksi. Ihan varmasti nykyisillä Lassila ja Tikanojan laskutuksilla ei jäteauton kuljettajalle makseta kuin tessin mukainen tuntipalkka ja mahdollisesti jokin tuotantolisä. Ja niistä ei laulua tehdä, mutta kyllä sillä varmaan elää. Sairaanhoitajan liksa on itsestä kiinni. Jos viitsii päivystää ja tehdä pitkää päivää, niin siitä maksetaan viitosella alkavia summia.
Pakko korjata, että sekoitat nyt sairaanhoitajan ja lääkärin. Hoitajat päivystävät hyvin harvoin ja vain tietyissä työtehtävissä eikä pitkästä päivästä makseta sen enempää palkkapäivänä, koska tehdyt tunnit saa toisaalla sitten vapaapäivänä. Ainakaan julkisella puolella ei ole mahdollista tehdä töitä mielinmäärin, isoista määristä ylitöitä pääsee vaan esihenkilön kanssa juttusille. Joskus koronan aikana oli eri homma, mutta niistä ajoista on päästy eteenpäin. Liksa ei ole itsestä kiinni, vaan työsopimuksesta.
-sh
Vierailija kirjoitti:
No onpa mahdottomat korkokulut. 400 euroa vuodessa.
Jos on työtön ja joutuu elämään tuilla, maksamaan lainaa JA korkoja, ja korkoihin menee reilu 30e joka kuukausi niin voihan se vähän tuntua. Ei nuo opintolainaa ottaneet, työttömäksi jääneet vastavalmistuneet rahassa ui.
Vierailija kirjoitti:
Korkeakoulujen valintakriteerit saivat tytöt valitsemaan laajan matikan ja fysiikan. Jos jäivät ilman haluamaansa opiskelupaikkaa, moni otti vastaan teknillisen korkeakoulun paikan, koska niihin on paljon helpompi päästä sisään kuin naisten suosimille aloille.
Laaja matematiikka ja fysiikka avaa ovia aika paljon. Lukiossa on lisäksi sen verran kevyt opiskelutahti, että ehtii lukemaan vaikka psykologiat ja historiat sen päälle, tai lisää kieliä.
Töillä minäkin rahoitin opintoni 90-luvun laman aikaan. Silti tekevälle löytyi kyllä töitä.
Vierailija kirjoitti:
Töillä minäkin rahoitin opintoni 90-luvun laman aikaan. Silti tekevälle löytyi kyllä töitä.
Elettiin vähän eri maailmassa kuin nykyään, jos et tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan sai sen verran opintorahoja, että pystyi rahoittamaan elämää niiden lisäksi viikonloppu ja kesätöillä. Siitä riitti vuokraan, laskuihin, ruokiin ja vähän muuhunkin. Nykyään se ei enää ole mahdollista. Olen ollut kahdesti opiskelijana, valmistuin ensimmäisen kerran -17 ja nyt viime vuoden aikana sain toisen tutkinnon tehtyä. Kokemuksella voin sanoa että edelliseen opiskelija-aikaan verrattuna ne taskurahat mitä ilman lainaa sai ei riittäneet enää mihinkään.
No noihan mä tein jo ysärillä, onko jotain uutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa joitain vuosia sitten oli julkisuudessa hirveä haloo, että opiskelija joutuu työskentelemään opintojen ohella? Kamalaa. Kuulemma se opiskelu on opiskelijan työtä, ja yhteiskunnan tehtävä on elättää. Kun itse opiskelin insinööritutkintoa aikoinana, niin työharjoittelu opintojen ohella oli pakollinen. Jotta näkee opiskelemansa teorian sovellettuna käytäntöön. Niin me kaikki teimme, kukaan meistä ei kuollut. Valmistuessa lainaa nolla, pankissa sata tonnia rahaa.
Tarkoitit varmaankin kirjoittaa sata euroa etkä sata tonnia.
Laitan sen sulle tähän numeroina: 100 000. Ostin uuden kerrostaloasunnon ja vuoden ikäisen BMW:n.
Niin valtiolla on ollut joku agenda korkeakouluttaa kaikki ilman että järjestää kaikille korkeakoulutetuille koulutustaan vastaavia töitä. Itse kouluttauduin alalle josta työllistyi palkkatöihin ehkä 1/10 ja 1/5 hakeutui yrittäjäksi omalla riskillä. Aika läppähän se olisi ottaa opintolaina tuollaiseen. Jotkut ihmiset eivät valitettavasti ennakoi näitä valtion ja laitosten temppuja ja ovat sitten pulassa tuon takia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan valtio takasi 10 000 € lainaa neljän vuoden AMK-opuntoihin. Nytkö rajaa ei ole, vai mihin on nostettu? Itse jouduin nostamaan lainaa kolmet eka vuotta, viimeistä erää en nostanut, koska oli kesätyörahoja riittävästi jemmassa, ja viimeisen vuoden jaksoi muutenkin kitkutella paremmin. En minäkään insinööriksi työllistynyt, vaan tein perusduunarityötä. Kyllähän se lainan maksu korkoineen pienestä palkasta itketti, eikä tullut apuja mistään.
Tukea laskettu, lainan osuutta nostettu. Ja toki indeksien jäädyttämisen takia reaaliarvo on entistäkin pienempi. Lisäksi tällä hetkellä tuntuu opiskelijoilla olevan suuria vaikeuksia löytää edes niitä perushanttihommia millä opiskelijat ovat perinteisesti alkuun itsensä elättäneet ennen kuin ovat oman alan töihin kiinnii päässeet. Onneksi omat opiskelut oli jo 25 vuotta sitten, silloin oli ongelmana pikemminkin se että työnantajat repivät väkisin töihin ja monelta jäi sen takia tutkinto tekemättä.
Hahhahaaa 😂😂😂