Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Kela haluaa nyt tietää että poimivatko heidän asiakkaat sieniä ja marjoja

Vierailija
02.08.2026 |

Mitä se heille kuuluu? Luulin että sienien ja marjojen poimimine ja säilöminen omaan tarpeeseen kuulu Suomessa jokamiehen oikeuksiin. Lisäksi luulisi että Kelalla olisi muitakin asioita hoidettavana ja vadtuullaan kuin kytätä ihmisten sienten ja marjojen poimintaa.

Kommentit (71)

Vierailija
21/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiks kelaelätit olekaan niitä jotka makaa sovalla juomassa kaljaa? Nytkö ovat metsässä reippaina ämpärit kädessä. 

Aina sen mukaan mikä parhaiten sopii agendaan. Niin tai näin niin työtön on aina syyllinen, AINA.

Vierailija
22/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos toimeentulo asiakkaana poimii muutaman ämpärin mustikkaa ja myy sen pienesti niin syyllisyyttä pahaan rikokseen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verovapaus: Itse poimittujen tuoreiden luonnonmarjojen myynti on täysin verotonta.

Jalostus: Pelkkä puhdistus ja pakkaus rasioihin on sallittua, mutta soseuttaminen tai mehustaminen tekee tulosta veronalaista.

Ilmoittaminen: Jos myyt itse keräämiäsi marjoja satunnaisesti, tuloja ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksessa. [1, 2]

Vierailija
24/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaa tietää poimivatko. Ilman ettää. 

Vierailija
25/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama lupiinien ja tuoksupalsamie  torjunnasta. Luulet tekeväsi hyvää, mutta Kelan mielestä teet väärin kun tuosta voidaan potentiaalisesti maksaa palkkioita niille jotka hävittää haitallisia kasveja vaikka et ole saanut siitä penniäkään.

Vierailija
26/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verovapaus: Itse poimittujen tuoreiden luonnonmarjojen myynti on täysin verotonta.

Jalostus: Pelkkä puhdistus ja pakkaus rasioihin on sallittua, mutta soseuttaminen tai mehustaminen tekee tulosta veronalaista.

Ilmoittaminen: Jos myyt itse keräämiäsi marjoja satunnaisesti, tuloja ei tarvitse ilmoittaa veroilmoituksessa. [1, 2]

Ei  tarvitse ilmoittaa  veroilmoituksessa mutta kelalle pitää ilmoittaa...

Muistathan ottaa maksut käteisellä

Vierailija
27/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalle pitää ilmoittaa marjoista saatavat tulot, jotka vähennetään tuista. Muuten syyllistyy petokseen. Näin työttömiä kannustetaan tekemään jotain.

Niin saatanan kelaloiset!!!!

MENKÄÄ TÖIHIN!!!!!! OIKEISIIN TÖIHIN!!!!!!

Etpä itsekään ole töissä. Miksi sinä olet sunnuntaina siinä huutamassa, menisit töihin. Ei sinulle mitään lepopäivää anneta, e-hei. Kun on töitä, niin töissä on oltava! Kipin kapin autoon ja huristelemaan työpaikalle, niin kuin olis jo! 

Vierailija
28/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama lupiinien ja tuoksupalsamie  torjunnasta. Luulet tekeväsi hyvää, mutta Kelan mielestä teet väärin kun tuosta voidaan potentiaalisesti maksaa palkkioita niille jotka hävittää haitallisia kasveja vaikka et ole saanut siitä penniäkään.

Siinähän vie palkalliset työt joltain kunnan tai kaupungin työntekijältä. Se taas lisää KELAn menoja, joten jostain tuo KELAlle syntyvä lisäkustannus on otettava.

Vierailija
29/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi pitänyt pilata hyvää tekosyytä olla lähtemättä marjametsään. Kyllä siellä joka puun takana Kelan agentti on vaanimassa.

Vierailija
30/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minulta kysyisivät, vastaisin ettei kiinnosta tehdä mitään mikä edes muistuttaa työntekoa.

M54

Vierailija
31/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

# v en äjän pr opa ga ndaa

Vierailija
32/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herrajjumala sentään tuota jalostusta. 🙄🙄

Tuleeko Kelan täti ja ripustaa kameran kattoon, että pystyy seuraamaan, mitä siellä keittiössä oikein puuhataan? Tämähän on naurettavaa touhua, oikein byrokratian pahanhajuisinta kukkasta. Ei ihme, että kepun ja kokkareiden poliitikot niin mielellään haluavat Kelan johtopaikoille. Sadistihan luonteeltaan siellä pitää olla.

Vierailija
33/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Kela kyttää kenenkään poimimisia, vaan rahansaantia. Jos ne poimitut sapuskat myydään, niin ne lasketaan tuloiksi ja se poiminta on siinä tapauksessa ollut työtä. Tosin sekin varmasti vaikuttaa, paljonko aikaa on käyttänyt siihen ja paljonko on saanut rahaa. Tuskin puolen tunnin keräämisestä ja yhdestä litrasta natkuttavat.

Vierailija
34/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marjoja poimimalla ja myymällä voi saada tällä hetkellä jopa kymmeniä tuhansia euroja vuodessa. Ainakin uutisissa väitetyn mukaan. Se ei ole mikään pikku summa, joten en yhtään ihmettele jos Kela on asian suhteen herkkänä.

Vierailija
35/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelaa pitää kusettaa kaikin mahdollisin tavoin, samoin verottajaa. Pimeitä hommia niin paljon kuin kehtaa, onneksi mökkipaikkakunnalla sekin onnistuu.

Kyllä Olen tehnyt pimeitä täitä ainakin 20 vuotta ja joka vuosi tienannut ainakin 10000 euroa.. Olen tänä vuonna tiennanut 8000 euroa pimeesti. Olen rakentanut kolme terassia ja maalannut yhden mökin. Sitten ole tehnyt kolmellä mökillä pihansiivousta ja siistimistä. Asun maalla itse ja täällä vanhuksia asuu niin sana kulkee ja olen saanut töitä sen takia.

Vierailija
36/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

MYYNTITULOA vahtaavat, eivät poimintaa.

Vierailija
37/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos toimeentulo asiakkaana poimii muutaman ämpärin mustikkaa ja myy sen pienesti niin syyllisyyttä pahaan rikokseen

Samaan aikaan harmaan talouden rikokset eivät ole oikeastaan rikoksia ollenkaan kun kokoomukselta kysytään. Suomessa on kehitysmaa tason vähän talousrikostutkijoita.

Vierailija
38/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä niitä marjoja ja sieniä saa myydä ihan vapaasti yksityishenkilöille. Jos myy kauppaan tai marjafirmoille, niin pitää maksaa (pieni) veroa.

Älä höpötä. Marjatulo on verotonta riippumatta siitä kenelle myy.

Vierailija
39/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nuo ei liity aiheeseen.

Aiheeseen liittyy: Leikkaako Kela etuuksia kun tienaa marjoilla?

Vierailija
40/71 |
02.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kelalle pitää ilmoittaa marjoista saatavat tulot, jotka vähennetään tuista. Muuten syyllistyy petokseen. Näin työttömiä kannustetaan tekemään jotain.

Eikö tuo koske lähinnä toimeentulotukiasiakkaita?

Kyllä, mutta ei ole mitään järkeä heidänkään tuollaisista ilmoitella. Järjestäkööt virkavalta sitten valvontapartiot. Nythän vapautuu kompostitarkastajia, niin hehän voivat siirtyä marjastustarkastajiksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi neljä