Teinit syö jäätäviä määriä, onneksi kohta alkaa koulu
200€ on mennyt ruokaan taas tällä viikolla. Eikä mulla ole edes kuin kaksi teiniä. Taas katon jääkaappiin ja siellä on pelkkä valo, eikun taas kauppaan tänäänkin. Eikä todellakaan olla osteltu mitään kalliita tuoremehuja, leikkeleitä tai marjoja. Vaan halpaa perusruokaa. Joskaan ei nyt oma aika ja jaksaminen sentään ihan mihinkään leivän leipomiseen riitä.
Miten te muut teinitaloudet pärjäilette ruokalaskujen suhteen?
Kommentit (38)
Vierailija kirjoitti:
Joku mättää tuossa, jos koulu pelastaa isolta ruokalaskulta. Eihän siellä ole kuin yksi ruoka päivässä ja sitäkin haukutaan ja monet sen jättää syömättä.
Omat lapseni ovat aikuisia. Mutta en koskaan ajatellut, että olisivat syöneet paljoa, vaikka poikia ovat. Taloudellinen olen aina ollut ruoan kanssa. Perusruokaa on tehty ja ehdottomasti täysrasvaisena olen aina ostanut kaiken. Millään kevyttuotteilla ei ole syytä täyttää vatsaa ja olla aina nälissään.
Kai lapsillanne on ruoka-ajat ettei siellä kaapilla käydä huvikseen joka välissä. Lasten lihavuuskin on yleistä. Harvoin nykyisin edes näkee ns hoikkaa teiniä, joita vanhoissa valokuvissa oli kaikki vielä - 70 - luvulla.
”Minun lapset on jo aikuisia”
Niin. Kun edelleen se ruoka oli aika paljon halvempaa silloin kun sun lapset oli pieniä. Teille boomereille saa tätä kyllä jatkuvasti olla selittämässä. Että katso inflaatiota, katso hintoja. Maailma muuttuu. Et tiedä mistä puhut.
Joo, se ruoan määrä on erityisesti teinipojalla ihan käsittämätön. Ja siis ruoan hinta noussut todella paljon ennemmän kuin palkka (nettopalkka ei ainakaan itselläni ole noussut juuri yhtään esim. vuodesta 2022).
Ja lisäksi kaikki muut kulut nousseet. Ja siis valoa tunnelinpäässä ei ole ainakaan itselläni näkyvissä, kun haluan tukea lapsiani myös opiskelujen aikana ettei tarvitse ottaa velkaa ruokaan ja valmistua isot velat niskassa.
Vierailija kirjoitti:
Jestas mitä keskustelua😅Ei ihme, että maailmassa on sotia
Samassa linjassa ollaan kuin siinä yhdessä keskustelussa jossa äiti valittaa kun joutuu viettämään lastensa kanssa kesän.
Onneksi olen teini ja nukun iltapäivään asti tietämättä siitä että äitini purkautuu sunnuntaiaamuna jollain saatanan vauvapalstalla että syön liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku mättää tuossa, jos koulu pelastaa isolta ruokalaskulta. Eihän siellä ole kuin yksi ruoka päivässä ja sitäkin haukutaan ja monet sen jättää syömättä.
Omat lapseni ovat aikuisia. Mutta en koskaan ajatellut, että olisivat syöneet paljoa, vaikka poikia ovat. Taloudellinen olen aina ollut ruoan kanssa. Perusruokaa on tehty ja ehdottomasti täysrasvaisena olen aina ostanut kaiken. Millään kevyttuotteilla ei ole syytä täyttää vatsaa ja olla aina nälissään.
Kai lapsillanne on ruoka-ajat ettei siellä kaapilla käydä huvikseen joka välissä. Lasten lihavuuskin on yleistä. Harvoin nykyisin edes näkee ns hoikkaa teiniä, joita vanhoissa valokuvissa oli kaikki vielä - 70 - luvulla.
Niin. Kun edelleen se ruoka oli aika paljon halvempaa silloin kun sun lapset oli pieniä. Teille boomereille saa tätä kyllä jatkuvasti olla selittämässä. Että katso inflaatiota, katso hintoja. Maailma muuttuu. Et tiedä mistä puhut.
En minä ole boomeri, idiootti. Omat lapseni syntyivät 90-luvun laman aikana. Mutta siitähän sinäkään jonne et tiedä mitään. Kysy mutsiltasi paljonko ruoka silloin maksoi.
Teillä ole mitään perspektiiviä mm. siitä millaisia syömishäiriöitä ja mielentereveysongelmia lapsillenne aiheutatte syyllistämälllä HEITÄ elinkustannusten noususta.
Pistä ne teinit leipomaan sitä leipää, jos et itse jaksa
Ei tuo pahalta kuulosta, siis jos 200€/vkossa riittää 2 teinille ja ilm 1-2 aikuisellekin?
Muutama vuosi sitten, kun meilläkin asui vielä 2 teiniä niin 250-300€/vko oli vakiosumma, nyt kun vain 1 nuori aikuinen käy täällä olemassa viikottain niin summa on tuon n.200€/vko+jos ulkoa ostetaan joku ateria.
Tosin en kyllä "halvinta sorttia" ostellut ja oli/on kalaa, marjoja yms.
Vierailija kirjoitti:
Joo, se ruoan määrä on erityisesti teinipojalla ihan käsittämätön. Ja siis ruoan hinta noussut todella paljon ennemmän kuin palkka (nettopalkka ei ainakaan itselläni ole noussut juuri yhtään esim. vuodesta 2022).
Ja lisäksi kaikki muut kulut nousseet. Ja siis valoa tunnelinpäässä ei ole ainakaan itselläni näkyvissä, kun haluan tukea lapsiani myös opiskelujen aikana ettei tarvitse ottaa velkaa ruokaan ja valmistua isot velat niskassa.
Jos kuulut KVTES:iin niin nyt 1.8 nousi palkka 2,27% 🥳.
Jep, en tiedä miten reagoisi palstalla näkyviin aloituksiin siitä kuinka porukka marssii polon luo ja neuvottelee itselleen kertaeysäyksellä satojen eurojen palkankorotuksen 🤔
Vierailija kirjoitti:
Osallistuvatko teininne ruoanlaittoon? Käyttekö te ruokakaupassa yhdessä? Vai ovatko he maanneet koko kesän omassa huoneessa pelaamassa ja käyneet välillä tyhjentämässä jääkaapin? Tulevatko he valmiiseen pöytään?
Mitä helvettiä te äidit kuvittelette vanhemmuuden olevan?
No, mielellään kuultais, jos sä incel-poju opettaisit äitiydestä äitejä. NOT.
Vierailija kirjoitti:
Ulkoistat siis omien lastesi ruokahuollon yhteiskunnalle. Sinulle tuli varmaan yllätyksenä että kasvavat lapset tarvitsevat ravintoa ja että sen tarjoaminen on vanhempien perusvelvollisuus.
Sinä ja lapsesi ette siis syöneet kouluruokaa koska se on yhteiskunnalta pois, ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä ole boomeri, idiootti. Omat lapseni syntyivät 90-luvun laman aikana. Mutta siitähän sinäkään jonne et tiedä mitään. Kysy mutsiltasi paljonko ruoka silloin maksoi.
Teillä ole mitään perspektiiviä mm. siitä millaisia syömishäiriöitä ja mielentereveysongelmia lapsillenne aiheutatte syyllistämälllä HEITÄ elinkustannusten noususta.
No olet kyllä melko boomer, jos sun lapset on syntyneet -90 luvun alun laman aikaan. Teinejähän ne on ollut halvan lainan ja talousnousun aikana.
Tiedän, koska olen itse tuon ajan lapsi. Joo, ruokaa oli niukasti kun olin pikkulapsi-iässä. Mutta ei sit teini-iässä enää vanhemmilla ollut samoja talousvaikeuksia. Eli siis enää silloin, kun se meidän kulutus teineinä oli suurimmillaan.
Eli et tiedä etkä tajua mistään mitään. Lapsesi varmaan häpeävät kun kuulevat sun selittelemässä näitä boomer-juttujasi siellä täällä. Sun lapset elää eri todellisuutta kuin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Osallistuvatko teininne ruoanlaittoon? Käyttekö te ruokakaupassa yhdessä? Vai ovatko he maanneet koko kesän omassa huoneessa pelaamassa ja käyneet välillä tyhjentämässä jääkaapin? Tulevatko he valmiiseen pöytään?
Noinko ap sanoi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osallistuu. Yleensä teen pääruuan, mutta muut syömiset he hoitaa itse. Toki välillä myös kokkailevat pääruokaa tai auttavat esim. salaatin tekemisessä. Auttavat myös käymällä kaupassa tai tulemalla mukaan.
Siitä ei ollut kyse. Vaan siitä, kuinka hemmetin kalliiksi näiden ruokkiminen NYKYHINNOILLA tulee!
Itsensäkin ruokkiminen tulee nykyään kalliiksi keskituloisellekin. En arvannut, että tulee aika jolloin pitää miettiä, että raskiiko ostaa jauhelihaa.
Mutta sinuna alkaisin ostaa pakastekasviksia ja tehdä niistä muhennoksia. Suuri kattilallinen maksaa muutaman euron, lisäksi vähän paistettua jauhelihaa ja makaroonia, ja paljon mausteita. Helppoa ja suhteellisen halpaa ja terveellistä.
Meillä on 1 teini enää kotona. Ruokalasku 500 euroa kuukaudessa. Käydään kerran viikossa useammassa kaupassa ilta-alennuksien aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Teillä ole mitään perspektiiviä mm. siitä millaisia syömishäiriöitä ja mielentereveysongelmia lapsillenne aiheutatte syyllistämälllä HEITÄ elinkustannusten noususta."
Ei ap lapsiaan ole ruoan hinnasta syyllistänyt, ääliö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisäksi kaikki muut kulut nousseet. Ja siis valoa tunnelinpäässä ei ole ainakaan itselläni näkyvissä, kun haluan tukea lapsiani myös opiskelujen aikana ettei tarvitse ottaa velkaa ruokaan ja valmistua isot velat niskassa.Jos kuulut KVTES:iin niin nyt 1.8 nousi palkka 2,27% 🥳.
Jep, en tiedä miten reagoisi palstalla näkyviin aloituksiin siitä kuinka porukka marssii polon luo ja neuvottelee itselleen kertaeysäyksellä satojen eurojen palkankorotuksen 🤔
Mulla nousi palkka 2,28%, mutta netto laski 40 euroa. Mahtavia nämä korotukset kun verottaja persraiskaa hengiltä
Lapset syövät. Tämä olisi hyvä sisäistää jo ennen kuin niitä hankkii.