Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttakaa! Mun hampaat on karmeessa kunnossa enkä uskalla mennä hammaslääkärille!!

Vierailija
23.05.2007 |

olen 25v eikä minulta ole poistettu viisauden hampaita, jotka tuli kyllä jo teininä. Tai tulivat ja tulivat, eivät jostain syystä tulleet kuin osittain ikenestä läpi. Alhaalla on kauhean iso reikä viisauden hampaan ja sen vieressä olevan hampaan välissä. Reikä on kielen mentävä, en tajua miksei koske. Olen ajatellut että menen hammaslääkärille vasta kun koskee vaikka tiedän että olis pitäny mennä jo ajat sitten. En uskalla! Tollasta reikää ei millään poralla ja paikalla korjata.

Ja koska viisaita hampaita ei ole multa poistettu, niin hammasrivistöni on mennyt entistä enemmän vinoon :(( En muista että kukaan olis multa pentuna pessyt hampaita ja siksi itsekin tajusin hampaiden pesun tärkeyden vasta reilusti teini-ikäisenä, kun ulkonäköasioihin alkio kiinnittää enemmän huomiota. En tiedä miksi, (siksikö kun ei pentuna kukaan pessyt mun hampaita?) mutta mun hampaat on ihan paskaset.

Itkettää.. haluan puhtaat, suorat hampaat. Olen muuten kaunis ja söpö. Mutta olen oppinut häpeämään hampaitani niin etten uskalla hymyillä kunnolla ja olen jotenkin alitajuisesti opetellut puhumaan niin että hampaita näkyy mahd vähän, joten joskus puheeni on aika epäselvää :( ja sekin hävettää. Tämä asia on noussut nyt hirveän suureksi ongelmaksi, koska olen nyt työelämässä.

olen miettinyt laminaatteja. Mutta arvelluttaa kun olen lukenut ihmisten mielipiteitä niistä, että ovat karmeat, varsinkin hannele laurin hampaita on haukuttu. Mutta aika monella amerikan julkkiksella on laminaatit eivätkä ne mun silmääni näytä mitenkään erikoisilta. Minä tarvitsisin laminaatit kaikkiin eturivin hampaisiin, mutta koska oma hammas ei ole koskaan sen jälkeen entisensä, niin en uskalla.. jos laminaatit menevätkin pilalle.

Sanokaa mulle jotain lohduttavaa :(

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

edellisestä hammaslääkärikäynnistä ehti vierähtää 10 vuotta... minulla tosin hampaat ovat suht siistissä kunnossa ulkoisesti. Viimein uskaltauduin lääkärille ja yksi hammas paikattiin, vielä olisi edessä hammaskiven poisto ja muutama pikku reikä. Onneksi uskalsin, luulin hampaideni olevan pahemmassakin kunnossa. Nyt vain puhelin käteen ja soittamaan aikaa lääkärille, kyllä se siitä.

Vierailija
2/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

toivotaan että siellä on joku mukava hammaslääkäri! ne tekee sitä työkseen ja ovat varmasti nähneet kauheampaakin... esim mun miehen hampaat :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kans melkein 10 vuoden tauko. Yks reikä oli sit menny niin pahaks, että tehtiin juurihoito. Mutta kiitos ihanan lääkärin, sekään ei sattunut. Mee vaan, tsemiä!

Vierailija
4/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtävä hammashoito. Varsinkin, jos viisaudenhampaiden poistosta on kyse, on järkevääkin ottaa kaikki neljä samalla kertaa nukutuksessa, niinkuin itselläni on tehty. Samalla hoidettiin muutkin hampaat (paikattiin, jos oli reikiä yms.). Hoidon jälkeen kerrottiin, että viisaudenhampaiden poisto ei olisikaan onnistunut tavallisella vastaanotolla tai olisi ollut hyvin kivulias toimenpide, koska niissä oli niin valtavat juuret. Siksi suosittelen, jos resursseja, tilaamaan aika hammashoitolaan, jossa voidaan hoitaa hampaat nukutuksessa. -Minulla on myös laminaatit eli kuoret hampaissa ja hyvin olen pärjännyt niiden kanssa. Hammaslääkäripelosta: Nykyisin käyn " tavallisella" hammaslääkärillä, mitä useammin joutuu käymään, sen vähemmän se pelottaa. Pelkääminen, jännittäminen riippuu myös paljon hammaslääkäristä, millainen suhtautuminen hänellä on siihen asiaan. Kannattaa vain " kokeilla" eri hammaslääkäreitä ja vaikka kysellä, millainen joku em. lääkäri on, niin löytyy sopiva ja hyvä hammaslääkäri. Ja kannattaa myös heti kun menee hammaslääkärin huoneeseen, sanoa ensimmäiseksi siitä pelosta yms., että osaavat sitten toimia sen mukaisesti. Ei kannata enää miettiä, vaan laittaa töpinäksi ja varaamaan aikaa. Hampaiden kannalta myös parempi, mitä nopeammin alat aikaa varaamaan. Tsemppiä!

Vierailija
5/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammasläkäristä kun ei enää kutsuttu, en saanut itse tilatuksi aikaa.

Ajan kanssa suurin kynnys oli häpeä siitä mitä se hammaslääkäri ajattelee, kun näkee mun suun.

Yksi reikä oli näkyvällä paikalla ja lopulta sen takia menin.

Ja kannatti, ei ollu ollenkaan kauheta. reikiä oli kertynyt kyllä kymmenkunta (mulla on aina ollut kovasti reikiintyvät hampaat, vaikka pesen ja käytän xylitolia säännöllisesti).

Mene vaan rohkeasti ap, hammaslääkäriin! Siellä osataan katsastaa sun hammastilanteesi ja niiden vinous. Ja lääkäri osaa suositella sulle sopivaa hoitoa, oijotaanko vai laitetaanko ne laminaatit vai mitä tehdään.

Rohkeutta soitaa ja varata aika!

Vierailija
6/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle näin kotiäitinä on hammaslääkärireissut vain rentoutumisreissu kun saa pötkötellä siinä tuolilla. En ole kyllä koskaan tajunnut mikä siitä tekee pelottavan reissun?

Vierailija
7/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

asia, johtuu niin monesta tekijästä. Ei tarvitse olla kuin lapsuudessa yksi ainoa " hirviö" hammaslääkärinä ja se riittää! Pelko jää taatusti seuraamaan hamaan hautaan saakka! Vai mitä mieltä olet siitä, että pelotellaan 7 - 8-vuotiaille, kuinka kovaa sattuu, jos heilauttaa päätä ja poranterä lipsahtaa leukaluuhun! Ja sitä poraa sitten näytetään silmien edessä, kuinka lujaa se pyörii yms. Karjuttiin myös kovaa istumaan liikahtamatta, eikä saanut vapista tuolissa! No kaikkihan tietysti vapisivat entistä enemmän, myös odotushuoneessa, kun kuulivat uhkailut. Muistan vieläkin sen hammaslääkärin kuin kauhujen talon. Tämä tapahtui 70-luvulla. Sitä paitsi kivun tunteminen ja sen sietäminen on yksilöllistä. Tässäpä selitystä sellaiselle, joka vielä ihmettelee, miksei ihan äkkiä tulisi mieleen mennä rentoutumaan ja pötköttelemään hammashoitolaan... Terveisin 7

Vierailija
8/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä on nyt aikaa kymmenisen vuotta, jonka jälkeen olen uskaltautunut h-lääkäriin kahdesti :( (toisella kertaa sain stressistä hiivatulehduksen...)

Mulla on ilmeisesti aika alhainen kipukynnys, joten en kyllä suostu kuuntelemaan kenenkään jeesusteluja, että EI SE SATU! Kipu on niin yksilöllistä.

Kiitos vaan kovasti sille hullulle lääkärille.

Vierailija
9/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tiedä mitkä tulehdukset sulla voi hampaissa muhia. Ja se tulehdus voi levitä. Käsittääkseni hammaskivikin voi olla vaarallista?

Mäkin olin monta vuotta ilman hammaslääkäriä ja olikin 10 reikää ja ainakin saman verran reiänalkuja...

Vierailija
10/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

12

Vierailija
11/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoittavat kaikista hoidoista niin rauhoittavasti:)

http: //www. nakinhammas. fi/pelko. html

Vierailija
12/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloinhan ei voi ketään muutakaan sattua? Mua esimerkiksi poraaminen sattuu lähes aina, vaikka kuinka on puudutettu. Olisko kerran onnistunut puudutus niin hyvin, ettei todellakaan tuntunut missään. Hammaslääkäritkin aina sanoo että " ei sua enää VOI sattua, on niin paljon puudutetta" , mutta kyllä vaan sattuu! Ja sattumoisin tuo vihlontakipu on kaikista kiputyypeistä mulle sietämättömin...

Vierailija
13/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin kaksi kertaa tänä keväänä ollut menossa hammaslääkäriin, mutta ekalla kerralla mulla oli parahiksi (?) angiina ja toisella kerralla oli lapsi sairaana. Mulla lohkesi takahampaasta pala jo kaksi vuotta sitten (!!) ja sinne pahaan paikkaan onkin kehittynyt valtaisa, mutta kivuton, reikä. Reikiä on silmillä nähtävissä myös muualla...

Mä en periaatteessa hammaslääkäriä niin hirveästi pelkää, mutta inhoan yli kaiken sitä hirveätä saarnaa ja kyselyä, että mites olen hampaani tämän näköisiksi saanut, syönkö paljon karkkia, juonko mehuja jne. Jotenkin se saarna on ollut niin alentava aina kuunnella, siinä ei itseään kovin aikuiseksi tunne... Käytännössä aina hammaslääkärin tuolissa istuessani he joutuvat toistelemaan minulle, että " hengitä välillä, yritä vähän rentoutua, pistä vaikka kätesi syliin äläkä purista niitä käsinojia rystyset valkeina!" ... :-/

Kävin joskus aikoinaan yksityisellä hammaslääkärillä, hamppis oli juuri eläkkeelle jäävä nainen joka piti vastaanottoaan kotonaan ja hän oli todella hyvä ammatissaan! Siellä en pelännyt ja moraalisaarnoja ei kuulunut ensimmäistäkään.

Kyselepä siis ap vaikka joltakin yksityiseltä minkä verran kela korvaa heidän hoidoistaan!!

Vierailija
14/14 |
23.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kans yks jolla meni ilman hampilekurilla käyntiä 7 vuotta! sitten lopulta lopetin tekosyiden keksimisen,että miksen muka voi mennä, ja varasin ajan (siinä on kuule monta kk aikaa varaamisen jälkeen miettiä että mitä tuli tehtyä, jos siis julkista hammashoitolaakäytät ;)).

Itte rohkenin senkin takia kun puoli-ilmaiseksi pääsin (YTHS:llä). Kyllähän noita mun hampaita onkin korjattu kohta kaks vuotta :). Ja huomenna olen taas menossa. Eiköhän se sitten oo siinä...vähäks aikaa.

Niin, kyllä mullakin oli " vaurioita" : 2 viisaudenhammasta, yksi irronnut paikka, 5 reikää..että silleen. Mutta hammaslääkäri oli tosi kiva, eikä yhtään ihemtelly hampaideni kuntoa. Tsemiä ja varaa se aika!