Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vinkkejä miten lopettaa sumpin juonti?

Vierailija
31.07.2026 |

Sumpin eli kahvin juomisesta pitäisi luopua, kun tulee juotua pannullinen päivässä ja enemmänkin, mutta nyt riittää! Olen tammikuusta lähtien kokeillut lopettaa tuloksetta ja nyt tarvitsen teidän apuja.

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta jotain kamalan makuista kahvia. Olkoot sitten tosi tumma paahtoa,jos et siitä tykkää tai jotain pikakahvia,jos et siitä tykkää. Itse kerran ostin töihin testiksi yhden pikakahvin ja en voinu juoda kuppiakaan,kamalaa kuraa. Eli se voi toimia,jos tarjolla on itselle vaan kuraa. Ei sitä sitten haluta keittää ja itse sen päätöksen loppupeleissä tekee,ostaako kotiin hyvää kahvia vai ei.

Tämä toimiii. Kun jotain kulta katariinaa tai juhla mokkaa keittelet, niin jää kuppiin kahvi juomatta. Kitkerä, ällöttävä haju syöpyy aivomuistiin. Seuraavalla kerralla lisäät vain vauhtia pannun kohdalla.

Vierailija
62/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse vierottauduin noroviruksen avulla. Olin paljon miettinyt kahvin vähentämistä. Ei ollut pointtia, kun joi pannun tai pari päivässä.

Sitten iski noro. Kun kahvia ei tehnyt mieli, eikä sisällä pysynyt. Kofeiinipäänsärky iski ja se oli helvettiä. Pari päivää tautia kesti ja päänsärkyä. Ei tehnyt mieli enää juoda kahvia. Olin reilu puoli vuotta ilman. Sitten palasin kahvinjuojaksi. Nykyään juon korkeintaan pienen kupin per päivä, enkä aina edes niin usein. Juon kahvini nyt nautinnoksi. Pieni joku makea ja pari desiä tummaa kahvia. Se on herkutteluhetki ja sille annetaan aikaa.

"Pieni makea"? Oikein tupla-addiktio ja kaksi haitallista tapaa samassa. Hyh hyh.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kofeiinitonta teetä on saatavana. Kaikissa ei ole kofeiinia.

Juu, on, ja kofeiinitonta kahviakin on saatavana. 

Ja kofeiinitonta vettä. Turhaa puljaamista tuo kuumiem juomien kanssa pelaus.

Vierailija
64/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kofeiiniton kahvi voi olla hyvä siirtymävaiheessa, kun keho pyytää kahvia tottumuksen vuoksi. Mutta ei pitkässä juoksussa. 

Miksi? Mikä siinä kahvissa nyt niin paha on? Todettu kuitenkin monissa tutkimuksissa terveydelle hyödylliseksi, kohtuullisessa määrin. 

Jatkuvasti kohonneet stressihormonitasot, heikentynyt unen laatu, kohonnut verenpaine, diureetti eli nestetasapaino huononee, pitkässä juoksussa sotkee raudan ja kalsiumin imeytymistä eli osteoporoosi.

Vierailija
65/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varokaa nyt sitten sitä vettäkin, kun siitäkin voi hyvin tulla riippuvaiseksi.

Vierailija
66/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä juon joka aamu pannullisen sumppia. Sen jälkeen en enää juo samana päivänä.

Vierailija
67/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja kofeiinitonta vettä. Turhaa puljaamista tuo kuumiem juomien kanssa pelaus.

Samaa mieltä. Minä kun lopetin kahvinjuonnin joku neljä viisi vuotta sitten ihan terveydellisistä syistä niin ei ollut  yksi eikä kaksi henkilöä  inttivät että voithan sinä juoda kofeiinionta kahvia. Kyllähän minä voin juoda ihan mitä tahansa maailmasta löytyy mutta miksi minun olisi pakko juoda? Varsinkin jos pärjään aivan hyvin ilmankin. Joku ihme hätä tulee osalle porukkaa että tuon pitää myös juoda kahvia pitää syödä pullaa sen pitää juoda viinaa kun minäkin niin teen ja koen huonoksi ihmiseksi itseni jos joku ei tee samalla tavalla kuin minä. 
 Juon nykyään vain vettä Kuplilla tai ilman. Joskus rooibosta syksyisin ja kurkkukivussa. En siis juo limsoja mehuja maitoa piimää alkoholijuomia teetä kahvia jne. Tämä hämmästyttää kummastuttaa monia ihmisiä. Ja on vaikeaa kuulemma tarjota minulle mitään juotavaa kun mikään ei kelpaa. Minulle paras juotava on ihan se vesilasillinen mutta tämä on toisille vaikea paikka 🤷‍

Vierailija
68/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös  eräs pääninisterimme suuressa viisaudessaan aikoinaan sanonut::  Stop drinking it, that^s out of the problem

Vierailija
69/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpä keitänkin nyt kahvit.

Vierailija
70/70 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähennä ensin vaiheittain kolmeen, kahteen, yhteen kuppiin päivässä. Juo vaikka yhden viikon ajan kolme kuppia, sitten vähennät viikon ajaksi kahteen, sitten edelleen yhteen...

Itselläni toimii myös kahvin korvaaminen teellä. Juon vihreää tai valkoista teetä iltapäivisin, kun en halua enää nauttia niin suurta määrää kofeiinia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kuusi