Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on nämä jutut mediassa, että pelkkä "haalealla vedellä huljuttelu" riittää hygieniaan? Pesuaineet ja saippuat turhia?

Vierailija
31.07.2026 |

Jo tovin on mediassa ollut juttuja siitä, miten ihan vaan pelkällä vedellä voi peseytyä, tai ihan vaan haalealla vedellä huuhtelu riittää esim. haavojen puhdistukseen. Sitten taas kun katsoo kansainvälisempiä lääketieteen julkaisuja ja medioita, niin siellä kyllä ohjeistetaan saippualla ja laimennetulla saippuavedellä hoitamaan hygieniaa ja haavoja. Saippuahan käsittääkseni hajottaa monien mikrobien kuoret eivätkä ne pysty lisääntymään ja aiheuttamaan infektioita. 

Jos pelkkä vedellä huljuttaminen riittäisi, niin miksi oltaisiin ikinä keksitty mitään saippuaa, jota näissä lehtijutuissa käytännössä pidetään turhakkeena ja jopa haitallisena iholle? Onhan se totta, että saippua voi kuivattaa ihoa, mutta itselläni ei ainakaan riitä hygieniaan ja hajuttomuuteen pelkkä vesipesu ilman mitään pesuainetta, vaan tulen suihkusta sitten ihan yhtä hienhajuisena. Moniin saippuoihin ja pesuaineisiin on myös nykyään lisätty kosteuttavia ja ph arvoa tasapainottavia ainesosia. 

Enkä uskaltaisi haavoja puhdistaa pelkällä vedellä, vaan kyllä ihan pesen nekin saippuavedellä, tai vesihuuhtelun jälkeen suihkautan haavasuihketta. Ikinä ei ole ollut pahaksi edennyttä ihotulehdusta näillä opeilla.

Mitä nämä jutut oikein ovat? Riittääkö teillä muilla pelkkä haalealla vedellä huljuttaminen hygieniaan?

Kommentit (80)

Vierailija
41/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Dr. Mike (amerikkalainen lääkäri ja influensseri) on sanonut ettei iholle tee hyvää käydä joka päivä suihkussa (paitsi intiimialueet voi pestä päivittäin) eikä joka kerta pitäisi käyttää saippuaa. Tämä ei koske niitä joiden ihosairaus vaatii erilaista hoitoa. Eli ei tämä ole vain suomalaisten lääkärien juttu.

Vierailija
42/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää nämä tyypit, jotka ei pese saippualla tms. edes takapuoltaan, koska heti iskee hiiva ja tulehdus. 

Höpö höpö. Saippuaa ei pidä tunkea intiimialueille ollenkaan. Siitä se tulehdus tulee. Siellä on kehon omat bakteerit, jotka pitää paikat terveinä. Niitä ei pidä pestä pois. Saippua myös kuivattaa liikaa limakalvoja. 

Eipä ole tulehduksia tullut, mutta kyllä haisisi alapää hirveälle jos pelkästään vedellä pesisi. "Saippuaa" en käytä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi ollut pöpöhulluilla vaikeaa ennen vanhaan, kun ei saanut kuin lipeää ja etikkaa 😂 tosin se harvaan olisivat hinkanneet paikkansa lipeällä ruvelle. Silloin tosin sellaisesta poikkeavasta käytöksestä joutui ns. hourulaan 🤪 

Vierailija
44/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kivikautiset nauraa.

Jos puhut kosteuttavista iho tulee riippuvaksi lisätystä kosteudesta, eikä tuota omaa rasvasuojakerrosta. Eri asia atoopikoilla, joiden ihoon ei mitkä tahansa kosteutukset kelpaa.

Pelkkä vesipesu riittää. Kun käytetään saippuoita ne talirauhaset yms. Eivät toimi luontaisesti. On ihmisiä, jotka eivät käytä edes shampoota. Omat kohta aikuiset lapset esim. Ja mitä harvemmin pesen oman tukkani, sitä vähemmän se rasvoittuu.

Käytän saippuointia vain kivan tuoksun vuoksi. En ihon, jolle riittää vesipesu. Mut toki pölytöitäkin on ja silloin on kiva saada nopeasti saippualla turhat moskat pois.

Vierailija
45/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavassa on lääkäreiden yleiset suositukset intiimialueen puhtauteen ja hoitoon:

Pesuohjeet naisille ja miehille

Käytä vain vettä: Haalean suihkuveden teho riittää mainiosti pitämään alapään puhtaana.

Vältä saippuaa: Tavallinen saippua kuivattaa limakalvoja ja altistaa hiivatulehdukselle tai bakteerivaginoosille.

Pese kerran päivässä: Yksi pesukerta päivässä riittää, liiallinen pesu nimittäin kuivattaa ihoa.

Kuivaa hellästi: Älä hankaa pyyhkeellä, vaan taputtele iho kuivaksi puhtaalla pyyhkeellä.

Pesu edestä taakse: Pese ja pyyhi aina wc-käynnin jälkeen edestä taaksepäin, jotta peräaukon bakteerit eivät siirry virtsaputkeen.

Miesten esinahka: Vedä esinahka taakse ja huuhtele alta pelkällä vedellä kertyneen smegman poistamiseksi.

Milloin intiimisaippuaa voi käyttää?

Jos pelkkä vesi ei tunnu riittävän, voit käyttää apteekista saatavia, intiimialueelle suunniteltuja pesunesteitä. Niiden pH-arvo on hapan (noin 3,5 - 4,5), mikä vastaa limakalvojen luonnollista tasapainoa. Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.

Hyi saatana.

Kaiken kruunaa tuo ohje "Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.

Sinä voitkin pysyä kauk ana emät timi stä sitten. Selvästi liian epä hygi eenisiä sinulle. 

Vierailija
46/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seuraavassa on lääkäreiden yleiset suositukset intiimialueen puhtauteen ja hoitoon:

Pesuohjeet naisille ja miehille

Käytä vain vettä: Haalean suihkuveden teho riittää mainiosti pitämään alapään puhtaana.

Vältä saippuaa: Tavallinen saippua kuivattaa limakalvoja ja altistaa hiivatulehdukselle tai bakteerivaginoosille.

Pese kerran päivässä: Yksi pesukerta päivässä riittää, liiallinen pesu nimittäin kuivattaa ihoa.

Kuivaa hellästi: Älä hankaa pyyhkeellä, vaan taputtele iho kuivaksi puhtaalla pyyhkeellä.

Pesu edestä taakse: Pese ja pyyhi aina wc-käynnin jälkeen edestä taaksepäin, jotta peräaukon bakteerit eivät siirry virtsaputkeen.

Miesten esinahka: Vedä esinahka taakse ja huuhtele alta pelkällä vedellä kertyneen smegman poistamiseksi.

Milloin intiimisaippuaa voi käyttää?

Jos pelkkä vesi ei tunnu riittävän, voit käyttää apteekista saatavia, intiimialueelle suunniteltuja pesunesteitä. Niiden pH-arvo on hapan (noin 3,5 - 4,5), mikä vastaa limakalvojen luonnollista tasapainoa. Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.

Hyi saatana.

Kaiken kruunaa tuo ohje "Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.

Niin?

Niin, idioottimaiset ohjeet ja kuka edes tunkisi saippuaa emättimen sisään??? Miksi sellaista tarvitsee edes sanoa?

Vierailija
47/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ällöttää nämä tyypit, jotka ei pese saippualla tms. edes takapuoltaan, koska heti iskee hiiva ja tulehdus. 

Kuinko monen tyypit persettä sinä olet haistelemassa? 

Vierailija
48/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hassua miten kaikki luomumuomut hienot ihmiset kuitenkin rakastavat tietokoneita, puhelimia, kuumailmakypsentimiä, kahvinkeittimiä ja etelänlomia. Muuttaisivat korpeen ja eläisivät kuten opettavat. 

Siellä saisi myös haista kaikessa rauhassa häiritsemättä muita lemullaan.

Vierailija
49/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset pärjäsivät miljoonia vuosia ilman saippuaa ja pärjäävät nytkin. Luonnoton juttu tuo saippuan käyttö

Ei ihmisiä ole ollut olemassa miljoonia vuosia ja silloin joskus haisivat taatusti kauhealta kun vielä alle satavuottakin sitten pahalta.

Vierailija
50/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Saippuaa ei pidä tunkea intiimialueille ollenkaan. Siitä se tulehdus tulee. Siellä on kehon omat bakteerit, jotka pitää paikat terveinä. Niitä ei pidä pestä pois. Saippua myös kuivattaa liikaa limakalvoja. 

Eipä ole tulehduksia tullut, mutta kyllä haisisi alapää hirveälle jos pelkästään vedellä pesisi. "Saippuaa" en käytä. 

Mitä harrastat että haisee? Mitä ihmettä syöt? Normaalisti ei kyllä haise. 

Vierailija
51/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen alapääni joka päivä Lactolinella, ruokakaupasta 2,5 euroa puolen litran iso pönikkä. En tunge saippuaa emättimen sisään. Pesen sillä alapään edestä ja takaa, ihan persereiän päältä ja ympäryksestäkin. Hyvä huuhtelu.

Vierailija
52/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin markkinamiehet veti naisia höplästä, että ihosta ja muualta täytyy hinkata luonnollinen kosteus voimakkailla myrkyillä. Ettei tule pöpöjä. Sitten kun kuivuu ja kutisee, niin samat markkinamiehet tarjosi tietenkin ratkaisun "ongelmaan" eli kosteuttavat aineet. Kassakone kilisee. 

Vierailija
53/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina pessyt kaikki paikat huolellisesti saippualla. Olen 54-vuotias eikä minulla ole kertaakaan ollut hiivatulehdusta tai muitakaan vaivoja. Päinvastoin. Puhdas iho voi hyvin.

Vierailija
54/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan ne limasuolet vähän haisee. 

Vierailija
55/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lactoline on siitä erikoinen suomalainen tuote, että se on todella halpaa, sitä saa hajustettuna sekä hajusteettomana, mutta sitä ei myydä K-kaupoissa. Vain S-kaupoissa. Miksi näin?

Vierailija
56/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei haavoja puhdisteta saippualla todellakaan. Vedellä ja,desinfiointiaineella. Sitten suojataan laastarilla. 

Hellävaraisempaa se laimennettu saippuavesi on kuin alkoholia sisältävät desinfiointiaineet. Pieniin ruhjeisiin riittää kyllä. 

Juu ei. Eikä saippuaa myöskään sinne takapuoleen. Ei ole mikään ihmeaine saippua, kaikenlaista epämääräistä sisältää, jos ei ihan luonnonkosmetiikkaa ole, ja myös kuivattaa ihoa. 

Vierailija
57/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kyllä riitä pelkkä vesipesu, kesällä varsinkaan. Kaupoissakin ihmiset haisevat hielle ja eltaantuneelle talille.

Oletko koskaan miettinyt, että se on se ihmisen luonnollinen haju, mikä on keksitty peittää vasta maailman "sivistyttyä"? Vähän kuten eläimetkin haisee omalle ulolleen, ihon talille ym. luonnolliselle. Ihminen on ihan itse keksinyt että ei saa haista ihmisen omalle luonnolliselle hajulle, vaan pitää tuoksua ihmiselle epäluonnollisille tuoksuaineille. 

No ei siinä mitään, itsekin peseydyn ja käytän pesuaineita ja hienhajunestäjiä, mutta eihän se ole mitenkään luonnollinen tila, vaan luonnollista olisi haista ihmiselle. 

Vierailija
58/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainahan ne limasuolet vähän haisee. 

No juu, jos ihan lähietäisyydelle psrin sentin päähän menet haistelemaan. Illalla suihkussa hajut kyllä häviää ja ihan vedellä, ei siihen mitään saippuaa tarvita. 

Vierailija
59/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpönlöpöä. Juuri luin jostakin iltapäivälehdestä jutun pesutilojen puhdistuksesta. Ihmisestä irtoaa hirveästi kuonaa ja laattoihin kertyy rasvaa ym.

Ei se rasva ihmisestäkään lähde ilman saippuaa. Hieraisepa vaikka pari päivää hiustenpesun jälkeen päänahkaa ja haista sormenpäitä. Voi yökkö, kun päänahka on rasvoittunut.

Eilen kaupungilla tuli helteessä vastaan takuulla joku näiden luomuoppien kannattaja. Mies haisi kilometrin päähän hieltä!!

Vierailija
60/80 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Intiimialueet ja myös takapuolen voi pestä tarpeen vaatiessa ei saippualla vaan intiimialueelle tarkoitetulla pesuaineella, mutta päivittäiseen pesuun riittää yleensä vesi. Minä kyllä puhdistan haavat en saippualla vaan haavan hoitoon tarkoitetulla desinfiointiaineella. Jos ei tee oikein likaista työtä, niin saippualla pestään päivittäin vartalosta hikoavat paikat kuten jalat ja kainalot, muuten riittää vesipesu ja muutaman kerran viikossa voi sitten saippuoida suihkussa koko vartalon. Jossain tapauksissa perusvoiteet soveltuvat myös ihon puhdistukseen. Ainakin jos on kuivaihoinen kannattaa käyttää vartalovoiteita ja minä itse ainakin rasvaan päivittäin myös jalkani.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän