Mitä on nämä jutut mediassa, että pelkkä "haalealla vedellä huljuttelu" riittää hygieniaan? Pesuaineet ja saippuat turhia?
Jo tovin on mediassa ollut juttuja siitä, miten ihan vaan pelkällä vedellä voi peseytyä, tai ihan vaan haalealla vedellä huuhtelu riittää esim. haavojen puhdistukseen. Sitten taas kun katsoo kansainvälisempiä lääketieteen julkaisuja ja medioita, niin siellä kyllä ohjeistetaan saippualla ja laimennetulla saippuavedellä hoitamaan hygieniaa ja haavoja. Saippuahan käsittääkseni hajottaa monien mikrobien kuoret eivätkä ne pysty lisääntymään ja aiheuttamaan infektioita.
Jos pelkkä vedellä huljuttaminen riittäisi, niin miksi oltaisiin ikinä keksitty mitään saippuaa, jota näissä lehtijutuissa käytännössä pidetään turhakkeena ja jopa haitallisena iholle? Onhan se totta, että saippua voi kuivattaa ihoa, mutta itselläni ei ainakaan riitä hygieniaan ja hajuttomuuteen pelkkä vesipesu ilman mitään pesuainetta, vaan tulen suihkusta sitten ihan yhtä hienhajuisena. Moniin saippuoihin ja pesuaineisiin on myös nykyään lisätty kosteuttavia ja ph arvoa tasapainottavia ainesosia.
Enkä uskaltaisi haavoja puhdistaa pelkällä vedellä, vaan kyllä ihan pesen nekin saippuavedellä, tai vesihuuhtelun jälkeen suihkautan haavasuihketta. Ikinä ei ole ollut pahaksi edennyttä ihotulehdusta näillä opeilla.
Mitä nämä jutut oikein ovat? Riittääkö teillä muilla pelkkä haalealla vedellä huljuttaminen hygieniaan?
Kommentit (96)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavassa on lääkäreiden yleiset suositukset intiimialueen puhtauteen ja hoitoon:
Pesuohjeet naisille ja miehille
Käytä vain vettä: Haalean suihkuveden teho riittää mainiosti pitämään alapään puhtaana.
Vältä saippuaa: Tavallinen saippua kuivattaa limakalvoja ja altistaa hiivatulehdukselle tai bakteerivaginoosille.
Pese kerran päivässä: Yksi pesukerta päivässä riittää, liiallinen pesu nimittäin kuivattaa ihoa.
Kuivaa hellästi: Älä hankaa pyyhkeellä, vaan taputtele iho kuivaksi puhtaalla pyyhkeellä.
Pesu edestä taakse: Pese ja pyyhi aina wc-käynnin jälkeen edestä taaksepäin, jotta peräaukon bakteerit eivät siirry virtsaputkeen.
Miesten esinahka: Vedä esinahka taakse ja huuhtele alta pelkällä vedellä kertyneen smegman poistamiseksi.
Milloin intiimisaippuaa voi käyttää?
Jos pelkkä vesi ei tunnu riittävän, voit käyttää apteekista saatavia, intiimialueelle suunniteltuja pesunesteitä. Niiden pH-arvo on hapan (noin 3,5 - 4,5), mikä vastaa limakalvojen luonnollista tasapainoa. Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.
Hyi saatana.
Kaiken kruunaa tuo ohje "Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.
Niin?
Niin no, samalla tavalla se peräsuolikin puhdistaa itsensä paskasta. Tästä huolimatta olisi kovin suotavaa, että ihmiset pesisivät perseensä.
Mutta naiset sitten kai ei, sinna vaan valkovuodot jätetään muhimaan pilluun.
Mulle on ihan sama miten kukin huljuttelee, kunhan ei haise.
Mä olen vaihtanut jopa nämä yli hoitavat . Nestesaippuaa saa huuhdella moninkertaisen ajan ja aina vain iho tuntuu niljakkaalta. Säästää myöskin vettä kun palasaippuan saa huuhdeltuttua nopeasti pois. Yllätys myös se että todellakaan ei ole tarvinnut ihoa rasvata. Johtuu ehkä siitä että en holaa itseäni suihkussa päivittäin vaan käy noin kolmen päivän välein. Toki pesen kriittiset paikat väliajallakin.
”Älä silloinkaan pese syvältä emättimen sisältä, sillä emätin puhdistaa itse itsensä valkovuodon avulla.”
Tuossa on virhe. Emätintä ei pestä KOSKAAN, MISSÄÄN TILANTEESSA MILLIÄKÄÄN SISÄPUOLELTA.
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää nämä tyypit, jotka ei pese saippualla tms. edes takapuoltaan, koska heti iskee hiiva ja tulehdus.
Miten sulla perseeseen hiiva iskee? Vai alustatko siellä pullataikinaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ällöttää nämä tyypit, jotka ei pese saippualla tms. edes takapuoltaan, koska heti iskee hiiva ja tulehdus.
Miten sulla perseeseen hiiva iskee? Vai alustatko siellä pullataikinaa?
Ei hän tarkoittanut, että hiivs, vaan hiv.
Joku ihotauti-expertti selitti taannoin että nämä saipuat ja dödöt vain lisäisi pahaa hajua koska iholla elävä bakteerikanta ja hikirauhaset tulee niille aikaa myöten immuuneiksi. Ne myös kuivattavat ihoa ja hajoittavat ihoa suojaavaa pintakerrosta. En nyt osaa tieteellisesti selittää mutta hajut voi johtua siitä että esim. kainalon ja nivusien normibakteerit on jalostuneet jatkuvan pesemisen kovilla kemikaaleilla johdosta luonnonvalinnan kautta superbakteereiksi mikä johtaa vain tiheämpään suihkussa käyntiin ja kovemmilla aineilla ja silti haiskahtaa vaikka käy suihkussa sen pari kertaa päivässä.
Tosin laitapuolenkulkijoidenhan pitäisi tuoksua ruusuille, jos asia on noin ja niiden ihon pitäisi olla kuin vauvan pylly....
Turhaan tarjoat huljuteltua lihaa suuhuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti ohjeistetaan pesemään nivustaipeet ja takamus saippualla, mutta välttämään intiimialueen limakalvoja. Vasta viikolla oli jossain lehdessä ihotautilääkäri, jonka mielestä tämäkin on vissiin turhaa ja ihan vaan vesipesu riittää koko kehon puhdistamiseen.
Ajatellaanpa vähän. Käyttävätkö eläimet saippuaa? Ei
Vierailija kirjoitti:
Suhun vai?
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset pärjäsivät miljoonia vuosia ilman saippuaa ja pärjäävät nytkin. Luonnoton juttu tuo saippuan käyttö
Hyi stana käytä saippuaa.. eläimetkin haluavat olla puhtaita. Jopa linnut ottavat "kylpyjä" muurahaispesässä päästäkseen eroon loisista ja muusta. Ihminen on keksinyt saippuan helpottaakseen elämäänsä, ja monessa saippuassa on hyvin luonnolliset aineet. Deodarantti ei ehkä ole luonnollisin, mutta kyllä sitäkin olisi syytä käyttää jos sivistyneessä maailmassa haluaa elää, ja ei haista kamalalta hieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monesti ohjeistetaan pesemään nivustaipeet ja takamus saippualla, mutta välttämään intiimialueen limakalvoja. Vasta viikolla oli jossain lehdessä ihotautilääkäri, jonka mielestä tämäkin on vissiin turhaa ja ihan vaan vesipesu riittää koko kehon puhdistamiseen.
Eivät, mutta kaikki eläimet jotka siihen kykenevät pyrkivät puhdistamaan itseään jotenkin.
Vierailija kirjoitti:
Joku ihotauti-expertti selitti taannoin että nämä saipuat ja dödöt vain lisäisi pahaa hajua koska iholla elävä bakteerikanta ja hikirauhaset tulee niille aikaa myöten immuuneiksi. Ne myös kuivattavat ihoa ja hajoittavat ihoa suojaavaa pintakerrosta. En nyt osaa tieteellisesti selittää mutta hajut voi johtua siitä että esim. kainalon ja nivusien normibakteerit on jalostuneet jatkuvan pesemisen kovilla kemikaaleilla johdosta luonnonvalinnan kautta superbakteereiksi mikä johtaa vain tiheämpään suihkussa käyntiin ja kovemmilla aineilla ja silti haiskahtaa vaikka käy suihkussa sen pari kertaa päivässä.
Tosin laitapuolenkulkijoidenhan pitäisi tuoksua ruusuille, jos asia on noin ja niiden ihon pitäisi olla kuin vauvan pylly....
Laitapuolenkulkijat harvemmin vaihtavat vaatteitaan, joista se haju tulee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisivät, jos niillä olisi rahaa ja mahdollisuus ostaa saippuaa kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäisivät, jos niillä olisi rahaa ja mahdollisuus ostaa saippuaa kaupasta.
Ei käyttäisi, koska se tuhoaisi niiden luontaisen rasvakerroksen ja vedenpitävyyden.
Minä pesen apteekin vaahtoavalla pesuvoiteella kasvot, kainalot, jalkaterät ja pakarat päivittäin. Hiukset toki shanpoolla. Muuten vesipesu. Riittää hyvin tavalliseen arkeen. Jos oikein jotain likaista olen tehnyt tai aurinkovoiteessa, niin tarvitaan laajemmin pesuvaahtoa.
Enkä varmana haise. On niin herkkä hajuaisti että haistan kaukaa ihmisten pesutottumukset :D
Alapesussa kerta päivässä on minusta aika vähän. En tykkää paperilla pyyhkiä, joku hellepäivän pyllyhiki vielä siihen.. Bidee on paras, eikä haalealla huuhtelu ole kuivattanut edes minun herkkää ihoa. Raikas pylly on paras pylly.