Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä syöt kun ei jaksa kokata?

Vierailija
30.07.2026 |

Mitä?

Kommentit (354)

Vierailija
181/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Metukkaruikkarin

Vierailija
182/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysyttiin mitä syöt kun et jaksa kokata, ja besserwisserit rupesivat antamaan reseptejä. Lukekaapa se aloitus huolella.

Kuinka usein tulee vastaan tilanne ettei oikeasti jaksa laittaa ruokaa edes sen pastan verran? Ehkä kerran vuodessa.

Meillä on paljon pitkäaikaissairaita, ruuhkavuosia eläviä, masentuneita yms. Aika monella ihmisellä tällainen tilanne kyllä on vähän useamminkin kuin kerran vuodessa. Siksi monien parjaamat einekset ja puolivalmiit on oikeasti hyviä. Ei niistäkään tarvitse valita höttöisintä mahdollista vaihtoehtoa. Niitä voi myös tuunata. Itse lisään automaattisesti einesaterian yhteyteen pakastevihanneksia. Ihan kelpo ateria tulee ja itse lasken lämmittämiseksi, en kokkaamiseksi. Sitten, kun jaksaa, niin toki sitä tekee ruokaa ja voi tehdä myös varastoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella monet näköjään jaksavat kokata nopeasti, vaikka ketjun aloitus juuri siitä, että mitä syöt kokkaamatta. Voi morjens.

Koska olen mitä syön eikä useinkaan huvita iskeä kehoon jotain valmismättöä tai pelkkää leipää pelkkää laiskuuttaan. 

Eihän tässä toisaalta ole ollut kyse laiskuudesta, vaan jaksamattomuudesta. Joillekin ne kyllä tuntuvat olevan synonyymejä, mutta kyllä niillä on iso ero. Jos ei jaksa, niin ei jaksa, ihan sama vaikka olisi millainen motivaatio terveellisyyteen. Jos et ole ikinä ollut niin väsynyt, niin ei sitä välttämättä tietenkään ymmärrä.

Vierailija
184/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhan liiton lihapiirakka käristemakkaralla. Paitsi eihän niitä saa enää mistään. Pakko sekin tehdä itse.

Ai mitä ei saa. Tuota ^ yhdistelmääkö vai joko perineistä lihapiirakkaa tai käristemakkaraa (grillimakkaraa kaiketi). Eikö tuollaista yhdistelmää enää grillikioskeissa tosiaan ole. Kyllä lihapiirakkaa ja makkaraa vielä on ostettavissa, mutta totta tosiaan, onko makkara vain kuumennettu ei grillattu, käristetty. Olisi tietysti paljon herkullisempaa käristettynä, totta.

Vierailija
185/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen on kateissa joltain 🤔  Ei pyydetty kertomaan mitä kokkaatte!

Sinulta on. Jopa pää kainalossa kuumeessa oon vähintäänkin jaksanut paistaa ranuja, kalapuikkoja ja pakastekukkakaalia, enkä ikinä laskisi pakasteruuan lämmitystä kokkaamiseksi vaikka kuin olisi uuni päällä. Häiritseekö ettei kaikki ole yhtä vätyksiä keittiössä kun tarve sensuuriin? 

Hienoa! Minulta taas katoaa se vähäinenkin jaksaminen ruoanlaittoon, jos olen edes lievässä kuumeessa. En jaksa muuta kuin odottaa, että vointi kohenee ja ruoka on tyyliä mustikkakeitto silloin, kun jaksaa edes raahautua keittiöön. Eikö olekin jännä, miten erilaisia ihmiset ovat? 

Itse en koe, ettei tässäkin ketjussa voisi kertoa eri tasoisien jaksamattomuuksien tarinoita, mutta siinä vaiheessa, kun itse kysymys on, että mitä syötte, kun ette jaksa kokata, niin kyllähän se on ihan ymmärrettävää, että osaa ihmetyttää, kun ihmiset kertovat mitä kokkaavat.

Vierailija
186/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kysyttiin mitä syöt kun et jaksa kokata, ja besserwisserit rupesivat antamaan reseptejä. Lukekaapa se aloitus huolella.

Kuinka usein tulee vastaan tilanne ettei oikeasti jaksa laittaa ruokaa edes sen pastan verran? Ehkä kerran vuodessa.

Meillä on paljon pitkäaikaissairaita, ruuhkavuosia eläviä, masentuneita yms. Aika monella ihmisellä tällainen tilanne kyllä on vähän useamminkin kuin kerran vuodessa. Siksi monien parjaamat einekset ja puolivalmiit on oikeasti hyviä. Ei niistäkään tarvitse valita höttöisintä mahdollista vaihtoehtoa. Niitä voi myös tuunata. Itse lisään automaattisesti einesaterian yhteyteen pakastevihanneksia. Ihan kelpo ateria tulee ja itse lasken lämmittämiseksi, en kokkaamiseksi. Sitten, kun jaksaa, niin toki sitä tekee ruokaa ja voi tehdä myös varastoon.

Säilyketölkkiruoat. Ovat laadukkaampia kuin einekset (ja jopa edullisempia). Aivan huikeitakin. Tietysti pitää pystyä avamaan säilyketölkki, johon on apuvälineitä, jos motoriikka ei muuten riittäisi. Ja maukkaampaa mikrossa lämmitettynä. Sianlihakastiketta, stroganoffia*****. Kuumettuun, lämmitettyyn, liha/kastikkeeseen kun sekoittaa perunamuusijauhetta, niin valmista on (copyright).

Valmisruokia parjataan, koska ne ovat aika kalliita ja niissä on usein turhan paljon suolaa ja liian vähän kuitua. Tietysti parempi asua edes niiden varassa kotona, ellei tilaa ateriapalvelua, kuin ikäihmisenä joutua ruokahuollon takia soteyksikön pitkäaikaispaikalle; no, ruokahuollon takia sinne ei kyllä pääsisikään. Kotona asumisen yksi merkittävä pullonkaula on juuri lämpimän aterian huoltovarmuus.

(^ Tuunata on hiukan ikävä sana, kun valmisaterioita voi myös vaikkapa kehitellä tai muokata.)

Vierailija
187/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säilytölkkiraviolit, naudanjauhelihatäyte ja tomaattikastiketta, ei edes niin paljon ylimääräistä energiaa kun voisi pelätä, kun kyse on pastaruoasta. Iso 800 g tölkki. Menee kerrallakin, jos ei ole kovin pieniruokainen. Valmistettu Ranskassa, joten siksi niin maukkaitakin. Saa ruokakaupasta tai eräiden jälleenmyyjien verkkokaupastakin.

Vain 90 kcal/100 g, joten syö koko tölkillisen kerralla, ei se silti ole kuin 720 kcal ja täyttää varmasti ja pitää nälkääkin hiukan paremmin kuin pelkkä pasta. Voisiko sanoa, että olisi melkeinpä terveellistä.

Vierailija
188/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikanuudeleita kulhoon, päälle mausteet, vettä, rikotaan mukaan kaksi kananmunaa, pakastimesta sekaan kaupan parsakaali-porkkanasekoitusta ja mikroon viideksi tai kuudeksi minuutiksi 600-800 asteeseen. 

Pitää vaan varoa ettei suu pala.

Vierailija
189/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luetun ymmärtäminen on kateissa joltain 🤔  Ei pyydetty kertomaan mitä kokkaatte!

Sinulta on. Jopa pää kainalossa kuumeessa oon vähintäänkin jaksanut paistaa ranuja, kalapuikkoja ja pakastekukkakaalia, enkä ikinä laskisi pakasteruuan lämmitystä kokkaamiseksi vaikka kuin olisi uuni päällä. Häiritseekö ettei kaikki ole yhtä vätyksiä keittiössä kun tarve sensuuriin? 

Hienoa! Minulta taas katoaa se vähäinenkin jaksaminen ruoanlaittoon, jos olen edes lievässä kuumeessa. En jaksa muuta kuin odottaa, että vointi kohenee ja ruoka on tyyliä mustikkakeitto silloin, kun jaksaa edes raahautua keittiöön. Eikö olekin jännä, miten erilaisia ihmiset ovat? 

Itse en koe, ettei tässäkin ketjussa voisi kertoa eri tasoisien jaksamattomuuksien tarinoita, mutta siinä vaiheessa, kun itse kysymys on, että mitä syötte, kun ette jaksa kokata, niin kyllähän se on ihan ymmärrettävää, että osaa ihmetyttää, kun ihmiset kertovat mitä kokkaavat.

Jäätelöä. Jos pitäisi sitä aina pakastimessa.

Flunssan kourissakin voisi olla kyseenalaista jaksaa laittaa yhtään mitään ruokaa. Kun pitää myös vahtia, jos jotain on hellalla, eikä unohtaa sitä sinne tai nukahtaa (uudelleen) sen ajaksi, vaikka mikä munakello olisikin soimassa pään vieressä.

Vierailija
190/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalavoileipäkakkua (jotka saisi palauttaa hautajaisiinkin, jotain perinteistä sentään).

Vierailija
191/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säilyketölkkiruoat. Ovat laadukkaampia kuin einekset (ja jopa edullisempia). Aivan huikeitakin. Tietysti pitää pystyä avamaan säilyketölkki, johon on apuvälineitä, jos motoriikka ei muuten riittäisi. Ja maukkaampaa mikrossa lämmitettynä. Sianlihakastiketta, stroganoffia*****. Kuumettuun, lämmitettyyn, liha/kastikkeeseen kun sekoittaa perunamuusijauhetta, niin valmista on (copyright).

Valmisruokia parjataan, koska ne ovat aika kalliita ja niissä on usein turhan paljon suolaa ja liian vähän kuitua. Tietysti parempi asua edes niiden varassa kotona, ellei tilaa ateriapalvelua, kuin ikäihmisenä joutua ruokahuollon takia soteyksikön pitkäaikaispaikalle; no, ruokahuollon takia sinne ei kyllä pääsisikään. Kotona asumisen yksi merkittävä pullonkaula on juuri lämpimän aterian huoltovarmuus.

(^ Tuunata on hiukan ikävä sana, kun valmisaterioita voi myös vaikkapa kehitellä tai muokata.)

Keksitkö muita sanoja kehittelyn ja muokkaamisen tilalle? En yritä veetuilla, siis ihan aidosti mietin. Tykkään itse sanasta tuunata, koska siinä on rento, arkinen meininki. Kehitteleminen ja muokkaaminen ovat oman korvaan aivan liian kliinisiä ja niistä tulee mieleen laboratoriossa tehtävä pitkäkestoinen tuotekehittely eikä kotikeittiössä kiireessä eineksen päälle heitettävä lisuke. 

Itse koen, että kehittyvään kieleen mahtuu kyllä uudissanojakin enkä sinänsä yritä automaattisesti välttää niitä, mutta jos on olemassa suomenkielinen sana, josta erittyy samaa henkeä kuin uudissanastakin, kun tokihan sitä mieluummin käyttää. Uudissanoissa vain on usein vähän erilainen henki, jolloin ne tavallaan ovat ihan paikallaan. Ei se tarkoita, ettei noita muita voisi käyttää sitten eri tilanteissa. Esim. vaatteita muokkaan tai uudistan, en koskaan tuunaa. Siihen yhteyteen nuo muut vaihtoehdot jotenkin omasta mielestäni sopivat paremmin, koska ompelu on itselleni pidempi ja enemmän ajatuksia vaativa prosessi kuin ruoanlaitto.

Vierailija
192/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketjun perusteella monet näköjään jaksavat kokata nopeasti, vaikka ketjun aloitus juuri siitä, että mitä syöt kokkaamatta. Voi morjens.

Jos kaikki toimet ovat liian raskaita, paras vaihtoehto on järsiä raakoja vihanneksia ja hedelmiä. Ruokavaliostakin tulee aika terveellinen,

Vierailija
193/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoanlaittohan on kivaa! Jos on kovin väsynyt niin käyttää vaikka pakastettuja keittojuureksia tuoreiden sijaan tai ottaa jonkun muun oikopolun.

Eikö pakastettuja keittojuureksia suositella muulloin kuin vain jos olisi väsynyt. Vaikka halvemmalla/ko kilohinnalla (ja laadukkaampiako) saisi jos ostaa tuoreita ja jaksaa pilkkoa ne.

Niissä valmiissa sekoituksissa on se vika että et voi itse määrittää kuinka paljon mitäkin vihannesta haluat. Ja mun mielestä esim. lihakeittoon kuuluu myös palsternakka ja kalakeitto on fenkoli, niitä harvoin noissa sekoituksissa on.

Vierailija
194/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Patonkia, leikkeleitä, juustoa, oliiveja

Vierailija
195/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastimesta löytyy aina joku lämmitettävä ruoka...

Vierailija
196/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin Arto Laatikaiselta tai joltain muulta pätevältä tutkijalta, selvää merkkiä elintarvikkeisiin, mitkä tuotteet eivät ole yhtään epäterveellisiä. Eikä keksityt turvarajat saa vaikuttaa yhtään. Jos on lyijyä, niin on lyijyä, vaikka turva rajan alla. 
Tieteelliset tekstit eivät aukene minulle, mutta luotettava merkki olisi tuki ostopäätökselle. 

Vierailija
197/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erilaisia Lämmin kuppi-keittoja ohuen

ohuiden kauraleipien kera , paljon oliivi-merisuolalevitettä päällä.Nam.

Vierailija
198/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisleipää, sulatejuustoa ja mexicana-tonnikalaa. Maistuu aina.

Vierailija
199/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kikherneita suoraan purkista,  sekaan viipaloitua kurkkua,  avokadoa, fetaa tms sattuu olemaan.  

Kelpaava salaatti/ muona nopeasti.

Vierailija
200/354 |
01.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erilaisia Lämmin kuppi-keittoja ohuen

ohuiden kauraleipien kera , paljon oliivi-merisuolalevitettä päällä.Nam.

Mitä on oliivimerisuolalevite? Tapenadea?