Asuntolaina yksin
Kuinka helposti pankit antavat yh:lle lainaa, jos on normaalit tulot?
Kommentit (24)
Pariskunnillakin on vaikea saada lainaa vaikka on normaalit tulot, panttaukset ja takaajat, niin aika heikosti.. Jos sulla pesämunaa ja takaajat niin helpottaa. Mutta suosittelen ihan ensimmäisenä kääntymään Säästöpankin suuntaan, siellä eivät torju heti vaan yrittävät päästä ratkaisuun.
ja oikeestaan asia on niin että alunperin kyllä on avokin kanssa laina otettu, mutta ero ajankohtainen ja todennäköisesti lainaa jäisin minä maksamaan yksin lapsen kanssa. Ajattelin että voiko pankki jotenkin katsoa etten yksin pystyisikään maksamaan sitä pois, mitähän tälläisessä tapauksessa tapahtuisi?. Käyn toki töissä ja normaalit tulot on,mutta silti mietityttää. Pankkiin olen vasta alustavasti soittanut.
Jos jollain vain kokemusta niin :)
Mulla on ollut pari isoa asuntolainaa aikaisemmin, joista toinen yhdessä miehen kanssa. Eron jälkeen hain yksin lainaa ja pankki tyrkyttämällä tyrkytti ties kuinka paljon. Korostivat, että haluavat pitää kiinni minusta, koska olen hyvä asiakas. Siis en koskaan ole jättänyt laskuja maksamatta ja tulot ovat tasapainossa menojen kanssa.
Kun ei liikaa korosta olevansa yksin vaan tekee selväksi, että on oman elämänsä rouva, niin on vakuuttavampi asiakas. Kannattaa lisäksi ihan reteästi kilpailuttaa laina, siis kysellä miten paljon millaisilla marginaaleilla lainaa saisi eri pankeista.
Pää pystyyn vaan, tääkin maa on yksinäisiä lainanottajia väärällään :)
kolmen lapsen yksinhuoltajalla lainaa!
Jos en pysty maksamaan jostain syystä joskus, niin sitten menee asunto myyntiin ja sillähän siitä pääsee. Omaa osuuttani tästä on 77 000 e.
Oon yrittänytki itselle toitottaa että onhan tässä maailmassa muitakin jotka ovat yksin lainan ottaneet. Ja onneksi ei olisi lainaa kuitenkaan "kuin" alle 100 000 että mielestäni ei sinällään mikään kauhea summa, vaikka onhan siinäkin maksettavaa.
Vielä helpommin siis erotilanteessa lainan (ja tietty asunnon) siirto vain toiselle kuin aivan uuden lainan ottaminen yksin. Kyllä ne pankissakin aika joustavia on, jos tulot on ok ja mahdollisesti saat vaikka vielä jonkun takaamaan osan lainasta, jos asunnon arvo ei riitä jäljellä olevan lainan vakuudeksi.
Ja jos laina on alunperinkin yhteinen (ei siis omia yhtä isoja lainoja vaan yksi yhteinen laina), olisit jo nyt siitä yksin vastuussa, jos miehesi jostain syystä menettäisi maksukykynsä. Se ei suoranaisesti liity tähän, mutta sanoinpa silti :)
Meillä ei ollut edes kovin paljon lainaa jäljellä, mutta kun mies piti ostaa ulos siitä toisesta puolikkaasta, niin mulle tuli lainaa 90t. Oli siinä yksinhuoltajalla toki maksamista, mutta hyvin selvittiin. En tiedä uskaltaisinko nyt ottaa yhtä paljon lainaa, mutta luultavasti yksinhuoltajaksi jääminen sisuunnuttaisi taas sen verran, että ottaisin ;-)
Onko teillä siis tilanne se, että sen lainan lisäksi et joutuisi maksamaan miestä ulos? Eli asunnon hinta = lainan määrä?
Eli tämä on siis ihan outoa/vierasta mulle, kun ei ole niinku mitään hajua näistä ulosmaksamisesta ym. Pankissa sanoivat että olisi mahdollisuus siis siihen että laina siirtyisi vain minun nimiini (vuosi sitten ollaan laina otettu). Mutta pankin virkailija mainitsi juuri tuosta ulosmaksamisestakin.. Onko se siis vain miehestä kiinni mihin se suostuu?
ap
No jos ajatellaan, että teidän omaisuus on vaikka 200t arvoinen asunto, josta teillä on lainaa jäljellä 100t, niin jos meinaat koko asunnon ottaa omiin nimiisi, niin kyllähän sun tarttee ostaa se mies ulos siitä puolikkaasta vielä eli jos otat vastattavaksesi tuon 100t lainan, niin miehen nettosäästö asunnosta on kuitenkin 50t, jonka varmaan maksat miehelle (ellei mies nyt siitä halua erityisesti luopua, verottaja ei kovin helposti puutu osituksiin, tosin tekisin lakimiehen kanssa, jos jotenkin epäselvästi jaatte). Eli käytännössä sulle tulisi sitten varmaan 150t velkaa tällä logiikalla.
Paljonko teillä on omaisuuden säästöä nyt? Onko muuta omaisuutta kuin asunto?
miehesi "ulos" siitä asunnosta. Omistatte asunnosta molemmat 50% vai mitkä ovat omistusosuudet? Jos esim omistukset ovat 50-50 niin, se tarkoittaa sitä että summa (asunnon arvosta puolet) tulee oman jäljellä olevan lainasi päälle. Toki saat tällöin koko asunnon vakuudet käyttöön, mitkä yleensä nykyään ovat hieman pankista riippuen ainakin n. 70%. Toivottavasti miehesi ei ala ahneeksi, jos asunnon arvo on noussut siitä kun sen olette yhdessä hankkineet, ja ala näin vaatimaan voittoa puolikkaastaan (vaatii sinulta suurempaa summaa puolikkaastaan kuin on itse aikoinaan maksanut).
Kysehän ei ole ahneudesta vaan ositusperuste muodostuu ykkösvaiheen sisäänjättöajankohdan mukaisesta arvosta.
..oon ihan pihalla näistä kaikesta..elikkä ollaan vuosi sitten otettu laina, kauaa sitä ei olla siis yhdessä maksettu. Mutta tässä en siis sitä ymmärrä että jos minun pitää miehelle vielä maksaa tästä talon hinnasta puolet niin sehän tarkottaisi että joutuisin ottamaan lisää lainaa :( :( ... mutta olisihan miehellä sitten taas vastaavasti maksettavana oma osansa(ko) lainasta?
Emme omista muuta kuin tämän talon eikä muuta omaisuutta ole..
Jos asunnon arvo 200 000,-
Lainaa jäljellä 100 000,-
omaisuus 100 000,-
Jos omistussuhteenne on 50-50, niin
Sinulla lainaa 50 000
omistat 50 000,-
Miehelläsi lainaa 50 000
omistaa 50 000
Jos haluat asunnon omaksesi otat tuon miehesi loppulainan 50 000 itsellesi ja maksat miehellesi lisäksi 50 000. Eli sinulle tulee lainaa 150 000.
Lainat kokonaan sinulle ja asunnon maksetusta osasta 50 % vielä miehellesi. Näin totta kai.
minkä olette ehtineet lainaa lyhentää. Jäljellä olevan lainan otat nimiisi kokonaan, EDELLYTTÄEN, että miehesi luopuu yhdessä sovitulla summalla asunnosta, eikä esimerkiksi vetoa siihen, että sen arvo on noussut kuluneen vuoden aikana ja vaadi lisää omaan osuuteensa.
niin silloin ei tarvitsisi maksella mitään sen kummempia talon "puolikkais summia" (omistamme siis 50-50), jos tekisi vain niin että maksaisin miehelle puolet siitä mitä on keretty lainaa lyhentää?
ap:llä hajoaa pää täällä... :(
että talon myynti ei kuitenkaan tule "kysymykseenkään".. se tämän tekee vaikeaksi ja mies on aika katkera tästä tilanteesta.. siksi pelottaakin ettei sopuun päästä ja mies haluaa kaiken menevän mahdollisiman hankalasti.. :(
sinulle, miehelle tai sitten julkinen myynti.
Niistä lasketaan keskiarvo ja sitten katsotte, että kumpi ostaa.
Toki tein sen saman laskelman tuloista ja menoista, jonka kai kaikki joutuu tekemään ja se näytti, että lainan pystyn hoitamaan, ei kukaan yksinhuoltajuudesta huudellut. Lainaa alunperin n. 150 000.