Kuulin hammastyttavan jutun: tuttavani tytar, puolivuotiaan lapsen aiti, ei ole antanut eika aio antaakaan lasta hoitoon aidilleen tai kenellekaan muullekaan hetkeksikaan, ennen
kuin lapsi on täyttänyt vuoden. Perusteena hänellä on se, että lapsen täytyy saada muodostaa kiinteä suhde äitiinsä ja muiden osallistuminen lapsen hoitoon saattaa häiritä äiti-lapsisuhteen muodostumista ja traumatisoida lasta.
Tuttavani on aivan murheissaan ja odottaa vain, koska pääsisi antamaan oman panoksensa rakkaan ja kauan odotetun lapsenlapsensa elämään. Tämä tuttavani on siis täysin kunnollinen, savuton, raitis ja kovasti lapsirakas vielä työelämässä oleva sairaanhoitaja, ei mikään epäilyttävän edesvastuuton hunsvotti, jos joku niin epäilee.
Minusta aika fanaattinen suhtautumistapa tällä tuoreella äidillä, vai mitä olette mieltä? Vai onko hänen laillaan ajattelevia enemmänkin? Minusta on jotenkin surullista rajata lapselle tärkeiden ihmisten osallistumista lapsen elämään. Meillä on päin vastoin osallistettu mummut ja vaarit lastemme hoitoon ja arkeen alusta lähtien, on hyvä tietää, että lapsella on monta tuttua ja turvallista aikuista kenen puoleen kääntyä missä tahansa asiassa.
Kommentit (38)
Siis jumalauta!! Minkä helvetin takia sen lapsen pitää muka olla yökylässä jossain jos ei sekä äiti eikä varmastikaan lapsi sitä halua!!
Turha puolustella omaa kylmyyttä lasta kohtaan sillä, että kaikkienhan kuuluu jättää lapset mummolle hoitoon ja lähteä bilettään!! Eikö teillä ole huoli pienestä vauvasta?? Itse en raskinut silmiäni päästää irti kuin 4 tunniksi ja silloinhan ja rinnat posahtavat jos ei pääse imettämään!!
Miten ihmeessä te voitte nukkua ilman sitä tuhinaa korvan juuressa?? Ihan käsittämätöntä, että vielä olisi normaalia, että äiti ja pieni vauva olisivat yön erossa toisistaan!!
Eri asia on jos on kyse siitä, ettei äiti voi edes vessassa käydä ilman lasta.. Tai että mummo ei saa edes sylissä pitää vauvaa!!!
Luuletteko todellakin, että joku 6 kk ikäinen vauva muistaa mummonsa loppuikänsä kunhan saa olla yhden yön mummon hoidettavana?? TÄH??
Ihan kieroutunutta porukkaa.. Paremmin se mummo tulee tutuksi kun on mukana siinä arkirutiinissa.. Käy kylässä useasti ja hellii silloinkin kun äiti on paikalla.. Mikä helvetin äidin sijainen se mummo on!!??
Itselläni meinasi mennä anopin kanssa sukset ristiin kun pakkasi lasta omimaan!! Lapsella järkyttävä nälkä niin ei voi antaa äidille rinnalle kun kantelee ympäriinsä ja hyssyttelee.. Kyllä se tästä menee ohi kun kantelee!! Onneksi oli sen verran temperamenttinen lapsi, että palo pinna aivan täysin ja päästi lopulta semmoset rääkynnät, että uskoivat, että on nälkä!! Ja että äiti tänne!!
Muuten sai kyllä sukulaiset vauvaa kannella ja hoitaa.. Mutta ei sitä lasta mihinkään mummolaan laiteta ennen kuin se ymmärtää missä on ja tietää, että siellä on turvallista!
Kuten vihamielisestä viestistä voi päätellä, oli meidän lapsi ekaa kertaa yöhoidossa vasta 2 vuotiaana.. Ja silloin osasi jo itse päättää, että haluaa mennä mummon luo! Silloin ei ollut iltaitkuja ja äitin kaipaamisia kun käsitti itse missä on ja mitä se tarkoittaa!!
Ja tosiaankin miten ihmeessä te raskitte olla erossa siitä vauvasta?? Ajatelkaa, että kaikki kätkytkuoleman mahdollisuudetkin on vielä alle vaikka 3 kk ikäisellä.. Ja jotkut tollot lähtee 2 viikon ulkomaanmatkalle miehen kanssa kun parisuhdetta pitää katos hoitaa!!
Miten ihmeessä raskitte?? Ja miten helvetissä kehtaatte sitten vielä tehdä siitä itsestään selvyyden, että lapsi pitää erottaa äidistään jo hyvin pienenä, että oppii luottamusta???????!!!!!!!
GRRRR!!!
vaan siitä, että apn tuttavan tytär ei anna äitinsä hoitaa lastaan edes pientä hetkeä.
Jos näin on, niin en kyllä ymmärrä, miksei anna hoitaa edes asioilla käynnin ajan, kun toinen kerran tarjoutuu ja olisi hyvä mummokin. Eri asia, jos olisi sellainen huithapeli-mummo, jolle ei lastaan uskalla antaa.
Antaako tämä äiti edes isän hoitaa lasta, vaan onko ripustautunut lapseen 24/7.
Luulen, että kyse on juuri sellaisesta kantoliina-luomu-viheräitityypistä, joka ei luovu vauvastaan hetkeksikään, kun pitää esittää maailmalle jotain täydellisen uhrautuvaa äitiä, mutta sitten reilun vuoden ikäisenä saman lapsen voi jo laittaa kokopäivähoitoon.
Kaikkien kantoliinaa käyttävien ja lastaan itse hoitavien ei tarvitse teeskennellä.. he todella jopa itse pitävät siitä!!
Tuomoinen paska sakki joutais saunan taakse.. Lapset mummoille, sillä se maailma pelastuu!!
Onko todella niin kummallista tai oikein " surullista" että äiti tahtoo hoitaa lastaan itse sen lyhyen, ensimmäisen vuoden ajan? Meillä ei olisi tullut kuuloonkaan että vauva olisi mennyt hoitoon kenellekään, eikä kyllä isovanhemmat pyydelleetkään vaan ennemminkin oli puhe että sitten kun vauva-aika on ohi niin he voisivat joskus tulla meille vauvaa hoitamaan jos minulla on menoja.
Eiköhän todellinen ongelma on ennemminkin se, että iso osa vanhemmista ei jaksa hoitaa omia lapsiaaa ollenkaan. Olkaa heistä huolissanne, älkääkä niistä vanhemmista jotka jaksavat omansa hoitaa ja vielä hyvillä mielin!
Jos siis tytär haluaa myös hoitaa omansa, eikö se ole hänen oikeutensa?
Musta tuntuu, että tässä on nyt mummon motiivina enemmänkin oma itsekäs halu päästä hääräämään kahdestaan vauvan kanssa ilman että tämän äiti on hengittämässä niskaan, ei niinkään mummon halu olla mitenkään avuksi.
Jos taas kyse on siitä, että lapsen äiti ei anna vauvaa mummon syliin tms. käsittämätöntä, niin siinä tapauksessa minäkin ko. äitiä ihmettelen.
eli todennäköisesti vauva kuitenkin tapaa mummiaan ja päinvastoin, joten mitä valittamista siinä voisi olla?
vauva-aika on lyhyt ja korvaamaton, äidit on hoitaneet jo omat vauvansa.
edes joskus! Vaan eivätpä halua. Käytetään sitten aina maksullista lastenvahtia, eli kovin pitkiä reissuja ei ole vara tehdä (maks. 5 tunti)
Kyllä ne mummot ehtivät sitten myöhemmin lasten kanssa olla. Ensimmäinen vuosi pitääkin olla äidin, isän ja vauvan.
Meillä nuorempi 10kk eikä kertaakaan ole ollut kellään hoidossa. Aina minun tai isänsä kanssa. Ja pitkään tulee vielä olemaankin.
Mutta minä taidankin olla sellainen kamala kantoliina imetyshörhö äiti kun imetän lastani ja olen tehnyt kaikki ruuat itse ja kannan liinassa.
Esikoinen on 2.5v ja nyt vuoden verran on ollut " hoidossa" mummulla. Eli ehkä kerran kuussa pari tuntia mummon kanssa kahdestaan... käyvät metsäretkellä tms. Kerran on ollut yökylässä, kun olin vauvaa synnyttymässä.
Mutta ei tuossa ap: n tutun tytössä ole mitään ihmeellistä. Itse on lapsensa tehnyt ja itse aikoo niin tehdä. Hyvä niin. Rintaruokitun lapsen paikka on äitinsä luona. Entä jos vauva syö tissiä tiheään eikä huoli pulloa. Miksi pitäisi lasta kiusata ja pakottaa olemaan erossa äidistään vain sen takia että mummo haluaa? Hullua puuhaa
Vaikka suomessa ovat lapsilla pääosin asiat hyvin niin sääliksi kyllä käy monet vauvat jotka kärsivät vain sen takia että vanhammet ovat niin pirun mukavuuden haluisia
kuin jättää hoitoon. Onkohan taas mennyt porukalla puurot ja vellit sekaisin? Ennen asuttiin saman katon alla jopa niiden isovanhempien kanssa, nykyään niiden ei voi enää antaa koskeakaan vauvaan, ettei vaan tule traumoja.
Vierailija:
kuin jättää hoitoon. Onkohan taas mennyt porukalla puurot ja vellit sekaisin? Ennen asuttiin saman katon alla jopa niiden isovanhempien kanssa, nykyään niiden ei voi enää antaa koskeakaan vauvaan, ettei vaan tule traumoja.
Voi miten ihanaa olisi, jos isovanhempi haluaisi joskus hoitaa lastamme!
Ylellisyysongelma ap:n tuttavan tyttärellä. Toivottavasti hän joskus tajuaa olevansa etuoikeutettu, kun hänellä on auttamishalusia ihmisiä lähellä.
Siis ette jätä lastanne yhtään hoitoon muualle???
Siis ettekö käy miehenne kanssa koskaan kahdestaan missään?
Voi hyvä tavaton sentäs! Siis musta se nyt on maailman luonnollisinta, että lapsi on hetken hoidossa mummolassa, kun vanhemmat käy vaikka syömässä ym. Jokainen tekee miten halauaa, mutta tuntuu hurjalta teidän näkökantanne kyllä!
T:23v. 3 vuotiaan pojan äiti, ammattikasvattaja;)
Sit on kyllä outoa jos ei anna edes tyytyväistä vauvaa pitää mummon sylissä.
Sekin on muuten ärsyttävää kun vauva on jonkun tutun sylissä ja alkaa siinä sitten itkemään. Meinaan jos tuttava sitten ei annakaan vauvaa lohdutettavaksi vaan yrittää heijata äidin syliin kaipaavaa lasta.