Kuulin hammastyttavan jutun: tuttavani tytar, puolivuotiaan lapsen aiti, ei ole antanut eika aio antaakaan lasta hoitoon aidilleen tai kenellekaan muullekaan hetkeksikaan, ennen
kuin lapsi on täyttänyt vuoden. Perusteena hänellä on se, että lapsen täytyy saada muodostaa kiinteä suhde äitiinsä ja muiden osallistuminen lapsen hoitoon saattaa häiritä äiti-lapsisuhteen muodostumista ja traumatisoida lasta.
Tuttavani on aivan murheissaan ja odottaa vain, koska pääsisi antamaan oman panoksensa rakkaan ja kauan odotetun lapsenlapsensa elämään. Tämä tuttavani on siis täysin kunnollinen, savuton, raitis ja kovasti lapsirakas vielä työelämässä oleva sairaanhoitaja, ei mikään epäilyttävän edesvastuuton hunsvotti, jos joku niin epäilee.
Minusta aika fanaattinen suhtautumistapa tällä tuoreella äidillä, vai mitä olette mieltä? Vai onko hänen laillaan ajattelevia enemmänkin? Minusta on jotenkin surullista rajata lapselle tärkeiden ihmisten osallistumista lapsen elämään. Meillä on päin vastoin osallistettu mummut ja vaarit lastemme hoitoon ja arkeen alusta lähtien, on hyvä tietää, että lapsella on monta tuttua ja turvallista aikuista kenen puoleen kääntyä missä tahansa asiassa.
Kommentit (38)
Ei niin pieni tarvii muilta hoitoa ja jos vauvan vanhemmatkaan eivät tarvitse hoitajaa niin???
Kait ne kuitenkin nyt toisiaan näkee ja kyläilee? Mitä se haittaa että vauvan äiti on koko ajan myös paikalla?
Kyllä ne lämpimät suhteet lapsenlapsiin ehtii tehdä kun lapsi on isompi.
joka oli 1 vuosi 9 kk asti ainoastaan kotihoidossa, ennen päivähoitoon menoa. Meillä ei ole lasta hoitavia isovanhempia tai muuta sukua/ystäviä.
Harmi jos äiti ei ymmärrä antaa lapsen vaikka kotona tutustua muihin aikuisiin, kun niitä kerran tarjolla on!
tuo on hienoa, kyllä hänkin sitten varmaan antaa lasta hoitoon kun lapsi kasvaa...sitten kun täytyy sinne TÖIHIN palata..
Pienellä olisi silloin sekä äiti että mummo lähettyvillä, mikäs sen kivempaa.
Ärsyttää kun mummot määkyy lasta hoitoon, pitäisi vissiin väkisin tikusta tehdä asiaa että saisi lapsen hoitoon! Mun puolesta saavat kyläillä täällä sydämensä kyllyydestä ja hoitaa siinä lasta, mutta miksi MUN PITÄISI OLLA POISSA sen takia, sitä tajua?
ole muut juuri hoitaneet omia 1,5 -vuotiaitani. Muutaman kerran isovanhemmat pari tuntia. Ei vaan ole ollut sen enempää hoitajille tarvetta.
Se on vaan isovanhempien itsekkyyttä.
Siinä olen kyllä samaa mieltä että hyvät suhteet isovanhempiin on vain hyvä asia, mutta ei vauva sitä vielä kaipaa eikä siitä hyödy.
Mutta, kyllä se vauvan paikka on äidin ja isän luona. Parin tunnin " hoito" maksimissaan on jees, mutta jos vaikka sattuu imettämään niin eipä sitä lasta kovin kauaksi aikaa voi jättää.
tämä äiti toimii juuri niinkuin mun mielestä pitääkin. Itse en ole tosin ihan yhtä ehdoton, meillä mummot on päässeet hoitamaan vauvaa (10kk) kumpikin kerran. Saavat toki vierailla juuri niin usein kun haluavat, mutta minä tai mieheni ollaan aina läsnä.
Ei mummoilla ole mitään automaattista oikeutta lapsenlapsiinsa.
Minusta on ihana että heillä on lämmin suhde isovanhempiin muodostettu jo vauvasta asti. 2-vuotiaana ovat jo itse pyytäneet päästä mummilaan yöksi.
Minäkin olin paljon mummulassa hoidossa pienenä ja mummu on minulle edelleen erittäin tärkeä. Voisi jopa sanoa parhaimpia ystäviä. Eikä se ole huonontanut välejä omiin vanhempiin. Ajatuskin on mielestäni outo.
Lapsilleni toivoisin samat lämpimät välit isovanhempiinsa kuin minulla on mummooni. Mielestäni on sitä parempi mitä enemmän rakastavia ja luotettavia aikuisia lapsella on elämässään. Ja eipä ainakaan tarvi murehtia että jos minulle sattusi jotain niin ei olisi ketään huolehtimassa lapsistani.
Vanhempi oli mummolassa hoidossa ekan kerran vuoden ikäisenä kun käytiin ultrassa miehen kanssa yhdessä.
Nykyisin käyvät mummolassa suunnilleen kerran viikossa ja ovat iloisia ja innoissaan. Ikä lapsilla 4v. ja 6v.
Mummon täytyy vaan odottaa kärsivällisesti. Vauva tarvitsee äitiään enemmän kuin mummo lapsenlapsia.
Vierailija:
Minusta on ihana että heillä on lämmin suhde isovanhempiin muodostettu jo vauvasta asti. 2-vuotiaana ovat jo itse pyytäneet päästä mummilaan yöksi.
Minäkin olin paljon mummulassa hoidossa pienenä ja mummu on minulle edelleen erittäin tärkeä. Voisi jopa sanoa parhaimpia ystäviä. Eikä se ole huonontanut välejä omiin vanhempiin. Ajatuskin on mielestäni outo.
Lapsilleni toivoisin samat lämpimät välit isovanhempiinsa kuin minulla on mummooni. Mielestäni on sitä parempi mitä enemmän rakastavia ja luotettavia aikuisia lapsella on elämässään. Ja eipä ainakaan tarvi murehtia että jos minulle sattusi jotain niin ei olisi ketään huolehtimassa lapsistani.
ihme niuhottajia. ei se lapsi siitä kulu, jos se saa muidenkin syliä ja tottua jo varhaisessa vaiheessa, että voi luottaa myös muutamaan muuhun (hyvin valittuun) aikuiseen :)
Vierailija:
Meilläkin oli ihana anoppi ja mummi, jotka mielellään tulivat katsomaan lapsiamme (jo ihan sen ensimmäisen vuoden aikana!), kun me kävimme mieheni kanssa syömässä tai leffassa tai vähän isommilla kauppa-asioilla. Isovanhemmat olivat mielissään, oma arkemme helpottui ja lapsemme muodostivat läheiset suhteet isovanhempiinsa.
Mihin on kadonnut vielä jokunen vuosikymmen sitten Suomessakin vallinnut ' ' italialaistyyppinen' ' yhteisöllisyys lähisuvun kesken? Nyt lapsilla ei myöhemmälläkään iällä ole muita läheisiä aikuisia kuin uraputkessa raatavat vanhempansa ja yksinäiset isovanhemmat hautovat itsemurhaa laitoksissa (vain hieman kärjistäen).
Vierailija:
samaa mieltä
ihme niuhottajia. ei se lapsi siitä kulu, jos se saa muidenkin syliä ja tottua jo varhaisessa vaiheessa, että voi luottaa myös muutamaan muuhun (hyvin valittuun) aikuiseen :)
ym. niin että on itse paikalla? jos antaa, en ymmärrä mummun tyytymättömyyttä. jos ei anna, niin äiti on kyllä vähemmän fiksu
Kyllä se mummo nyt varmaan muuten saa lasta nähdä, mikä pakko sitä on saada yksin hoitaa?
Antaisin mielelläni tyttäreni 4v. ja 7kk hetkeksi hoitoon mummolle mutta ei niin ei.
pisimmillään kaksi tuntia. Miksi minun olisi pitänyt viedä hänet esim yökylään jonkun muun vaivoiksi, oma lapseni?
Olen kylläkin jättänyt tunniksi lapset mummolaan kun olen käynyt kaupassa.