Mitä teette kun datakeskukset nostavat sähkön hinnan kolminkertaisiksi
Ensi talvena? Selviättekä 2 viikon kiertävistä sähkökatkoista -25 asteen pakkasessa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haukun oikeistolaiset ja vaadin itselleni ilmaista sähköä
Oikeistolaiset tuosta tosiaan voi haukkua, mutta mikään ei ole ilmaista. Kohtuuhintainen sähkö on ihmisoikeus.
Itse asiassa se oli Pekka Haavisto (vihr) joka junaili sähköverkkojen myynnin ulkomaalaisille.
Kyllä. Siirtomaksu on eri asia kuin sähkömaksu mutta jos verkkoa olisi kehitetty valtion hallinnassa niin hintoihin olisi helpompi vaikuttaa.
Toivotan onnea kaikille kunnallisten vesiverkostojen asiakkaille. Ne myydään seuraavaksi ja kohta vedessäkin on siirtomaksu.
Ei jumalauta ja näillä sitten on se äänioikeus.
Suomen kantaverkon omistajat ovat edelleen Suomen valtio ja suomalaiset eläke- ja vakuutusyhtiöt.
Pekka Haavisto (vihr) junaili jonkun vi tun Raision sähköverkkojen myynnin ulkomaalaisille ja osa jaksaa siitä vieläkin jankata kuin jokin Alzheimer-potilas.🥱
En mitään. Mulla sähkö maksaa seuraavat kaksi vuotta ihan saman mitä nyttenkin. Pörssisähkö on hyvä niin kauan kunnes tulee pari kylmää kuukautta tai joku muu tekijä nostaa hinnan pilviin ja siinä häviää monen vuoden edun esim määräaikaiseen nähden.
Palellun kotiini kuoliaaksi, sillä minulla ei ole varaa maksaa tuollaisia sähkölaskuja!
Vierailija kirjoitti:
Haukun oikeistolaiset ja vaadin itselleni ilmaista sähköä
Kiukuttelu kannattaa ainakin, kun vasemmisto on vallassa. Ensin meidän Sanna sanoi ettei ihmisten kaikki ongelmat kuulu hallituksen pöydälle mutta julkinen paine sai hänet pyörtämään päätöksensä ja hyvätuloisena sähköautoilijana en maksanut moneen kuukauteen sähköstä mitään.😂
Vierailija kirjoitti:
En mitään. Mulla sähkö maksaa seuraavat kaksi vuotta ihan saman mitä nyttenkin. Pörssisähkö on hyvä niin kauan kunnes tulee pari kylmää kuukautta tai joku muu tekijä nostaa hinnan pilviin ja siinä häviää monen vuoden edun esim määräaikaiseen nähden.
Sitä on taas käyty Esson baarissa.
Datakeskuksia ei pitäisi rakentaa. Ymmärrän että surkeassa taloustilanteessa muutama työpaikka houkutta, mutta tämä on banaanivaltiohommaa. Tiktokkia ja turhanpäiväistä tekoälysontaa, jonka takia tuhotaan luontoa, ihmisten ja eläinten ympäristö elinkelvottomaksi (googlatkaa minkälainen helvetillinen melusaaste näistä syntyy!), tuhlataan kallisarvoista vettä, tuloista valtaosa valuu ulkomaisille suursijoittajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä omakotiasujat tekivät tämän selväksi viime talvena. Ja essoja ei ole ollut aikoihin enää idiootti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä omakotiasujat tekivät tämän selväksi viime talvena. Ja essoja ei ole ollut aikoihin enää idiootti.
Ja kaikki muutkin kenellä on lämmitys sähköllä. Mihinkään ei mene niin paljoa kuin lämmitykseen.
Mitä muuta vaihtoehtoa on kuin maksaa laskut?
Vierailija kirjoitti:
Suomella on ollut viime vuosina erittäin halpaa sähköä.
EU:n keskihinta oli noin 25,5 senttiä/kWh, kun Suomessa pörssisähkön keskihinta oli tammikuussa 6,63 ja helmikuussa 5,93 senttiä/kWh.
Eli Suomen halpan sähkön hinta tarkoittaa että vaikka se datakeskusten vuoksi kolminkertaistettaisiin, se jää silti alle EU.n keskiarvon.
Ihan naurettavaa tämä kitinä Suomessa sähkön hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön koko vuoden keskihinta Suomessa vuonna 2025 oli 5,08 snt/kWh.
Datakeskus on antisijoitus. Sama kuin ottaisi pikavipin. Hetken aikaa työllistää rakennusfirmaa ja sen jälkeen vuosikymmenten ajan pelkkää persnettoa valtiolle. Ajaa kotimaisen työllistävän ja veroja maksavan teollisuuden pois nostamalla sähkön hinnan kolminkertaiseksi. Tavallinen kotitalous tulee keskimäärin maksamaan 500 euroa ylimääräistä sähkölaskua vuodessa datakeskusten vuoksi, mikä tarkoittaa sitä että kulutus vähenee ja taas kotimainen teollisuus laittaa lappua luukulle.
Mitään veroja nämä eivät maksa ja muutama hassu työntekijä. Käytännön vaikutus Suomelle on köyhtyminen, kulujen kasvu ja työttömyys. Sen lisäksi metsiäkin on hakattu että nämä rumat laitokset laitetaan pystyyn.
Ihan hyödytöntä vertailla pelkästään sähkön hintaa. Koko vertailussa pitää olla siirto mukana ja kaikki kustannukset veroineen kaikkineen
Vierailija kirjoitti:
joku päivä vielä kuluttajat voivat itse tuottaa tarvitsemansa sähkön halvemmalla kuin mikä on kokonaiskustannus sähkö+siirto verkosta ostettuna
Siksipä siirtohinnoissa painopiste on jo kiinteissä maksuissa, käytti sähköä tai ei.
Harva uskaltaa irtisanoa koko liittymän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomella on ollut viime vuosina erittäin halpaa sähköä.
EU:n keskihinta oli noin 25,5 senttiä/kWh, kun Suomessa pörssisähkön keskihinta oli tammikuussa 6,63 ja helmikuussa 5,93 senttiä/kWh.
Eli Suomen halpan sähkön hinta tarkoittaa että vaikka se datakeskusten vuoksi kolminkertaistettaisiin, se jää silti alle EU.n keskiarvon.
Ihan naurettavaa tämä kitinä Suomessa sähkön hinnasta.
Eli käytännössä koko kansa saa iloita sähkönhinnan kolminkertaistumisesta saamatta siitä itselleen yhtään mitään vastineeksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pörssisähkön koko vuoden keskihinta Suomessa vuonna 2025 oli 5,08 snt/kWh.
Ei sitä keskihinnalla voi laskea, kun kulutus ei ole tasaista. Tammi-maaliskuussa menee enemmän sähköä kuin koko loppuvuotena. Siksi omakotia lämmittävälle pörssisähkö ei aina olekaan se halvin. Kuten ei ole tänäkään vuonna, jos tässä jo elokuussa alkaa hinnat nousemaan.
Itsellä kävi tuuri: ennen joulua 6,82 sentin sopimus kahdeksi vuodeksi. Sitä ennen käytin pörssisähköä, mutta se vaatii todellakin palelemista talvikuukausina, että kannattaa.
Ensitalveksi suosittelen kaikille Pörssisähköä.
Veikkaan että hinnat on edulliset kun datakeskukset höyryää ja pakkasta on 20 astetta. Samalla Loviisan voimala seisokissa,
Ei tunnu missään ja jos sähköt katkeavat leivinuuni, varaava takka ja puilla lämmitettävä hella hoitavat hommansa. Saunassa on kaksi kiuasta, toinen sähkö ja toinen puilla lämmitettävä. Muuripadasta saa kuumaa vetta. Lisäksi meillä on aggregaatti. No problem.
Viime talvena oli jo kiertävien sähkökatkosten vaara ja sitten annetaan rakentaa näitä sähkösyöppöjä.
No sitten sossupummeille on maksettava enemmän ja itse maksavat ottaa tappiota.