Irti vakuutuksista; onko joku uskaltanut?
Puhun nyt omalla kohdalla sairaskuluvakuutuksista koko perheelle, sekä koiran vakuutuksesta. Myös henkivakuutus ja vakuutus työkyvyttömyyden varalle löytyy…
Hinnat näissä on nousseet joka vuosi. Omavastuut myös! Alkaa olla jo siinä rajalla, onko järkevää maksaa.. maksan näistä kaikista yhteensä 172€/kk!
Mutta kun on aina ollut, vaikea uskaltaa luopua. Yhtä hyviä ei ehkä enää saa, koska ne on otettu terveenä, ei rajauksia. Mutta sitten taas toisaalta, nytkin kävin ihan terveyskeskuksessa, kun en halunnut maksaa isoa omavastuuta vakuutuksesta. Ja sain ihan ok hyvää hoitoa. Onhan se aina riski että ei saisi. Mutta..
Nyt miettinyt että voisin myös sijoittaa nuo rahat. 150€/kk indeksirahastoon. Pitäis vaan halvat tapaturmavakuutukset.
5 vuoden päästä olisi jo reilu kymppitonni.
10 vuoden päästä 25 000€.
15 vuoden päästä 46 000€.
Kun jäisin eläkkeelle olis rahastossa jo 118 000€..
Mitä sinä tekisit tai olet tehnyt? Näin kun laskee, päätöksen pitäisi olla ihan selvä.. eikö?
Kommentit (42)
Laske montako kertaa voi käydä yksityisellä lääkärillä vakuutusmaksujen + omavastuiden hinnalla. Taitaa tulla jotain 25 kertaa vuodessa ellei enemmänkin noilla hinnoilla.
On ainoastaan kotivakuutus 150e/vuosi, en ikinä uskaltais irtisanoa, kun on niin paska tuuri, että varmaan roihuais koko pirtti heti seuraavana päivänä.
Vierailija kirjoitti:
On ainoastaan kotivakuutus 150e/vuosi, en ikinä uskaltais irtisanoa, kun on niin paska tuuri, että varmaan roihuais koko pirtti heti seuraavana päivänä.
Joo ei tietenkään kotivakuutusta kannata irtisanoa. Auton pakollinen liikennevakuutus on tietysti toinen.
Kuulun työterveyden piiriin ja muutenkin kyllä Suomessa saa edelleen hoitoa.
Autovakuutus on osa-kaskolla vakuutus mutta ei ole mitenkään kallis, pari sataa vuodessa. Täydet bonukset.
Matkustan niin vähän ulkomailla joten otan matkavakuutksen vasta kun matkustan.
Asun omistusasunnossa kerrostalossa eikä minulla ole ikinä ollut kotivakuutusta yli 40 vuoden aikana. En omista mitään arvokasta joten irtaimistovakuutusta en tarvitse ja taloyhtiöllä on vakuutus rakennukselle. Asun yksin joten riski tulipalolle tai vesivanhingolle on olematon. Olen hyvin tarkka näissä asioissa ja tarkistan hanat ja letkut säännöllisesti enkä koskaan jätä mitään sähkölaitetta ilman valvontaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kotivakuutus ole pakollinen? Vai luulenko väärin?
On se ainakin vuokra-asujilla, varmasti myös asunto-osakkeen omistajilla ja niillä joilla pankki omistaa tönön.
Kotivakuutusta en ole irtisanomassa, se on halpa. Vaan nämä muut mitä alussa luettelin…
Joillakin vuokralla asujilla, ei kaikilla.
Riippuu vaatiiko vuokra-asunnon omistaja.
Mulla ei, ja muutenkaan ei ole vakuutuksia (eikä olis varaakaan niihin)
Mieti asiaa siltä kannalta, että onnettomuudet ovat suunnilleen yhtä todennäköisiä kuin arpajaisvoitot. Sijoitat onnettomuuksien tilaamiseen vuodessa satoja euroja, jopa tuhansia, paljonko sijoitat onnekkaiden voittojen?
Vakuutukset ovat ihmisten peloilla rahastamista ja myös pelonlietsontaa. Vaatii tietyn tason henkistä läsnäoloa hallita ympäristöään ja kehoaan, sekä olla tietoinen näistä siinä määrin, ettei tarvitse odottaa onnettomuuksia ja yllätyksiä. Mahdollista se on ja tiedän joidenkin näin elävän. Ajattelepa vaikka elämää jossain maaseudulla, missä koko ajan heilutaan tulen kanssa ja poliisiin, palokuntaan ja sairaalaan on satoja kilometrejä. Tällaisten ihmisten täytyy olla varovaisia ja herkkiä. Yhtä lailla näin voi elää kaupungissa, jos haluaa.
Itsellä kotivakuutus ja matkavakuutus. 15 e/kk. Ei mun maailmaani kaada vaikka olenkin työtön.
Myös lukuisat eri medioissa olleet jutut vakuutusfirmojen sutkeiluista estävät tehokkaasti vakuutuksien hankkimishalut.
Vierailija kirjoitti:
Itsellä kotivakuutus ja matkavakuutus. 15 e/kk. Ei mun maailmaani kaada vaikka olenkin työtön.
Mihin työtön matkavakuutusta tarvitsee?
Ja en minä haluaisi heittää vähääkään rahaa pois vaikka maailma ei kaadukaan...
Vierailija kirjoitti:
Kotivakuutus on ainoa mulla. Koiran vakuutus voi olla hyvä. Eläinlääkärit niin kalliita.
Ei ole ikinä ollut koiralle vakuutusta. Olen säästänyt paljon 23 vuoden aikana. Ei haittaa vaikka tulisi vähän isompi operaatio nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me työttömätkin matkustelemme. Paremmin on aikaakin kuin työelämässä oli. Sesonkien ulkopuolella se on vieläpä edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös lukuisat eri medioissa olleet jutut vakuutusfirmojen sutkeiluista estävät tehokkaasti vakuutuksien hankkimishalut.
Hintojen ja omaavastuuosuuksien nostaminen joka vuosi on kyllä ”paras” osa näistä sopimuksista vakuutusyhtiöiden kanssa. ”Muutimme sisältöä ja hinta nousee…”
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä me työttömätkin matkustelemme. Paremmin on aikaakin kuin työelämässä oli. Sesonkien ulkopuolella se on vieläpä edullisempaa.
No me työttömät emme.
Asun ulkomailla ilman ainoatakaan vakuutusta.
Vakuutus = huono odotusarvo. Säästät pitkän pennin elämällä ilman ja maksamalla omasta pussista jos ja kun jotain sattuu. Extreme lajeja en harrasta, onnettomuuksia niistä ei edes vakuutukset korvaa.
Yksi iso sudenkuoppa vakuutuksissa on myös usein korkeat omavastuut.
Vierailija kirjoitti:
Asun ulkomailla ilman ainoatakaan vakuutusta.
Vakuutus = huono odotusarvo. Säästät pitkän pennin elämällä ilman ja maksamalla omasta pussista jos ja kun jotain sattuu. Extreme lajeja en harrasta, onnettomuuksia niistä ei edes vakuutukset korvaa.
Yksi iso sudenkuoppa vakuutuksissa on myös usein korkeat omavastuut.
Miten vesivahinko? Meillä tuli kallis vesivahinko, mutta vakuutus korvasi.
Muistakaa inflaatio... 100000 ei ole saman suuruinen enää ostovoimaltaan 14 vuoden päästä kuin nyt. Tästä 15 vuotta taaksepäin on 1 euro ostovoimaltaan n. 50% pienentynyt. Ts. Tämän päivän satkulla olisit 15v. Sitten saanut huomattavasti enemmän.
Minä maksan kaikenmaailman vakuutuksia yli 333€/kk. Olen miettinyt ihan samaa. Kotivakuutus kohta 800€ vuodessa, omakotitalo täällä periferiassa.
Vakuutukset OP Pohjolassa keskittämisen ja bonusten takia (mikä huijaus koko tuo uusi bonussysteemi; bonuksia tulee muka viisinkertaisesti mutta kaikki hinnat nousseet älyttömästi ja kun bonuksia käytetään vakuutusmaksuihin niin niistä käytännössä itselle ei jää sitten kuin muutama euro) ja aivan käsittämättömästi nousseet kaikkien vakuutusten maksut. Ja ehdot heikentyneet. Ja tuo omavastuu jo monessa asiassa 500€.
Ajatus sijoittamisesta houkuttelee täälläkin. Pelkään vain sitä, että useamman vuoden pitäisi saada kerrytettyä puskuria (esim. sitä tulipaloa varten) ja varat pitäisi saada realisoitua nopeasti jos jotain suurempaa sattuu ja sitten siltikin pääsee maksamaan ensin ainakin veroja (pääomaveroa). Lisäksi jos esim. tulee useamman tuhannen euron äkillinen lasku, ei puhettakaan että saisin maksettua sen tuosta vain asioinnin yhteydessä.
Vierailija kirjoitti:
Laske montako kertaa voi käydä yksityisellä lääkärillä vakuutusmaksujen + omavastuiden hinnalla. Taitaa tulla jotain 25 kertaa vuodessa ellei enemmänkin noilla hinnoilla.
Juuri tästä syystä irtisanoin kolmen lapseni lapsivakuutukset. Perusterveitä lapsia, etenkin kuopus, jolla taisi tulla yksi lääkärikäynti vakuutusvuosien aikana. Vakuutusmaksu oli 280-300/vuosi/lapsi, niin noilla summilla olisi käynyt hyvinkin siellä yksityisellä tarvittaessa. Heillä oli/on tapaturma- ja matkavakuutukset sekä kisalisenssiin kuuluva urheiluvakuutus.
Kyllä sinä ne säästyneet rahat tuhlaisit aina johonki kuitenkin.
En polta röökiä,mutta ei mulla silti ole niitä rahoja tilillä mitkä olen "säästänyt" koska en polta.
Miksei korvannut mitään?