Suomalaiset haluavat 10 lomapäivää lisää
Kommentit (64)
Vierailija kirjoitti:
Ei taida nykyään olla hyväksyttävää käyttää koko loma-aikaa esimerkiksi kirjan lukemiseen. Suorituspaineet ovat vedetty nykyään lomallakin tappiin.
Miksi kyselet muilta miten voit lomasi viettää?
Työelämä on muuttunut todella paljon hektisemmäksi mitä se oli, kun aloitin työt 90-luvun lopulla. Kaikesta säästetään ja henkilöstö pidetään minimissä. Tiesittekö, että aikoinaan kaupunkien ja kuntien työntekijät tekivät kesällä lyhyempää työviikkoa?
Höpöjuttuja.
Itse aloitin työt kaupungilla 80-luvun lopulla enkä ole edes kuullut mistään moisesta.
Mulla on 38 vuosilomapäivää ja koen, että ne riittää. Tänä kesänä olin alkuun 3 viikkoa lomalla, sitten muutaman viikon töissä ja nyt viikon lomalla + 2 viikkoa ylityövapaita. Se onni, että lomapäiviä kuluu vain 5/vikko, eikä 6, kuten joillakin aloilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomahat voinee muuttaa lomaksi.
Ja muutenkin marginaaliverot ovat niin korkeita, että ylimääräiset palkattomat lomapäivät pienentävät nettopalkkaa yllättävän vähän.
Harmillisen harva vaan ymmärtää mikä on marginaalivero.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 38 vuosilomapäivää ja koen, että ne riittää. Tänä kesänä olin alkuun 3 viikkoa lomalla, sitten muutaman viikon töissä ja nyt viikon lomalla + 2 viikkoa ylityövapaita. Se onni, että lomapäiviä kuluu vain 5/vikko, eikä 6, kuten joillakin aloilla.
Nuo julkisen ylipitkät lomat ovat seuraava leikkauskohde.
Miksi joillain on liki 8 viikkoa lomaa kun yksityisella on 5 viikkoa....
Olen ollut yli 3 vuotta työttömänä. Palkatkaa minut, en vaadi mitään lisälomia. Minulle on aina riittänyt normaalilomat, kun olen ollut työsuhteessa. Työuraa takana 30 vuotta ja aina normaalilomat riittäneet. Irtisanokaa nämä vinkujat ja ottakaa meidät motivoituneet työntekijät töihin. Nuoremmat ovat huonoa työvoimaa ja aina vinkumassa joka asiasta.
Nainen 56 vuotta
Ylipitkät.. kateus taitaa siellä paistaa. Tottakai kannattaa lähteä siitä, että saadaan ne tiputettua kaikilta pois, kun että sellaiset mahdollisuudet saataisiin kaikille.
Minusta Eurooppalainen systeemi olisi hyvä, jossa maksetaan palkkaa 14 kk ajalta vuodessa eli tuplapalkka kesällä ja jouluna, jolloin vousi pitää haluamiaan lomia.
Vierailija kirjoitti:
Ylipitkät.. kateus taitaa siellä paistaa. Tottakai kannattaa lähteä siitä, että saadaan ne tiputettua kaikilta pois, kun että sellaiset mahdollisuudet saataisiin kaikille.
Ylipitkät ja vieläpä verorahoilla maksetut ylipitkät.
Julkisen lomat parhaimmillaan 7 vkoa 3 pvää/ vuosi
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kiinni alasta, vaan lomapäivien kertyminen on vuosilomalaissa. Lomapäiviä kertyy 2,5 päivää jokaisena kalenterikuukautena, johon työntekijälle tulee 14 työpäivää. eli vuodessa 2,5 x 12 = 30 päivää. Lomapäiviksi lasketaan viikonpäivät maanantaista lauantaihin. Eli viikossa on 6 lomapäivää, vuodessa 5 lomaviikkoa, josta yksi on talvilomaviikko.
Vierailija kirjoitti:
Suurimmalla osalla kesälomaa on 4 viikkoa eli 24 (lauantai lomapäivä) ja talviloma viikko eli 6p. Näin yksutyusellä sektorilla, jossa myös lauantait lomapäiviä.
Vierailija kirjoitti:
Minusta Eurooppalainen systeemi olisi hyvä, jossa maksetaan palkkaa 14 kk ajalta vuodessa eli tuplapalkka kesällä ja jouluna, jolloin vousi pitää haluamiaan lomia.
Palkansaajia kannattaakin kauheasti kuunnella tässä asiassa.
Mitäs sen väliä miten firmat voi kunhan saadaan lomailla jatkuvasti
USA:ssa ei ymmärretä lainkaan tällaisia lomia, siellä on 1-2 vkoa lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei ole kiinni alasta, vaan lomapäivien kertyminen on vuosilomalaissa. Lomapäiviä kertyy 2,5 päivää jokaisena kalenterikuukautena, johon työntekijälle tulee 14 työpäivää. eli vuodessa 2,5 x 12 = 30 päivää. Lomapäiviksi lasketaan viikonpäivät maanantaista lauantaihin. Eli viikossa on 6 lomapäivää, vuodessa 5 lomaviikkoa, josta yksi on talvilomaviikko.
Paitsi julkisella. Mun vaimolla on 38 päivää vuosilomaa = 8 vkoa miinus 2 päivää.
Vanhojen etu.
Ihmiset saisi itse päättää eläkeiänkin niin se olisi varmaan 49 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nuo julkisen ylipitkät lomat ovat seuraava leikkauskohde.
Miksi joillain on liki 8 viikkoa lomaa kun yksityisella on 5 viikkoa....
Varsinkin kun se ei ole enää kompensaatio huonommasta palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen sisu= valitusta joka asiasta, maailman lyhin työaika, pitkät lomat, 20-30 vuotta eläkkeellä (ansaittu, juupa juu),.
EK:n edustaja siellä päivystää parhaaseen loma-aikaan? Suomalaisten vuotuinen työaika ei todellakaan ole maailman lyhin vaan eurooppalaista keskitasoa. Esimerkiksi Alankomaissa, Saksassa ja Tanskassa on selvästi lyhyempi työvuosi kuin meillä. Toki jos omaan agendaan kuuluu suomalaisten kurjistaminen Bulgarian tasolle niin kaikki sitä paremmat työehdot ovat velttoilua.
Minulla on noin 220 tai 365 lomapäivää laskentatavasta riippuen
T:pitkäaikaistyötön
Vierailija kirjoitti:
No onhan sulla 3 vkoa enemmän lomaa kuin jollain yksityisen työntekijällä, miksi?
Ja vielä luultavasti takuuvarma työpaikka.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulemma palauduta nykyisillä lomamäärillä.
Pitäisi varmaan miettiä vähän miksi ei palauduta.
60-luvulla oli vielä 6 päiväinen työviikko.
Koska työ on niin rankkaa. Tahti on kova. Ja aina pitäisi olla entistäkin nopeampi ja tehokkaampi kone.
Työelämä on muuttunut todella paljon hektisemmäksi mitä se oli, kun aloitin työt 90-luvun lopulla. Kaikesta säästetään ja henkilöstö pidetään minimissä. Tiesittekö, että aikoinaan kaupunkien ja kuntien työntekijät tekivät kesällä lyhyempää työviikkoa? Kesätyöajaksi sitä kutsuttiin. Virkistäydyttiinkin paljon nykyistä enemmä. Työnantaja ei kytännyt jokaista sekuntia eikä haukkunut työntekijöitä mediassa joka päivä.
Joskus tutkijat ennakoivat, että digin ja automaation kehittymisen seurauksena työtuntien pituus lyhenisi jopa 15 tuntiin viikossa. Taisivat tutkijat aliarvioida omistavan luikan ahneuden: kaikki kehityksen hyvät seuraukset jäävät työnantajille, mutta sekään ei riitä vaan pitäisi tehdä vielä pidempää päivää (samalla palkalla). Haistakaapa huilu näille suunnitelmille.
Työntekijät herätkää: miksi sallimme tämän ja noudatamme vieläkin 1800-luvulla eläneen ukkelin näkemystä kohtuullisesta työpäivästä (=8 tuntia)? Elämme vain kerran ja harva halunnee viettää siitä suurinta osaa työpaikalla. Suomen palkatkin ovat surkeita eikä eläkekertymä päätä huimaa. Hohhoijaa.