Onko AMK helppo yliopiston käyneelle?
Kokemuksia kaipaan. Kiinnostaisi vielä opiskella, ja pohdinnassa on amk. En jaksa enää samanlaista prässiä mitä yliopistossa, mutta menisikö tuo amk helpommalla?
Onko kukaan suorittanut kokonaan sekä amk että yliopistotutkinnon ja pystynyt vertailemaan? Mielellään yliopistossa siis myös kandi eikä niin että amk + maisteri.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin tradelinja oli jo lukiopohjalla tuskastuttavan helppo
Ja melkoisen yhdentekevä koulutus ainakin joidenkin työkaverieni osaamisen perusteella.
Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kuitenkin työllistää, joten tuo on yksi vaihtoehto minulle. Ap
Kannattaa ainakin valita joku erikoist, esimerkiksi kansainvälinen kauppa. Ihan vain tavallinen tradenomitutkinto valmistaa sinut lähinnä kaupan kassalle. Niitä töitä käsittääkseni löytyy hyvin, mutta ei niihin toisaalta mitään koulutusta tarvitse.
Hyvä tietää. Pitänee vielä selvitellä asiaa. Tosiaan haussa olisi nyt joku hyvin työllistävä ala, koska yliopistossa opiskelemani ala ei tällä hetkellä oikein näytä työllistävän. Ap
Kyllä suurin osa amk-opinnoista on tosi helppo suorittaa. Varsinkin yliopisto-prässin käyneelle.
Olen tuo kielten maisteri. Olen myös opiskellut tietojenkäsittelyn tradenomin ja sekin oli aika helppo suorittaa ja erottuu perustradesta. Opintojen aikana ei ollut mitään mistä ei olisi selvinnyt ja esim. PowerBI:n opiskelu on hyödyllistä. Valmistuin juuri ennen ChatGPT:n lanseerausta.
Sitäkin voi harkita, vaikka nyt tosin kuorossa huudetaan, että tekoäly vie työt ja IT-tradeja on runsaasti työttöminä. Itse olen nyt ulkomailla töissä. Suomen työtilanteesta en osaa sanoa, lienee aika vaikea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja melkoisen yhdentekevä koulutus ainakin joidenkin työkaverieni osaamisen perusteella.
Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kuitenkin työllistää, joten tuo on yksi vaihtoehto minulle. Ap
Kannattaa ainakin valita joku erikoist, esimerkiksi kansainvälinen kauppa. Ihan vain tavallinen tradenomitutkinto valmistaa sinut lähinnä kaupan kassalle. Niitä töitä käsittääkseni löytyy hyvin, mutta ei niihin toisaalta mitään koulutusta tarvitse.
Hyvä tietää. Pitänee vielä selvitellä asiaa. Tosiaan haussa olisi nyt joku hyvin työllistävä ala, koska yliopistossa opiskelemani ala ei tällä hetkellä oikein näytä työllistävän. Ap
Jos olisin sinä, hakeutusin tradenomiopintojen sijaan opiskelemaan suoraan yamk-tutkintoa. Jos tietäisin mikä tutkinto sinulla on yliopistosta ja millaista työkokemusta, voisin ehdottaa tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei työllistä. Ja noin 40 % tradenomeista on töissä, joissa ei tarvita korkeakoulututkintoa (kaupan kassalla jne). Tradenomiksi kouluttautuminen on hukkaan heitettyä aikaa.
Ainakin sotealalle tehdään joka kurssilla ryhmätöitä AMK:ssa. Eli riippuu sosiaalisista taidoistasi kuinka helpolta se tuntuu. Toisille tosi vaikeeta kun ei voi itse 100% vaikuttaa aikatauluun ja työn tasoon. Toisille taas helppoa kun ryhmässä työ on aikataulutettava ja työn edistymisestä huolehtii koko ryhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amkissa paljon tuskastuttavia ryhmätöitä, mutta melko helppoja. Yliopisto-opinnot sopivat minulle paremmin.
Ryhmätyöt ovat minustakin tuskastuttavia. Meillä oli niitä yliopistossakin jonkin verran, koska jotkut toivoivat niitä. Toisaalta ryhmätyöt ovat helpompia ja nopeampia kuin 20 sivun esseen kirjoittaminen tai 1000 sivun tenttiminen, ja tällä hetkellä minua kiinnostaisi mahdollisimman helposti suoritettava (ja työllistävä) tutkinto. Ap
Itse nimenomaan jo kokeneena aikuisopiskelijana mieluiten luin ja tentin sen tenttikirjallisuuden, syystä että se on yleensä erittäinkin hyödyllistä aineistoa, joka tulee luettua vähintäänkin muutamaan otteeseen juuri siksi, että se pitää tenttiä => Jotain jää päähänkin. Samaten esseet ovat toimivia, koska jos et saa ajatuksiasi paperille, silloin sinulla puuttuu tietoa ja ei kun tutkimaan lisää.
Ryhmätyöt ovat hanurista. Jouduin aina vetämään perässäni ja potkimaan persiille muuta porukkaa, mikä EVVK. Sitä tehdään töissä aivan riittävästi. Lisäksi etenen itse yleensä aika lailla eri rytmillä ja aikatauluilla näissä kuin riviopiskelijat.
Itse olen old school inssi. Tämän suorituksen jälkeen luin dippatutkinnon päälle. Kummassakaan ei ollut mitään vaikeuksia missään aineessa, arvosanat kummallakin puolella 4-5, vaikkei nyt niin verenmaku suussa yritettykään.
Tekn.yliopiston matikoista useammasta kurssista arvosanaksi 5. Siihen tietty piti jo hiukan panostaakin.
Olen ihan perus AMK inssi, en edes mikään priima-sellainen. yliopistossa opiskelin muutaman jakson organisaatiojohtamista sun muuta höpöhöpöä ja opettaja ihmetteli että miten voi osata noin hyvin vaikka on ihan vasta-alkaja yliopistossa 🤔
Vierailija kirjoitti:
Olen ihan perus AMK inssi, en edes mikään priima-sellainen. yliopistossa opiskelin muutaman jakson organisaatiojohtamista sun muuta höpöhöpöä ja opettaja ihmetteli että miten voi osata noin hyvin vaikka on ihan vasta-alkaja yliopistossa 🤔
😂 Tästä nyt paistaa jo läpi montakin yksityiskohtaa, joiden perusteella voinen hiukan epäillä tuota yliopistolla opiskelua ylipäätään...
Kokeile avoimen AMK opintoja niin sitten tiedät. AMKssa on paljon ryhmätöitä ja kurssinunero perustuu paljon näiden varaan. Jos olet yliopistossa tenttinyt kursseja vain kurssin kirjallisuuteen perustuen, tuonryhmätyöpakko voi olla ihan helvettiä AMKssa. Yksi kaverini on juuri tuskaillut tämän kanssa todella paljon.
Noin paljon olet opiskellut, ja luulet, että yliopistossa on humanitaarisia aloja, lol xD Et ainakaan ole ollut humanistisessa tiedekunnassa, se on selvää.