Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko AMK helppo yliopiston käyneelle?

Vierailija
29.07.2026 |

Kokemuksia kaipaan.  Kiinnostaisi vielä opiskella, ja pohdinnassa on amk. En jaksa enää samanlaista prässiä mitä yliopistossa, mutta menisikö tuo amk helpommalla?

Onko kukaan suorittanut kokonaan sekä amk että yliopistotutkinnon ja pystynyt vertailemaan?   Mielellään yliopistossa siis myös kandi  eikä niin että amk + maisteri. 

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljon, että mitä alaa opiskelit yliopistossa ja mitä ajattelit opiskella AMK:ssa. Jos opiskelit jotain humanitaarista alaa tai vastaavaa ja haet AMK:n insinöörin koulutukseen niin vaikeaa tulee varmasti olemaan.

Humanitaarista alaa? Kysyin nyt omakohtaisia kokemuksia ja sinulla ei ilmeisesti niitä ole.

Ap

No olen opiskellut AMK:ssa ensin insinööriksi ja sitten käynyt täydentämässä koulutusta vielä yliopiston puolella diplomi-insinööriksi, joten kokemusta löytyy molemmista. Yliopiston puolella matematiikka ja fysiikka vaikeampaa. Soveltavat aineet sitten taas aika samaa kauraa ja niitä oli AMK:n puolella enemmän. Saman aineen lukeminen varmasti AMK:ssa hieman helpompaa. Vaativuudet sitten taas vaihtelevat hyvin paljon tutkintojen välillä, kuten ne tekevät myös yliopiston puolella.

Et sinä ilmeisesti mitään vastauksia oikeasti halunnut ja ei mikään ihme, että ne opinnotkaan eivät siellä yliopiston puolella suju.

Noin paljon olet opiskellut, ja luulet, että yliopistossa on humanitaarisia aloja, lol xD Et ainakaan ole ollut humanistisessa tiedekunnassa, se on selvää.

Vierailija
22/25 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tradelinja oli jo lukiopohjalla tuskastuttavan helppo

Ja melkoisen yhdentekevä koulutus ainakin joidenkin työkaverieni osaamisen perusteella.

Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kuitenkin työllistää, joten tuo on yksi vaihtoehto minulle. Ap

Kannattaa ainakin valita joku erikoist, esimerkiksi kansainvälinen kauppa. Ihan vain tavallinen tradenomitutkinto valmistaa sinut lähinnä kaupan kassalle. Niitä töitä käsittääkseni löytyy hyvin, mutta ei niihin toisaalta mitään koulutusta tarvitse.

Hyvä tietää. Pitänee vielä selvitellä asiaa. Tosiaan haussa olisi nyt joku hyvin työllistävä ala, koska yliopistossa opiskelemani ala ei tällä hetkellä oikein näytä työllistävän. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurin osa amk-opinnoista on tosi helppo suorittaa. Varsinkin yliopisto-prässin käyneelle.

Vierailija
24/25 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo kielten maisteri. Olen myös opiskellut tietojenkäsittelyn tradenomin ja sekin oli aika helppo suorittaa ja erottuu perustradesta. Opintojen aikana ei ollut mitään mistä ei olisi selvinnyt ja esim. PowerBI:n opiskelu on hyödyllistä. Valmistuin juuri ennen ChatGPT:n lanseerausta.

Sitäkin voi harkita, vaikka nyt tosin kuorossa huudetaan, että tekoäly vie työt ja IT-tradeja on runsaasti työttöminä. Itse olen nyt ulkomailla töissä. Suomen työtilanteesta en osaa sanoa, lienee aika vaikea.

Vierailija
25/25 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin tradelinja oli jo lukiopohjalla tuskastuttavan helppo

Ja melkoisen yhdentekevä koulutus ainakin joidenkin työkaverieni osaamisen perusteella.

Kiitos tiedosta. Ilmeisesti kuitenkin työllistää, joten tuo on yksi vaihtoehto minulle. Ap

Kannattaa ainakin valita joku erikoist, esimerkiksi kansainvälinen kauppa. Ihan vain tavallinen tradenomitutkinto valmistaa sinut lähinnä kaupan kassalle. Niitä töitä käsittääkseni löytyy hyvin, mutta ei niihin toisaalta mitään koulutusta tarvitse.

Hyvä tietää. Pitänee vielä selvitellä asiaa. Tosiaan haussa olisi nyt joku hyvin työllistävä ala, koska yliopistossa opiskelemani ala ei tällä hetkellä oikein näytä työllistävän. Ap

Jos olisin sinä, hakeutusin tradenomiopintojen sijaan opiskelemaan suoraan yamk-tutkintoa. Jos tietäisin mikä tutkinto sinulla on yliopistosta ja millaista työkokemusta, voisin ehdottaa tarkemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kuusi