Vääntäkää tyhmälle veroasia rautalangasta? Sain mätkyjä enkä ymmärrä miksi
Siis. Viime vuonna syyskuussa laskin, että tuloraja riittää loppuvuodelle. Katsoin saman uudelleen marraskuussa ja kyllä, tuloraja ei ylittynyt, joten en hakenut uutta verokorttia. Eikä mennyt lisäprosentille.
Ja nyt sitten, kaikkien vähennyksien jälkeenkin, 800 € mätkyjä. Miten on mahdollista? Myönnän, olen tyhmä, en tajua tätä yhtään.
Kommentit (31)
Laskit väärin. Vähennyksetkin muuttuivat; esim työmatkakulujen, työhuoneen ja ay-jäsenmaksun osalta.
Olet joko tienannut liikaa tai maksanut liian vähän. Ja huom, kyse on v. 2025 verotuksesta.
Kyllä sä näet asian verotuspäätöstä vertaamalla kyseisen vuoden verolaskelmaan, jolla sulle määriteltiin tuloveroprosentti.
Käy verotoimistossa tai soita sinne, nykyisinhän verohallinnossa on myös tekoäly käytössä eli ihminen ei välttämättä edes ole tehnyt sinulle verokorttia vaan se on automatisoitu. Arvasin että ongelmia tulee.
Se prosentti %% pitää olla aina vähän "YLI" niin saa aina kivat palautukset. . . . .
En tiedä mutta meillä oli monella töissä sama juttu kun keskusteltiin, siis sellaisia joilla suht säännölliset tulot ja aina sama veroprosentti eikä vuosituloraja ylittynyt ja silti saivat mätkyjä? Tuliko viime vuodelle siis jotain hallituksen veromuutoksia?
Vierailija kirjoitti:
Käy verotoimistossa tai soita sinne, nykyisinhän verohallinnossa on myös tekoäly käytössä eli ihminen ei välttämättä edes ole tehnyt sinulle verokorttia vaan se on automatisoitu. Arvasin että ongelmia tulee.
Verotus on matematiikkaa. Automaatio sopii erittäin hyvin siihen. Ihmiset tässä on niitä tyhmiä (kuten esim. aloituksessa käy ilmi).
OrpoPurra otti ay-jäsenmaksun vähennyksen pois. Mieti ensi vaaleissa ketä äänestät, liitothan toi kuitenkin viime kierroksella palkankorotukset sulle.
Itse laitoin aina isomman prosentin kuin oli laskettu.Tuli aina takaisin.Laittavat aina liian pienen prosentin sinne.
Palkkani pysyi samana viime vuonna, kuin edellisenäkin vuonna, ja mentiin ihan sillä veroprosentilla joka kotiin tuli. En siis hakenut missään vaiheessa uutta verokorttia, koska tosiaan palkka oli sama, lisäprosentille ei menty ja tuloraja riitti.
Jos ja kun prosentti ja tuloraja tulevat laskelmaan automaattisesti, miten minun pitää se tarkistaa, onko oikein? 😅 Ap
Jostakin syystä sulta on peritty liian vähän ennakkoveroa vuonna 2025. Parempi noin päin, koska veronpalautukselle lasketaan olematon korko ja nyt sulla on ollut netto/kk suurempi.
Vierailija kirjoitti:
OrpoPurra otti ay-jäsenmaksun vähennyksen pois. Mieti ensi vaaleissa ketä äänestät, liitothan toi kuitenkin viime kierroksella palkankorotukset sulle.
Vain sosialistit kuuluvat ay-liittoon ja heitä pitääkin verottaa, koska pitävät veroista.
Verottaja laskee aina nuo uusintaverokorttien prosentit nafteiksi, noilla lähes kaikki saavat mätkyjä. Aikoinaan kavereiden kanssa tuosta tuli kiistaakin, he väittivät, että kyllä uudet prosentit ovat tarkasti laskettuja. Itse olin kehottanut heitä nostamaan itse prosenttia yhdellä tai puolellatoista. Uskoivat vasta sitten, kun kaikki saivat mätkyjä ja tottakai olivat silloin työttömiä eli tuli lisälovet lompakkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Jostakin syystä sulta on peritty liian vähän ennakkoveroa vuonna 2025. Parempi noin päin, koska veronpalautukselle lasketaan olematon korko ja nyt sulla on ollut netto/kk suurempi.
Ennakkoveroa??? Ap ei puhunut mistään ennakkoveron alaisesta tulosta vaan palkasta, josta peritään vero ennakkoperinnässä.
Onko Ap:lla muuta tuloa kuin palkkaa? Etuuksien verotus on paljon kovempaa kuin palkkatulon verotus.
Kysy verottajalta. Lähtökohtaisesti olet tienannut enemmän vuositasolla, kuin mitä verottaja oletti. Onko lomarahat huomioitu?, onko sinulla työsuhdeauto?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ennakkoveroa??? Ap ei puhunut mistään ennakkoveron alaisesta tulosta vaan palkasta, josta peritään vero ennakkoperinnässä.
Sä oot varmaan tosi hauskaa seuraa esim. illan vietoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sori, tarkoitin tietenkin ennakkoperintää, en ennakkoveroa. Mutta joka tapauksessa pienet mätkyt ovat parempi kuin palautus, jolle ei saa korkoa.
Mahtuiko koko vuoden palkkatulo tulorajan sisään? Lomarahakin on palkkaa.
Oliko 2025 matkakulut ilmoitettu oikein? Kai muistit muutkin vähennykset ilmoittaa keväällä kun sait veroehdotuksen?
Tulorajasi oli väärä veroprosentillesi. Pitä itse tarkistaa onko prosentti sopiva. Prosenttiin vaikuttaa mm vähennykset.