Oletko onnistunut poistamaan varsiluomen kotikonstein?
Onko onnistunut? Millä keinoin? Onko apteekista saatavat jäädytysaineet toimivia? Kaulalla pari joista haluaisin eroon.
Kommentit (45)
Minulla on kaula täynnä näitä. Olen hoikka, mutta D2:n riskitekijöitä. Sokeri ei ole ollut koholla kontrolleissa.
Desinfioin ihon ja desinfioin kynsisakset. Sitten naps ja laastari päälle.
Varsipieru lähtee housuista hyvin kun kääntää ne ylösalaisin.
Olen leikannut itse pois. Pinsetillä ote ja puhtailla saksilla leikaten. Ei tulehtuneet eikä tulleet takaisin.
Varsiluomia (ihokielekkeitä) tulee iholle, kun iho hankaa itseään tai vaatteita vasten ja kun iho menettää kimmoisuuttaan. Silloin kollageeni ja verisuonet muodostavat iholle pienen nystyrän.
Syyt ja paikat
Hankaus: Syntyvät usein paikkoihin, joissa iho hankaa ihoa tai vaatetta vasten (kuten kaula, kainalot ja nivuset).
Ikä: Niitä tulee enemmän iän myötä, kun iho vanhenee ja löystyy.
Paino ja terveys: Ylipaino ja tietyt aineenvaihdunnan muutokset voivat lisätä niiden määrää.
Hormonit: Raskauden aikana niitä voi tulla enemmän hormonien ja painonnousun takia
Ei ollut varsiluomi, mutta raapiessa lähes irti revennyt luomi. Mies leikkasi desinfioiduilla saksilla pois ja puhdistin haavan vielä sen jälkeen. Tästä on jo viikkoja ja haava mennyt kiinni, mutta omituisen kipeä. Pitänee käydä näyttämässä.
Minulla on ollut myös yksittäisiä varsiluomia kaulassa. Ovat lähteneet itsestään pois.
Nuorena yritin hirttää langalla luomea kainalosta. Se meni tummaksi ja kipeytyi muttei pudonnut pois. Julkinen terveydenhuolto toimi vielä silloin ja sain poistoajan parin päivän sisään.
Joo. Hammasalangalla. Olisi varmaan onnistunut ihan kynsisaksillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen lukenut miten lääkäri antoi luvan itse leikata saksilla mutta ota vielä selvää onko nykyinen suositus ja oliko lääkärikään ihan fiksu.
Leikkaamisesta ja repimisestä tulee verenvuotoa, langalla h irttäminen on paljon siistimpi tapa.
Saksilla leikkaamalla haavasta tulee tippa verta, mutta asia on kerralla hoidettu.
Varsiluomia aiheuttavat ketjut, joita pidetään kaulassa.
Eikä aiheuta, vaan vanha ikä.
Miten vanha ikä? Mulla niitä varsiluomia on runsaasti.
M37
Minä kävin näyttämässä lisääntyneitä luomiani ihotautilääkärillä, siis tavallisia luomia. Lääkäri sanoi niitä vanhuusluomiksi🙄. Isälläni on paljon luomia, olen perinyt tämän ominaisuuden. Olin tuolloin 48 v.
Kannattaa tarkkailla ihoa ja nyppäistä tai leikata vasta kehittymässä olevat huitulat heti pois. Siinä alkuvaiheessa ne lähtevät helposti irti eikä vertakaan tule kuin hieman.
Olen leikannut jo vuosia kynsileikkureilla varsiluomia (ja itse asiassa luufinnejäkin) pois. Ainakin vielä olen siitä huolimatta hengissä.
Terävillä saksilla leikkasin, hyvin onnistui. Vähän tuli verta, laastari päälle.
Kokeilin jäädyttämistä, ei tapahtunut mitään. Kokeilin salisyylihappoa, ei tapahtunut mitään.
Raskausaikana tuli, saksilla leikkasin pois.
Tekoäly kertoo syitä varsiluomiin:
Hankaus: Vaatteiden tai ihon omien pintojen jatkuva hankaus toisiaan vasten.
Ikä: Yleisyys kasvaa iän ja kimmoisuuden vähenemisen myötä.
Kehon muutokset: Ylipaino, raskaus tai hormonaaliset tekijät lisäävät syntyä.
Leikkaan saksilla. Mulla tulee niitä kaulaan ja tissien alle ja ovat rumia. Saksilla vaan naps eikä edes satu. Yhden isomman kävin yksityisellä poistattamassa selästä, 130 e muutama vuosi sitten. Varmaan hinnat nousseet tuosta.
Isomman hirtin langalla ja pienet repäisen pinseteillä.
Ei aiheuta ketjut vaan insuliiniresistenssi.