Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita jotka ovat aloittaneet hormonikorvaushoidon jo esivaihdevuosissa?

Vierailija
29.07.2026 |

Mulla ei kuumia aaltoja ja menkat ovat tallella, mutta nämä oireet: voimattomuus, muistiongelmat, aikaiset aamuheräämiset, paino nousee, vessassa saa juosta.

Tuntui vaan lääkärin kommentti "ai ei sulla ole vielä menkat loppuneet" erikoiselta. 

Aloitinko esteogeenin liian aikaisin?

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työterveyslääkäri käännätti minut yksityiselle gynekologille. Hänen mielestään gynen pitää tutkia, tätä gyne ihmetteli. Aloitin 51-vuotiaana, kuukautiset vielä aika säännölliset, mutta öiset kuumat aallot ja unettomuus tekivät elämän vaikeaksi. Hyvin pian laastareiden jälkeen alkoi helpottaa, lisähyötyä tuli varmaan vielä 1-2 kk:n päästä. Gyne puhui 10 vuodesta.

Vierailija
42/51 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin vaan että kun eihän hormonikorvaushoitoa taideta antaa 5 vuotta kauempaa, vai kuinka? Mistä mä tiedän loppuuko menkat vasta 6-7 vuoden päästä? Äidilläni oli menopaussi vasta 56-vuotiaana. 

Ap

Mulla aloitettu korvaushoito, kun olin 48. Nyt olen yli kuusikymppinen ja vieläkin hoito päällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin ehkä saanut jo nyt. Mutta pelkään että estrogeeni tuo takaisin migreenin, lihaskireyden, niveloireet, mielialaheittely ja ties mitä. Vaikka toisaalta vaihdevuosissa käytän beetasalpaajaa. Niveljäykkyys nilkoissa on pieni ongelma, ei kovin suuri.

Vierailija
44/51 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kanssa kerran ja ei tullut kuin kauheita finnejä selkään.

Vierailija
45/51 |
29.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin jo hakemassa. Sitten tiputin viisi kiloa normaalipainon sisällä, aloin syödä terveellisemmin, vähensin alkoholia, treenaan salilla vähintään neljästi viikossa, uusin vaatekaapin, meikkaan joka päivä, hoidan ihoa kotona ja lääkärillä, tarkistin unihygienian. Ylläri, olo on sata kertaa parempi enkä vielä tarvitse korvaushoitoa. 

Vierailija
46/51 |
30.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka vaihdevuosista ja jopa esivaihdevuosista on alettu vähän jo puhua enemmän, on hoito varmasti vielä hyvin lapsen kengissä, jopa olematonta. Sen takia uskon, että kannattaa luottaa omiin tuntemuksiin ja omaan intuiitioon; sinä tiedät parhaiten mitä sun kropassa tapahtuu ja onko se normaalia. Myös siitä saa hyvin osviittaa, miten omalla äidillä, siskoilla tai isoäidillä on nämä jutut edenny. 

Itse olen nyt 39v, 35-vuoden jälkeen alkoi hormonitoiminta selkeästi muuttua. Voimakkaat pms-oireet, kierron heittely, kuukautisten muuttuminen. Ylimääräistä alkoi kertyä vyötärölle, kun aina olen ollut hoikka. Hiusten ja ihon kuivumista, nivelten kipeytymistä.. 

Lääkärissä ei ollenkaan siis uskottu esivaihevuosiin, koska olen näin nuori. Hormonikierukka oli suositus. Halusin kuitenkin e-pillerit joissa luonnollista estrogeenia, koska ne tasaavat heitteleviä estrogeenitasoja ja täten auttavat myös pms-oireisiin.

Esteogeenihoitoa aion pyytää heti, kun oireet alkaa taas eskaloitua. Omalla äidillä esivaihdevuodet alkoi myös alle 40-vuotiaana. Ikävuodet 40-55 oli hormonaalisesti yhtä h*lvettiä, paino nousi (vaikka hänkin aina ollut hoikka, mut vissiin me kaikki nelikymppiset aletaan vaan yhtäkkiä syödä niin kertakaikkisen huonosti… ), unet katosi, mielialat heitteli.. 50-vuotiaana olikin sit jo verenpaineet tapissa ja verenpainelääkkeet kouraan. Kuukautiset loppui vasta 55-vuotiaana! Mietin, olisko ollut helpompaa, jos sitä HOITOA oireisiin olisi saanut vähän aiemmin kuin vasta viiskymppisenä… 

Toinen mitä ei kertakaikkiaan suostuta terveydenhuollossa tunnistamaan on raudanpuute ilman anemiaa. Ferritiinit minulla on ollut vuosikausia alle 30 (viimeksi 15), mutta kun hemoglobiini on ok niin mitään ei tehdä. Vaikka olen tosi väsynyt, en jaksa liikkua, hengästyn helposti, huimaa. Mutta kun olen työikäinen nainen ja äiti, niin väsymys on kuulemma normaalia. Veikkaan, että jos mies menisi lääkäriin samoilla ferritiiniarvoilla ja oireilla, niin johan oltais jo pikana virittelemässä niitä veripusseja! 

Kuunnelkaa itseänne ja vaatikaa hoitoa. Ihan vaan vaikka niin, että hakeudutte sinne lääkäriin uudestaan ja uudestaan. Kunnes saa apua. Ja näihin pitäisi saada apu ihan oman terveyskeskuksen yleislääkäriltä, se lukee vaihdevuosien hoitosuosituksissa. 

Jos et ole jo syönyt, niin kannattaa ihan itse alkaa syödä rautalisää. Itselleni on sopinut Maltoferin ja se on nostanut hyvin ferritiiniä muutamassa kuukaudessa. Veripussien sijaan voidaan suoneen antaa rautaa, mutta sitä hoitoa on käsittääkseni vaikeata saada.

Vierailija
47/51 |
31.07.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito pitää aloittaa jo ennen vaihdevuosia. Sitä voi syödä lopun elämää, ellei tule ongelmia. Näin tein ja teen itse ja käyn asiaan erikoistuneella yksityislääkärillä.

Vierailija
48/51 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole olemassa mitään esivaihdevuosia. Ne on vaihdevuodet heti, kun oireita alkaa olla

Vierailija
49/51 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olin jo hakemassa. Sitten tiputin viisi kiloa normaalipainon sisällä, aloin syödä terveellisemmin, vähensin alkoholia, treenaan salilla vähintään neljästi viikossa, uusin vaatekaapin, meikkaan joka päivä, hoidan ihoa kotona ja lääkärillä, tarkistin unihygienian. Ylläri, olo on sata kertaa parempi enkä vielä tarvitse korvaushoitoa. 

Kehosi alkoi elämäntapamuutoksella tuottaa sukuhormoneja kuten hedelmällisessä iässä olevilla naisilla vai mitä selität? Vaikka olo olisi hyvä, estrogeenin puutos nostaa tulehdustilaa elimistössä, kovettaa suonia ja haurastuttaa luita.

Vierailija
50/51 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko olla esivaihdevuodet tai vaihdevuodet ilman kuumia aaltoja, jos muut oireet natsais?

Kuumat aallot ovat vain yksi oire, tosin varmaan se yleisin ja selkein. Oireet voivat olla myös mm. Raudanpuutetta (anemia), uniapneaa, vitamiinin puutetta jne.

Ensimmäinen esivaihdevuosien oire on seksuaalisen halun jyrkkä heikentyminen, se tyypillisesti alkaa 20-29v iässä.

Vierailija
51/51 |
03.08.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mulle lääkäri eväsi estrogeeni reseptin uusimisen kun 5v olin käyttänyt,aloitin 42v ja sen viiden vuoden jälkeen on pitänyt tulla vain oireiden kans toimeen

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi