Muita jotka ovat aloittaneet hormonikorvaushoidon jo esivaihdevuosissa?
Mulla ei kuumia aaltoja ja menkat ovat tallella, mutta nämä oireet: voimattomuus, muistiongelmat, aikaiset aamuheräämiset, paino nousee, vessassa saa juosta.
Tuntui vaan lääkärin kommentti "ai ei sulla ole vielä menkat loppuneet" erikoiselta.
Aloitinko esteogeenin liian aikaisin?
Kommentit (37)
Mitä kautta olette saaneet korvaushoitoa? Työterveys? Julkinen? Yksityinen? Yleislääkäri vai gyne?
Tarvitsisin myös mutten tiedä mistä lähtisin liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Hormonikorvaushoitoa voi käyttää koko loppuikänsä. Eikä asiaa kannata miettiä siten, että onko kamalia oireita. Luuston haurastuminen ja sydän- ja verisuonitautien kehittyminen ovat oireita, jotka eivät tunnu arjessa ennen kuin on liian myöhäistä.
Kuumat aallot eivät ole yleisin oireita mutta ne ovat ainoa, jota ei voi sekoittaa mihinkään muuhun. Muita oireita monet naiset ja jopa lääkärit eivät yhdistä vaihdevuosiin, vaikka ne ovat yleisempiä. Tavallisia oireita ovat uni-, muisti- ja mielialahäiriöt, korvien kutina, silmien kuivuminen, nivel- ja lihasvaivat, väsymy , haluttomuu , ruuansulatusvaivat, päänsärky, iho-ongelmat, hiusten lähtö, lihominen jne.
Hmm. Vaikea sanoa kun nivelet oli pilalla jo paljon nuorempana, hiuksia lähtenyt aina, päänsärkyä ollut aina, korvassa tulehdus joka kutisee, nukun kuin tukki kun otan Ketipinorin, lihoin jo 20 vuotta sitten, väsymystä ollut yhtä kauan...no, silmien kuivuus voi liittyä vaihdevuosiin.
Mutta naisille ei kerrota sitä, että heidän yleisin kuolinsyynsä on sydän- tai verisuonitauti, jolta hormonikorvaushoito suojaa.
No ei suojaa ainakaan sellaista, joka lappaa punaista lihaa valtavasti. Jos syö sydäntä ja suonia vahingoittavasti, ei hormonikorvaushoito mitään pelasta. Toiveajattelua!
Duodecim: Vaihdevuosien hormonihoito tuskin aiheuttaa uutta syöpää, vaan pikemminkin se nopeuttanee muusta syystä alkaneen syövän kasvua.
Vierailija kirjoitti:
Mutta naisille ei kerrota sitä, että heidän yleisin kuolinsyynsä on sydän- tai verisuonitauti, jolta hormonikorvaushoito suojaa.
No ei suojaa ainakaan sellaista, joka lappaa punaista lihaa valtavasti. Jos syö sydäntä ja suonia vahingoittavasti, ei hormonikorvaushoito mitään pelasta. Toiveajattelua!
Mikä tämän avautumisen pointti on? Estrogeeni suojaa sydäntä jopa riippumatta elintavoista. Estrogeeni saa rasvan sijoittumaan reisiin ja takapuoleen. Miehillä se sijoittuu vatsaan ja elinten ympärille. Siksi miehet sairastuvat sydäntautiin selvästi nuorempina. Naiset alkavat saada heitä kiinni vaihdevuosien jälkeen, kun estrogeenin suojaava vaikutus on kadonnut. Tämähän ei tarkoita sitä, että elintavoilla ei ole merkitystä. Myös geeneillä on. Normaalipainoinen liikkuva kasvissyöjä voi sairastua sydäntautiin. Mikään tästä ei tarkoita ettei kannata ottaa hormonikorvaushoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kautta olette saaneet korvaushoitoa? Työterveys? Julkinen? Yksityinen? Yleislääkäri vai gyne?
Tarvitsisin myös mutten tiedä mistä lähtisin liikkeelle.
Varaa aika yksityiselle gynekologille, niin sinulla on lääkkeet ehkä jo tänään. Jos on yhtään rahaa, ei kannata lähteä jonottelemaan muualle. Säästä hermojasi.
Minulle yksityinen yleislääkäri määräsi hormonikorvaushoitoa puhelinsoitolla.
N55
Vierailija kirjoitti:
Mietin vaan että kun eihän hormonikorvaushoitoa taideta antaa 5 vuotta kauempaa, vai kuinka? Mistä mä tiedän loppuuko menkat vasta 6-7 vuoden päästä? Äidilläni oli menopaussi vasta 56-vuotiaana.
Ap
Tutkimusten mukaan mahdollisimman aikaisin esivaihdevuosissa aloitettu hormonikorvaushoito suojaa rintasyövältä, joka on korvaushoidon suurin riskitekijä. Jäljellä jää siis vain lähes pelkät hyödyt sekä voinnin, että muiden syöpäriskien, verisuoniston, lihasten, nivelten, limakalvojen luuston yms. osalta.
Mitään viiden vuoden käyttörajaa hormonikorvaushoidossa ei ole. Osa jatkaa loppuaelämänsä.
Vähennä kofeiinia jos sydän hakkaa päässä tykyttää. Ehkäisypillereissä ja hormonikierukassa on samaa estrogeenia . Siitä tulee hyvä olo se lievittää kipuja kuukautisista. Vanhetessa taas hormonikorvaus hoito lievittää kuivumista ja nivelkipuja . Meillä ei ole kukaan niin kova syömäri että saisi kaiken ruuasta edes vitamiinia. Kylmäkuuma hikoilu aallot on myös miehillä ! Otsalla valuu hiki vaikka ei liiku ja on kylmä vaikka 30 astetta hellettä. Se on hormonin puutetta.
Älä anna litistää rintarauhasia rinnan rasvakudosta siinä laitteessa. Kun ne menee rikki alkaa märkiä ihon alla .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin myös mutten tiedä mistä lähtisin liikkeelle.Varaa aika yksityiselle gynekologille, niin sinulla on lääkkeet ehkä jo tänään. Jos on yhtään rahaa, ei kannata lähteä jonottelemaan muualle. Säästä hermojasi.
N55
Terveystalon lääkärit ei anna mitään reseptiä kuin rokotukset . Et saa korvaushoitoa . Etsi joku muu gynekologi jostain tai kunnan omat. Voi yleislääkäri määrätä jos on kokenut.
Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa kylmät jalat tuntemuksia ja heikkoutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarvitsisin myös mutten tiedä mistä lähtisin liikkeelle.Varaa aika yksityiselle gynekologille, niin sinulla on lääkkeet ehkä jo tänään. Jos on yhtään rahaa, ei kannata lähteä jonottelemaan muualle. Säästä hermojasi.
N55
Terveystalon lääkärit ei anna mitään reseptiä kuin rokotukset . Et saa korvaushoitoa . Etsi joku muu gynekologi jostain tai kunnan omat. Voi yleislääkäri määrätä jos on kokenut.
Mitä höpötät? Totta kai lääkärit määräävät lääkkeitä. Terveystalon yleislääkäri määräsi minulle hormonikorvaushoitoa puhelimitse. Myöhemmin kävin gynekologilla Aavassa ja sain uuden reseptin.
Miksi olisi olemassa lääkärikeskus, josta saa vain rokotuksia? Pelaatko koko pakalla?
Toki voi olla, että jos sinulla on työterveyshuolto siellä, siihen ei kuulu muuta kuin rokotukset tmv. Tämä ei tarkoita, että et saisi Terveystaloata reseptiä, kun varaat ajan yksityisasiakkaana ja maksat siitä.
N55
Itse olen kans aloittanut 48 vuotiaana ja oireet oli aivosumu, totaalinen energian puute, hiusten lähtö kiihtyi myös. Alkuun oireet kyllä lähti hyvin pois mutta nyt tuntuu että osin samaa, olen kyllä laiminlyönyt itseni huolehtimisen tässä kiireiden keskellä väliaikaisesti (talon myynti, muutto, rakennusprojekti) niin se vaikuttaa varmaan.
Käytän Lenzetto suihketta, 2 suihketta aamuisin, kellään muulla tämä valmiste käytössä? Mietin että olisiko tarve vahvemmalle valmisteelle, käytössä myös Mitena. Näillä ajattelin mennä kuitenkin niin kauan kun pärjäilee ja yritän panostaa kuntoiluun ja terveelliseen ruokavalioon taas. Kiloja olisi 10-15 pudotettavana myös eli se varmasti vaikuttaa myös tähän yleisoloon.
N49
Olen 46v ja käytän e-pillereitä, Zoelyä tällä hetkellä. Auttaa myös (esi)vv-oireisiin.
Mulla ei ollut mitään oireita, aloitin 45-v koska haluan siirtää/skipata oireet hamaan tulevaisuuteen. Nyt 50-v, ei oireita, näytän ihan samalta kuin ennenkin (ei lihomista, naaman rupsahdusta eikä pitkän tukan menetystä). Jatkan käyttöä varmaan aina. Suosittelen!
Varaa Terveystalosta aika tähän erikoistuneelle naistentautien erikoislääkärille ja pyydä resepti. Ei se sen ihmeellisempää ole. Chatin kautta olen sittemmin uusinut reseptejä,
Mene nyt hyvä ihminen toiselle lääkärille! Hyvässä hoidossa oleva verenpainetauti ei ole este hormonikorvaushoidolle.